Renovlies behang over nieuw stucwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05-2024
Beste Forum,

Ik ben bezig met ee renovatie van mijn woning (bouwjaar 1965). Op de begane grond zijn alle wanden strak gemaakt met dunpleister (Knauf fix & finish). Nu raadt een bekende mij aan om er renovlies behang overheen te hangen, omdat dit zou zorgen voor een extra sterke muur.

Nou lees ik nergens dat mensen dit doen en twijfel ik of dit de uren werk wel waard zijn. Hoe kijken jullie hier naar? Is de extra stevigheid die het stucwerk (dunpleister) krijgt de uren werk wel waard?

Ik moet ook zeggen dat ik een groot fan ben van ruwe materialen en mijn voorkeur dan ook uitgaat naar niet behangen, zodat de muur ook blijft voelen als een muur;)

Groet,
Phyrixx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:48

Wish

ingwell

Phyrixx schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:40:
Beste Forum,

Ik ben bezig met ee renovatie van mijn woning (bouwjaar 1965). Op de begane grond zijn alle wanden strak gemaakt met dunpleister (Knauf fix & finish). Nu raadt een kennis mij aan om er renovlies behang overheen te hangen, omdat dit zou zorgen voor een extra sterke muur.

Nou lees ik nergens dat mensen dit doen en twijfel ik of dit de uren werk wel waard zijn. Hoe kijken jullie hier naar? Is de extra stevigheid die het stucwerk (dunpleister) krijgt de uren werk wel waard?

Ik moet ook zeggen dat ik een groot fan ben van ruwe materialen en mijn voorkeur dan ook uitgaat naar niet behangen, zodat de muur ook blijft voelen als een muur;)

Groet,
Phyrixx
Nope, niet doen. Zonde van het geld, ook dat je hebt gestoken in het (laten) stucken. Voegt echt niks toe.

No drama

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Wish schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:42:
[...]

Nope, niet doen. Zonde van het geld, ook dat je hebt gestoken in het (laten) stucken. Voegt echt niks toe.
Niet helemaal mee eens. Gewoon glad stucwerk beschadigt echt behoorlijk snel, met renovlies is dat beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-05 23:30
Ik heb het bij mij na 2 jaar alsnog gedaan. Maar dit is nieuwbouw. Op deze manier ben je van alle haarscheuren af. Bij de trap ed is het fijn een stukje extra stevigheid te hebben.

Ik zie er niet perse noodzaak in. Maar indien goed gedaan zie je het verschil amper tot niet na het schilderen. Het is denk een kwestie van voorkeur..

Je zult er niet perse beter aan doen het wel te doen, maar het niet doen ook niet perse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:48

Wish

ingwell

Kurma schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:51:
[...]

Niet helemaal mee eens. Gewoon glad stucwerk beschadigt echt behoorlijk snel, met renovlies is dat beter.
Als je stuckwerk beschadigd met een punt van een kast oid: beetje fix en finish eroverheen en je bent klaar. Bijpunten met verf / latex eventueel.

Als je vlies op dezelfde wijze beschadigd (dus met punt door het behang heen) krijg je het toch echt niet zo makkelijk meer glad.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:16
ohoh, aan deze vraagsteling zijn hele topics gewijd!

Mijn mening:
Bij nieuwbouw begrijp ik het nog ivm de vele scheurvorming door het zetten van het hele huis.
Bij renovatie pas ik het nooit toe. Wanneer loop je nu hard tegen een muur op zodat deze beschadigd?
En als dit wel zo is, dan kun je het gemakkelijk weer glad smeren en schilderen. Met renovlies is dat een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
barry86 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:07:
ohoh, aan deze vraagsteling zijn hele topics gewijd!

