Montu schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:25:
[...]
Dank voor je antwoord!
Ik meet het op
https://www.ziggo.nl/speedtest, server: Ziggo Utrecht. Ik kan niet het exacte IP zien. Ik heb het ook op speedtest.net geprobeerd, dan verbind ik met Jonaz B.V. Amersfoort, en geeft exact dezelfde snelheid. Overigens toen ik 600 mbps had met het modem was ik ook verbonden met Ziggo Utrecht.
Hij zit op firmware versie V1.0.11.126_10.2.112. Vaak wordt er geadviseerd om kabels etc te checken, maar daar ligt het probleem bij mij niet omdat ik met dezelfde kabel wel gewoon 600 mbps krijg via de het modem.
Wow, ik heb best weinig verstand van antenne specs, maar is de router die ik heb dan gewoon best wel verouderd/slecht, of is die modem/router van ziggo gewoon heel goed?
Het heeft niet zoveel met leeftijd te maken, het zijn beide WIFi-ac apparaten, de R7000P is een refresh uit 2017 van een ontwerp uit 2013. In 2013 was dit meest high-end wat je kon krijgen, anno 2017 en nu trouwens ook solide mid-range als je niet nieuwste van nieuwste nodig hebt.
De modemrouter is iets hoger ingezet, om Gigabit bedraad en (op papier) draadloos waar te kunnen maken. Aangezien er vrijwel geen clients zijn die meer dan 3 antennes hebben, ga je in praktijk maar beperkt voordeel hebben van de TG3492LG (dmv antenna diversity zal het iets beter presteren, maar dat is marginaal), het is meer andersom: er is m.i. bijzonder weinig meerwaarde van twee kastjes gebruiken waar eentje al zou voldoen.
EDIT: ik heb nu QoS juist aan gezet en krijg nu 430 mbps.. nog steeds niet zoals het hoort, maar gek genog zorgt dit juist voor een verhoging terwijl het juist uit zou moeten staan als ik het goed begrijp
EDIT2: en nu weer QoS uitgezet en haal nu 510 mbps... Ik snap er weinig meer van.
EDIT3: nu een paar minuten later weer een speedtest en nu wel 600 mbps. Hoe kan dit joh. Lijkt dus gefixt te zijn, maar eens ff kijken of ie over een paar uur nog steeds 600 haalt.
Waar ik wel nog heel benieuwd naar ben is of ik beter deze router kan blijven gebruiken, of dat ik beter beter het Ziggo modem (Gigabox) als router kan gaan gebruiken. Wifi bereik maakt mij niet zoveel uit omdat ik ook 3 tp link deco access points in huis heb die zorgen voor goede dekking. Het gaat me dus meer om de rest van de functionaliteit van de router (maar daar heb ik weinig verstand van).
Ook nog 3 Deco's
Dan heb je drie apparaten in huis die kunnen routeren: Ziggo TG3492LG, Netgear R7000 en de Deco's (M4 zeker?).
Alle drie kunnen ze ook WIFi doen, en tenslotte ga je pas de voordelen van een managed WiFi-set als de Deco benutten als je *alleen* de Deco gebruikt voor WiFi.
Wat je nu doet is minst logische combinatie en zeker een apparaat teveel
Wat het beste is met apparatuur wat je hebt is een tweede, hangt af van de situatie:
- heb je de Deco's allemaal bedraad of een of twee draadloos aangesloten?
- waar staat je modem? Woonkamer of meterkast?
- waar staat de R7000P?
- waar staan de drie Deco's?
Als je een netwerkkabel naar boven hebt, ga je veruit beste perfomance krijgen als je de modem in router-modus zet en de R7000P als access point instelt en boven plaatst. Alternatief om jezelf te ontzorgen is de Deco's als router gebruiken en die direct op modem (nog steeds in bridge mode) aansluiten. Ga je (zelfs bedraad) geen 600Mbps mee halen, maar het is makkelijk instellen en beheren.
En die 600Mbps... heb je dat wel echt nodig? Ik heb boven de 300Mbps nog nooit echt verschil gemerkt....