Nieuw huis, toch geen HR++ glas?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.286 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:00
In de toekomst wil ik graag een grond warmtepomp laten installeren. Nu ben ik op het internet beetje wezen zoeken en lijkt isolatie van essentieel belang.

Het is een vrijstaand huis uit 2010. De meeste online rekenmodelletjes aan dat de isolatie vrij goed tot goed zou zijn en wordt er vanuit gegaan dat er HR++ glas aanwezig is.

Nu twijfel ik hieraan. Zo kan ik nergens in de strip tussen de glazen een markering voor HR++ vinden en voelt het glas ook vrij koud aan. Ook heb ik het experiment gedaan waarbij je een vuurtje bij het glas houdt, hier zie ik maar 2 vlammetjes.

Misschien zit ik er naast maar ik vermoed dat er gewoon dubbel glas in zit. Of mis ik nou iets?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ook in dubbel glas staan cijfers/letters/afmetingen. Soms zwart geprint en slechter leesbaar.
Zoeken, vinden en foto posten.

We'll help you with this.... :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb 5 ramen in de woonkamer grondig bekeken en heb echt nergens enige vorm van markering kunnen vinden. Alle ramen zien er in principe zo uit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Blwj77hdsAqAOLK8TS3Y-DE2j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrh76DzzoNVgdFGaFKXVlJRv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:16
Staat er nergens in die metalen strips iets van cijfers of letters? Zou wel moeten denk ik, ook bij "ouderwets" dubbel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Nee, kan echt 0.0 markeringen vinden. Net met lamp langsgelopen. Zal morgen as finale check nog eens met daglicht kijken. Zou elk individueel raam een markering moeten hebben?

Edit, ik heb het taxatierapport er bij gepakt. Die geeft dus aan dat er wel HR++ glas aanwezig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUovX5xaRTdHOncereoc8CspboQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R2CZIBx8Sn110Z1YAnQCfWZK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door whoopy_ op 08-12-2021 01:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Het staat er echt in. Soms alleen zichtbaar met tegenlicht/reflectie in de rand. Zijkant/onderkant/bovenkant. You look!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Je kunt altijd nog het trucje proberen met de aansteker en kijken welk aantal en kleur weerspiegelingen je ziet.

Zie bijvoorbeeld ook https://www.glas.nl/faq/herkennen-hr-glas

Overigens eens met de rest hier, ik kan me haast niet voorstellen dat er niet iets van een code staat. Deze kan wel echt heel vaag zijn. Ben zelf ook wel eens op zoek geweest en soms moet je net de juiste licht inval hebben om ze te spotten.

[ Voor 39% gewijzigd door Felyrion op 08-12-2021 01:16 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@Felyrion
Ook heb ik het experiment gedaan waarbij je een vuurtje bij het glas houdt, hier zie ik maar 2 vlammetjes.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-09 19:51

Honesty

kattenneus!

Ziet er wel uit als hr++ glas qua dikte in ieder geval. Ben je niet in de war met tripple glas?
Verder eens dat er ergens een code en jaartal moet staan in de pui.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In mijn ramen staat, op de term ISOPANE na, ook geen code. Het lijkt mij dat het dan om normaal dubbelglas gaat, geen HR++ glas.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:39
https://www.cura-glass.nl...us-plus-glas-te-herkennen

Hoeft dus niet in de spouw te staan, een sticker is ook goed

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• whoopy_
Excuses, ik had dus gewoon niet goed gekeken. Er staat heel licht geel HR++ in het kozijn dus het lijkt toch goed. Heb dat vlammetjes experiment ook nog eens opnieuw gedaan, zie nu ook gewoon 4 vlammetjes (2 heel dicht bij elkaar). Stom dat ik niet even wat beter had gekeken. Excuses en topic kan dicht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
whoopy_ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 00:13:
In de toekomst wil ik graag een grond warmtepomp laten installeren. Nu ben ik op het internet beetje wezen zoeken en lijkt isolatie van essentieel belang.

Het is een vrijstaand huis uit 2010. De meeste online rekenmodelletjes aan dat de isolatie vrij goed tot goed zou zijn en wordt er vanuit gegaan dat er HR++ glas aanwezig is.

Nu twijfel ik hieraan. Zo kan ik nergens in de strip tussen de glazen een markering voor HR++ vinden en voelt het glas ook vrij koud aan. Ook heb ik het experiment gedaan waarbij je een vuurtje bij het glas houdt, hier zie ik maar 2 vlammetjes.

