Honeywell evohome met vloerverwarming (+ i.c.m. radiatoren!)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
Hallo,

Op dit moment gebruik ik een Honeywell evohome als oerklassieke centrale thermostaat, i.c.m. een draadloze aan/uit module (BDR91; mijn CV (op aardgas) kan enkel hiermee overweg, dus geen OpenTherm). Ik beschik overal over radiatoren.

De bedoeling is om over te schakelen naar zoneverwarming. Ik begrijp het concept met de slimme radiatorkraan (HR92), maar ik worstel wel wat m.b.t. vloerverwarming. Het is nl. zo dat we de leefruimtes beneden gaan renoveren en wellicht gaan we daar vloerverwarming plaatsen. Ik heb hier enkele vraagjes over:

1) Ik vermoed dat het mogelijk is om zones met radiatoren én zones met vloeverwarming te hebben via 1 evohome en 1 BDR91? Vb.: zone 1 met vloerverwarming. Zone 2 met radiatoren. Zone 3 met radiatoren. Zone 4 met vloerverwarming. Klopt dit?
2) Wat heb ik nodig om vloerverwarming in 1 of meerdere zones aan te sturen? Stel dat ik circuits heb in de leefruimte (woonkamer + keuken: die lopen in elkaar over) en andere circuits in een 2de zone (benedengang + beneden-WC). Ik lees over servomotors enerzijds en thermostaatkranen + HR92 anderzijds. Of zijn er meerdere opties?
3) Ik ben nog niet helemaal thuis in vloerverwarming. Je hoort dat je best deze verwarming het hele jaar door (of toch meestal) op een vaste temperatuur laat. Stel bvb. 22 °C. Dan vermoed ik dat je, zoals bij een slimme radiatorkraan (HR92), een gewenste temperatuur van 22 °C instelt? En dat je ook de huidige temperatuur moet meten, m.a.w. er moet "iets" (HR92?) fysisch IN de desbetreffende zones staan (dus niet elders)?
4) Wat ik dan wel niet begrijp, is hoe je dan het hele systeem mooi op 22 °C houdt. Ik lees zaken over dat wanneer meer dan 22 °C gemeten wordt, de vloerverwarming zelf afzwakt en zich zelfs kan uitschakelen, waarbij het dan weer lang duurt natuurlijk voor die weer ten volle ingeschakeld is. Stel dat het buiten 40 °C is en we krijgen de warmte niet helemaal buiten en het is binnen een stuk meer dan 22 °C?Of stel dat in de winter onze haard (hout) voor een warmer sfeertje dan 22 °C zorgt?
5) Dat brengt me naadloos bij mijn laatste vraag: wat als die extra warmtebron 1 of meerdere radiatoren zijn (bijverwarming)? Ik kan hier wel een aparte virtuele zone voor maken (bvb. "Woonkamer + keuken 2") die slaat op dezelfde fysische zone als de zone voor de vloerverwarming, maar uiteindelijk blijft mijn vraag hetzelfde als bij vraag 4. Dus: hoe combineer je vloerverwarming als hoofdverwarming en radiatoren als bijverwarming in dezelfde fysische zone?

Samengevat komt het erop neer dat ik niet goed weet hoe ik vloerverwarming met evohome moet aansturen en op een in te stellen vaste temperatuur moet houden en zeker hoe ik dit in eenzelfde fysische zone moet combineren met radiatoren als bijverwarming.

Alvast bedankt voor de uitleg en de tips!

Pedro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:52
Een zone is doorgaans een ruimte die je appart wilt verwarmen. Dus de woonkamer, de badkamer, de slaapkamer, logeerkamer, studeerkamer, etc.

Vloerverwarming wordt meestal verdeeld in segmenten van 80 meter slang. Vaak zijn het daardoor een aantal segmenten voor de woonkamer. Deze kun je allemaal in één zone stoppen, of in meerdere. Als de meeste vloerverwarming de woonkamer betreft, maak daar dan een zone van die je bedient met een klep. Wil je per segment ook de temperatuur kunnen regelen bijvoorbeeld omdat je een zitkamer, open keuken en een eetkamerdeel hebt, dan kun je de segmenten ook met servo motoren separaat aansturen.

