Razendsnelle werkcomputer samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swiss2018
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-11-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben iemand die minstens 5 tot 8 Google Chrome browsers open heeft en dit kan oplopen tot 20 Browsers. Ik bekijk hier voornamelijk nieuwskanalen omtrent Financiën, Aandelen en Crypto. Daarnaast, ben ik soms nog bezig met Adobe Photoshop maar dit is dan heel kleinschalig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs is in principe geen factor maar tegelijkertijd wil ik ook geen cent meer betalen dan nodig is, om het zo maar te zeggen. Mijn 16-inch MacBook Pro voldoet aan al mijn wensen en daar betaalde ik zo'n €3439,00 voor die komt dan met de volgende specs. (M1Pro Chip, 32GB RAM en 1 TB SSD)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb hier niet super veel verstand maar, ik weet wel vrij zeker dat ik minstens 32GB RAM nodig heb.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb weinig geduld en ik haat het als mijn desktop of laptop ook maar 1-2 seconde vast zit of traag doet, dit wil ik dus absoluut niet. Ik wil dat alles vlekkeloos verloopt, altijd.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een vrij simpele PC samengesteld op YourBuild en ik vroeg me af of ik op de juiste weg was of juist helemaal niet.

*knip* printscreens/links naar winkelmandjes zijn niet toegestaan. Gebruik hiervoor de Handleiding Pricewatch.

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 07-12-2021 16:02 ]

Beste antwoord (via Swiss2018 op 08-12-2021 11:14)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:32
Wat @Uszka zegt, de M1 Pro zit flink onder de prestaties van een Intel Core i5-12600K Boxed in de meeste benchmarks (https://nanoreview.net/en...i5-12600k-vs-apple-m1-pro)

Voor rond de €1000 heb je de hardware die jouw browsers nodig hebben

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 325,-€ 325,-
1MoederbordenASUS PRIME Z690M-PLUS D4€ 215,-€ 215,-
1BehuizingenSilverstone SST-LD01B€ 119,90€ 119,90
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 45,71€ 45,71
2VentilatorenArctic P14 PWM PST Zwart, 140mm€ 8,36€ 16,72
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 147,90€ 147,90
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 76,53€ 76,53
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 135,90€ 135,90
Totaal€ 1.082,66

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 07-12-2021 16:39 . Reden: kast komt zonder fans, paar fans op de lijst gezet ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:19
i9 heb je niet nodig. Wat je wilt gaat prima met een 11e of 12e gen i5.

Aparte videokaart is weggegooid geld. De igpu voldoet meer dan goed. Ding doet minimaal 2x 4K.

Voeding kan makkelijk 300 - 400w naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:15

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Als ik je tip mag geven. Vervang de Core i9 door bijvoorbeeld een i7. Gebruik het geld voor een snellere SSD, Bijvoorbeeld een Samsung 980 pro, en beter geheugen (3600MHz, 3733MHz).

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Wat @Uszka zegt, de M1 Pro zit flink onder de prestaties van een Intel Core i5-12600K Boxed in de meeste benchmarks (https://nanoreview.net/en...i5-12600k-vs-apple-m1-pro)

1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 135,90€ 135,90
Totaal€ 1.082,66

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 07-12-2021 16:39 . Reden: kast komt zonder fans, paar fans op de lijst gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swiss2018
Uszka schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:54:
i9 heb je niet nodig. Wat je wilt gaat prima met een 11e of 12e gen i5.

Aparte videokaart is weggegooid geld. De igpu voldoet meer dan goed. Ding doet minimaal 2x 4K.

Voeding kan makkelijk 300 - 400w naar beneden.
Erhnam schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:54:
Als ik je tip mag geven. Vervang de Core i9 door bijvoorbeeld een i7. Gebruik het geld voor een snellere SSD, Bijvoorbeeld een Samsung 980 pro, en beter geheugen (3600MHz, 3733MHz).
martyw schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:35:

Totaal€ 1.082,66
Super! Hier kan ik heel veel mee, hartstikke bedankt voor de hulp. Ik had nog een laatste vraag puur uit nieuwsgierigheid. Zou een Mac Mini M1 met 16GB RAM en 1TB SSD voldoende presteren voor mijn gebruik? Dat was mijn eerste voorkeur maar, ik zag er toch vanaf omdat ik veel problemen las omtrent 'Bluetooth' en ik heb alles draadloos en daarna de beperking van max. 16GB RAM.

