Weer in underlayment?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 08:29
Vorig jaar heb ik een overkapping in mijn tuin gebouwd. De dakconstructie is vrij simpel: douglas balken met daarop underlayment en daarop EPDM vastgelijmd. De onderkant van het dak heb ik voorzien van 3 lagen tuinbeits.

Dit voorjaar zag ik iets dat op "het weer" in het hout leek. Ik heb daarom de onderkant van het dak schoongemaakt met oxaalzuur, de boel geschuurd en wederom in de beits gezet.

Nu, een half jaar later, lijkt het weer terug te komen (zie onderstaande foto's). Zijn er houtexperts die mij kunnen vertellen wat dit is, of het kwaad kan en vooral: hoe ik dit blijvend weg kan krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEe0rngdIx3T5mFqIgJM_hwpznk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2S52zWxfnmG9cPsS9NKEiax.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YecRL8uPbz0QiACoAME07SgTLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVswfzL98fkdm733nqPKpseP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MH3aOfZ8wlRabZpmz7S-3b6iUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bi3xMvne0ZCQ9kJ5eTWsZoj8.jpg?f=fotoalbum_large

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:48
Is dit niet gewoon schimmel door het vocht van buiten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Frankster schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:33:
Vorig jaar heb ik een overkapping in mijn tuin gebouwd. De dakconstructie is vrij simpel: douglas balken met daarop underlayment en daarop EPDM vastgelijmd. De onderkant van het dak heb ik voorzien van 3 lagen tuinbeits.

Dit voorjaar zag ik iets dat op "het weer" in het hout leek. Ik heb daarom de onderkant van het dak schoongemaakt met oxaalzuur, de boel geschuurd en wederom in de beits gezet.

Nu, een half jaar later, lijkt het weer terug te komen (zie onderstaande foto's). Zijn er houtexperts die mij kunnen vertellen wat dit is, of het kwaad kan en vooral: hoe ik dit blijvend weg kan krijgen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dat zijn vocht /schimmelplekken veroorzaakt door nachtelijk uitstrailing bij een heldere nacht wordt een zwart dak oppervlak zo vreselijk koud dat er condens aan de onderkant komt. isoleren kan dit voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Eens met Twain4me, ik het dit van een gelijke situatie rondom mijn huis.

Als alternatief voor isoleren kan je het ook gewoon verven... met juiste verf.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ventileren is ook wel belangrijk.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
Dinictus208 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:48:
Eens met Twain4me, ik het dit van een gelijke situatie rondom mijn huis.

Als alternatief voor isoleren kan je het ook gewoon verven... met juiste verf.
Wat voor verf zou hier de juiste voor zijn?
Dit is volledig geventileerd: is een overkapping met aan 1 kant geen muur en aan de andere kant een duur met forse ruimte er boven en onder. Het vreemde is dat hetzelfde dak is gebruikt in de schuur (volledig dicht en geen ventilatiegaten) en daar heb ik er juist geen last van.

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ventileren maakt het dan ook alleen maar erger in dit geval doordat er een oneindige aanvoer is van vocht.

er zijn 2 manieren om het op te lossen een plafond zodat de "warme" lucht niet meer makkelijk bij het koude vlak komt, er is wel een gevaar dat de schimmel er dan gewoon nog steeds is alleen dan buiten beeld. Of je kan zorgen dat het vlak niet zo koud wordt en dat is met min 3 cm isolatie aan de bovenkant van het dak.

verf kan maar lost geen probleem op, er blijft vocht onder hangen en dat kan ook gaan schimmelen, het is wel makkelijker schoon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Frankster schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:00:
[...]

Wat voor verf zou hier de juiste voor zijn?

[...]

Dit is volledig geventileerd: is een overkapping met aan 1 kant geen muur en aan de andere kant een duur met forse ruimte er boven en onder. Het vreemde is dat hetzelfde dak is gebruikt in de schuur (volledig dicht en geen ventilatiegaten) en daar heb ik er juist geen last van.
Ik heb voor deze toepassing een vochtwerende verf gebruikt. wil geen reclame maken maar 1 van de grotere merken en dan facade topcoat als toevoeging.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:21

bonzz.netninja

Niente baffi

Dinictus208 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:25:
[...]

