Welke internetsnelheid heb ik nodig voor mijn gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-05 22:15
Op dit moment heb ik een televisie + internet (300 Mbit/s, maar die haal ik nooit) abonnement bij Ziggo. In praktijk kijken we zelden lineaire televisie en ik wil graag de stap zetten naar een alleen internet abonnement (in combinatie met een NLZiet-abonnement).

We wonen in een nieuwbouw-woning en glasvezel van KPN is beschikbaar. KPN biedt 50, 100, 200 of 1000 mbit/s glasvezel. T-Mobile is ook beschikbaar maar gaat maar tot 100 mbit/s. Dit heeft te maken met - zo is mij door T-Mobile verteld - het feit dat zij de lijnen van KPN gebruiken en daar tot halverwege volgend jaar een limiet op zit.

V.w.b. onze situatie:
  • Twee volwassenen en een peuter
  • Streamen relatief veel, bijv. Netflix, Disney+ en straks dan NLZiet
  • Meerdere telefoons, iPads en laptops die tegelijkertijd worden gebruikt
  • Online gamen via PlayStation
  • Thuiswerkend, dus veel videobellen
Met deze informatie, welke internetsnelheid zouden jullie minimaal adviseren? De abonnementen zijn maandelijks bij te stellen, maar bij T-Mobile kom ik dus niet verder dan 100 mbit/s. En ik twijfel of dat voldoende is voor onze situatie.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierbij. Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Rubik_31415 op 19-12-2021 20:43)

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

50 Mbit per gebruik is meer als zat.

Ben je maar met z'n 2 dan is 100Mbit dus ruim voldoende en kan je gewoon streamen zonder problemen.

Videobellen gaat al prima op een 20mbit up en downlijn.

De peuter welke je op een tablet/telefoon zoet houdt zal ook niet meer dan 10 mbit trekken van de telefoon/tablet.

Speedtouch freak

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

50 Mbit per gebruik is meer als zat.

Ben je maar met z'n 2 dan is 100Mbit dus ruim voldoende en kan je gewoon streamen zonder problemen.

Videobellen gaat al prima op een 20mbit up en downlijn.

De peuter welke je op een tablet/telefoon zoet houdt zal ook niet meer dan 10 mbit trekken van de telefoon/tablet.

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier idem: 50Mbit/s.

Ook 2 volwassenen en een peuter, internet only met een NLZiet abonnementje er bij. We streamen niet zo heel veel en als we dat doen is dat gezamenlijk dus staan andere dingen uit, zoals youtube op een telefoon, tablet of laptop. Beiden zitten ook geregeld thuis te werken. Partner heeft een bellend beroep dus is afhankelijk van stabiel netwerk(snelheid) wat geen probleem is. Mijn Teams-meetings die er geregeld zijn kunnen ook gewoon doorgang vinden zonder haperingen. Ook gelijktijdig. Tijdens een Netflix stream wordt er nog wel geregeld wat Insta-geladen, vrouwen kunnen multitasken kennelijk.

Mocht onze peuter er straks een keer aan toe zijn dat hij zelf apparatuur krijgt die aan het netwerk moet dan krijgt hij netjes wat ruimte toebedeeld.

Het werkt allemaal prima, snelheid is tot nu toe geen enkele belemmering geweest. Wat wel belangrijk is, maar dat heeft totaal niks met de provider te maken is dat je zelf je wifi of netwerk goed inricht. Het heeft geen zin om een 1Gbit abonnement te nemen en te lopen klagen dat je wifi op zolder het bagger doet. Dat deel moet je zelf voor elkaar maken, dat is niet de verantwoording van de provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
En je moet maar zo denken. Voortijdig upgraden is vaak makkelijker dan voortijdig downgraden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-05 22:15
LordSinclair schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:04:
En je moet maar zo denken. Voortijdig upgraden is vaak makkelijker dan voortijdig downgraden.
Ja dat is zeker waar. Alleen biedt T-Mobile dus maximaal 100 Mbps op dit moment, dus die optie is daar nog niet aanwezig. Qua kosten zijn zij het meest interessant.

Bij KPN is het abonnement sowieso maandelijks aanpasbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 12:07

M2M

medicijnman

Een netflix stream is 8 Mb/s, videobellen zit op 3, online gamen op 0.2 - 0.5. Je hebt niet veel nodig aan continue verbruik voor videostreams. Zodra je dingen gaat downloaden (update van een game van 50GB) of uploaden (10 minuten 4K videomateriaal naar de opas en omas met lousy compressie) zou je kunnen opteren om iets meer te nemen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:03

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Eens met bovenstaande. Ik heb met vrouw en kleuter een 50/5 Ziggo abonnement met vergelijkbaar gebruik. Dat gaat prima.
Voordeel van glas boven kabel is dat upload vaak veel sneller is en volgens mij de latency lager. 100 mbit is dan meer dan genoeg, tenzij je ook nog heel veel heel snel wil gaan downloaden. Het zal mij namelijk jeuken of de accidentele grote download 2 of 4 minuten duurt.

Laatste echt grote download was Red Dead Redemption 2 (120 Gb). Dat had wat mij betreft iets sneller gemogen, maar dat was de eerste keer in jaren dat ik een snellere verbinding had gewild.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:07
Een stream van NLziet doet maximaal 6 Mbit/s volgens hun site.
Netflix met 4K gaat richting de 8-10 Mbits/s

Voor videobellen geld vaak rond de 5 Mbit/s, al kan dat wisselen per type software. Al is dit natuurlijk wel beide kanten op ipv alleen downloaden en dat is waar het meestal mis in gaat.

