Slechte wifi in apartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-05 15:00
Beste medetweakers

Ik heb al een tijdje last van de slechte wifi verbinding in mijn appartement, ik heb voor kerst en mijn verjaardag een leuk budgetje vrij kunnen maken om hier iets aan te doen, hieronder volgt een situatieschetsing:

alle 5 appartementen (aparte huisnummers) in het gebouw maken gebruik van hetzelfde netwerk en kpn abonnement (I know, niet helemaal netjes, maar als ik hier iets over tegen de huurbaas zeg zal ik zelf een abonnement moeten afsluiten = fors duurder), ieder appartement heeft een eigen KPN kastje die 1 ingang en 1 uitgang heeft, welke direct in de tv kast aangesloten wordt, momenteel heb ik een tweede lan kabel laten trekken waardoor ik zelf een eigen wifi versterker/verstrekker kan aansluiten mocht ik dat willen. Nu heb ik een asus router (wifi 6, van vorige woning) hierop aangesloten zonder wifi functies aan, enkel als een switch om mijn pc's op kabel aan te sluiten. Op kabel is er een steady 200mb/s download speed en is er nooit sprake van instabiliteit, op wifi is er veelal geen of belabberd internetbereik, zowel op de telefoon als op andere devices. Dit getest pal naast het KPN kastje en in de uithoeken van het huis, overal bagger. Als ik de asus wifi functies aanzet, dan creëer ik geloof ik storing met het andere netwerk (lees veel over double NAT)? Ik heb een beetje onderzoek gedaan en om mij heen hoor ik veelal om accesspoints te installeren in mijn appartement om de wifi te verbeteren/stabiliseren.

Mijn vraag luidt dus: Zijn accesspoints de beste oplossing en zo ja, welke accesspoints (budget ongeveer tot 200 euro) raden jullie aan? Er wordt met name veel media geconsumeerd over de wifi, maar ik speel ook nog wel eens online spellen op mijn switch en laptop via wifi.

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Zojuist een meting gedaan, 2 meter van het kastje af is op de laptop (macbook air m1) 26mb/s download en op de telefoon (iphone 12 pro max) 31mb/s. Geen obstructies tussen device en kastje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Is dat KPN kastje überhaupt een WiFi apparaat? Of is dat alleen een tv decoder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Sethro schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:54:
Is dat KPN kastje überhaupt een WiFi apparaat? Of is dat alleen een tv decoder?
Het is wel een wifi apparaat, alleen zal het niet veel voorstellen. Tenminste, mij is verteld dat dit een wifi apparaat is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat is het merk/type?

[ Voor 68% gewijzigd door Sethro op 08-12-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

doebbalapoent11 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:06:
...hetzelfde netwerk en kpn abonnement ...
en klaar met lezen...

Allicht dat je toch even met je huisbaas moet gaan praten maar als "alles" zomaar op 1 aansluiting geprikt zit en (vermoedelijk) niet netjes beveiligd is netwerktechnisch, zou je in theorie dus een PC van een onderbuurman kunnen zien in het netwerk. Of WiFi-verkeer van de buurvrouw "onderscheppen" omdat je op hetzelfde WiFi-netwerk zit.

Het maakt niet veel uit wat je er dan aan wil verbeteren; het meest logische klinkt dan een "router" in AP-modus zetten. Heb je mooi sterker WiFi binnen de range van die router; tegelijktijd zit je wel op het "grote netwerk met alle buren" en je hebt ook meteen 4 tot 8 LAN-poorten voor je bekabelde apparaten.

Overigens, in bovenstaande aanname kan je het waarschijnlijk wel vergeten om optimaal online te gamen; in een gedeeld netwerk is het vaak lastig/onmogelijk om port-forwards etc. netjes in te stellen voor bepaalde games/platformen. Als het werkt, dan werkt het maar ik kan me ook voorstellen dat als meerdere mensen tegelijk een Switch online willen gebruiken, dat dat toch lastig(er) gaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 16:31
Je zou die Asus wel erbij kunnen zetten in bridge mode om daar een eigen netwerk van te maken. Dan kan je ook nog de standaard 2,4 en 5 ghz kanalen veranderen tov de kpn router. Meestal staan die standaard ingesteld op 6 en 44 uit mijn hoofd. Deze pas je op je asus router dan aan naar 11 en 40.

Dat doe ik ook in een soortgelijke situatie als jou. Alleen dan heb ik Ubiquiti handel. Zowel bedraad als draadloos haal ik exact dezelfde snelheden als op het andere KPN netwerk bij mij.

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
MAX3400 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:23:
[...]

en klaar met lezen...

Allicht dat je toch even met je huisbaas moet gaan praten maar als "alles" zomaar op 1 aansluiting geprikt zit en (vermoedelijk) niet netjes beveiligd is netwerktechnisch, zou je in theorie dus een PC van een onderbuurman kunnen zien in het netwerk. Of WiFi-verkeer van de buurvrouw "onderscheppen" omdat je op hetzelfde WiFi-netwerk zit.

Het maakt niet veel uit wat je er dan aan wil verbeteren; het meest logische klinkt dan een "router" in AP-modus zetten. Heb je mooi sterker WiFi binnen de range van die router; tegelijktijd zit je wel op het "grote netwerk met alle buren" en je hebt ook meteen 4 tot 8 LAN-poorten voor je bekabelde apparaten.

Overigens, in bovenstaande aanname kan je het waarschijnlijk wel vergeten om optimaal online te gamen; in een gedeeld netwerk is het vaak lastig/onmogelijk om port-forwards etc. netjes in te stellen voor bepaalde games/platformen. Als het werkt, dan werkt het maar ik kan me ook voorstellen dat als meerdere mensen tegelijk een Switch online willen gebruiken, dat dat toch lastig(er) gaat.
Ik ben het hier zeker mee eens. Het probleem in mijn ogen is dat de huurbaas direct begint over het feit dat dat mij ongeveer 50 euro in de maand meer gaat kosten omdat ik dan een eigen abonnement af zal moeten sluiten. In mijn ogen niet helemaal eerlijk, gezien hij afweet van het feit dat het niet legaal is. Het liefst heb ik natuurlijk een eigen abonnement, maar zoals het voorstel vanuit de huurbaas er nu ligt om het zelf op te lossen en dus alle kosten op me te nemen zie ik het niet zitten.

Pagina: 1