Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09-2023
Situatie:

Oude DS411J verbonden met een router in de meterkast.
2 PC met Windows 10 verbonden met netgear router.
De netgear router is verbonden met de router in de meterkast.

De DS411J heeft een statisch ip adres.

Probleem:

Sinds enkele maanden heb ik een nieuwe pc. Dit is 1 van de 2 Windows 10 pc. Ik probeer doormiddel van Synology assistance verbinding te krijgen met de DS411J. Deze vind hem niet. De pc ernaast (de andere Windows 10 pc )kan de netwerkschijf gewoon benaderen.

Beide pc hangen in dezelfde groep en krijgen vanuit de router in de meterkast doormiddel van DHCP een ip. De nieuwe pc heeft geen enkel probleem met Internet of gaming. Ook staat alle delen van mappen en zoeken van thuisnetwerkgroep open. Als laatste heb ik ook alle firewalls al een keer uitgeschakeld. Ondanks dit alles lukt het me niet een netwerkmap aan te maken zoals ik dit op de andere pc heb gedaan doormiddel van \\xxx.168.178.xxx\Foto

Wat me wel lukt is om doormiddel van netwerk browser van de nieuwe pc in te loggen op de DS411J met http://xxx.168.178.xxx:5000/

Heeft iemand dit probleem als een eerder mee gemaakt en er misschien een oplossing voor. De oude Windows 10 pc welke nu nog welk verbinding heeft is toe aan vervanging maar kan niet worden vervangen voor ik hier een oplossing voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SMB-versies op jouw omgeving??

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
SMB is ingeschakeld. Heb een poging gedaan SMB uit te schakelen en dan nog eens verbinding proberen te maken dit wil helaas niet. Vervolgens heb ik hem weer aangezet en ik zie in de "Geadvanceerde instellingen" De WINS server leeg is en de Maximum en Minimum SMB-protocol staan beide op SMB1. Transportcoderingmodus kan ik niet wijzigen maar staat op automatisch. Opportinstic llocking inschakelen staat aangevinkt.

Ik heb echter geen idee of dit goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:07
Staat je File and Printer Sharing in Windows 10 aan?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:00
Gebruikers account kan een issue zijn.
Gebruik je op beide PC's dezelfde username en wachtwoord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-05 15:33
mentrurius schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:46:
SMB is ingeschakeld. Heb een poging gedaan SMB uit te schakelen en dan nog eens verbinding proberen te maken dit wil helaas niet. Vervolgens heb ik hem weer aangezet en ik zie in de "Geadvanceerde instellingen" De WINS server leeg is en de Maximum en Minimum SMB-protocol staan beide op SMB1. Transportcoderingmodus kan ik niet wijzigen maar staat op automatisch. Opportinstic llocking inschakelen staat aangevinkt.

Ik heb echter geen idee of dit goed is.
SMB1 staat standaard uit voor Windows 10 1709 of hoger. Sowieso wil je dat niet gebruiken i.v.m. met ransomware. SMB2 of 3 word wel gesupport door Windows 10 (of je moet SMB1 aanzetten, raad ik af).

[ Voor 5% gewijzigd door JerX op 07-12-2021 20:15 ]

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:32
Netwerkkabel omprikken van beide pc's en kijken of dat scheelt
Kijken of nas bereikbaar is met een ping/trace en verschillen opzoeken
Voorgaande ook op DNS naam testen
Firewall uit op pc

Wat bij mij ook wel eens heeft geholpen, is eerst een drive mapping aanmaken. Daarna werkt het ineens. Vreemd.

Map a network drive in Windows 10

Ip vernieuwen
Eventuele oudere credentials weggooien en opnieuw invoeren
Checken of er niet een domain voor de username staat in de password prompt

etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Ook even naar de root van de nas proberen trouwens, dus zonder de share naam er achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
JerX schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:14:
[...]

SMB1 staat standaard uit voor Windows 10 1709 of hoger. Sowieso wil je dat niet gebruiken i.v.m. met ransomware. SMB2 of 3 word wel gesupport door Windows 10 (of je moet SMB1 aanzetten, raad ik af).
Heb de Maximale SMB op 3 gezet en de minimale op 2. Helaas heeft het niet geholpen. Wat me ook opvalt is dat de beide PC elkaar ook niet zien. Dit terwijl ze op dezelfde router zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:35
Wat zijn de ip-configuraties
Ik begrijp dat je 192.168.178.x/24 gebruikt? Staat heb subnet mask ook overal goed?
Wat is de gateway?
Staat file en printer deling aan?
Wat is de naam van de share
Kan je de nas en andere pc wel pingen?
Wat voor foutmelding krijg je?