In een ruimte waarin een zone bestaat uit meerdere warmtebronnen (vloerverwarming, kachel, radiatoren) zal de warmste warmtebron de koelere warmtebron uitschakelen.

Dus heb je een woonkamer met pellet of houtkachel en vloerverwarming en je gevraagde temperatuur is 22 graden, dan zal de vloerverwarming automatisch uitgaan wanneer de kachel de ruimte heeft opgestookt tot 22 graden. Hier zul je dus enigszins slim mee om moeten gaan om geen overshoot te krijgen. Met radiatoren is dat doorgaans geen punt omdat deze snel reageren, echter een vloerverwarming is traag en ebt ja.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

• PadrePedro
Dag Bert,

Bedankt voor je reactie!

Wat bedoel je met "overshoot"?

Is het niet mogelijk om de vloerverwarmingszone(s) te "locken"? Ik bedoel hiermee dit: stel dat je bijverwarming gebruikt ("activeert"), dan zou het handig kunnen zijn om ervoor te zorgen dat de vloerverwarming toch niet volledig uitgeschakeld wordt, maar dus "gelockt" op een zekere werking blijft zitten (en dus niet reageert op de huidige (door de bijverwarming hoger geworden) temperatuur en afschakelt). Ik vermoed dat evohome dit scenario niet helemaal ondersteunt?
Indien niet, is het niet mogelijk om hier zelf iets rond te maken? Bvb. iets dat via een 2de systeem (of in het slechtste geval gewoon manueel in de garage of zo) de evohome omzeilt zeg maar en toch een vaste watertemperatuur door de vloerverwarming blijft sturen. M.a.w. wanneer af en toe die bijverwarming eens nodig is, "lock" je via ofwel evohome (als dat kan) of een ander (manueel of digitaal) systeem de watertemperatuur van de vloerverwarming, zodat die zeker niet uitgeschakeld wordt en daarna schakel je dan de bijverwarming in via evohome (alsof je in evohome maw overschakelt van vloerverwarming naar bijverwarming, maar achterliggend de vloerverwarming toch nog blijft draaien wegens een evohome bypass).

Wat ik me wel afvraag, is dit: stel dat het warm weer is en het wordt binnen meer dan 22 °C, dan zal in een eenvoudige zone met enkel vloerverwarming die vloerverwarming toch ook uitgeschakeld worden? Als het dan de dag erna een pak frisser is, heeft de vloerverwarming toch ook tijd nodig om op 22° C te komen? Maw, het warme weer (de natuur, de omgeving dus) kan ook als een extra warmtebron aanzien worden. Of is dit scenario in praktijk zelden een probleem, omdat de verschillen van het weer op korte tijd nooit te hoog liggen en de vloerverwarming uiteindelijk toch snel genoeg opwarmt om nooit voor een echt koude situatie te zorgen? (Maar dan kan je ook stellen dat radiatorwarmte ook nog een tijdje kan blijven hangen en voldoende is voor de tijd dat de vvw weer ingeschakeld moet worden?)

U ziet, ik mis nog wat real life experience :-)

Alvast bedankt!
Mvg!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-07 10:35
Interessant topic. Ik worstel hier ook nog mee. Ik heb ook vloerverwarming en radiatoren in mijn woonkamer (en radiatoren op de bovenverdiepingen). Ik heb de woonkamer nu als 1 zone ingesteld, en zowel de vloerverwarming als de radiatoren hebben een HR92 radiatorkraan. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of het niet slimmer is om de woonkamer op te delen in 2 zones, 1 voor de vloerverwarming en 1 voor de radiatoren, want zoals @bert pit zegt heb ik nu een langzame warmtebron (vloerverwarming) en een snelle warmtebron (radiatoren) in 1 zone. Dat is misschien niet ideaal, alhoewel ik er geen grote nadelen van lijk te ondervinden.

