Backups - 1 of meerdere NASsen inzetten of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaskalVL
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-06-2022
Hallo,

Alweer heel lang geleden heb ik mijn backups geregeld via een Synology DS1010.
Daarin zitten 5 schijven van 1TB in een Raid-5 opstelling.

Op de NAS staan natuurlijk allerlei bestanden, maar ook de TimeMachine backups van een aantal laptops.
Als extra stap wordt van een aantal bestanden (mappen) 's nachts een backup naar een externe schijf gemaakt die aan de Synology is gekoppeld. Ook vindt er dagelijks een netwerk backup naar een RasperryPi met OpenmediaVault plaats.

Alle bestanden die ik niet kwijt wil hebben dus meerdere kopieën op meerdere media en ook buiten de deur.

Met de alsmaar groeiende dataproductie begint de Synology te klein te worden.
Daarnaast is het apparaat inmiddels best oud en krijgt geen firmware updates meer. De schijven zijn daarnaast ook niet meer de jongste.
Tijd voor vernieuwing, voordat de Synology door z'n hoeven gaat.

De vraag is alleen hoe. Ik gebruik de opstelling alleen voor backups, niet voor media streaming.

Wat zouden jullie doen?
  1. Nieuwe grotere schijven voor de bestaande Synology?
  2. Nieuwe NAS kopen, grotere schijven erin. Alle backups e.d. dus weer naar 1 apparaat?
  3. Meerdere NASsen kopen en verschil maken tussen verschillende soorten backups? Bijvoorbeeld een NAS voor de TimeMachine backups, andere NAS voor 'gewone' bestanden?
  4. Linux server inrichten met meerdere schijven, al dan niet in RAID opstelling?
  5. Iets anders?
Daarnaast kunnen vanuit de nieuwe opstelling extra backups gemaakt worden naar andere media en/of off-site locaties.

Ben benieuwd naar jullie ideeën.
Paskal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@PaskalVL Hoe groot is de data die je echt niet kwijt kan/wilt raken?

Na ruim 10 jaar tijd zou ik zeggen doe een leuke upgrade zoals de 720+ of 920+.
Heb zelf een 718+ met schijven van 10 TB in SHR.

De allerbelangrijkste data daarvan wordt dagelijks gebackupt naar Synology C2.
Qua prijs vind ik dat netjes en ook geen gedoe van een 2de locatie, denk aan stroom, netwerk etc.

https://c2.synology.com/nl-nl/pricing/storage

[ Voor 31% gewijzigd door Greatsword op 07-12-2021 16:49 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaskalVL
Goeie gedachte @Greatsword .

Inmiddels bijna 4TB aan data thuis. Daarvan een minderheid wat echt niet kwijt moet. Met name digitale foto’s.
Cloud als backup wil ik liever vermijden om zelf controle te houden over deze data en niet afhankelijk te zijn van een externe partij die z’n service voorwaarden en prijs kan aanpassen naar iets dat ik niet wil. Cloud gebruik ik wel voor ‘normale’ bestanden die volgen PC —> Cloud —> Synology / Rpi —> externe schijf.

Ik ga verder puzzelen :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je toch serieus wilt gaan: 2 NAS'en: 1 thuis en 1 extern (bij familie of goede bekenden).

Synchroniseer de systemen met elkaar. Gebruik de helft voor jouw backup en een deel voor de backup voor de persoon waar je de andere NAS hebt staan. Zo heb je er beide iets aan en heb je een mooie compenstatie voor de ruimte en energie die het de andere persoon kost. Bijkomend heb je voor de andere partij dan ook een mooie backupstrategie opgezet zonder dat die er beslist kennis van moet hebben.

Het synchroniseren kun je 's nachts laten doen op volle toeren zonder dat de andere locatie daar hinder van hoeft te hebben.

Ja, deze oplossing kost je in de aanschaf het dubbele. De redundantie wordt er alleen maar groter op, aangezien je nu alles in huis hebt is bij brand of andere grote rampspoed ook alles weg. Wanneer je het verspreid hebt op verschillende locaties is het risico op dezelfde rampspoed te verkleinen, uiteraard alleen wanneer je de 2e NAS niet direct bij je buren neerzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaskalVL
Dat is ook een optie @sypie .

Ik heb een variant daarvan met de PC van mijn ouders. De bestanden daarvan volgen PC --> Onedrive --> Rpi OpenMedivault met behulp van Rclone.

Misschien is de afweging die ik probeer te maken wel de keuze tussen het aanschaffen van een nieuwe NAS (Synology / Qnap) of zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou die afweging niet eens maken. 2 NAS'en, een stapel schijven een avond prutsen om de boel in te stellen en je data er vast op te zetten. Sychronisatie instellen. NAS 1 op je eigen verbinding koppelen. NAS 2 op een externe verbinding koppelen om te testen (dit kan op zich prima even bij de buren, scheelt lopen/fietsen/rijden). Wanneer dat heen en weer werkt kun je de boel uitrollen naar de locatie die je wenst.

Let wel op dat je mogelijk poorten moet forwarden om dit voor elkaar te krijgen, daar durf ik nu geen uitspraak over te doen.
Pagina: 1