Ik zie dat ik nu haast goedkoper uit kom met een desktop maar, mijn voorkeur gaat toch naar Apple mede omdat ik het 1) Gewend ben en 2) Het wat veiliger/meer waterdicht is naar mijn gevoel omdat 85% van de Malware voor windows wordt gemaakt. (Had ik ooit ergens gelezen, weet niet hoe correct dit is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:19
Haast goedkoper? Veel goedkoper! Scheelt ruim €400 waar je met een Windows systeem ook nog eens 32GB RAM hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 08:00
Nou ja, in jouw eigen bewoording "ik weet wel vrij zeker dat ik minstens 32GB RAM nodig heb.". Dan snap ik niet dat je de Mac Mini overweegt. Uit interesse: waarom nog een extra systeem nodig met je huidige MBP? Is het de bedoeling ze simultaan te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swiss2018
Uszka schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:33:
Haast goedkoper? Veel goedkoper! Scheelt ruim €400 waar je met een Windows systeem ook nog eens 32GB RAM hebt.
Je hebt groot gelijk maar, misschien is het een gewennings dingetje dat je een bepaalde interface gewend bent vooral omdat ik ook vaak op de MBP zit en dan switch je steeds van interface misschien merk ik er ook niks van.
BHStar schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:01:
Nou ja, in jouw eigen bewoording "ik weet wel vrij zeker dat ik minstens 32GB RAM nodig heb.". Dan snap ik niet dat je de Mac Mini overweegt. Uit interesse: waarom nog een extra systeem nodig met je huidige MBP? Is het de bedoeling ze simultaan te gebruiken?
100%, Ik lees dat de Mac Mini M1 - 16gb 'centraal geheugen' bevat in plaats van 'geheugen'. Ik hoor dat, dat 2 x zo potent is als normaal geheugen zo'n 'centraal geheugen' maar, ik weet ook niet in hoeverre dat klopt. De video die mij het meest heeft laten verbazen was deze video (YouTube: 16GB M1 Mac Mini vs 192GB Mac Pro - Yes, it's FASTER..).

Mede door die video had ik weinig vertrouwen in Desktops maar, dit is voor mij allemaal oppervlakkig omdat ik er toch niet echt verstand van heb want als ik jullie berichten lees heb ik nu weer een hele andere kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom denk je 32GB aan RAM nodig te hebben? Je hebt het over 20 tabbladen in Chrome, dat stelt helemaal niks voor. Je kan 100MB per tabblad rekenen en dan nog 500MB voor Chrome zelf en dan zit je al ver boven het werkelijke verbruik. Met 20 tabbladen heb je dus nog geen 3GB voor Chrome nodig.

Qua processor heb je ook niet heel veel nodig en dat is eigenlijk puur afhankelijk van wat je in photoshop doet. Voor Chrome heb je echt geen high-end processor nodig en kan je prima met een quad core van Intel of AMD uit de voeten, dan kan je een heel stuk goedkoper uit zijn.

Ik heb dan ook geen idee op welke requirements het systeem van @martyw gebaseerd is maar ik zie geen enkele overeenkomst tussen jouw wensen en het systeem dat hij samenstelt, daar kan honderden euro's vanaf zonder dat je het echt gaat merken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swiss2018
Tsurany schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:45:
Waarom denk je 32GB aan RAM nodig te hebben? Je hebt het over 20 tabbladen in Chrome, dat stelt helemaal niks voor. Je kan 100MB per tabblad rekenen en dan nog 500MB voor Chrome zelf en dan zit je al ver boven het werkelijke verbruik. Met 20 tabbladen heb je dus nog geen 3GB voor Chrome nodig.

Qua processor heb je ook niet heel veel nodig en dat is eigenlijk puur afhankelijk van wat je in photoshop doet. Voor Chrome heb je echt geen high-end processor nodig en kan je prima met een quad core van Intel of AMD uit de voeten, dan kan je een heel stuk goedkoper uit zijn.

Ik heb dan ook geen idee op welke requirements het systeem van @martyw gebaseerd is maar ik zie geen enkele overeenkomst tussen jouw wensen en het systeem dat hij samenstelt, daar kan honderden euro's vanaf zonder dat je het echt gaat merken.
Ik zit op dit moment op een iMac met niet de beste specs (Zie bijlage). Ik heb op dit 7 browsers open en de volledige RAM wordt al gebruikt. Andere dergelijke programma's zijn ook nog open die ik niet heb vermeld die ik als bijzaak zie en misschien moest ik die wel vermelden zoals Telegram, Discord, Excel en TradingView bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyrtPP3_3fBjy0zeRUdfK64pOoo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zLCld5MPCITkZGOQCrHRALq8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCNjU1-BR78PrbUrJ1AwyppmdDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PHiABzmWNaR3dpkKAEbzLEt0.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Swiss2018 op 08-12-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Swiss2018 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:07:
[...]

