Geld terug voor product

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 10:09
Goedemiddag,

Misschien dat iemand mij hier verder mee kan helpen. Ik heb vorige week een externe geluidskaart besteld via *knip* webwinkel. Bij aankomst heb ik het product gelijk geïnstalleerd, maar werkte het product niet naar behoren (defect). Nu heb ik het product weer retour gestuurd naar *knip* webwinkel en gevraagd of ze het orderbedrag terug kunnen boeken.

Dit valt nog onder het herroepingsrecht van 2 weken, maar ik kreeg de mail van ze terug dat dit in de voorwaarden staat (zie g):
Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht

1. De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor zover voorzien in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.

2. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:

a. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
b. die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
c. die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
d. die snel kunnen bederven of verouderen;
e. waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
f. voor losse kranten en tijdschriften;
g. voor audio- en video-opnamen en computerapparatuur waar software bijgeleverd is, zoals midi controllers, geluidskaarten e.d.
Nu kunnen ze alleen een kortingscode aanbieden met het volledige bedrag wat ik heb betaald voor de externe geluidskaart, maar mijn vraag is of ik dit nog kan aanvechten om toch mijn geld terug te kunnen krijgen?

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 08-12-2021 13:10 . Reden: Naam winkel weggehaald, gezien deze niets toevoegt aan de discussie rondom een (lopend) geschil. ]

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zat er inderdaad software bij met een unieke activatiecode? Dan hebben ze mogelijk wel een punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De enige relevante vraag: was dit een zakelijke koop, of ben je 'gewoon' particulier? In geval van dat eerste, dan mogen ze dit doen.

Maar ik ga even uit van het tweede: dan mag dit natuurlijk niet. De uitzonderingen zijn wettelijk bepaald en daar kan een winkel niet even zijn eigen uitzonderingen toevoegen. Een letterlijke uitzondering waar ze zich op zouden kunnen beroepen is
de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken
Maar ze laten voor het gemak die verzegeling even weg, dat mag niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
CyBeRSPiN schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:44:
Zat er inderdaad software bij met een unieke activatiecode? Dan hebben ze mogelijk wel een punt.
Er zat geen software bij. Het ging om de Universal Audio Apollo USB waarbij je de software via de UA site kon downloaden.

@bwerg Het is een particuliere aankoop geweest

[ Voor 7% gewijzigd door Motabeatz op 08-12-2021 12:47 ]

motabeatz.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dan doelen ze waarschijnlijk op de uitzondering
de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, voor zover de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en de consument heeft verklaard dat hij daarmee afstand doet van zijn recht van ontbinding.
Daar was een tijdje terug toevallig ook een topic over (ik weet niet meer precies welke). Even googelen naar toelichting van juristen leerde mij dat dat alleen met een heel duidelijke expliciete instemming mag, niet weggestopt in voorwaarden.

Dat er toevallig een apparaat een drivertje heeft wat je kan downloaden is in ieder geval geen reden om retourrecht te weigeren want dan zou je bij praktisch alle electronica het retourrecht kunnen weigeren. Er staat zo vaak ergens in de handleiding een linkje naar een tooltje wat je kan downloaden, als het niet gewoon complete drivers, tools en firmware is.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 08-12-2021 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-10 00:05

ITsEZ

parttime all-rounder

Motabeatz schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:46:
[...]

Er zat geen software bij. Het ging om de Universal Audio Apollo USB waarbij je de software via de UA site kon downloaden.

@bwerg Het is een particuliere aankoop geweest
Simpelweg, je hebt gewoon retourrecht. Je koopt geen software, en zelfs al zou je het wel gekocht hebben is het geen verzegelde software. Het beperken van je herroepingsrecht staat op de "zwarte lijst", die voorwaarden zijn onredelijk bezwarend en dus niet geldig.

Het weigeren van een retour (om software) mag alleen in de volgende scenario's:
  • De software is verzegeld, en de verzegeling is verbroken.
  • De software is digitaal geleverd, en je hebt expliciet afstand gedaan van je herroepingsrecht.
Dus koop je een windows licentie, en verbreek je de verzegeling, dan heb je geen herroepingsrecht.
Koop je een laptop die op windows draait, dan heb je gewoon herroepingsrecht. Dat tweede lijkt me hier het geval. Dit is dus gewoon een verboden manier om geen geld terug te geven. Als ze echt in hun recht stonden zouden ze je ook geen cadeaubon geven voor het volledige bedrag. Grappig trouwens dat er nog exact zo'n topic hier staat https://kassa.bnnvara.nl/...ed-bon-en-geen-geld-terug

Heel praktisch stappenplan om je geld terug te krijgen:
- Wijs ze er op dat je wettelijk gezien gewoon retourrecht hebt, en dat je je geld terug eist
- Geven ze daar geen gehoor aan, check dan je betaalmethode. Heb je betaald met Creditcard, Paypal of afterpay dan kan je daar een claim maken.
- Heb je betaald met ideal, bankoverschrijving oid, dan stuur je ze een ingebrekestelling. Als je een rechtsbijstand verzekering hebt kan je die even bellen, maar waarschijnlijk zullen die het "afkopen" (afhankelijk van het bedrag) https://www.consuwijzer.n...bruikmaken-van-bedenktijd

[ Voor 19% gewijzigd door ITsEZ op 08-12-2021 13:09 . Reden: toevoeging stappen ]

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
Thanks voor de hulp allen. Ik heb inmiddels contact gehad met de Consuwijzer en een brief per email verstuurd aan de webshop. Hopelijk met een positief resultaat. Hou jullie op de hoogte

[ Voor 14% gewijzigd door Motabeatz op 08-12-2021 23:51 ]

motabeatz.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:46

paQ

Dit is trouwens wel een hele verbogen uitsluiting. De juiste zin van lid g had moeten zijn:
Audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur met verbroken verzegeling
ipv apparatuur waar software bij geleverd is. Dat slaat nergens op.

