Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blutz01
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-04 13:43
Goedendag

Al enige tijd ben ik aan het rondkijken om zonnepanelen aan te schaffen.
Nu ik geregeld op tweakers terrecht ben gekomen via zoekopdrachten wil ik toch graag mijn situatie aan jullie voorleggen en zien wat menig een ervan denkt.

Ik heb zelf minimale elektro-technische kennis.
Foto's
Boven aanzicht uit offerte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfE5N2LcyiErbCwaxuevuNlJKGY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ee1a5PnU2yJRhwwFpeOMtWCd.jpg?f=user_large

Vooraanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_qJqZZO7IqQRDLj0HwQPlgf5U0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2P38aDAACxlW4QEeQXcreDhH.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Breedte van het dak is iets meer dan 6 meter Lengte weet ik zo niet.
Hoek van eht dak is zo'n 34°
Voorste dak ligt richting zuiden
Schaduw
Zoals te zien op de foto hebben we hoge bomen (+/-12m) voor het huis staan.
Zomers staat de zon hoog genoeg, s' winters zal er schaduw val zijn.
Jaarverbruik
Jaarverbruik ligt momentee rond de 3300kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase, 3x25A
Budget en doel
Budget ligt ronde de €6000,-
Doel in eerste instantie is om huidige rekening te verrekenen.

Gevoelsmatig zou ik graag zien dat we de opgewekte energie ook daadwerkelijk gebruiken.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bepaals
Bijhouden van data
Standaard portal is oke
Reeds verkregen offertes
10x Jinko Solar 350Wp Tiger Full Black
10x Solar Edge P401 optimizer
1x SolarEdge SE3500H HD-wave
Prijs inlc. montage 4000 ex btw

10x 395Wp Trina Solar
10x Enphase IQ7A-72-2INT omvormers
Prijs incl montage 5020- ex btw
Regio
Noord-Holland
Vragen
Bovenstaande offertes gaan uit van twee verschillende principes; power optimizers vs microomvormers.
Welke van de twee heeft de voorkeur in mijn situatie?

Ik heb al veel gelezen over het 1-fase of 3-fase & terug leveren van energie ik vind dat moeilijk te bevatten.
Wat ik ervan snap is dat in mijn geval 1-fase de voorkeur zou hebben gezien het aantal panelen.
in geval van een 3-fase omvormer heb je een latere start-up waardoor je minder efficient bent. is dit echt zo significant?
Het mooie van 3 fase vind ik dat je ongeacht wat de meter doet je het meeste van je eigen energie kan gebruiken.

Laatste vraag aangaande bovenstaande. De microomvormers die aangeboden worden zijn ook 3 fase, geldt bovenstaand dan ook? of zit dit anders? Ben overgens geheel niet bekend met microomvormers.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:34
Eén vraag, ligt het dak in het najaar geheel of gedeeltelijk in de schaduw van de boom? of nauwelijks?

! fase is goed te doen, de slimme meter vereffend de stroom nu over de drie fasen, dus dat is echt geen probleem. Je gebruikt altijd de stroom die je opwekt, dat is niet bepalend voor het aantal fasen.

Heel eerlijk, ik zou geen micro omvormers of optimizers nemen, gewoon een SMA, de bypass diodes die in de panelen zitten doen hun werk wel in geval van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blutz01
Robert dank voor je reactie.

Het dak ligt in het voorjaar en najaar in transitie. Ofwel gedurende (ik denk) 2 maanden schuift in de herfst de schaduw naar de nok en in het voorjaar in eenzelfde tijdspannen schuift de schaduw weer naar de dakgoot.

Wat ik van de bypass diodes snap is, dat deze wanneer er schaduw op het onderste deel van de panelen valt deze in mijn sitiuatie (2 rijen van 5 panelen naast elkaar) het gehele paneel zou bypassen. dit met gedachte dat de bypass diodes in de lengte richting een string kunnen uitschakelen. Gedurende de herfst en voorjaar maak ik dan alleen nog gebruik van de panelen die geheel in de zon liggen en s' winters gebeurd er niks.

Ik besef me dat dit wellicht wat kort door de bocht is. Maar ik leer graag bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:21
Ik heb het intussen al tegen meerdere mensen gezegd maar hierbij nogmaals mijn tip. Ga voor het maximale wat mogelijk is, het lijkt er op dat er nog een rij met panelen mogelijk is. En gezien je budget moet dit ook makkelijk passen. De marginale kosten van de extra panelen zijn zeer laag want een omvormer en installatie kosten heb je ook al bij 1 paneel.