Ik zit op dit moment op een iMac met niet de beste specs (Zie bijlage). Ik heb op dit 7 browsers open en de volledige RAM wordt al gebruikt. Andere dergelijke programma's zijn ook nog open die ik niet heb vermeld die ik als bijzaak zie en misschien moest ik die wel vermelden zoals Telegram, Discord, Excel en TradingView bijvoorbeeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je ook zien waar dit door gebruikt wordt? Op mijn werklaptop heb ik nu 15GB in gebruik waarvan een groot deel op gaat naar mijn development tools en Chrome met 12 tabbladen open slechts 770MB gebruikt.

Ook op mijn gaming desktop, waar ik 16GB in heb zitten, speel ik de meest veeleisende games terwijl Chrome met 30-40 tabbladen open staat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swiss2018
Tsurany schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:26:
[...]

Kan je ook zien waar dit door gebruikt wordt? Op mijn werklaptop heb ik nu 15GB in gebruik waarvan een groot deel op gaat naar mijn development tools en Chrome met 12 tabbladen open slechts 770MB gebruikt.

Ook op mijn gaming desktop, waar ik 16GB in heb zitten, speel ik de meest veeleisende games terwijl Chrome met 30-40 tabbladen open staat.
Dit is ongeveer wat ik zie, als ik een beetje naar beneden scrolt zie ik 'Google Chrome Helper (Renderer)' echt nog heel vaak voorbij komen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRDsqQq1JiQS2cc8vLAnwxZn5lA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OLqXP6zwvOs9lNj1UtGCkozw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 08:00
Swiss2018 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:33:
[...]

Je hebt groot gelijk maar, misschien is het een gewennings dingetje dat je een bepaalde interface gewend bent vooral omdat ik ook vaak op de MBP zit en dan switch je steeds van interface misschien merk ik er ook niks van.

[...]

100%, Ik lees dat de Mac Mini M1 - 16gb 'centraal geheugen' bevat in plaats van 'geheugen'. Ik hoor dat, dat 2 x zo potent is als normaal geheugen zo'n 'centraal geheugen' maar, ik weet ook niet in hoeverre dat klopt. De video die mij het meest heeft laten verbazen was deze video (YouTube: 16GB M1 Mac Mini vs 192GB Mac Pro - Yes, it's FASTER..).

Mede door die video had ik weinig vertrouwen in Desktops maar, dit is voor mij allemaal oppervlakkig omdat ik er toch niet echt verstand van heb want als ik jullie berichten lees heb ik nu weer een hele andere kijk.
Hmm, in de meeste zaken is die Mac Pro sneller, muv een aantal andere use-cases. Wat ook het punt is, de use-cases zijn compleet anders van de devices. Verder heeft de hoeveelheid geheugen (bij gelijke snelheden / setups) geen of nauwelijk invloed op de performance, zolang het maar genoeg is.

Voor jouw use-case zou 16GB voldoende moeten zijn. Ik ben ook benieuwd wat er gebeurd als je op je huidige iMac een andere browser gebruikt. Of Chrome helemaal sluit. Het is nog steeds niet zichtbaar wat precies als je RAM opslurpt. Daarnaast kan het ook een kwestie van RAM-allocation zijn. Dat wil zeggen dat het RAM gereserveerd staat maar niet actief gebruikt wordt.

Helemaal los daarvan, zou ik dan nog steeds 32GB aanraden, als je veel verschillende applicaties naast elklaar wilt draaien en op de toekomst voorbereid wil t zijn. Daarom zou ik niet opteren voor de Mac Mini, omdat die ook niet upgradebaar is. Maar gezien je ook een MBP hebt die aan alle wensen voldoet snap ik nog niet waarom niet met een stel schermen en een dock klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Swiss2018 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:54:
[...]

Dit is ongeveer wat ik zie, als ik een beetje naar beneden scrolt zie ik 'Google Chrome Helper (Renderer)' echt nog heel vaak voorbij komen. [Afbeelding]
Zo te zien laat de Mac geen MB's per proces zien? Ik kan me niet voorstellen dat je meer dan 16GB nodig hebt voor dit soort taken. Je kan altijd met 16GB beginnen en later uitbreiden als nodig is maar ik verwacht niet dat het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Tsurany schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:50:
[...]

Zo te zien laat de Mac geen MB's per proces zien? Ik kan me niet voorstellen dat je meer dan 16GB nodig hebt voor dit soort taken. Je kan altijd met 16GB beginnen en later uitbreiden als nodig is maar ik verwacht niet dat het nodig is.
Het systeem met de i5, 32 GB RAM en PCIe 4 SSD wat ik voorstelde is bedoeld om te laten zien dat je voor nog geen 1/3 van de prijs van de MacBook uit de startpost een krachtiger systeem bouwt voor het gebruik van @Swiss2018 en wat past bij zijn verwachtigen. RAM is niet zo duur op het moment, ik zou daar dan niet op bezuinigen.

