Vraag

• Littlemarc
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-06 09:18
Beste,

Ik wil voor me nieuw huis met 3 verdiepingen van goede wifi (en ook op sommige plekken van goed bekabeld internet) voorzien

Bij de bouw (nieuwbouw) heb ik 2 bekabelde verbindingen in de woonkamer (1 achter de TV wand) en 1 bij het zitgedeelte gemaakt. Op de eerste verdieping (hier is me werkkamer) en op zolder zit er ook een bekabelde UTP WCD.

Ik wil graag een Ubiquiti systeem omdat ik zoek naar goede wifi omdat ik veel IOT apparaten heb. Marketing van Ubiquiti en de sexyness van het uiterlijk trok me wel.

- Tijdelijke oplossing
Nu wil ik als tijdelijke oplossing een Ubiquiti UniFi Switch in de meterkast koppelen aan de UTP kabel voor de woonkamer en aan de woonkamer zijde een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE gebruiken (dit voor tijdens verbouwing om de alarm en deurbel van wifi te voorzien). De ziggo modem/router blijft in normaal mode omdat de meterkast bij de voordeur is en ik via de wifi van de ziggo router/modem me ring deurbel van wifi wil voorzien. De aansluiting naar de woonkamer is om de camera aan de achtergevel van wifi te voorzien (tevens wil ik de dream machine niet aanschaffen dus heb geen vervangende router).

- Permanent oplossing
  • De ziggo router/modem in bridge mode !
  • In de meterkast een ubiquiti dream machine
  • Van de dream machine naar de Ubiquiti UniFi Switch voor POE
  • 3 Aansluitingen voorzien met een Ubiquiti UniFi AP-AC-Lite
  • 1 Aansluiting (me werkkamer) voorzien met een Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO
  • . Ik wil deze omdat de ruimte veel wanden heeft en de slaapkamers met wifi moeten internetten. Voor ik de UTP WCD verbind met de Ubiquiti wil ik wel een switch ertussen zodat ik me PCs en Laptop van wired internet kan voorzie. Gezien ik vervolgens een Ubiquiti AP op een port van deze switch koppel, moet de switch hier ook POE zijn ?
  • Heb ik een goed systeem samengesteld ?
  • Werkt de tijdelijke oplossing ?
  • Werkt de permanente oplossing ?
  • Kan ik de oplossing voor me werkkamer toepassen ?

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Littlemarc schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:02:

- Permanent oplossing
  • De ziggo router/modem in bridge mode !
  • In de meterkast een ubiquiti dream machine
Is de UDM niet wat overkill voor je? Aangezien de UDM ook wifi heeft. Ik zou dus even kijken of je niet beter een router kan kopen zonder wifi.
[...]
Welke switch?
[...]
Moet je de apparatuur nog kopen? Ik zou dan persoonlijk iets toekomst vaster zijn en gaan voor pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite.
[...]
  • Kan ik de oplossing voor me werkkamer toepassen ?
In plaats van een POE switch kan je ook een goedkopere switch, bijvoorbeeld de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk) en daarachter je AP inclusief POE injector. Maar is / was het niet mogelijk om naar de werkkamer twee ethernet aansluitingen te maken?

• Littlemarc
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-06 09:18
Hi @rens-br ,

Een extra WCD en CAT verbinding kost 300 euro (De elektricien moet ook eten). Een enkele verbinding en vanuit daar switches is een veel meer economische oplossing.

Wat betreft de router zou een goedkoper ding gezien ik de wifi van de dream machine alleen bij de voordeur nodig heb, een goed idee.

Ik zal zoeken voor eentje.

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Littlemarc schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:24:
Een extra WCD en CAT verbinding kost 300 euro (De elektricien moet ook eten). Een enkele verbinding en vanuit daar switches is een veel meer economische oplossing.
Dat is best duur ja. Maar twee ethernet kabels op één punt afwerken kan natuurlijk wel ;) Hier heb ik ook naar alle kamers twee kabels getrokken via dezelfde buis.

• dejeroen
  • Laatst online: 05-06 14:57
Littlemarc schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:24:
Hi @rens-br ,

Wat betreft de router zou een goedkoper ding gezien ik de wifi van de dream machine alleen bij de voordeur nodig heb, een goed idee.

Ik zal zoeken voor eentje.
Koop 50 meter kabel voor 30 euro en voor 15 euro een ding om op je WCD te monteren voor de aansluiting van twee kabels.
weet je hoe lang de kabel in de muur is, pak dan die lengte, doe daar 2-3 meter bij en knip het af en maak het aan de rest van de kabel vast en trek het er dan beiden door via de bestaande kabel.
en anders pak je het begin en het eind van de kabel en trek je dat er via de huidige kabel doorheen.
zo heb je voor een stuk minder dan de 300 euro een dubbele kabel

voor 3 euro afdekplaatje erop en klaar, zo duur hoeft het niet te zijn om een dubbele netwerkaansluiting te realiseren.
Dan kan je deze kabels in de meterkast op een POE switch aansluiten

https://www.kabelshop.nl/...TP6R50S-i4517-t26104.html
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
https://www.sandervunderi...elwit-a569-2bfpluaww.html

Of pak het simpel aan en monteer een Unifi wall met 2 ethernet poorten aan de onderkant
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall

En de duurdere variant met 4 extra ethernetpoorten aan de onderkant
pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee