Hallo,
Alweer heel lang geleden heb ik mijn backups geregeld via een Synology DS1010.
Daarin zitten 5 schijven van 1TB in een Raid-5 opstelling.
Op de NAS staan natuurlijk allerlei bestanden, maar ook de TimeMachine backups van een aantal laptops.
Als extra stap wordt van een aantal bestanden (mappen) 's nachts een backup naar een externe schijf gemaakt die aan de Synology is gekoppeld. Ook vindt er dagelijks een netwerk backup naar een RasperryPi met OpenmediaVault plaats.
Alle bestanden die ik niet kwijt wil hebben dus meerdere kopieën op meerdere media en ook buiten de deur.
Met de alsmaar groeiende dataproductie begint de Synology te klein te worden.
Daarnaast is het apparaat inmiddels best oud en krijgt geen firmware updates meer. De schijven zijn daarnaast ook niet meer de jongste.
Tijd voor vernieuwing, voordat de Synology door z'n hoeven gaat.
De vraag is alleen hoe. Ik gebruik de opstelling alleen voor backups, niet voor media streaming.
Wat zouden jullie doen?
Ben benieuwd naar jullie ideeën.
Paskal
Alweer heel lang geleden heb ik mijn backups geregeld via een Synology DS1010.
Daarin zitten 5 schijven van 1TB in een Raid-5 opstelling.
Op de NAS staan natuurlijk allerlei bestanden, maar ook de TimeMachine backups van een aantal laptops.
Als extra stap wordt van een aantal bestanden (mappen) 's nachts een backup naar een externe schijf gemaakt die aan de Synology is gekoppeld. Ook vindt er dagelijks een netwerk backup naar een RasperryPi met OpenmediaVault plaats.
Alle bestanden die ik niet kwijt wil hebben dus meerdere kopieën op meerdere media en ook buiten de deur.
Met de alsmaar groeiende dataproductie begint de Synology te klein te worden.
Daarnaast is het apparaat inmiddels best oud en krijgt geen firmware updates meer. De schijven zijn daarnaast ook niet meer de jongste.
Tijd voor vernieuwing, voordat de Synology door z'n hoeven gaat.
De vraag is alleen hoe. Ik gebruik de opstelling alleen voor backups, niet voor media streaming.
Wat zouden jullie doen?
- Nieuwe grotere schijven voor de bestaande Synology?
- Nieuwe NAS kopen, grotere schijven erin. Alle backups e.d. dus weer naar 1 apparaat?
- Meerdere NASsen kopen en verschil maken tussen verschillende soorten backups? Bijvoorbeeld een NAS voor de TimeMachine backups, andere NAS voor 'gewone' bestanden?
- Linux server inrichten met meerdere schijven, al dan niet in RAID opstelling?
- Iets anders?
Ben benieuwd naar jullie ideeën.
Paskal