En ook met bomen voor de deur zouden meer panelen minder mogelijke problemen moeten gaan geven met zogenaamde clipping.

Als je helemaal gek wilt doen zou je ook nog kunnen kijken naar een aantal panelen aan de andere kant van het dak. Je krijgt dan een meer gespreide productie over de dag heen wat in de toekomst financieel gunstig kan zijn wanneer de saldering is afgeschaft en je eventueel meer verbruik ook hebt richting de avond vanwege een warmtepomp of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
@Blutz01 meten blijft weten ;-)

Als je 6 meter breedte ter beschikking hebt, kun je 3 panelen van ~1,80 wel kwijt in landscape.
Dan zou je naar 12, misschien wel 15 panelen kunnen afhankelijk hoe je uit komt met die metalen pijp en of je over de ventilatiepan heen kunt.

De bomen zijn vervelend, en in de basis het type schaduw waar SolarEdge (of micro's, maar micro's gaat duurder zijn) mee kan helpen. Het kost vaak behoorlijk meer dan een oplossing met string omvormer.
De boomschaduw gaat blijkbaar spelen als je toch al korte dagen hebt, dus de vraag is of het het waard is.

De geboden offerte met 10x Jinko op SolarEdge is voor een SolarEdge systeem niet erg hoog, en de relatieve prijs per Wp zal met 12 of zelfs 15 panelen nog wat dalen.
12 zal zeker binnen gestelde budget blijven bij die aanbieder, 15 misschien net niet... maar denk er over na om dat te doen als het past (Zie @mathijshooi)

15 op string omvormer moet binnen de 5000ex blijven, en levert bijna zeker meer op dan 12 op SolarEdge.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blutz01
Zeer verhelderend tot op heden.
Meer panelen was nog niet in mij opgekomen doordat leveranciers naar je huidige energienota kijken.
Maar je legt ze inderdaad maar 1x neer dus zeker het overwege waard.

Ik heb zojuist nog wat gemeten.
Drie op een rij in Landsccape zou prima kunnen. Of ik de vierde rij kwijt kan twijfel ik over.
Als ik het goed begrijp is het vooral een voordeel om de panelen in landschap neer te leggen als ik gebruik maak van de bypass diode.
In geval van SolarEdge maakt dit minder uit.

Bij een aantal van 15 stuks is het dan nog steeds beter 1 fase omvormer te nemen of is dan een overstap naar 3 fase verstandiger?

@mathijshooi Wanneer ik gek wil doen en de de "noordzijde" ook een aantal panelen wil leggen dan snap ik dat dit vooral vroege ochtend en avond in de zomer zon vangt. in de winter komt er zover ik weet nooit zon op die kant van het dak. Heeft dit dan echt meerwaarde met bijvoorbeeld een warmtepomp?(ik denk dan aan verwarming in wintertijd dus min. zon) En hebben we het dan over, zeg, 3 panelen in de nok of moet ik meer denken aan volledige beschikbare dak oppervlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Blutz01 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:10:

@mathijshooi Wanneer ik gek wil doen en de de "noordzijde" ook een aantal panelen wil leggen dan snap ik dat dit vooral vroege ochtend en avond in de zomer zon vangt. in de winter komt er zover ik weet nooit zon op die kant van het dak. Heeft dit dan echt meerwaarde met bijvoorbeeld een warmtepomp?(ik denk dan aan verwarming in wintertijd dus min. zon) En hebben we het dan over, zeg, 3 panelen in de nok of moet ik meer denken aan volledige beschikbare dak oppervlak?
Goed dat je nu na denkt over extra panelen, het afstemmen van productie met huidig gebruik is niet het beste om te doen.

De panelen op noord zullen natuurlijk niet het beste rendement hebben en moet je even goed analyseren. Als je enigzins handig bent zou ik aanraden om zelf in bijvoorbeeld de SolarEdge Designer de verschillende opties te simuleren. Je kan hier gewoon zelf een account aanmaken met een zelf verzonnen kvk nummer. Kan je ook kijken hoeveel panelen op zuid passen en wat de productie nog is op de noordkant. Mochten deze additionele kosten zeer hoog worden dan zou ik het niet doen. Wel zuid volleggen dan natuurlijk :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
mathijshooi schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:40:
[...]

