Ferraris meter behouden met zonnepanelen en 3 fase aansluiti

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
In januari worden zonnepanelen geïnstalleerd met een 3-fase omvormer. Op dit moment wordt de meterkast vervangen (van 1 naar 3 fase) en morgen komt Enexis om de aansluiting te verzwaren.
Nu heb ik nog een oude terugdraaiende Ferraris-meter en wil deze zo lang mogelijk behouden, omdat wij meer zullen opwekken dan we verbruiken voorlopig.
Bij de aanvraag voor de verzwaring kon ik ervoor kiezen dat ik mijn huidige meter wil behouden.
Dan nu de hamvraag: Kunnen straks de panelen worden aangesloten als die oude meter nog hangt of is dat technisch niet mogelijk? Zal Enexis wellicht sowieso de meter vervangen als onderdeel van het activeren van de 3 fasen?

Groetjes, FaceDown.

Beste antwoord (via FaceDown op 08-12-2021 11:21)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:28
@FaceDown
je hebt dus een nieuwe meter nodig voor 3 fase.
dus je gaat naar alle waarschijnlijkheid een slimme meter krijgen.
die kun je dan administratief dom laten maken, dus hij word dan niet uit gelezen.
(wel door de netbeheerder, maar niet door je leverancier.)

hier is verder ook niks mis mee, zo slecht zijn slimme meters niet. ;)

(ben wel blij met mijn oude feraris meter.
daar door heb ik net iets meer macht over de afrekening op het einde van het jaar.
maar echt heel veel heb je er niet aan.)
timberleek schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:21:
Je mag alleen een slimme meter weigeren, dan krijg je gewoon een digitale.
grote kans dat je dus gewoon een slimme meter krijgt, die administratief dom gemaakt is.
(dit is de default wat je krijgt, heb nog geen mogelijkheid gevonden om een echte digitale meter te krijgen.
bij mijn laatste poging kon ik allen een meter krijgen die 2 telwerken had en dus niet op kon terug leveren.
slimme meter was toen de enige oplossing, en die mocht ik administratief dom laten maken)

dan moet je opletten, want bij elke switch van leverancier dan word de meter weer slim gemaakt om de overstap te faciliteren.
die je dan weer administratief dom kunt laten maken er na, als je het door hebt.

(ze weten heel goed hoe ze op het grensje van de wet het geheel er door heen te drukken is.
een digitale meter krijgen word gezegd, maar dat is dus een slimme meter die administratief dom is gemaakt in veel gevallen zo niet alle.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 08-12-2021 10:55 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Als de huidige meter niet geschikt is voor 3-fasen zal hij sowieso vervangen worden.

Als de huidige meter van een type is waarvan de keuring is verlopen (dat zijn er nogal wat) zullen ze hem ook sowieso vervangen.

Als er een geschikte meter hangt, in goede staat, die niet afgekeurd is heb je mogelijk kans van slagen.

Maar als er een ongeschikte (oude) stoppenkast hangt die ze gaan vervangen voor een moderne automatenkast is de kans vrij groot dat ze het hele meterbord mee vervangen. Dan zullen ze de oude meter (vermoedelijk) niet meer terughangen.

Zo lang het gratis is, heb je vziw ook niks te eisen. De meter is niet van jou. Je mag alleen een slimme meter weigeren, dan krijg je gewoon een digitale.

edit:
Of je meter type afgekeurd is kun je hier overigens terugvinden:
https://www.agentschaptel...erzicht-afgekeurde-meters

[ Voor 13% gewijzigd door timberleek op 08-12-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het maakt ook niet heel veel uit, vanwege gelijkheid met mensen die wel een 4 teller meter hebben (vaak niet hun keus) wordt je gewoon gedwongen over te stappen als het zover is.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 08-12-2021 10:27 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@FaceDown
je hebt dus een nieuwe meter nodig voor 3 fase.
dus je gaat naar alle waarschijnlijkheid een slimme meter krijgen.
die kun je dan administratief dom laten maken, dus hij word dan niet uit gelezen.
(wel door de netbeheerder, maar niet door je leverancier.)

