Random FPS drop in games pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonki
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-05-2023
Mijn vraag

Ik heb last van random FPS drop in al mijn games. Wanneer ik games speel draaien ze op 60fps en dan heb ik op willekeurige momenten last van een fps drop, bijvoorbeeld van 60 naar 52, 75 naar 64 of 144 naar 80 uit het niets naar mijn idee. Het is ook niet zo dat er veel aan de hand is op het scherm oid, gewoon op een willekeurig moment en daarna gaat de fps weer naar het normale getal.

Ik zou het echt enorm waarderen als iemand mij zou kunnen helpen met mijn probleem :D _/-\o_

Relevante software en hardware die ik gebruik

RTX 3070 Zotac
i510600KF
2x 16gb RAM Hyperx 3200mhz
1 tb SSD (games op de ssd)
4tb hdd
Nvidia driver 497.09
Windows 10 21h2
Moederbord Gigabyte B460M DS3H
PSU 650w Coolermaster
4k tv 60hz
1080p monitor 144hz
Onderdelen zijn ongeveer 11 maanden oud

https://gpuscore.top/furmark/show.php?id=496152

https://www.userbenchmark.com/UserRun/48518894

YouTube: Yakuza 6 fps drop
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Een schone Windows 10 installatie
Windows update terugdraaien en updaten
Nvidia drivers terugdraaien en updaten
Met MSI afterburner de temperatuur monitoren, de temps zijn normaal
XMP in de bios aan
Met alleen de monitor aan gespeeld en alleen met de tv aan
Zowel 1080p als 1440p heb ik het probleem
Chipsetdrivers zijn up to date
Zowel met of zonder vsync getest
Zowel met een fps limiet als zonder getest
De gehele Pc stofvrij gemaakt
Games op de hdd en ssd getest

...

[ Voor 5% gewijzigd door Zeebonki op 08-12-2021 19:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben9561
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-05 09:33
Ik ervaar sinds kort hetzelfde probleem. Heb jij al een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonki
Ben9561 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:14:
Nope, heb sinds 3 weken alles vervangen, hele nieuwe pc en heb sinds 3 dagen weer een soortgelijk probleem. Bijvoorbeeld als ik een game speel die op 60fps gecapped is dat mijn fps uit het niets naar ongeveer 57 dropped eigenlijk een microstutter. Het gekke is dat bijvoorbeeld met Dolphin emulator met gamecube games dat mijn fps wel constant blijft en dat ik geen last heb van fps drops. Ook games zoals Battlefield en COD heb ik nagenoeg geen problemen met enige microstutter oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonki
In welke games heb jij last?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Misschien domme antwoord maar heb je ook met andere HDMI kabel getest?

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonki
New Yorker schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:26:
Misschien domme antwoord maar heb je ook met andere HDMI kabel getest?
Ja, op mijn televisie en monitor, geen succes helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 12:54

Stronkie

Where wind is Trouble

NVT had je al gedaan las ik net

[ Voor 87% gewijzigd door Stronkie op 13-02-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat maakt dat je denkt dat de situaties van jou en TS gelijk zijn? :) Dit soort problemen zijn vaak situatie afhankelijk, wat voor de TS de oplossing is, hoeft niet voor jou ook de oplossing te zijn. Het is dan vaak handiger een eigen topic te maken. :)

@Zeebonki Hoe zit het met driver- en software updates? Virusscanner gecontroleerd of tijdelijk even uit of (tijdelijk) een uitzondering gemaakt?

Ook is het mij qua hardware niet helemaal duidelijk. Je schrijft in de topic start dat de hardware ongeveer 11 maanden in gebruik is, maar in jouw eerste reactie is alles vervangen en nog geen 3 weken oud? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
CH4OS schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:13:
[...]
Wat maakt dat je denkt dat de situaties van jou en TS gelijk zijn? :) Dit soort problemen zijn vaak situatie afhankelijk, wat voor de TS de oplossing is, hoeft niet voor jou ook de oplossing te zijn. Het is dan vaak handiger een eigen topic te maken. :)
Omdat ik ongeveer hetzelfde ervaar. Uiteraard kan dit totaal verschillende oorzaken hebben maar als hij al een oplossing had kon ik dat in ieder geval proberen. Ik heb het dus vooral met farming simulator 22. 60 fps cap en om de minuut zakt die even naar de 57 fps. Zelfs als ik niets doe in het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet wat je ervaart. Drops in FPS zijn normaal in games, het zou vreemder zijn als je nooit een drop zou hebben. In principe ligt het aan de game zelf, je beweegt, anderen bewegen in je beeld, je gaat van een kleinere omgeving (binnenkant grot/woning) naar buiten waardoor er veel meer op je beeld gezet moet worden wat meer rekenkracht vereist en waardoor je een kleine drop hebt. Van 60 naar 52 is minimaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Nopheros op 13-02-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ben9561 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:10:
[...]

Omdat ik ongeveer hetzelfde ervaar. Uiteraard kan dit totaal verschillende oorzaken hebben maar als hij al een oplossing had kon ik dat in ieder geval proberen. Ik heb het dus vooral met farming simulator 22. 60 fps cap en om de minuut zakt die even naar de 57 fps. Zelfs als ik niets doe in het spel.
Tja, in dat op zicht; er zijn heel veel topics in dit subforum die 'FPS drops' behandelen. En een 5% drop (3fps is waar je over praat) is nauwelijks verstorend in eender welke game. Ik zou daar echt niet al te veel van wakker liggen of van denken dat er een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:57

Nemesizz

Untouchable

Ben9561 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:10:
[...]

Die dips om de minuut ligt aan Farming Simulator 22 zelf. Ik heb het zelf ook (van 60 naar 59 of 58fps) en m'n broer ook. Exact om de minuut.

Misschien dat het ooit gepatched word, maar voor nu is er nog geen oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
Nemesizz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Die dips om de minuut ligt aan Farming Simulator 22 zelf. Ik heb het zelf ook (van 60 naar 59 of 58fps) en m'n broer ook. Exact om de minuut.

Misschien dat het ooit gepatched word, maar voor nu is er nog geen oplossing voor.
Ah helder! Scheelt weer, bedankt!
Pagina: 1