Goed dat je nu na denkt over extra panelen, het afstemmen van productie met huidig gebruik is niet het beste om te doen.

De panelen op noord zullen natuurlijk niet het beste rendement hebben en moet je even goed analyseren. Als je enigzins handig bent zou ik aanraden om zelf in bijvoorbeeld de SolarEdge Designer de verschillende opties te simuleren. Je kan hier gewoon zelf een account aanmaken met een zelf verzonnen kvk nummer. Kan je ook kijken hoeveel panelen op zuid passen en wat de productie nog is op de noordkant. Mochten deze additionele kosten zeer hoog worden dan zou ik het niet doen. Wel zuid volleggen dan natuurlijk :p
Zelf even heel snel een groffe schets gemaakt in de designer.

Bij 10 370wp panelen op zuid (zonder schaduw zonder niks) heb je circa 3850 kwh per jaar.
Plant je 5 panelen aan de noord kant er bij dan kom je op 4990 kwh per jaar.

Dit is een delta van 1140 kwh, delen door 5 extra panelen geeft 228 kwh wat dus elke extra noord paneel per jaar opbrengt. Dit valt dus op zich best mee. In de wintermaanden zijn deze noordpanelen echter wel het minst productief. De 10 op zuid zullen tussen oct en feb circa 745 kwh opwekken. Met de 5 extra op noord komt je uit op 874 kwh. Een schamele delta dus van 129 kwh, of 26 kwh per paneel extra in deze maanden. In de zomer maanden heb je echter wel nog het voordeel van die overige 1000kwh die deze noorpanelen opleveren.

Er zit verder ook nog een financieel voordeel in de capaciteit die de omvormer moet aankunnen. Bij 15 panelen op zuid zou je namelijk een grotere omvormer moeten hebben omdat de piekproductie groter is, met de extra panelen op noord heb je dat niet. De verhouding Omvormer capaciteit/ geinstalleerde capaciteit wordt dan gunstiger/goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door mathijshooi op 08-12-2021 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@mathijshooi Dan kun je in designer ook omvormer-clip (onderaan verliesdiagram) zien bij verschillende vermogens. Ik verwacht minimaal bij 12+5 omdat de 3500W al ruim is (en 3680 kost maar een tientje meer
)

Wel goed kijken naar rendement, het dak is vrij ver noord.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:57:
@mathijshooi Dan kun je in designer ook omvormer-clip (onderaan verliesdiagram) zien bij verschillende vermogens. Ik verwacht minimaal bij 12+5 omdat de 3500W al ruim is (en 3680 kost maar een tientje meer
)

Wel goed kijken naar rendement, het dak is vrij ver noord.
Omvormer clip verlies is 0.46%, dus valt mee. Alleen in mei en juni heb je wat. Maar nogmaals, ik heb alleen een ruwe schets gemaakt. Jij bent meer de expert hierin :p

En tuurlijk hebben de panelen op noord een stuk lager rendement, 228 kwh per paneel vs 385 kwh per paneel/jaar bij 370wp panelen. Dat scheelt toch circa 40%.

Dus nog steeds geld, zuid zoveel mogelijk vol leggen. En denk je ik doe eens gek, dan leg je er op noord nog paar bij. Als ze idd circa 200 kwh per jaar opbrengen dan heb je deze panelen in 4 jaar terug verdient (er van uitgaande dat je installatie en omvormer kosten al betaald hebt met de zuid panelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blutz01
@mathijshooi @Ronald Bedankt zover voor jullie inzichten.

Ik ben vanmiddag even druk bezig geweest met de designer.
Begonnen met het recreëren van een bekende offerte en kom geloof ik redelijk in de buurt van wat de offerte zegt.
Dat leek mij in ieder geval een goed begin punt.

Vervolgens gekeken naar het leggen van 15 panelen dit gaat volgens mij ook nog goed, ik moet dan natuurlijk wel een andere omvormer kiezen.
Geen idee wat ik kan doen qua over of onder dimensioneren hiervan. Het lijkt erop dat de situatie in de offerte op 99% stond echter heb ik volgens mij gelezen dat dit wel hoger kan.
Wat is een goed richtgetal (of let ik nu op de verkeerde zaken?)

Vervolg vraag is dan wat panelen op noord doen.
Moet ik dan nog iets veranderen opdelen in 2 strings? En wat is dan het beste of maakt dit niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Blutz01 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:29:
@mathijshooi @Ronald Bedankt zover voor jullie inzichten.