hier is verder ook niks mis mee, zo slecht zijn slimme meters niet. ;)

(ben wel blij met mijn oude feraris meter.
daar door heb ik net iets meer macht over de afrekening op het einde van het jaar.
maar echt heel veel heb je er niet aan.)
timberleek schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:21:
Je mag alleen een slimme meter weigeren, dan krijg je gewoon een digitale.
grote kans dat je dus gewoon een slimme meter krijgt, die administratief dom gemaakt is.
(dit is de default wat je krijgt, heb nog geen mogelijkheid gevonden om een echte digitale meter te krijgen.
bij mijn laatste poging kon ik allen een meter krijgen die 2 telwerken had en dus niet op kon terug leveren.
slimme meter was toen de enige oplossing, en die mocht ik administratief dom laten maken)

dan moet je opletten, want bij elke switch van leverancier dan word de meter weer slim gemaakt om de overstap te faciliteren.
die je dan weer administratief dom kunt laten maken er na, als je het door hebt.

(ze weten heel goed hoe ze op het grensje van de wet het geheel er door heen te drukken is.
een digitale meter krijgen word gezegd, maar dat is dus een slimme meter die administratief dom is gemaakt in veel gevallen zo niet alle.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 08-12-2021 10:55 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus je hebt nu een 1 fase meter, en je gaat naar 3 fasen? Je gaat sws een nieuwe meter krijgen. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Er zijn wel Digitale (niet uitgeschakelde slimme) meters.

Dat een digitale niet kan icm terugleveren wist ik niet. Zal eens kijken of ik er iets over kan vinden (ik moet binnenkort ook een nieuwe meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
timberleek schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:57:

Dat een digitale niet kan icm terugleveren wist ik niet. Zal eens kijken of ik er iets over kan vinden (ik moet binnenkort ook een nieuwe meter)
jep ze zijn er, maar als de monteur ze niet in voorraad heeft.
dan is dat alleen op papier zo. ;)

netbeheerders en politiek zeggen 1 ding, praktijk is heel ander ding. ;)
de monteur word gewoon gestuurd met een slimme meter onder zijn arm, en heeft dan geen keus.
slimme meter geïnstalleerd doel bereikt, maak hem maar administratief dom, klant is konijn.

(situatie kan nu natuurlijk anders zijn, mijn info is van voor corona. na corona heb ik niks meer gehoord van de netbeheerder.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-05 12:22
timberleek schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:57:

Niet terugleveren met digitale meter klopt niet.

Hier eerst een oude 1 fase ferraris meter.
Bij overstap van 1 fase naar 3 fase aangegeven dat ik geen slimme meter wilde, ook niet eentje die administratief dom gemaakt is (Enexis, gesprek ging telefonisch).
Dit ivm het antwoord van @migjes , dat administratieve vinkje zetten ze zo weer op ' Aan' :)

De monteur heeft toen een domme digitale meter geplaatst, zonder communicatiemodule.
Helaas dus ook zonder P1 poort.

Ding heeft 4 telwerken en terugleveren met PV werkt prima!
edit: de geplaatste meter is een Iskra MT174

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@kaasmakert
jep je kunt mazzel hebben dat ze net toevallig een slimme meter bij hebben waar ze de communicatie module uit kunnen halen.
dan heb je geluk, maar er zijn ook slimme meters waar bij dat niet kan en dan heb je pech.
(monteurs doen er niet moeilijk over, die zijn vaak niet eens van de netbeheerder maar externe partij zoals de BAM en het interesseert ze geen bal. ze wouden wel noteren dat ik agrasief de slimme meter wou weigeren, maar ik vond helaas dat een bakje koffie aanbieden aan de monteur geen agrasieve weigering was.
alles gedaan in een zeer net gesprek. ;) )

probleem is dat ze je meter kast komen verzwaren, en dan heb je gewoon geen keus en maar te slikken wat ze toevallig bij hebben. :?