Misschien zit ik er naast maar ik vermoed dat er gewoon dubbel glas in zit. Of mis ik nou iets?
een 2010 huis in nederland kan makkelijk op een warmtepomp, het belangrijkste is dan ook niet de isolatie ,maar de afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

whoopy_ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:31:
Er staat heel licht geel HR++ in het kozijn dus het lijkt toch goed.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Tsurany schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:37:
In mijn ramen staat, op de term ISOPANE na, ook geen code. Het lijkt mij dat het dan om normaal dubbelglas gaat, geen HR++ glas.
Dat staat er bij mij ook in. Ben er nooit achter kunnen komen wat dat nu precies is: volgens de ene site zou daar toch een of ander edelgas tussen de ramen zitten (wat het HR+/HR++ zou maken), volgens een andere site is het gewoon dubbel glas.

Aangezien dat van mij uit (1995/1996/ ?)1997 is, ga ik er vanuit dat het gewoon dubbel glas is bij mij.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-09 13:27
whoopy_ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:31:
Excuses, ik had dus gewoon niet goed gekeken. Er staat heel licht geel HR++ in het kozijn dus het lijkt toch goed. Heb dat vlammetjes experiment ook nog eens opnieuw gedaan, zie nu ook gewoon 4 vlammetjes (2 heel dicht bij elkaar). Stom dat ik niet even wat beter had gekeken. Excuses en topic kan dicht :)
Van de 4 vlammetjes moet er dus (afwijkende kleur) 1 blauw zijn en de andere geel. Zie je dat ook?

Ik heb zelf ook ISOPANE, (vrij nieuwe kozijnen van een jaar of 7 oud) maar ik zie 4 vlammetjes van allemaal dezelfde kleur (dus lijkt mij geen HR).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:48
Pietervs schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:09:
[...]

Dat staat er bij mij ook in. Ben er nooit achter kunnen komen wat dat nu precies is: volgens de ene site zou daar toch een of ander edelgas tussen de ramen zitten (wat het HR+/HR++ zou maken), volgens een andere site is het gewoon dubbel glas.

Aangezien dat van mij uit (1995/1996/ ?)1997 is, ga ik er vanuit dat het gewoon dubbel glas is bij mij.
Vervangen kan de moeite zijn, heb een woning uit 1998 en een aantal jaren terug het oude dubbelglas laten vervangen door HR++ (één ruit was lek, de rest ook maar gelijk laten vervangen). Was de moeite waard, want het glas voelt nu niet meer koud aan, maar gewoon 'lauw' als het buiten erg koud is. Ook is er merkbaar minder koudeval als je bij het raam zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ThinkPadd schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:29:
[...]

Vervangen kan de moeite zijn, heb een woning uit 1998 en een aantal jaren terug het oude dubbelglas laten vervangen door HR++ (één ruit was lek, de rest ook maar gelijk laten vervangen). Was de moeite waard, want het glas voelt nu niet meer koud aan, maar gewoon 'lauw' als het buiten erg koud is. Ook is er merkbaar minder koudeval als je bij het raam zit.
Zit er wel aan te denken. Zeker sinds ik thuis werk merk ik dat het raam op mijn studeerkamer echt koud aanvoelt (die zit dan ook strak op het noorden). Maar twijfel nog tussen HR++ en driedubbel glas. Boven zou HR++ voldoende zijn, beneden is al een deel vervangen toen ze in 2000 aangebouwd hebben en zou dus alleen de voorkant hoeven.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkmarc
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-03 15:08
Zeker sinds ik thuis werk merk ik dat het raam op mijn studeerkamer echt koud aanvoelt (die zit dan ook strak op het noorden). Maar twijfel nog tussen HR++ en driedubbel glas.
Ik heb HR+++ glas en zelfs dan voel ik s'avonds in de slaapkamer bij vrieskou, de kou er licht door heen (gevoel). Gordijn dicht doen helpt dan wel :) Temperatuur in ruimte is wel verder ok hoor.

Ik heb gelukkig de keuze nog kunnen maken voor een terugwinsysteem van Brink, waardoor je geen rooster hebt en dus ook minder kou in ruimte ervaart en goed klimaat natuurlijk. Daarbij ook gekozen voor warmtepomp. Dit is combinatie met HR+++ is de beste keuze volgens mij. Kost wel een slok op een borrel, maar dan ben je wel voor de nabije toekomst klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Wat in 2010 nog HR++ mocht heten (spouw 12mm) is tegenwoordig 15mm spouw vereist. Ik weet overigens niet of je het zo letterlijk wil nemen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Rsport40 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:12:
[...]

Van de 4 vlammetjes moet er dus (afwijkende kleur) 1 blauw zijn en de andere geel. Zie je dat ook?

Ik heb zelf ook ISOPANE, (vrij nieuwe kozijnen van een jaar of 7 oud) maar ik zie 4 vlammetjes van allemaal dezelfde kleur (dus lijkt mij geen HR).
Zo ziet het er uit (4 gele vlammetjes?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8k4PpCM8EHhi_FILMnU3OjxP4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaw0qe1tdK3Ji7PLWTVBupwM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik woon nu een half jaar in een nieuw huis met vloerverwarming en 1.1 isolatie glas van het merk AGC
Afgelopen dagen toen de temperatuur in de avond al rond het vriespunt lag kon ik de koudeval in mijn nek van af het raam duidelijk merken.
Op de oost en noordkant heb ik triple 0.6 isolatie glas maar ook daar merk ik de koudeval, nu ben ik met mijn 57 jaar daar wel gevoelig voor.

