Hallo!
Ik heb eigenlijk weinig kaas gegeten van hardware en ben daarom op zoek naar advies.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een server draaien met meerdere virtuele machines, hoogstwaarschijnlijk op FreeBSD (Ik weet nog niet of dat een goed idee is).
Op deze VMs komt Kubernetes, met een zooitje docker containers en Elasticsearch.
Eén van de applicaties moet razendsnel kunnen lezen en schrijven naar disk én ik mag de data niet kwijtraken. Daarom deze setup gekozen. De 980 SSDs zijn voor die applicatie en worden RAID 1. De 970 SSDs voor 'de rest', ook RAID 1. Liefst zou ik de 980 SSDs op termijn kunnen uitbreiden naar RAID 5 als de snelheid niet voldoende is, maar ik geloof niet dat er moederborden zijn met meer dan 4 slots daarvoor.
De server zal altijd aan staan, altijd aan het werk. Hij komt in de meterkast, dus liefst een beetje stil.
Videokaart mag minimaal zijn, want ik zal alleen via SSH inloggen. Wellicht sporadisch een keer een monitor eraan hangen als ik er niet via SSH bij kan.
Ik verwacht niet te overklokken.
De vragen
- Is dit een beetje een logische setup?
- Gaat dit ding voldoende koelen?
- Kan ik ergens kosten besparen omdat ik een domme keuze heb gemaakt?
- Wat voor stroomvoorziening heb ik nodig? Is er makkelijk te besparen op het energieverbruik?
PS. Deze setup had ook een rack server kunnen zijn. Maar ik heb het idee dat ik voor een rack server 2x zoveel betaal voor dezelfde eisen.
Ik heb eigenlijk weinig kaas gegeten van hardware en ben daarom op zoek naar advies.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een server draaien met meerdere virtuele machines, hoogstwaarschijnlijk op FreeBSD (Ik weet nog niet of dat een goed idee is).
Op deze VMs komt Kubernetes, met een zooitje docker containers en Elasticsearch.
Eén van de applicaties moet razendsnel kunnen lezen en schrijven naar disk én ik mag de data niet kwijtraken. Daarom deze setup gekozen. De 980 SSDs zijn voor die applicatie en worden RAID 1. De 970 SSDs voor 'de rest', ook RAID 1. Liefst zou ik de 980 SSDs op termijn kunnen uitbreiden naar RAID 5 als de snelheid niet voldoende is, maar ik geloof niet dat er moederborden zijn met meer dan 4 slots daarvoor.
De server zal altijd aan staan, altijd aan het werk. Hij komt in de meterkast, dus liefst een beetje stil.
Videokaart mag minimaal zijn, want ik zal alleen via SSH inloggen. Wellicht sporadisch een keer een monitor eraan hangen als ik er niet via SSH bij kan.
Ik verwacht niet te overklokken.
De vragen
- Is dit een beetje een logische setup?
- Gaat dit ding voldoende koelen?
- Kan ik ergens kosten besparen omdat ik een domme keuze heb gemaakt?
- Wat voor stroomvoorziening heb ik nodig? Is er makkelijk te besparen op het energieverbruik?
PS. Deze setup had ook een rack server kunnen zijn. Maar ik heb het idee dat ik voor een rack server 2x zoveel betaal voor dezelfde eisen.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5950X Boxed | € 759,- | € 759,- |
1 | Moederborden | Gigabyte X570S AERO G | € 324,95 | € 324,95 |
1 | Videokaarten | ASUS GeForce GT 710 1GB | € 65,35 | € 65,35 |
1 | Behuizingen | Metallic Gear Neo Air Zwart | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,74 | € 50,74 |
2 | Ventilatoren | be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm | € 19,13 | € 38,26 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C18RBK4/128 | € 543,18 | € 543,18 |
2 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 222,89 | € 445,78 |
2 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (met heatsink) 1TB | € 219,- | € 438,- |
Totaal | € 2.735,16 |
[ Voor 0% gewijzigd door JssDWt op 08-12-2021 09:22 . Reden: Er miste een SSD ]