klant is konijn, vind ik dan de beste opmerking. >:)

edit:
de Iskra MT174 is dus wel een slimme meter.
en ik dacht dat die via de RS485 communiceerde met de netbeheerder?
en dan zou je toch de P1 poort moeten behouden?
(maar echte info is erg slecht te verkrijgen, Nederlandse handleidingen zijn geschreven voor huisvrouwen.
en echte info moet je uit het buiten land halen en kunnen andere modellen zijn als die van Nederland.
word allemaal iets te wazig gedaan over die meters, zou van mij niet hoeven eigenlijk, het stoot bij mij tegen het zere been van de tweaker. ;) )

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 08-12-2021 12:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:53
ALLE Ferraris krijgen de komende jaren een type afkeur en daarmee wordt iedereen gedwongen aan de digitale (slim dan wel domme) meter.

Zie hier voor de lijst
Hier hebben ze jaren terug al aan gedacht en in gang gezet. Voordat de afbouw saldering eventueel in gang gezet wordt. Het angstvallig vast houden aan een Ferraris meter omdat je daarmee kan blijven salderen is een m.i. een hardnekkige urban myth.

Voor alsnog is het onderwerp afbouw saldering controversieel verklaard in de 2e kamer, dus definitief besluit komt pas door 't nieuwe cabinet.

[ Voor 8% gewijzigd door PROnline op 08-12-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PROnline schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:59:
Het angstvallig vast houden aan een Ferraris meter omdat je daarmee kan blijven salderen is een m.i. een hardnekkige urban myth.
dat is dan ook een verkeerde opvatting van het verhaal.
heeft niks met salderen te maken, maar ook weer een beetje wel.

salderende mensen, die hebben vaker door hoe het systeem werkt.
gewoon omdat je wel moet, anders word je genaaid.

zo heb je een aantal goedkope leveranciers (gehad of heb je nog).
die proberen je niet een 12 maanden jaar contract aan te smeren, maar verkorten het tot 11 maanden (wat dus eigenlijk ook mag, de definitie jaar is geen 365 dagen. ;) ).
door 11 maanden lijkt het jaar bedrag goedkoper als het voorgaande jaar contract.
en zo hopen ze dat de klant dom is, en het niet door heeft en bij hun blijft.
het jaar er op betalen ze dan 13 maanden.
(echt elke mm word bevochten in deze markt, allen zien veel mensen dat niet de rekening is eigenlijk veel te ingewikkeld voor veel mensen, die betalen gewoon en het is vast wel goed als het bedrag maar laag is, en tada een 2de jaar contract verkocht.)

ik heb zelf tot nu toe altijd lekker gebruik gemaakt van mijn feraris, gewoon omdat zonnepanelen soms een jaar 10% meer produceren en soms een jaar 10% minder.
maar omdat ik zelf de standen moet doorgeven heb ik al jaren elk jaar 1kWh gebruikt.
(1kWh omdat 0kWh in vullen een fout oplevert bij veel leveranciers.)
jammer als dat niet meer kan, maar goed geen ramp. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
PROnline schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:59:[..] Het angstvallig vast houden aan een Ferraris meter omdat je daarmee kan blijven salderen is een m.i. een hardnekkige urban myth.
[..]
Met angst heeft dit niets te maken. Als "gelukkige" ex-klant van Welkom Energie, had ik met een slimme meter zo'n 400 euro af kunnen tikken aan Eneco voor 18 dagen gas en licht. Nu kon ik volledig legaal pas 18 dagen later mijn meterstanden doorgeven, en was per die datum al overgestapt naar een andere leverancier met normalere tarieven.
Vandaar dat ik van mening ben dat je zo lang mogelijk je "domme" meter moet behouden. Helaas blijkt dat in mijn geval nu niet meer mogelijk.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@FaceDown
oke welkom energie, oei...

heeft het je nog veel problemen opgeleverd?
hoe is het gelopen met je voorschotten, ben je die nu kwijt geraakt?