Dubbelzijde plissé of goed sluitende rolgordijnen schijnen de koudeval te verminderen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jan Workum schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:43:
Wat in 2010 nog HR++ mocht heten (spouw 12mm) is tegenwoordig 15mm spouw vereist. Ik weet overigens niet of je het zo letterlijk wil nemen 😉
Volgens de website waar ik glas bestelde moest het minimaal 13mm spouw zijn.
En natuurlijk edelgas+coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat volgens mij ook wel een snelle indicatie is in deze periode van het jaar: condens op de buitenkant van het glas. Bij m’n nieuwe HR++ ruiten zie ik dat ‘s ochtends, bij het oudere dubbelglas niet. Condens aan de buitenzijde is een goed teken, want dan is de ruit dus koel. Een warme(re) ruit zal geen vocht buiten op condenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:47
Pietervs schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:00:
[...]

Zit er wel aan te denken. Zeker sinds ik thuis werk merk ik dat het raam op mijn studeerkamer echt koud aanvoelt (die zit dan ook strak op het noorden). Maar twijfel nog tussen HR++ en driedubbel glas. Boven zou HR++ voldoende zijn, beneden is al een deel vervangen toen ze in 2000 aangebouwd hebben en zou dus alleen de voorkant hoeven.
Onlangs heeft een oud-collega voor tripple glas gekozen. Hij had het erover dat het prijsverschil behoorlijk klein is omdat je subsidie kan krijgen voor tripple glas

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-09 13:27
whoopy_ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:35:
[...]

Zo ziet het er uit (4 gele vlammetjes?)

[Afbeelding]
Bij mij ziet het er ook zo uit, dus ik denk geen HR++

Want op internet staat:

Zie je vier vlammetjes in het glas gespiegeld. Hebben alle vier de vlammetjes dezelfde kleur, dan is het dubbel glas. Heeft het tweede of derde vlammetje een iets andere kleur? Dan is het HR++-glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoopy_
Rsport40 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:56:
[...]

Bij mij ziet het er ook zo uit, dus ik denk geen HR++

Want op internet staat:

Zie je vier vlammetjes in het glas gespiegeld. Hebben alle vier de vlammetjes dezelfde kleur, dan is het dubbel glas. Heeft het tweede of derde vlammetje een iets andere kleur? Dan is het HR++-glas
Maar het rare is, dit staat dus wel in het aluminum (HR++)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:11
ThinkPadd schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:54:
Wat volgens mij ook wel een snelle indicatie is in deze periode van het jaar: condens op de buitenkant van het glas. Bij m’n nieuwe HR++ ruiten zie ik dat ‘s ochtends, bij het oudere dubbelglas niet. Condens aan de buitenzijde is een goed teken, want dan is de ruit dus koel. Een warme(re) ruit zal geen vocht buiten op condenseren.
bij mijn enkelglas is het aan binnen en buitenkant, met plas onderaan het raam in het houten kozijn- telt dat ook ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 15:02
SalexSun schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:42:
[...]

Onlangs heeft een oud-collega voor tripple glas gekozen. Hij had het erover dat het prijsverschil behoorlijk klein is omdat je subsidie kan krijgen voor tripple glas
Je krijgt ook subsidie voor HR++ mits je aan de voorwaarden voldoet. Tevens kost triple glas 50% meer dan HR++ glas. Dan is het nog de vraag of je kozijnen daar geschikt voor zijn.
En triple glas met roostertjes/zonder wtw is nogal zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
99ruud99 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:31:
[...]

bij mijn enkelglas is het aan binnen en buitenkant, met plas onderaan het raam in het houten kozijn- telt dat ook ? :)
Nee, dan is de binnenkant dus ook koud waardoor er vocht op condenseert. Terwijl dat is met goed geïsoleerd glas dus lauw als het buiten vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjw
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14-09 16:47
Je kunt HR++ glas herkennen met de vlammetjestest: houd een brandende lucifer of de led-lamp van je telefoon op ongeveer 5 cm afstand en kijk schuin naar het glas. Als je vier vlammetjes ziet, waarvan de tweede of derde een andere kleur heeft (meestal blauw), dan heb je HR++ glas dankzij de metaalcoating. Als alle vier de vlammetjes dezelfde kleur hebben, is het gewoon dubbel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Hoi, welkom op tweakers!
Dit is een ouder topic en de vlammetjestrest mag je als algemene kennis zien.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.