Ik heb voor deze toepassing een vochtwerende verf gebruikt. wil geen reclame maken maar 1 van de grotere merken en dan facade topcoat als toevoeging.
Waarom wil je geen reclame maken? Je kan toch gewoon noemen wat je hebt gebruikt. Wat is dit voor een speurtocht anders :+

[ Voor 6% gewijzigd door bonzz.netninja op 08-12-2021 13:27 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:09
Zoals twain4me al aangaf komt dit doordat 's nachts het dak kouder kan worden dan de omgevingstemperatuur, waardoor er vocht op condenseert (net als dat in huis vocht op de koudste plek condenseert: de ramen). Tegen de schimmel zou je een goede buitenverf kunnen proberen, maar de condens blijf je houden. De enige oplossing daartegen is het dak isoleren. Dat klinkt gek, een afdak die aan de zijkanten open is isoleren, maar het zorgt ervoor dat het dak niet meer kouder wordt dan de omgeving, en er dus geen condens meer op neerslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:45
bonzz.netninja schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:26:
[...]

Waarom wil je geen reclame maken? Je kan toch gewoon noemen wat je hebt gebruikt. Wat is dit voor een speurtocht anders :+
Ja, dit was echt niet te doen...
https://www.google.com/se...UTF-8&safe=active&ssui=on

Vraag me alleen wel af of (en hoe) dit hecht op een underlayment ondergrond, waar de toepassing beton of steen zou moeten zijn..

[ Voor 11% gewijzigd door ThAZiP op 08-12-2021 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:21

bonzz.netninja

Niente baffi

ThAZiP schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:29:
[...]

Vraag me alleen wel af of (en hoe) dit hecht op een underlayment ondergrond, waar de toepassing beton of steen zou moeten zijn..
Natuurlijk is dat wel te doen, maar waarom zou je een speurtocht maken van een topic hier 8)7

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:45
bonzz.netninja schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:37:
[...]

Natuurlijk is dat wel te doen, maar waarom zou je een speurtocht maken van een topic hier 8)7
Ah joh... Het zal vast goed bedoeld zijn - wellicht niet volledig bekend met eventuele forumregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Prima bekend met de forumregels thanx. Ik wil gewoon geen reclame maken, exact zoals ik het zeg. En check even Thazip z'n bijdrage. ;)

Facade topcoat heb je voor meerdere typen ondergrond overigens.

[ Voor 20% gewijzigd door Dinictus208 op 08-12-2021 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09 10:43

Exigence

dnkroz

Voor de volgende keer: bovenzijde van het dak isoleren met een centimeter of 4 PIR en daarover je EPDM en je voorkomt condens aan de onderzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
ThAZiP schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:29:
[...]

Die facade topcoat is dekkend. Is een waterwerend product als dit niet ook voldoende? Wil namelijk de nerf wel zichtbaar houden.

https://www.verfenbehangl...loos-1-liter/#description

&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:43
Out of the box denken;
-Maak er een sedumdak van, dan koelt het minder snel af
-Leg er zonnepanelen op het dak, dan stralen de zonnepanelen de koude af en heeft het dak er minder last van.

In mijn schuur uit 1984 zie ik hetzelfde, het ziet er niet zo mooi uit maar kan verder geen kwaad. Wat ik wil zeggen is dat het jaren goed gaat met een paar zwarte schimmelplekjes. Het is niet zo dat er over 2 maand paddestoelen op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09 10:43

Exigence

dnkroz

Frankster schreef op donderdag 9 december 2021 @ 06:45:
[...]

Die facade topcoat is dekkend. Is een waterwerend product als dit niet ook voldoende? Wil namelijk de nerf wel zichtbaar houden.

https://www.verfenbehangl...loos-1-liter/#description
Je zou een product als Remmers HK-Lazuur kunnen proberen. Het is heel goed maar raar spul, het is een beits met daarin onder andere schimmelwerende biociden om dit soort effecten tegen te gaan/te remmen. Ze hebben volgens mij ook speciale anti-schimmel behandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 00:23
Ik heb exact hetzelfd probleem gehad en opgelost door het dak vanaf de onderzijde te isoleren met eps platen. Niet de mooiste oplossing maar wel zeer effecfief.
Denk er nog over na om er nog een afwerking onder te zetten als in (vochtbestendig) plaatmateriaal of agnes.

les geleerd: volgende keer inderdaad vanaf bovenzijde isoleren, ook al is het een afdak of schuurtje.

• Frankster
Nou, de HK lazuur is besteld. Wat zouden jullie aanraden; alleen afnemen met ammonia of ook eerst even met bleekwater?

&Creative

Pagina: 1