(ik heb nu mijn voorschot op 0,95€ per maand laten zetten, lager kon niet.
gewoon om er voor te zorgen dat als mijn leverancier het zelfde probleem krijgt ik mijn voorschotten niet by by kan zeggen.
goed te doen voor mij, omdat ik maar 150m3 gas gebruik en 1kWh na salderen. ;) )

maar ja ben er mee eens, feraris rules, het beschermt de klant tegen de leverancier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
migjes schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:48:
@kaasmakert
)

edit:
de Iskra MT174 is dus wel een slimme meter.
en ik dacht dat die via de RS485 communiceerde met de netbeheerder?
en dan zou je toch de P1 poort moeten behouden?
(maar echte info is erg slecht te verkrijgen, Nederlandse handleidingen zijn geschreven voor huisvrouwen.
en echte info moet je uit het buiten land halen en kunnen andere modellen zijn als die van Nederland.
word allemaal iets te wazig gedaan over die meters, zou van mij niet hoeven eigenlijk, het stoot bij mij tegen het zere been van de tweaker. ;) )
Volgens mij niet, voor zover ik weet communiceren alle slimme meters draadloose, sinds DSMR 4 ook alles via GPRS.
Deze meter heeft geen GPRS module.
De RS485 interface is volgens de datasheet een optie, er zitten nergens aansluitingen op waarmee ik bij deze poort zou kunnen (als hij er dus inzit).
Dus wel degelijk een echt 'domme' meter >:)

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
kaasmakert schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:04:
[...]

Volgens mij niet, voor zover ik weet communiceren alle slimme meters draadloose, sinds DSMR 4 ook alles via GPRS.
Deze meter heeft geen GPRS module.
De RS485 interface is volgens de datasheet een optie, er zitten nergens aansluitingen op waarmee ik bij deze poort zou kunnen (als hij er dus inzit).
Dus wel degelijk een echt 'domme' meter >:)
jep draadloos(GPRS) is de meest gebruikte methode.
maar de draadloos module zit dus intern via RS485 interface aan de hoofdmodule vast.
en de P1 zit rechtstreeks aan de hoofdmodule vast.
dus ook zonder draadloos zou je dus een P1 poort moeten hebben.
als ik alles goed begrijp?

(maar ik moet mijn gegevens via de UK binnen halen, en dat kunnen andere modellen zijn als de NL versies.
dus ik kan er erg naast zitten, net zo als jij. wat het echt is, geen idee.
de Nederlandse info lijkt wel op beveiliging door niet te melden wat het nu echt is. jakkes.
maar moet ook eerlijk zijn, ik heb die meter niet 100% uitgezocht, omdat hij mij niet is aangeboden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Via de optische poort op die MT174 kun je wellicht wel wat uitlezen. Ik heb ooit eens een MT171 uitgelezen met dit script: https://github.com/aiolos...ob/master/python/MT171.py

Die optische poort zit waarschijnlijk op wel meer digitale meters, en bijvoorbeeld ook mijn stadsverwarming kan ik op die manier uitlezen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Aiolos schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:29:
Via de optische poort op die MT174 kun je wellicht wel wat uitlezen. Ik heb ooit eens een MT171 uitgelezen met dit script: https://github.com/aiolos...ob/master/python/MT171.py

Die optische poort zit waarschijnlijk op wel meer digitale meters, en bijvoorbeeld ook mijn stadsverwarming kan ik op die manier uitlezen.
Bedankt voor de tip. Ooit wel eens gekeken naar die optische poort, maar leek me te tricky met sensors op je meter plakken, losse kabels enz.
Nu opgelost met een Shelly 3EM. Die zit gewoon op de rail in de groepenkast. Erg tevreden mee, draait al 1.5 jaar super stabiel.
Maargoed, volgens mij gaan we een beetje offtopic >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
kaasmakert schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:50:
[...]