Omdat overklokken niet in de planning zit bespaar liever door nog even te wachten tot begin volgend jaar, dan worden de midrange 12e generatie Intels met bijbehorende midrange moederborden verwacht, als we afgaan op de prijsverschillen uit het verleden zou dat nog €150 - €200 kunnen besparen op deze build. Of kun je er dan een nog krachtigere midrange i7 CPU inzetten bij dit budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swiss2018
BHStar schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:33:
[...]

Hmm, in de meeste zaken is die Mac Pro sneller, muv een aantal andere use-cases. Wat ook het punt is, de use-cases zijn compleet anders van de devices. Verder heeft de hoeveelheid geheugen (bij gelijke snelheden / setups) geen of nauwelijk invloed op de performance, zolang het maar genoeg is.

Voor jouw use-case zou 16GB voldoende moeten zijn. Ik ben ook benieuwd wat er gebeurd als je op je huidige iMac een andere browser gebruikt. Of Chrome helemaal sluit. Het is nog steeds niet zichtbaar wat precies als je RAM opslurpt. Daarnaast kan het ook een kwestie van RAM-allocation zijn. Dat wil zeggen dat het RAM gereserveerd staat maar niet actief gebruikt wordt.

Helemaal los daarvan, zou ik dan nog steeds 32GB aanraden, als je veel verschillende applicaties naast elklaar wilt draaien en op de toekomst voorbereid wil t zijn. Daarom zou ik niet opteren voor de Mac Mini, omdat die ook niet upgradebaar is. Maar gezien je ook een MBP hebt die aan alle wensen voldoet snap ik nog niet waarom niet met een stel schermen en een dock klaar bent.
Ik ben daar ook geen expert in om eerlijk te zijn, wellicht komt het omdat mijn iMac behoorlijk oud is? (Late-2012). Ik wil niet echt een andere browser gebruiken omdat ik hier al mijn tabbladen in hebt gesynchroniseerd en ik met ruim 15 'Google Chrome' profielen werk met aparte Emails, als ik dan op mijn laptop inlog is alles mooi gesynchroniseerd. Ik heb het wel eens met Firefox geprobeerd maar daar was de synchronisatie een drama, Brave browser is nog wel eventueel een optie die ik kan uitproberen.

Omtrent je laatste opmerking, dit is zeker een optie maar mijn laptop is meer voor wanneer ik lekker op de bank zit of ergens weg van huis ben. Ik zou dan mijn laptop niet eens gebruiken want ik zou dan een aparte Apple Muis en Keyboard hebben en niet eens op de laptop scherm kijken omdat ik gebruik wil maken van zulke schermen die je hier beneden ziet (49" Odyssey Neo G9 DQHD Quantum Mini-LED Gaming Monitor). Het is eventueel een optie maar ik vind het niet mooi er uit zien en stel ik wil even op de bank zitten moet ik weer alle HDMI kabels uit mijn laptop trekken en steeds weer alles er in doen wanneer ik terug naar mijn bureau wil gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5YsDSoJQOm6EYqqPuhr-jdZvps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tdtqOi1K6BIP1CGxR1CGGyAi.png?f=fotoalbum_large
martyw schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:01:
[...]

Het systeem met de i5, 32 GB RAM en PCIe 4 SSD wat ik voorstelde is bedoeld om te laten zien dat je voor nog geen 1/3 van de prijs van de MacBook uit de startpost een krachtiger systeem bouwt voor het gebruik van @Swiss2018 en wat past bij zijn verwachtigen. RAM is niet zo duur op het moment, ik zou daar dan niet op bezuinigen.

Omdat overklokken niet in de planning zit bespaar liever door nog even te wachten tot begin volgend jaar, dan worden de midrange 12e generatie Intels met bijbehorende midrange moederborden verwacht, als we afgaan op de prijsverschillen uit het verleden zou dat nog €150 - €200 kunnen besparen op deze build. Of kun je er dan een nog krachtigere midrange i7 CPU inzetten bij dit budget.
Klinkt als een goed plan! Zijn er nog betrouwbare 3e partijen die jullie aanraden om eventueel de inkoop en bouw voor je te doen? Ik betaal daar liever een paar honderd euro extra voor dan dat ik het zelf doe. Als ik even google kom ik wel 20 bedrijven tegen die het graag voor je willen doen maar ik zou niet weten welke ik moet uitkiezen.
Pagina: 1