Ook vind ik het jammer dat de HR92 thermostaatkranen niet op een passieve stand kunnen staan. Dus bijvoorbeeld instellen op 18 graden, maar zonder expliciet een warmtevraag naar de CV-ketel sturen. Zodat de ruimte alleen verwarmd wordt als er ergens anders een warmtevraag is (dus eigenlijk net zoals een "domme" thermostaatkraan).

Ik wil dit topic niet kapen, maar ik denk dat maar vragen overlap hebben met die van @PadrePedro.

@PadrePedro Als in een zone de ingestelde temperatuur hoger is dan de gemeten temperatuur zal Evohome die zone gaan verwarmen, door de thermostaatkraan in die zone open te draaien en een warmtevraag naar de CV-ketel te sturen. Als de ingestelde temperatuur in de zone bereikt is (of hoger is), gaat de thermostaatkraan in die zone dicht. Als de ingestelde temperatuur in alle zones bereikt is gaat ook de CV-ketel uit.

[ Voor 16% gewijzigd door slow whoop op 16-12-2021 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
Ook vind ik het jammer dat de HR92 thermostaatkranen niet op een passieve stand kunnen staan. Dus bijvoorbeeld instellen op 18 graden, maar zonder expliciet een warmtevraag naar de CV-ketel sturen. Zodat de ruimte alleen verwarmd wordt als er ergens anders een warmtevraag is (dus eigenlijk net zoals een "domme" thermostaatkraan).
Dat kan wel, daar hoef je allen de knop maar voor te monteren, batterijen erin en klaar. Dan heb je een 'domme HR92'.

• slow whoop
bert pit schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:14:
[...]

Dat kan wel, daar hoef je allen de knop maar voor te monteren, batterijen erin en klaar. Dan heb je een 'domme HR92'.
Goed punt. Dat heb ik eigenlijk nooit geprobeerd. Ben benieuwd of de thermostaatkraan dan wel open en dicht draait als ik de ingestelde temperatuur verander. En de temperatuur van die "domme thermostaat" kan ik dan waarschijnlijk niet uitlezen op m'n centrale Evohome systeem.

• PadrePedro
Hoi @slow whoop ,

Bedankt voor je reactie!
@PadrePedro Als in een zone de ingestelde temperatuur hoger is dan de gemeten temperatuur zal Evohome die zone gaan verwarmen, door de thermostaatkraan in die zone open te draaien en een warmtevraag naar de CV-ketel te sturen. Als de ingestelde temperatuur in de zone bereikt is (of hoger is), gaat de thermostaatkraan in die zone dicht. Als de ingestelde temperatuur in alle zones bereikt is gaat ook de CV-ketel uit.
Ja, ik was hier al mee mee, denk ik. Je zegt wel: "Als de ingestelde temperatuur in de zone bereikt is (of hoger is), gaat de thermostaatkraan in die zone dicht." Bedoel je niet "bereikt is (of lager is)", want als de ingestelde temp lager is dan de gemeten temp, dan zal er geen warmteaanvraag zijn?

Ik ben wel niet helemaal mee met aansturing van vvw, los van ev. bijverwarming. Volgens @bert pit kan je alle segmenten in 1 zone steken of in meerdere zones. In het eerste geval bedien je de zone met een "klep", maar om welke klep gaat het hier? Een HR92-"klep" (slimme radiatorthermostaat), zoals bij klassieke radiatoren en zoals jij blijkbaar gebruikt?
In het geval van meerdere zones spreekt @bert pit van servomotoren; kan het dan niet met meerdere HR92's? Die servomotoren, is dat de HCE80? Of heeft het hiermee te maken?