Bedankt voor de tip. Ooit wel eens gekeken naar die optische poort, maar leek me te tricky met sensors op je meter plakken, losse kabels enz.
Nu opgelost met een Shelly 3EM. Die zit gewoon op de rail in de groepenkast. Erg tevreden mee, draait al 1.5 jaar super stabiel.
Maargoed, volgens mij gaan we een beetje offtopic >:)
Hoe sluit je zoiets aan, gewoon om de kabels heen 'klemmen'? Of moet je echt de kabels onderbreken en dit ding er 'tussen' zetten?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
@FaceDown Er zitten CT klemmetjes bij, die klik je om de kabels in de groepenkast.
1 zo'n klemmetje per fase. Zie plaatje. Je hoeft dus geen kabels door te knippen.

Enige nadeel is dat de Shelly 3EM zelf ook een 3 fase voeding nodig heeft. Je zult dus oftewel een aparte krachtgroep moeten hebben om de 3EM te voeden, of gebruik maken van aftakblokjes op een bestaande krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Gisteren inderdaad een slimme meter gekregen. De Sagemcom T211. Wel meteen op Home Assistant aangesloten met een P1 naar USB kabeltje van 15 euro en dat werkt prima! Krijg elke 10 seconden netjes een update van gas en elektra.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Vraagje voor de eventuele kenners van het volgende probleem, schrijven van Liander ontvangen.

Ze willen mijn ferraris controleren ( ijken volgens hun ) of deze nog wel binnen de parameters functioneert.
Ik ben zeeeeer gehecht aan mijn ferraris, als 100% electrische woning met zonnepanelen en warmtepomp waarbij salderen key is!
Kan ik deze poging om mijn meter te wisselen voor een "slimme" want dat is het tenslotte teniet doen?
Bijv, Legitiem en rechtmatig Liander de deur weigeren?

Wie heeft het antwoord, ervaring deskundigen hier?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
crazyharrie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:29:
Vraagje voor de eventuele kenners van het volgende probleem, schrijven van Liander ontvangen.

Ze willen mijn ferraris controleren ( ijken volgens hun ) of deze nog wel binnen de parameters functioneert.
Ik ben zeeeeer gehecht aan mijn ferraris, als 100% electrische woning met zonnepanelen en warmtepomp waarbij salderen key is!
Kan ik deze poging om mijn meter te wisselen voor een "slimme" want dat is het tenslotte teniet doen?

De deur weigeren kan sowieso. Het risico dat je daarmee loopt is dat ze je verbruik gaat schatten en daarmee je veel meer laten betalen dan je werkelijke verbruik.
Vervangen van de meter kun je ook weigeren tenzij ze je meter afkeuren. Dan moet deze vervangen worden.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:21
Er is geen financiëel voordeel aan de Ferrari's meter. Dat zou rechtsongelijkheid betekenen en dat mag niet.

En ik vermoed en hoop dat je jezelf in de nesten werkt als je weigert... Daarmee zadel je de rest van de klanten van Liander op kosten... Waaronder mij dus.

Op termijn dien je een meter met gescheiden telewerken te hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• crazyharrie

crazyharrie

Ronald schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:40:
Er is geen financiëel voordeel aan de Ferrari's meter. Dat zou rechtsongelijkheid betekenen en dat mag niet.

Zolang als er ferrarismeters in omloop zijn, kan het salderen niet worden afgeschaft. Juist vanwege de rechtsongelijkheid die er momenteel is.
Het beetje voordeel voor zonnepaneel bezitters blijft zolang er gesaldeerd kan worden.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Ik vind het prima dat ze ijken en controleren.
Ik vrees alleen dat dit niet geheel gaat zoals het zou moeten. Eerlijk dus!