Ik ben vanmiddag even druk bezig geweest met de designer.
Begonnen met het recreëren van een bekende offerte en kom geloof ik redelijk in de buurt van wat de offerte zegt.
Dat leek mij in ieder geval een goed begin punt.

Vervolgens gekeken naar het leggen van 15 panelen dit gaat volgens mij ook nog goed, ik moet dan natuurlijk wel een andere omvormer kiezen.
Geen idee wat ik kan doen qua over of onder dimensioneren hiervan. Het lijkt erop dat de situatie in de offerte op 99% stond echter heb ik volgens mij gelezen dat dit wel hoger kan.
Wat is een goed richtgetal (of let ik nu op de verkeerde zaken?)

Vervolg vraag is dan wat panelen op noord doen.
Moet ik dan nog iets veranderen opdelen in 2 strings? En wat is dan het beste of maakt dit niks uit.
Hah, lekker bezig hoor!

Je hebt het over 15 panelen op zuid? Volgens de spec mag je de omvormer maximaal tot 155% overdimensioneren bij een 1 fase omvormer. https://www.solaredge.com...er_dc_oversizing_nl_0.pdf

Mede hierdoor heb je dus waarschijnlijk geen andere omvormer nodig wanneer je op noord nog aantal panelen legt. Voor zover ik weet kan dat allemaal op 1 string. Zou dan wel minimaal P404 optimisers die 80V output kunnen leveren op noord leggen. Of je dit met P401 kan combineren op zuid weet ik niet.

En nu je zelf scenario's in de designer kan maken kan je goed de panelen op noord modelleren en zelf afweging maken of het je financieel gezien waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Bij SolarEdge zo lang mogelijke strings. Bij niet meer dan 5 op het noord dak kan er wat optimizer clipping optreden als deze 's ochtends in de zon liggen omdat deze voor het halen van de string spanning steun nodig hebben van zuid liggende panelen vol in de schaduw. Als je 80V optimizers (p404/p505/p405/p485) kan gebruiken gaat het net goed, maar dan nog is 6 een beter idee. Met p401 (of elk andere) wil je 7 liefst 8. als minimum.

Voor een Goodwe 1 fase serie omvormer is een string van 5 weer geen probleem. Aan serie omvormer gaan strings op verschillende richtingen wel als aparte strings. Meer panelen wint vaak van slimmer omgaan met panelen helaas.

@mathijshooi Het gaat om gerealiseerd Wp met ligging in ogenschouw, niet paneel Wp. Je mag in dit geval dus verder gaan.
60V en 80V optimizers mogen nooit in 1 string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:49:

@mathijshooi Het gaat om gerealiseerd Wp met ligging in ogenschouw, niet paneel Wp. Je mag in dit geval dus verder gaan.
60V en 80V optimizers mogen nooit in 1 string.
Je doelt dit met betrekking tot de over dimensionering? Ik zag idd dat in de designer naar gerealiseerd Wp wordt gekeken om niet over die 155% te gaan.

Goed om te weten dat 60 en 80V niet samen kunnen.

Stel je hebt die 15 panelen op zuid, is het dan niet zo dat zodra er diffuus licht is ze ieder wel 10V kunnen leveren en dus samen 150V zodat de panelen op noord niet tot aan hun clipping punt hoeven te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Er komt zeker spanning van de zuid optimizers, maar hoeveel is afhankelijk van het weer. Lees: hoeveel diffuus licht er is (Beetje sluier is heel positief voor de schaduwpanelen, kraakhelder is erg slecht)

Ik heb op een kraakheldere dag 1.5V van een schaduwpaneel gekregen terwijl andere panelen 30V aan de string gaven. 15x1.5V zet geen zoden aan de 380V dijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blutz01
Inmiddels ben ik flink aan het spelen met de designer, geeft leuke inzichten.
Het verbaast me hoeveel de de noord-panelen over een jaar nog doen. Zeker in vergelijking met de vijf panelen op zuid die ik als onderste rij zou toevoegen.

@Ronald Tijdens het nalezen zag ik opeens jouw opmerking staan:
Meer panelen wint vaak van slimmer omgaan met panelen helaas.
Doelt u daarmee op uw eerste bericht waarin u schrijft de panelen op zuid in landschap te leggen en aan te sluiten met een stringomvormer. In dat geval zou een er dus een tweede string op noord liggen.

