up down gespannen plisse hangt scheef

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:01
Ik heb bij een bouwmarkt wat op maat gemaakte plisse gordijnen besteld, ingespannen, up down.
Dus: bovenkant kan naar beneden, en onderkant kan naar boven, handbediend. (gewoon pakken en schuiven)

Nu hangt 1 bovenkant mega scheef.
Aan het onderste stelvoetje kun je de koordjes langer of korter maken. Maak je ze korter, dan komt er meer spanning op het geheel waardoor alles zwaarder loopt. Maak je ze langer, dan kan de bovenkant vanzelf naar beneden zakken.
Zowel links als rechts komen er twee koordjes uit. En ik weet haast zeker dat de afzonderlijke (!) lengte van de koordjes er nu voor zorgen dat de bovenzijde scheef hangt.

Wat is nou de truuk om ze recht te krijgen?
Heeft iemand verstand van hoe die koordjes van binnen door katrolletjes oid lopen zodat uit te vissen is aan welke kant welk koordje langer/korter moet?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarom niet terugbrengen, is gewoon niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Soldaatje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:44:
Waarom niet terugbrengen, is gewoon niet goed?
Uiteraard!
Alleen zit ik dan weer 4 weken zonder :+
En als het een kwestie is van dit touwtje zus, en die andere zo, dan bespaar ik me moeite en wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die touwtjes doen bij plissé toch niets anders dan geleiden? Kun je de boel met de hand niet rechttrekken? Daarna zou het met het trekding in het midden aardig recht moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-06 14:32
het is niet zo'n plissegordijn met twee sets touwtjes aan de zijkanten? (1 voor de onderkant en 1 voor de bovenkant)
Heb je een foto van de opstelling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-06 13:34

_Arthur

blub

Volgens mij ligt het aan de spanning op de koordjes. Als die niet hetzelfde is, hangt de plisee scheef.

Probeer eerst eens de spanning te verhogen / te verlagen om en om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pagani schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:46:
Die touwtjes doen bij plissé toch niets anders dan geleiden? Kun je de boel met de hand niet rechttrekken? Daarna zou het met het trekding in het midden aardig recht moeten blijven.
Zo te voelen (als ik de knopen uit de touwtjes haal) voel je dat ze via de zijkant door het midden lopen. Dus er lijkt meer te gebeuren dan alleen dat. Er wordt van binnen duidelijk iets op spanning getrokken.

Als ik hem zelf recht trek, dan is het voor dan even OK. Totdat hij naar beneden gaat en weer terug naar boven > scheef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
CappieL schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:48:
het is niet zo'n plissegordijn met twee sets touwtjes aan de zijkanten? (1 voor de onderkant en 1 voor de bovenkant)
Heb je een foto van de opstelling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTZellHnxMlmkHooKNuPS0v4nv0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/9Z9BXWjy7z6brKMGmSH0etrp.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nD3t1T_7cYS3lhZGpSeMHW01kVU=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/wp25bzNw1NzPRhZMB1VdlBk6.gif?f=fotoalbum_large
offtopic:
I know, nog niet klaar enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
_Arthur schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:49:
Volgens mij ligt het aan de spanning op de koordjes. Als die niet hetzelfde is, hangt de plisee scheef.

Probeer eerst eens de spanning te verhogen / te verlagen om en om.
Eerst hing het ding nog veel schever dan op de foto.
De koordjes waren aan de onderkant niet even lang. Ik heb de knopen eruit gehaald en ze even lang gemaakt, en weer vastgeknoopt. Stuk beter, maar nog altijd niet recht. Er is wel verandering op zijn minst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-06 13:34

_Arthur

blub

paQ schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:57:
Eerst hing het ding nog vele schever dan op de foto.
De koordjes waren aan de onderkant niet even lang. Ik heb de knopen eruit gehaald en ze even lang gemaakt, en weer vastgeknoopt. Stuk beter, maar nog altijd niet recht. Er is wel verandering op zijn minst.
Ik heb er ~20mins over gedaan met een enkelvoudige plisee totdat ie niet meer naar beneden kwam. Touwtjes hangen snaar-strak bijna.

Op basis van je foto zou ik zeggen; linksboven moet het touwtje strakker.

[ Voor 7% gewijzigd door _Arthur op 07-12-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
_Arthur schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:59:
[...]

Ik heb er ~20mins over gedaan met een enkelvoudige plisee totdat ie niet meer naar beneden kwam. Touwtjes hangen snaar-strak bijna.

Op basis van je foto zou ik zeggen; linksboven moet het touwtje strakker.
Deze stelvoetjes zijn best wel mooi gemaakt, dus kwa spanning kan ik heel snel dingen uitproberen. Maar, alleen als koppel van touwtjes.
Zet ik het links een cm of 2 strakker, dan is er 0 wijziging. (behalve dat het gordijn zwaarder loopt)

Dat deed mij concluderen dat het om de onderlinge lengte gaat in zo'n koppel.

Wat betreft de bovenkant: daar is het doorgevoerd. Daar zit niks geknoopt. Dat kan (onder spanning) bewegen.
Ergo: het zijn maar 4 koord-uiteinden, dus in totaal 2 koordjes (?)

edit:
Ik kan die bovenbalk ook heel makkelijk verder scheef naar links trekken, maar er is 0 beweging naar rechts toe.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 07-12-2021 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-06 09:15
Post eens een link van welk type plissé je precies heb. Je heb veel verschillende soorten en nu blijft het gokken.

Merk, type, fabrikant.

En maak je ramen/ kozijnen eens schoon. Ziet er niet uit zo.
Pagina: 1