Die meters moeten vervangen worden, en snel ook.
Dus kan er best wat gesmokkeld worden met cijfers, en weg die serie meters.
Dan kan het salderen op de schop, hebben alle paneelbezitters nu baat bij.

Vandaar dat ik hem niet kwijt wil.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

migjes schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:16:
[...]

dat is dan ook een verkeerde opvatting van het verhaal.
heeft niks met salderen te maken, maar ook weer een beetje wel.

salderende mensen, die hebben vaker door hoe het systeem werkt.
gewoon omdat je wel moet, anders word je genaaid.

zo heb je een aantal goedkope leveranciers (gehad of heb je nog).
die proberen je niet een 12 maanden jaar contract aan te smeren, maar verkorten het tot 11 maanden (wat dus eigenlijk ook mag, de definitie jaar is geen 365 dagen. ;) ).
door 11 maanden lijkt het jaar bedrag goedkoper als het voorgaande jaar contract.
en zo hopen ze dat de klant dom is, en het niet door heeft en bij hun blijft.
het jaar er op betalen ze dan 13 maanden.
(echt elke mm word bevochten in deze markt, allen zien veel mensen dat niet de rekening is eigenlijk veel te ingewikkeld voor veel mensen, die betalen gewoon en het is vast wel goed als het bedrag maar laag is, en tada een 2de jaar contract verkocht.)

ik heb zelf tot nu toe altijd lekker gebruik gemaakt van mijn feraris, gewoon omdat zonnepanelen soms een jaar 10% meer produceren en soms een jaar 10% minder.
maar omdat ik zelf de standen moet doorgeven heb ik al jaren elk jaar 1kWh gebruikt.
(1kWh omdat 0kWh in vullen een fout oplevert bij veel leveranciers.)
jammer als dat niet meer kan, maar goed geen ramp. ;)
Wat heeft jouw verhaal over prijsvechters met een ferraris meter te maken? Wat gaat het anders om dan om salderen? Behalve dan het zeer uitzonderlijke geval van @FaceDown waarbij een domme meter je help om je tellerstanden gunstiger uit te kiezen (frauderen dus).

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Ronald
@crazyharrie de wetgever zal echt geen rekening houden met een individu die het zichzelf moeilijk maakt op niks af.

Je vertrouwt de door de inmiddels verre voorganger van Liander geleverde, dus het toenmalige staatsbedrijf, ferraris meter, een decennia lang niet geijkt meetinstrument nooit bedoeld om nauwkeurig terug leveren te meten wel...

Ik vind hem grappig.... Heel grappig.

Als je je echt in bochten wil wringen, plaats dan een MID gecertificeerde tussen meter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
https://www.sandervunderink.nl/tussenmeters/
Prima bedrijf, mooie bestemming van verspild geld.

Je kunt er zelfs een ferraris meter kopen. Niet-MID overigens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die oude ferraris meters doen ook geen dubbel tarief meer.

Anoniem: 39993

crazyharrie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 00:51:
Ik vind het prima dat ze ijken en controleren.
Ik vrees alleen dat dit niet geheel gaat zoals het zou moeten. Eerlijk dus!

Die meters moeten vervangen worden, en snel ook.
Dus kan er best wat gesmokkeld worden met cijfers, en weg die serie meters.
Dan kan het salderen op de schop, hebben alle paneelbezitters nu baat bij.

Vandaar dat ik hem niet kwijt wil.
Reken maar op afkeur als ze hem komen controleren. Jouw verbruik is in hun ogen te laag waarschijnlijk. Dat zal dit wel getriggerd hebben. Ze vertrouwen de metingen waarschijnlijk niet. Kwestie van met een mooi verhaaltje afkeuren en een afspraak maken voor vervanging. Dan hebben ze ook meteen inzicht in je teruglevering. Daar gaat het stiekem natuurlijk gewoon om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:46

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

crazyharrie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:29:

Aangeven dat je dit door een derde partij wilt laten doen, jij daar de kosten voor betaald en je het rapport opstuurt naar Liander?