Dat moeten we eigenlijk wel weten?

[ Voor 16% gewijzigd door ewoutw op 07-12-2021 22:02 . Reden: Vraag toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Zoveelste topic waarin niet gereageerd wordt op vragen.

Ik ben er eerdaags wel klaar mee hier op t.net om mensen te helpen.

File en printer sharing is trouwens onzin en heeft er niets mee te maken, alleen als je resources vanaf de pc zou willen delen, ofwel als een server wilt laten acteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
KnoxNL schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:17:
Netwerkkabel omprikken van beide pc's en kijken of dat scheelt
Kijken of nas bereikbaar is met een ping/trace en verschillen opzoeken
Voorgaande ook op DNS naam testen
Firewall uit op pc

Wat bij mij ook wel eens heeft geholpen, is eerst een drive mapping aanmaken. Daarna werkt het ineens. Vreemd.

Map a network drive in Windows 10

Ip vernieuwen
Eventuele oudere credentials weggooien en opnieuw invoeren
Checken of er niet een domain voor de username staat in de password prompt

etc
NAS pingen, Firewall uitschakelen en DNS naam proberen haalde niks uit. Bij het weggooien doormiddel van een ipconfig /release en vervolgens /renew viel me op dat het ip van de pc afweken van de eerste router. Hierop ben ik verder gaan zoeken en heb ik de oorzaak gevonden. Bleek dat de 2de router een DHCP draaide.

Bij het uitzetten van deze kon ik helaas nergen meer bij. Vervolgens de router de 2de router een reset gegeven. De router eerst als accespoint ingesteld. Helaas als ik dit doe krijgt hij een vaste wifinaam welke niet te wijzigen is. Ook zijn de wachtwoorden dan op de R7000 niet in te stellen en kan je er ook niet meer op inloggen. Wat ik vervolgens wel kan ik de netwerk schijven mappen. Vervolgens de router weer een reset gegeven. Toen kon ik de wifi weer volledig instellen maar stond ook automatisch de DHCP weer aan. De reeds gemapte schijven werkten niet meer. Wel kon ik doormiddel van een netwerkschijf te mappen wel bij de NAS komen.

Het probleem is opgelost. Misschien niet op de mooiste manier echter lukt het me niet met de R7000 de DHCP uit te zetten zodat de DHCP van de hoofd router worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
ewoutw schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:01:
Wat zijn de ip-configuraties
Ik begrijp dat je 192.168.178.x/24 gebruikt? Staat heb subnet mask ook overal goed?
Wat is de gateway?
Staat file en printer deling aan?
Wat is de naam van de share
Kan je de nas en andere pc wel pingen?
Wat voor foutmelding krijg je?

Dat moeten we eigenlijk wel weten?
Pinken is wel mogelijk. Ben inmiddels er achter dat de hoofdrouter 192.168.178.1 gebruiker vervolgens maakt de Netgear er 192.168.1.1 van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:08

Felyrion

goodgoan!

Je hebt dus twee DHCP servers in je netwerk als ik je reactie zo lees. Dat gaat geheid voor meer issues zorgen ;)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
Felyrion schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:29:
Je hebt dus twee DHCP servers in je netwerk als ik je reactie zo lees. Dat gaat geheid voor meer issues zorgen ;)
Dat is iets wat ik vroeger ook geleerd heb. Helaas is alleen de mogelijkheid om van de Netgear R7000 een accespoint te maken waarna ik niks meer kan aanpassen. De andere optie is de Router in huidige status te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:00
Ik zou die Netgear eruit gooien en een switch plaatsen. Als je ook wifi nodig hebt extra AP erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:53
@mentrurius Heb je soms custom firmware op die R7000 draaien?

Mijn ervaring met de R7000 en later de R7800, met zowel Netgear als custom firmware, heeft me geleerd dat ze een AP modus hebben. In die modus vallen heel veel dingen weg zoals o.a. QoS, maar de wifi-instellingen bleven gewoon beschikbaar en waren naar believen instelbaar.

Ik heb de R7000 destijds lange tijd gebruikt als AP en daarvoor alleen DHCP uitgeschakeld. Dat werkte altijd prima, dus daarom vraag ik me af waarom je DHCP niet kan uitschakelen in jouw R7000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:08

Felyrion

goodgoan!

Zou inderdaad gewoon moeten kunnen. Uiteraard vallen alle "router" functies weg, maar dat wil je ook. Qua wifi moet je nog wel gewoon je AP naam en wachtwoord etc. kunnen instellen.
Alle router functies (firewall, port forwards, DHCP etc.) moeten door één router (je hoofdrouter) worden gedaan.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Pagina: 1