Tot slot @slow whoop : je zegt dat je nu 1 zone hebt voor vvw en bijverwarming, elk met een HR92. Dat betekent dat je steeds vvw en bijverwarming samen gebruikt (samen up of samen down), alsook dat je regelmatig je vvw van temperatuur doet veranderen (up of down)? Dat botst wat met het "advies" om je vvw typisch op dezelfde temp te houden, right (wellicht omdat die vvw telkens uren achter de feiten aanholt)? Is het daarom dat je je afvraagt of je niet beter met 2 zones werkt? Nu ja, als het systeem je in praktijk weinig nadelen oplevert, is dat zo erg niet, maar wanneer je alles naar 27 °C hebt gekregen (incl. vvw) (akkoord, dat is hoog, maar er zijn van die mensen :-)) en dan toch vrij snel dringend moet afkoelen, is dat wel lastig (of omgekeerd: lang lage temp en dan snel weer wil opkrikken): idealiter zou je zeker bij hogere temperaturen die vvw op bvb. 22 °C moeten kunnen blijven houden.
Of zie ik heel wat dingen toch verkeerd...?

Groetjes,
Pedro

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:22
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je het allemaal erg (nodeloos) moeilijk maakt. Eigenlijk heeft Bert pit alle antwoorden al gegeven.

Zelf heb ik een evohome met vloerverwarming (woonkamer, keuken, hal) en radiatoren (drie kamers, badkamer). Vijf zones in totaal, onafhankelijk van elkaar te verwarmen, wat ook de reden was om dit systeem te nemen.

Vloerverwarming laten we wel afkoelen, maar niet te veel (max. 1,5 graad). Middels een tijdschema zorgen we dat het verwarmen tijdig begint, zodat we de woonkamer op temperatuur hebben (18 gr.) zodra we klaar zijn met werken.

• slow whoop
PadrePedro schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:12:
Hoi @slow whoop ,

Bedankt voor je reactie!

[...]

Ja, ik was hier al mee mee, denk ik. Je zegt wel: "Als de ingestelde temperatuur in de zone bereikt is (of hoger is), gaat de thermostaatkraan in die zone dicht." Bedoel je niet "bereikt is (of lager is)", want als de ingestelde temp lager is dan de gemeten temp, dan zal er geen warmteaanvraag zijn?
Ja, je hebt gelijk. Ik bedoelde lager. Ik heb het verkeerd opgeschreven.
Ik ben wel niet helemaal mee met aansturing van vvw, los van ev. bijverwarming. Volgens @bert pit kan je alle segmenten in 1 zone steken of in meerdere zones. In het eerste geval bedien je de zone met een "klep", maar om welke klep gaat het hier? Een HR92-"klep" (slimme radiatorthermostaat), zoals bij klassieke radiatoren en zoals jij blijkbaar gebruikt?
Ik heb voor zowel mijn vloerverwarming als de radiatoren een HR92-klep/radiatorkraan. Overigens is dit gedaan op advies van de installateur. Ik heb dit niet zelf gedaan.
In het geval van meerdere zones spreekt @bert pit van servomotoren; kan het dan niet met meerdere HR92's? Die servomotoren, is dat de HCE80? Of heeft het hiermee te maken?
Servomotoren kunnen mijns inziens zowel HR92 als HCE80 zijn. Volgens mij heb je een HCE80 nodig als je de lussen van je vloerverwarming afzonderlijk wilt kunnen aansturen (open en dicht zetten). In mijn geval had ik dat niet nodig, en kon ik kosten besparen door een HR92 klep te gebruiken voor mijn vloerverwarming.
Tot slot @slow whoop : je zegt dat je nu 1 zone hebt voor vvw en bijverwarming, elk met een HR92. Dat betekent dat je steeds vvw en bijverwarming samen gebruikt (samen up of samen down), alsook dat je regelmatig je vvw van temperatuur doet veranderen (up of down)? Dat botst wat met het "advies" om je vvw typisch op dezelfde temp te houden, right (wellicht omdat die vvw telkens uren achter de feiten aanholt)? Is het daarom dat je je afvraagt of je niet beter met 2 zones werkt? Nu ja, als het systeem je in praktijk weinig nadelen oplevert, is dat zo erg niet, maar wanneer je alles naar 27 °C hebt gekregen (incl. vvw) (akkoord, dat is hoog, maar er zijn van die mensen :-)) en dan toch vrij snel dringend moet afkoelen, is dat wel lastig (of omgekeerd: lang lage temp en dan snel weer wil opkrikken): idealiter zou je zeker bij hogere temperaturen die vvw op bvb. 22 °C moeten kunnen blijven houden.
Of zie ik heel wat dingen toch verkeerd...?
Nee, dat zie je goed. En dat is precies waar ik mee zit. Nu vallen de temperatuurschommelingen bij mij in de woonkamer wel mee, ik denk hooguit 1-2 graden per dag (als ik moet stoken). Maar ik ga denk ik toch eens proberen om de woonkamer in 2 zones te verdelen, eentje voor de radiatoren, als ik snel even wil bijverwarmen, en eentje voor de vloerverwarming die redelijk constant moet blijven.