Dan doe je hun grondslag voor het (af)keuren teniet?

Volgens de onderstaande bronnen mag je je huidige meter behouden totdat ie "niet meer goed werkt", maar reken er maar op dat Liander die definitie gaat oprekken. Ik zou graag willen weten op welke punten hij gekeurd gaat worden.

Bijvoorbeeld zal jou meter niet dag/nachtstroom meer doen omdat het signaal is uitgezet en/of zal jou meter wellicht "afgekeurd" worden op het feit dat het geen aparte telwerken heeft. Of gewoon: "te oud, toe aan vervanging".

https://www.rijksoverheid...ord/slimme-meter-weigeren

https://www.consuwijzer.n.../ik-wil-geen-slimme-meter

[ Voor 3% gewijzigd door Accretion op 30-12-2021 08:40 ]

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:51

QuattroNL

It is I.

Vorkie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:59:
Die oude ferraris meters doen ook geen dubbel tarief meer.
Want? Stopt het 2e telwerk er dan gewoon mee? Als in: er wordt geen puls oid meer meegestuurd om van telwerk te switchen zodat er maar 1 telwerk blijft werken?

Dat zou verklaren dat van mijn Ferraris het bovenste telwerk (nacht/weekend) sinds juli van dit jaar stil staat :+
De onderste loopt gewoon door, (helaas) ook 's nachts en in het weekend.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• crazyharrie

crazyharrie

Ronald schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:32:
@crazyharrie de wetgever zal echt geen rekening houden met een individu die het zichzelf moeilijk maakt op niks af.

Je vertrouwt de door de inmiddels verre voorganger van Liander geleverde, dus het toenmalige staatsbedrijf, ferraris meter, een decennia lang niet geijkt meetinstrument nooit bedoeld om nauwkeurig terug leveren te meten wel...

Ik vind hem grappig.... Heel grappig.

Als je je echt in bochten wil wringen, plaats dan een MID gecertificeerde tussen meter.
Huidige ferrarismeter is geleverd door Liander bij de nieuwbouw, zo een 20 jaar geleden.
En 8 jaar geleden ook al eens "geijkt" door Liander.
En er zitten hier MID gecertificeerde tussen meters tussen, ik ben een tweaker. verbruik en levering worden bijgehouden.

Probleem is dat het zo vaak fout gaat met de afrekening van geleverde en verbruikte energie.
Zie de topics hier.
Ik heb geen zin in die discussie met een leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

QuattroNL schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:53:
[...]

Want? Stopt het 2e telwerk er dan gewoon mee? Als in: er wordt geen puls oid meer meegestuurd om van telwerk te switchen zodat er maar 1 telwerk blijft werken?

Dat zou verklaren dat van mijn Ferraris het bovenste telwerk (nacht/weekend) sinds juli van dit jaar stil staat :+
De onderste loopt gewoon door, (helaas) ook 's nachts en in het weekend.
https://www.gaslicht.com/...verdwijnt-per-1-juli-2021

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:21:
[...]

Reken maar op afkeur als ze hem komen controleren. Jouw verbruik is in hun ogen te laag waarschijnlijk. Dat zal dit wel getriggerd hebben. Ze vertrouwen de metingen waarschijnlijk niet. Kwestie van met een mooi verhaaltje afkeuren en een afspraak maken voor vervanging. Dan hebben ze ook meteen inzicht in je teruglevering. Daar gaat het stiekem natuurlijk gewoon om.
Wat interesseert het Liander nou hoeveel de TS verbruikt?

Anoniem: 39993

fsfikke schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:12:
[...]

