Toon posts:

Registratie .be extensie onderworpen aan "strenge" controle

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, afgelopen nacht een .be extensie geregistreerd, bovenop de al ruim 500 .be extensies die ik in mijn portfolio al heb. Krijg ik een mail met daarin het verzoek om mijn identiteit te bevestigen:
Ben je een Belgisch particulier of rechtspersoon?
Stuur een van de volgende documenten naar verification@dnsbelgium.be:

kopie van de voorzijde van de identiteitskaart van de registrant
kopie van de houdergegevens op het paspoort van de registrant
kopie van de voorzijde (indien kredietkaart versie) of de binnenzijde (indien papieren versie) van het nationale rijbewijs van de registrant
kopie van de binnenzijde van het internationale rijbewijs van de registrant
kopie van een recente factuur van een nutsbedrijf (gas, elektriciteit, water, internet) op naam van particulier of rechtspersoon
uittreksel of print van de contactgegevens van de rechtspersoon zoals opgenomen in het UBO-register
uittreksel of kopie van een originele notariële akte waarin de naam van de particulier of de contactgegevens van de rechtspersoon worden vermeld
kopie van een originele akte (van een bestuursorgaan) van een rechtspersoon met afstempeling door de griffie
elk ander (kopie van een) document of attest waaruit ondubbelzinnig de identiteit blijkt van de particulier of de rechtspersoon en die niet publiekelijk beschikbaar is
kopie van de factuur van je LEI
-uitgever en je LEI-nummer
screenshot van je LEI-portal waarop je login-naam en bedrijfsgegevens te zien zijn
Ben je een particulier of rechtspersoon uit de EU?

kopie van de voorzijde van de identiteitskaart van de EU-lidstaat van de registrant
kopie van de houdergegevens van het paspoort van de EU-lidstaat van de registrant
kopie van de houdergegevens op het rijbewijs van de EU-lidstaat van de registrant
kopie van de houdergegevens op het internationaal rijbewijs afgeleverd door de EU-lidstaat van registrant
kopie van een recente factuur van een nutsbedrijf (gas, elektriciteit, water, internet) op naam van particulier of rechtspersoon
uittreksel of kopie van een originele notariële akte waarin de naam van de particulier of de contactgegevens van de rechtspersoon worden vermeld
recent en eventueel gewaarmerkt (digitaal) uittreksel van een Kamer van Koophandel van een EU-lidstaat waarin de contactgegevens van de rechtspersoon worden vermeld en voor zover dergelijk uittreksel niet voor iedereen gratis publiek beschikbaar is
recent en eventueel gewaarmerkt (digitaal) uittreksel uit het bedrijvenregister van een EU-lidstaat waarin de contactgegevens van de rechtspersoon worden vermeld en voor zover dergelijk uittreksel niet voor iedereen gratis publiek beschikbaar is
elk ander (kopie van een) document of attest waaruit ondubbelzinnig de identiteit blijkt van de particulier of de rechtspersoon en die niet publiekelijk beschikbaar is
kopie van de factuur van je LEI-uitgever en je LEI-nummer
screenshot van je LEI-portal waarop je login-naam en bedrijfsgegevens te zien zijn
Ben je een particulier of rechtspersoon van buiten de EU?

kopie van de nationale identiteitskaart van de registrant
kopie van de houdergegevens van het nationale paspoort van de registrant
kopie van de houdergegevens op het nationale rijbewijs van de registrant
recent en eventueel gewaarmerkt (digitaal) uittreksel van een nationale Kamer van Koophandel waarin de contactgegevens van de rechtspersoon worden vermeld en voor zover dergelijk uittreksel niet voor iedereen gratis publiek beschikbaar is
recent en eventueel gewaarmerkt (digitaal) uittreksel uit het nationale bedrijvenregister waarin de contactgegevens van de rechtspersoon worden vermeld en voor zover dergelijk uittreksel niet voor iedereen gratis publiek beschikbaar is
kopie van de factuur van je LEI-uitgever en je LEI-nummer
Is ook niet ff kleins wat ze vragen hier. Mijn probleem is met name dat ik niet zomaar mijn persoonlijke adres gegevens op ga voeren omdat mijn positie enigzins beschermd moet blijven. Ergo alle .be die ik heb staan mijn wettelijke email en 06 op. Ook op mijn eigen website staat een contactformulier met dezelfde gegevens. Ergo bij de wet kan mij bereiken als daar iets aan de hand is.

Het probleem is als reguliere registrant wordt je nu gedwongen te verifieren en aan te passen waar nodig. Dat laatste ga ik dus echt niet doen en ik ben het er fel op tegen. Bedoel er zijn 100 extensies die je naast een .be registereren kunt en in kunt zetten voor misbruik. En als dat nog niet genoeg is zijn er ook tientallen anderen middelen om misbruik toe te passen in dat kleine frietenland.

Ik opereer 13 jaar als internet ondernemer. Er is nog nooit iets gebeurd op dat vlak met mij.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:13

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ze vragen toch één van de gevraagde documenten? In dit geval is enkel een kopie van je paspoort/identiteitskaart voldoende. Uiteraard even met de speciale kopie-app van de overheid het nodige blurren en uiteraard watermerken.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij toch veel meer dan alleen een ID bewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:01:
Volgens mij toch veel meer dan alleen een ID bewijs?
Ben je een particulier of rechtspersoon uit de EU?
1, uno, one. :-)

Maar wel identificatie inderdaad.

Dus heel veel is het niet, maar wel iets met naam
Enzo

[ Voor 12% gewijzigd door Vorkie op 07-12-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is niet erg, maar volgens mij staat er in lijnen dat het allemaal overeen moet komen met de houder gegevens. Dus als je een domein zakelijk of prive registreert, je ook die details moet verzorgen.

Ik denk dat het probleem bij de domein authoriteit ligt in de aansprakelijkheid hiervan. Blijkbaar wordt er opgelicht maar er zijn 100 andere extensies waarmee je hetzelfde kunt gaan doen.

Dat ligt echt niet alleen weg voor een .be. Ik denk dat men moet richten op goede voorlichting. Ik heb hoogstwaarschijnlijk maar 3 dingetjes gehad voor een .be uit belgie.

1x een klant die een foto van 50 bij 50 pixels gebruikte van een pen en wat voor een sommatie van Getty images zorgde a 600 euro.

2 x verzoek tot gegevens wie de feitelijke eigenaar achter een domein was ivm opsporing.

Nou in al die drie keer heb ik netjes medewerking verleend en zijn er nog nooit klachten gevallen. Ik snap niet waarom het ineens zo radicaal moet allemaal. Men kan mij vinden; staan perfecte en voor de nederlandse wet beschikbare gegevens zoals een email adres en telefoonnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05:08
Met meer dan 100 .BE-registraties lijk je meer bedrijfsmatig aan de gang dan een "particulier". Dan zou je toch ook gewoon een KVK inschrijving aan kunnen leveren?
recent en eventueel gewaarmerkt (digitaal) uittreksel van een Kamer van Koophandel van een EU-lidstaat waarin de contactgegevens van de rechtspersoon worden vermeld en voor zover dergelijk uittreksel niet voor iedereen gratis publiek beschikbaar is
Als bedrijf mag je die vaker inleveren. Vaak ook bij tenders, opdrachten of groothandels.

Groet
Pagina: 1