Ben nog wel benieuwd naar deze optie, helaas heb ik hier nog geen data over. Heb wel gezocht naar een designer voor een dergelijk systeem, maar degene die ik vond, daar werd ik niet echt wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Blutz01 met 'Slim omgaan' bedoel ik SolarEdge of micro-omvormers. Oplossingen die weliswaar meer per paneel opbrengen (Hoeveel: moeilijk tot niet te kwantificeren), maar ook behoorlijk veel meer kosten.

In bijna alle gevallen is het financieel efficiënter om meer panelen te plaatsen.

Nu heb je er bomen voor staan en dat is waar SolarEdge relatief goed mee uit de verf komt... Maar als die pas in november een echte rol gaan spelen win je iets op weinig. De 4 wintermaanden pak je misschien 15% van de jaaropbrengst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:23:
Er komt zeker spanning van de zuid optimizers, maar hoeveel is afhankelijk van het weer. Lees: hoeveel diffuus licht er is (Beetje sluier is heel positief voor de schaduwpanelen, kraakhelder is erg slecht)

Ik heb op een kraakheldere dag 1.5V van een schaduwpaneel gekregen terwijl andere panelen 30V aan de string gaven. 15x1.5V zet geen zoden aan de 380V dijk ;-)
Ah, interessant. Maar is het niet in dit geval ook zo dat wanneer de zon richting het oosten en westen staat er geen harde schaduw meer op deze zuid panelen meer kan zijn aangezien er geen directe instraling meer mogelijk is? Dus eerder dan die 10V leveren bij diffuus licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Blutz01 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:58:
Inmiddels ben ik flink aan het spelen met de designer, geeft leuke inzichten.
Het verbaast me hoeveel de de noord-panelen over een jaar nog doen. Zeker in vergelijking met de vijf panelen op zuid die ik als onderste rij zou toevoegen.

@Ronald Tijdens het nalezen zag ik opeens jouw opmerking staan:

[...]

Doelt u daarmee op uw eerste bericht waarin u schrijft de panelen op zuid in landschap te leggen en aan te sluiten met een stringomvormer. In dat geval zou een er dus een tweede string op noord liggen.

Ben nog wel benieuwd naar deze optie, helaas heb ik hier nog geen data over. Heb wel gezocht naar een designer voor een dergelijk systeem, maar degene die ik vond, daar werd ik niet echt wijzer van.
Ja, ik was eigenlijk ook wel verbaasd. Maar het blijft een marginale kosten vs opbrengsten afweging.

Je kan tegenwoordig ook in de designer bomen plaatsen, kijk daar ook naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
We dwalen een beeeetje af, maar goed...

@mathijshooi Zonder direct licht ook geen schaduw van pijpjes (al is diffuus nog wel afhankelijk van percentage hemelzicht - ik zie op bewolkte dagen zeker verschil tussen panelen bovenop huis en panelen laag op garage die veel meer boom en huis in hun hemelzicht hebben)

De optimizers zijn gekoppeld op stringstroom, dus de spanning van elke optimizer is 1:1 relatie met paneelvermogen. En omdat @mathijshooi het graag lijkt te willen weten: Ronald in "Meer vermogen genereren met zonnepanelen of niet?"
Niet echt van belang voor @Blutz01 om die post te begrijpen (dat gaat een goed aantal installateurs boven de pet!), zolang hij mijn uitleg op mijn mooie blauwe ogen geloofd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:57:
We dwalen een beeeetje af, maar goed...

@mathijshooi Zonder direct licht ook geen schaduw van pijpjes (al is diffuus nog wel afhankelijk van percentage hemelzicht - ik zie op bewolkte dagen zeker verschil tussen panelen bovenop huis en panelen laag op garage die veel meer boom en huis in hun hemelzicht hebben)

De optimizers zijn gekoppeld op stringstroom, dus de spanning van elke optimizer is 1:1 relatie met paneelvermogen. En omdat @mathijshooi het graag lijkt te willen weten: Ronald in "Meer vermogen genereren met zonnepanelen of niet?"
Niet echt van belang voor @Blutz01 om die post te begrijpen (dat gaat een goed aantal installateurs boven de pet!), zolang hij mijn uitleg op mijn mooie blauwe ogen geloofd ;-)
Hah, je hebt gelijk. We dwalen af.
Pagina: 1