@Brunniepoo Als je per zone een type verwarming hebt, is het denk ik inderdaad redelijk eenvoudig. Een kwestie van bedenken hoeveel zones je apart wilt kunnen bedienen, en het Evohome systeem (laten) installeren. Ik heb inderdaad ook tijdschema's ingesteld voor m'n zones. Dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
PadrePedro schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:12:
Hoi @slow whoop ,

Bedankt voor je reactie!

[...]

toon volledige bericht
Wellicht is het verstandig een installateur in de arm te nemen. Deze kan ter plaatse een inschatting maken van de situatie en een goed advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Brunniepoo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:33:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je het allemaal erg (nodeloos) moeilijk maakt. Eigenlijk heeft Bert pit alle antwoorden al gegeven.

Zelf heb ik een evohome met vloerverwarming (woonkamer, keuken, hal) en radiatoren (drie kamers, badkamer). Vijf zones in totaal, onafhankelijk van elkaar te verwarmen, wat ook de reden was om dit systeem te nemen.

Vloerverwarming laten we wel afkoelen, maar niet te veel (max. 1,5 graad). Middels een tijdschema zorgen we dat het verwarmen tijdig begint, zodat we de woonkamer op temperatuur hebben (18 gr.) zodra we klaar zijn met werken.
Dit is een al bij al eenvoudige setup en daar ben ik mee mee (enkel rond het al dan niet apart aansturen van verschillende vvw-segmenten, maar goed, dat is een onderwerp an sich). Mijn probleem, en dat van sommige anderen, is hoe we het het best moeten aanpakken, indien we in 1 fysische zone én met vvw zitten én met radiatoren. Vele moderne huizen hebben die combo niet nodig, maar in mijn geval (renovatie) is bijverwarming zeker aan te raden. Om daar een goede oplossing voor te vinden, is het ook nuttig om goed de werking van het hele systeem te kennen (vandaar soms ook wat randvragen: gewoon kennis opdoen en alles beter begrijpen). Ik hoor nu al tegenstrijdige verhalen van experts: Honeywell laat me bvb. gewoon weten dat ik voor hoofdverwarming en bijverwarming elk een zone moet instellen en dat ze elkaar niet beïnvloeden; sommige anderen beweren hetzelfde. Echter, als ik er zelf over nadenk en bepaalde andere personen mag geloven, klopt dit niet; Sommigen zeggen dat je het systeem "gewoon wat moet leren kennen en ik dan zelf wel zal zien hoe het in praktijk het beste werkt en dat het allemaal wel los loopt", anderen raden die combinatie ten stelligste af. Nog anderen gebruiken dan 1 zone voor de 2 samen ;-)
M.a.w., het blijkt niet zo makkelijk/evident. Hoe meer we weten hoe alles precies werkt en hoe meer adviezen we krijgen, hoe dichter we bij de (eventuele) oplossing raken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:22
Mijn situatie is inderdaad anders. Jaren 80-woning, die eerst radiatoren in de woonkamer/hal/keuken had. Die hebben er er bij onze verbouwing uit laten slopen en in plaats daarvan vloerverwarming - dus zonder verdere bijverwarming. Werkt voor ons prima.

Evohome is pas iets later gekomen. Achteraf gemiste kans, want daardoor duurder - maar voor de keuzes had het niet uitgemaakt.