Bij Glasvezel zijn de verbindingen meestal symetrisch, dus 50 Mbit/s up en down in tegenstelling tot Ziggo waar je upload meestal een factor 10 lager is dan je downloadsnelheid. In je huidige geval zal het waarschijnlijk 300 Mbit/s download en 30 Mbit/s upload zijn.

Je moet het wel heel bont maken wil je aan die 50 Mbit/s niet genoeg hebben.
Grote downloads gaan misschien wat langzamer dan je nu gewend bent, maar dat zal vast geen probleem zijn.

Ik zou lekker beginnen met het standaard 50 Mbit/s pakket, mocht je toch sneller willen kun je altijd nog upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 16:37
Ik heb nu nog 500/500 en heb het de laatste tijd gemonitord. Met 2 volwassenen, 2 pubers, thuiswerk, videobellen, streamen, gamen etc. zitten de (zeer) extreme pieken richting de 100mbps. Mijn contractverlenging heb ik dus op 200/200 laten zetten. Zelfs dat is wellicht al wat overkill maar ik heb liever ietsje over en het downloaden gaat dan ook iets sneller. Trap in ieder geval nooit in dat marketing-geblaat van gigabit-lijnen (even los van een eventueel prijsverschil). Nodig heb je die snelheden voorlopig echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 17:32
Vaak is voor thuiswerken de grootste drempel de beperkte uploadsnelheid van kabel- en DSL abonnementen.

Glasvezelabonnementen zijn in de regel symmetrisch dus heb je daar geen last van. Met 50Mbit kun je waarschijnlijk prima uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb bedrijven onder mijn beheer die het doen met minder dan die 100Mbit/s synchroon en dan spreek je over ongeveer 250 gebruikers op de grootste locatie.

Zolang jij niet de hele dag nieuwsgroepen leeg trekt en lekker vol gas torrents aan het downloaden bent, is die 100Mbit/s voor thuis echt wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je met meer profijt van een goede stabiele router met een degelijke wifi antenne dan van super snel internet met een brakke wifi.

Waar loop je met je huidige snelheid tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:14
De maximale 100 mbit/s is voor twee volwassen en één kind meer dan voldoende. Zelf hier officieel 50/50 mbit/s liggen. KPN is zo vriendelijk geweest om dat op 75/75 mbit/s te zetten. Ik werk zelf thuis met veel teamsoverleggen en Citrix werken. De TV-gaat ook via het internet. Dat werkt allemaal goed.

Het is dat je meer aan een stabiele router en een stabiel Wifi-Netwerk hebt. Of zelfs gewoon alles met bekabeling aan elkaar knoopt dan de snelheid naar buiten. Zorg voor een stabiele omgeving dat je niet afhankelijk bent van een brakke wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 17:55

Shunt

Boe

Ik zit hier op 1000/1000.
Dit is "standaard" voor Tmobile glas als je een mobiel en thuis abbo hebt.
Dus 1gb/1gb voor 25 euro. mij hoor je niet klagen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-06 23:52
Aangezien je het ook over playstation hebt: die updates zijn af en toe best groot naar wat ik begrepen heb. Uiteindelijk kan je voor het standaard gebruik waarschijnlijk goed af met een 100mbit lijn, maar het zit hem juist altijd in de uitschieters.

Hoe lang ben je bereid om te wachten op downloads voor playstation/game updates?

Zeker met een peuter kan ik mij voorstellen dat als je dan wilt gamen, het wel zo makkelijk is als het gewoon meteen werkt ipv. 10 - 20 minuten moeten wachten voordat de updates geïnstalleerd zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Erwin537 op 08-12-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:50
Wat is het verschil tussen 50 en 100 in prijs? Als het bijna niets is zou ik voor 100 gaan.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Rubik_31415 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:41:
Op dit moment heb ik een televisie + internet (300 Mbit/s, maar die haal ik nooit) abonnement bij Ziggo. ...
Als je daar mee bedoelt dat je nooit die 300 Mbit gebruikt, is het misschien een optie om te proberen of je genoeg hebt aan een lagere snelheid van ziggo. bijvoorbeeld 75/10 of 150/15
Tenminste als je daarvoor geen nieuw jaar contract moet aangaan. Aan de tv zou ik op dat moment even niets doen. Als je dan vervolgens test hoeveel bandbreedte tv kijken via internet kost (ziggo go app bijvoorbeeld) dan heb je wat meer info voor een goede keuze.
Playstations laten zich volgens mij goed updaten in rustige uren (je moet toch een keer slapen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
In full corona lockdown hebben we hier met zijn vieren thuis aan een 40/5mbit lijntje gelurkt. Twee middelbare scholieren met online lessen, twee thuiswerkende ouders waarvan een vrijwel voortdurend een video verbinding open had naar leerlingen. Het zal bij tijd en wijlen wat vol zijn geweest op het lijntje, het ging wel en zonder hickups. Nu is er glas en hebben we full monty 1gbit up&down. Het scheelde tijdens het eerste jaar maar heel weinig met lagere snelheden. Volgend jaar terug omlaag naar 200 of 100 denk ik, dat zou eigenlijk al ruimschoots voldoende zijn.
Pagina: 1