Mijn mening:
Bij nieuwbouw begrijp ik het nog ivm de vele scheurvorming door het zetten van het hele huis.
Bij renovatie pas ik het nooit toe. Wanneer loop je nu hard tegen een muur op zodat deze beschadigd?
..
Ik niet zo vaak, maar met kleine kinderen gebeurt er nog wel eens wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:32
Zelf ook alles gerenovliest boven, maar je moet wel netjes kunnen behangen anders krijg je naden. Vooral in hoeken bij buizen en kozijnen kan het snel lastig worden. Hier was niet alles even recht en als je dan behang moet vouwen achter buizen langs de hoek om kan het minder netjes worden.

Persoonlijk zou ik t ook niet doen. Renovlies is, zoals ik het zie, een goedkope (maar prima) oplossing als je iets strakker wilt trekken. Stucen blijft toch altijd het mooist als het goed gebeurt, maar idd wel kwetsbaarder..
Maargoed, ook bij papier kan je er langs komen met iets scherp en scheurt het open (hier ook op een plekje gebeurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ID-College schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:18:
Zelf ook alles gerenovliest boven, maar je moet wel netjes kunnen behangen anders krijg je naden. Vooral in hoeken bij buizen en kozijnen kan het snel lastig worden. Hier was niet alles even recht en als je dan behang moet vouwen achter buizen langs de hoek om kan het minder netjes worden.

Persoonlijk zou ik t ook niet doen. Renovlies is, zoals ik het zie, een goedkope (maar prima) oplossing als je iets strakker wilt trekken. Stucen blijft toch altijd het mooist als het goed gebeurt, maar idd wel kwetsbaarder..
Maargoed, ook bij papier kan je er langs komen met iets scherp en scheurt het open (hier ook op een plekje gebeurd)
Ik zet altijd gewoon een koofje om buizen heen. Echt mooi vind ik ze niet. Het koofje behang ik dan gewoon.
Maar glasvlies gebruik ik dus alleen als het nodig is, als alternatief voor stuccen of om lelijk geworden stucwerk weer strak te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:32
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:31:
[...]

Ik zet altijd gewoon een koofje om buizen heen. Echt mooi vind ik ze niet. Het koofje behang ik dan gewoon.
Maar glasvlies gebruik ik dus alleen als het nodig is, als alternatief voor stuccen of om lelijk geworden stucwerk weer strak te maken.
Dat is inderdaad een optie, maar ik wil bij de koppelingen kunnen als er b.v. iets gaat lekken oid. Ik doe dat alleen als er geen koppelingen zitten maar zodra die er wel zitten wil ik er bij kunnen, just in case! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ID-College schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:23:
[...]

Dat is inderdaad een optie, maar ik wil bij de koppelingen kunnen als er b.v. iets gaat lekken oid. Ik doe dat alleen als er geen koppelingen zitten maar zodra die er wel zitten wil ik er bij kunnen, just in case! :)
Kun je ook gewoon bij. Is alleen wat meer werk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40
Mij is verteld dat als je veel verschillende ondergronden hebt waar je stuc overheen gaat (dus bijv gipsplaten, stenen muur, ytong blokken) en veel naden bij die overgangen hebt, dat je in dat geval wel beter renovlies erover doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05-2024
Dank allen voor de reacties, wordt zeer gewaardeerd. Ik denk dat de conclusie is dat beide opties zijn voor- en nadelen hebben

Met renovlies:
+ wellicht iets sterker
+ haarscheurtjes zijn niet zichtbaar
- lastig te repareren

Zonder renovlies:
+ tijd + geldwinst (minimaal)
+ makkelijker te repareren
- kwetsbaarder, deukjes en scheurtjes eerder zichtbaar

Mis ik nog iets in dit lijstje? Vul het dan vooral aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-04 18:00
Ik weet niet of je het zelf gaat doen of laten doen maar het moet echt wel strak. Ik heb een paar woningen met glasvlies gedaan maar renovlies komt echt wel even wat nauwkeuriger.

Ik ben gelukkig begonnen op de overloop ;)

Ik heb het gedaan omdat de scheurren (nieuwbouw) vrij snel zichtbaar waren. Als je het goed en netjes plakt is er kwa uitstraling geen verschil met een gestucte muur !
Pagina: 1