Als je bijverwarming wil, dan zou ik een tweede zone nemen. Ik vraag me alleen af onder welke omstandigheden dat echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
@Brunniepoo Bijverwarming wordt door de loodgieter aangeraden om zeker te zijn dat we bij extremere koude de leefruimte zeker genoeg kunnen verwarmen. Bij veel renovaties blijkt vvw soms nét ietsje tekort te komen tijdens de koudste momenten.
Ook kan het af en toe gewenst zijn om snel even wat extra warmte te krijgen. Bvb. na enkele uren stappen in de koude, kan het leuk zijn binnen te komen en de temperatuur net ietsje hoger te krijgen dan normaal (en met bijverwarming gaat dat natuurlijk vrij snel).

De bijverwarming is niet bedoeld om "constant" of heel veel gebruikt te worden.

Groetjes,
Pedro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grizley_24
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 16:14
Ik heb de woonkamer nu als 1 zone ingesteld, en zowel de vloerverwarming als de radiatoren hebben een HR92 radiatorkraan. I
Je laat de vloerverwarming dus met een thermostaatkraan en HR92 knop afsluiten als er geen warmtevraag is in de woonkamer? En hij gaat open als er wel warmtevraag is in de woonkamer?

Ik heb dit nu net ook in mijn huis geinstalleerd. Ik merk, dat als er warmtevraag is in de woonkamer, waar de vloerverwarming ligt, de HR92 maar voor +/- 50% open gaat. Daardoor is de aanvoertemperatuur in het verdeelblok een stuk lager, dan wanneer ik de thermostaatkraan handmatig helemaal open draai. Dat is natuurlijk zonde en comfortverlagend. De aanvoertemperatuur van de CV ketel staat op 45 graden, maar dat ter info. Overigens: het is door omstandigheden een Danfoss thermostaatkraan geworden, dus ik heb op advies van de winkel de parameter 6 van de HR92 op "1" gezet, omdat hij een grotere slag moet maken bij een Danfoss thermostaat.

Volgens mij komt dit, doordat het verschil tussen de gevraagde en daadwerkelijke temperatuur maar klein is - we gebruiken 1 graad verschil nachtverlaging. Als ik het verschil groter maak, door de thermostaat op 30 graden te zetten, gaat de HR92 wel helemaal open.

Heeft iemand dit opgelost?

Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door grizley_24 op 17-11-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PadrePedro
Hoi @grizley_24 ,

Ik heb dit een tijdje terug verder uitgezocht en er zijn voor de vloerverwarming meerdere mogelijkheden bij Honeywell als slimme thermostaat:
1) HCE80: meerdere zones van vloerverwarming mogelijk; dit is de duurdere oplossing, maar meerdere loodgieters zagen hier toch een nadeel in (rond hydraulisch evenwicht). Geen idee of ze gelijk hebben, maar ik kon met 1 zone toekomen (en kan in theorie later nog overschakelen) en heb hierdoor een andere optie gekozen.
2) HR92: radiatorkraan in feite. Op het Net wordt gezegd dat dit werkt. Honeywell heeft dit bevestigd, maar zegt ook dat dit eigenlijk niet officieel ondersteund is en toch ook bepaalde nadelen zou hebben.
3) zoneklep (bvb. Honeywell VC8015 of VC8615) + BDR91. Dit is door Honeywell officieel ondersteund en zou geen nadelen hebben. Ik heb een mengverdeler met al een zoneklep ingebouwd, dus had enkel een BDR91 nodig. Ik heb voor deze optie gekozen en dit lijkt goed te werken AFAIK. Dit betekent dat ik 2 BDR91's heb: 1 voor de vloerverwarming en 1 voor de CV-ketel (dus algemene warmteaanvraag). In Honeywell heb ik voor de vloerverwarming wel type "zoneklep" moeten aanduiden, dus niet "vloerverwarming" (voor de HCE80) of "radiatoren" (voor HR92).

Groetjes,
Pedro
Pagina: 1