Sowieso ontbreekt op hun website dat ze je er op wijzen dat een bepaald product niet retour mag. Dan ben je niet (volledig) vooraf geïnformeerd en is niet toegestaan.

Daarnaast lees ik nog twee zaken die niet mogen:
Indien de verpakking of het product beschadigd is zullen hier kosten voor in rekening gebracht worden of kan het product zelfs helemaal geweigerd worden als retour. Na beoordeling ontvangt u een tegoedcode t.w.v. het aankoopbedrag - eventueel gemaakte verzendkosten, deze code is een jaar lang vrij te besteden in de shop.
:N

niet OK dit.

Wel puike geluidskaart overigens ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-10 21:16
Motabeatz schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:40:
Bij aankomst heb ik het product gelijk geïnstalleerd, maar werkte het product niet naar behoren (defect).

Nu kunnen ze alleen een kortingscode aanbieden met het volledige bedrag wat ik heb betaald voor de externe geluidskaart
Als het probleem is dat hij niet werkt omdat hij defect is, dan koop je met die die kortingsbon het product toch nog een keer?

Indien het echt een defect betreft is het herroepingsrecht van 14 dagen volgens mij niet eens zo relevant, en valt het gewoon onder garantie.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MotabeatzHier lees je de wetstekst. Boek 6 Artikel 230p (6:230p BW)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:42
SmiGueL schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:17:
[...]

Als het probleem is dat hij niet werkt omdat hij defect is, dan koop je met die die kortingsbon het product toch nog een keer?

Indien het echt een defect betreft is het herroepingsrecht van 14 dagen volgens mij niet eens zo relevant, en valt het gewoon onder garantie.
Dit dus. Het product is defect, dan geef je dat toch gewoon aan en krijg je een nieuwe kaart? Let wel op dat je geen garantie traject in wilt gaan maar een DOA hebt en dus een nieuw product verwacht.

Of wil je de kaart in het geheel niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
President schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:38:
[...]

Dit dus. Het product is defect, dan geef je dat toch gewoon aan en krijg je een nieuwe kaart? Let wel op dat je geen garantie traject in wilt gaan maar een DOA hebt en dus een nieuw product verwacht.

Of wil je de kaart in het geheel niet meer?
Nee aangezien er veel problemen zijn met die kaart icm Windows. Ik heb hiervoor ook de Twin ff gehad van UA, maar die had ook issues. Daarom wil ik voor een ander merk kijken en ook bij een andere webshop

motabeatz.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motabeatz
Nog geen antwoord gekregen, maar ze hebben ondertussen wel even de voorwaarden weer aangepast:

Voorheen:
g. voor audio- en video-opnamen en computerapparatuur waar software bijgeleverd is, zoals midi controllers, geluidskaarten e.d.
Nadat ik de brief had verstuurd:
g. voor audio- en video-opnamen en computerapparatuur waar software bijgeleverd is, zoals midi controllers, geluidskaarten, zowel fysieke software als download e.d.
Ik heb een rechtsbijstandsverzekering bij de ING dus ga daar maar even contact mee opnemen

[ Voor 22% gewijzigd door Motabeatz op 14-12-2021 11:26 ]

motabeatz.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Motabeatz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:14:
Nog geen antwoord gekregen, maar ze hebben ondertussen wel even de voorwaarden weer aangepast:
Oke, daar zit dus gewoon iemand zonder enig verstand van recht wat dingen in te typen. Deze hele regel is niet rechtsgeldig dus een bijzin meer of minder doet er ook niet toe. Dit is bovendien echt superbreed en superwazig. "zowel fysieke software als download e.d". Alsof je eventueel vergeten en niet-beschreven gevallen even kan afwimpelen met "en dergelijke". "Ja, er is een of ander verband met software, dus geen retourrecht". :/
Ik heb een rechtsbijstandsverzekering bij de ING dus ga daar maar even contact mee opnemen
In dat geval krijg je je geld waarschijnlijk gewoon vergoed, dat is goedkoper voor de rechtsbijstand dan een juridisch traject starten. Voor jou een prima oplossing. Wel jammer dat zo'n webshop het dan niet afleert, maar als ze koppig zijn en/of niet weten wat hun verplichtingen eigenlijk zijn dan wil je die moeite er zelf waarschijnlijk toch niet in gaan steken.

[ Voor 12% gewijzigd door bwerg op 14-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:46

paQ

bwerg schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:53:
[...]

In dat geval krijg je je geld waarschijnlijk gewoon vergoed, dat is goedkoper voor de rechtsbijstand dan een juridisch traject starten. Voor jou een prima oplossing. Wel jammer dat zo'n webshop het dan niet afleert, maar als ze koppig zijn en/of niet weten wat hun verplichtingen eigenlijk zijn dan wil je die moeite er zelf waarschijnlijk toch niet in gaan steken.
Nou, dat zijn pittige geprijsde apparaten. Mag hopen dat ze achter de centen aangaan.

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 15-12-2021 15:11 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1