Wat interesseert het Liander nou hoeveel de TS verbruikt?
Heel veel. Het is voor een netbeheerder heel nuttig om te weten hoeveel iemand verbruikt én hoeveel iemand teruglevert. En dat weten ze met een oude ferraris dus niet. Die registreert alleen het netto verbruik en de standen worden maar 1 keer per jaar vastgelegd. Dan zegt 1000 KWh niet zo heel veel, want dat kan ook 4000 KWh zijn en 3000 KWh teruglevering. Ze hebben echt wel belang bij een slimme meter in jouw meterkast.

Een meter die te weinig registreert is natuurlijk ook gewoon een probleem. Want de metering bepaalt ook wat er in rekening gebracht wordt bij de energieleverancier van de TS. Die afwijking willen ze dus niet hebben. Bij voorkeur moet de meter marginaal meer meten dan het daadwerkelijk verbruik. Dan zitten ze niet met verbruik wat nergens in rekening gebracht kan worden. De cijfers hebben ervoor gezorgd dat de netbeheerder twijfelt aan de correcte werking van de oude meter. Daarom willen ze "controleren en ijken". En als ze er dan toch zijn.... proberen ze je meteen slimme meter aan te smeren. Je oude meter komt niet door de controle en moet dus vervangen worden.... toevallig hebben we zelfs al een slimme meter in de bus liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
En voor de variabele leveringskosten, in bovenstaand voorbeeld zie je met een ferraris meter 1000kWh aan transportkosten bij 4000kWh verbruik en 3000kWh levering zijn dat er 7000kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
fsfikke schreef op donderdag 30 december 2021 @ 01:10:
[...]

Wat heeft jouw verhaal over prijsvechters met een ferraris meter te maken? Wat gaat het anders om dan om salderen? Behalve dan het zeer uitzonderlijke geval van @FaceDown waarbij een domme meter je help om je tellerstanden gunstiger uit te kiezen (frauderen dus).
Heb je ook een grond voor deze belachelijke beschuldiging? Ik mocht mijn meterstanden doorgeven binnen 18 dagen en heb dat ook gedaan. 100% legaal.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
FaceDown schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:21:
[...]

Heb je ook een grond voor deze belachelijke beschuldiging? Ik mocht mijn meterstanden doorgeven binnen 18 dagen en heb dat ook gedaan. 100% legaal.
Je moet de meterstanden doorgeven en daar krijg je de tijd voor. Je word echter wel geacht de meterstanden op te nemen op het moment van het veranderen van leverancier. Die meterstanden geef je dan later door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:14
bouwfraude schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:37:
En voor de variabele leveringskosten, in bovenstaand voorbeeld zie je met een ferraris meter 1000kWh aan transportkosten bij 4000kWh verbruik en 3000kWh levering zijn dat er 7000kWh.
eeeh, transportkosten per kWh betalen particulieren niet, is alleen bij grootzakelijk en is minder dan 1 ct/kwh volgens de tarievenbladen van netbeheerders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
M.l. schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Je moet de meterstanden doorgeven en daar krijg je de tijd voor. Je word echter wel geacht de meterstanden op te nemen op het moment van het veranderen van leverancier. Die meterstanden geef je dan later door.
Heb je ook een bron voor deze aanname? En een verklaring waarom ze dit er niet bij vermelden? Omdat het niet klopt wellicht?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:30
FaceDown schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:26:
[...]

Heb je ook een bron voor deze aanname? En een verklaring waarom ze dit er niet bij vermelden? Omdat het niet klopt wellicht?
Als je geen slimme meter hebt kunnen ze die niet uitlezen. Voor je eindafrekening als je switched naar een andere leverancier moet je dan toch echt de eindstand doorgeven welke de beginstand is voor de nieuwe leverancier. Maar dat staat gegarandeerd in de kleine lettertjes van het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
FaceDown schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:26:
[...]

Daar heb je voor getekend.
Pagina: 1