Vraag over Cryptomator of andere cloud versleuteling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapi_tijn
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-05 13:58
Ik heb een vraag over Cryptomator, hiermee kun je bestanden beveiligen. Maar als je een cloud opslag met 2FA hebt, is het dan niet juist gevaarlijker om een dienst als Cryptomator erbij te gebruiken, omdat je via Cryptomator met maar 1 wachtwoord bij alle bestanden komt

Zijn mijn bestanden dan niet onversleuteld veiliger met 2FA, dan met Cryptomator?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 07:57

killercow

eth0

Als je veilig wilt bestanden delen begint het met encryptie lokaal op jouw pc, en decryptie bij de ontvangen. Met een beetje geluk met programmas waarvan je de source kunt zien, en waar audits op gedaan zijn door onafhankelijke partijen.
Die programma's moeten daarnaast open encryptie algoritmes gebruiken die ook door derde geaudit zijn.
Het veilig houden van je sleutels is daarna aan jouw, ze in de cloud zetten is welicht niet zo handig, ze in je browser bewaren ook niet, maar mischien is je keys bewaren op een offline medium zoals een encrypted usb-disk weer iets te veel moeite.
Het hangt dus een beetje van je doelstelling af. Met wie wil je delen? En met wie wil je vooral niet delen?

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapi_tijn
killercow schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:12:
Als je veilig wilt bestanden delen begint het met encryptie lokaal op jouw pc, en decryptie bij de ontvangen. Met een beetje geluk met programmas waarvan je de source kunt zien, en waar audits op gedaan zijn door onafhankelijke partijen.
Die programma's moeten daarnaast open encryptie algoritmes gebruiken die ook door derde geaudit zijn.
Het veilig houden van je sleutels is daarna aan jouw, ze in de cloud zetten is welicht niet zo handig, ze in je browser bewaren ook niet, maar mischien is je keys bewaren op een offline medium zoals een encrypted usb-disk weer iets te veel moeite.
Het hangt dus een beetje van je doelstelling af. Met wie wil je delen? En met wie wil je vooral niet delen?
Thanks voor je reactie! Maar als ik via Webdav een verbinding opzet voor Boxcyptor/Veracrypt/etc dan is alleen een login en wachtwoord voldoende om toegang te krijgen tot alle bestanden. Is dan 2FA niet verstandiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:07

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Denk dat hier twee dingen door elkaar lopen.

2FA voor het verkrijgen van toegang tot je cloud opslag en het versleuteld opslaan van je gegevens.
Als je boxcryptor/cryptomator gebruikt op je cloud dan kan ik zelfs als ik van buiten af toegang heb tot je cloud niets met je bestanden.

2FA is veiliger, maar gaat het om beveiligen tegen iemand van buiten, of ook tegen andere gebruikers van jouw pc.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapi_tijn
m-vw schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:33:
Denk dat hier twee dingen door elkaar lopen.

2FA voor het verkrijgen van toegang tot je cloud opslag en het versleuteld opslaan van je gegevens.
Als je boxcryptor/cryptomator gebruikt op je cloud dan kan ik zelfs als ik van buiten af toegang heb tot je cloud niets met je bestanden.

2FA is veiliger, maar gaat het om beveiligen tegen iemand van buiten, of ook tegen andere gebruikers van jouw pc.
Helder, maar als je van buiten toegang krijgt door het inloggen via Boxcyptor/Veracrypt, dan heb je aan alleen een wachtwoord voldoende. Daar zit mijn angst, of zit daar nog een check op als je voor het eerst verbinding maakt? Want nu installeer ik Boxcryptor/Veracrypt, zet de verbinding op en login en zit ik in de bestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het wachtwoord dat je voor deze applicaties gebruikt is enkel het wachtwoord om de bestanden te decrypten, je zult altijd eerst nog moeten inloggen bij de cloud provider zelf om bij de bestanden te komen, dat is niet mogelijk met enkel het wachtwoord van bijvoorbeeld Boxcryptor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:07

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

kapi_tijn schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:37:
[...]

Helder, maar als je van buiten toegang krijgt door het inloggen via Boxcyptor/Veracrypt, dan heb je aan alleen een wachtwoord voldoende. Daar zit mijn angst, of zit daar nog een check op als je voor het eerst verbinding maakt? Want nu installeer ik Boxcryptor/Veracrypt, zet de verbinding op en login en zit ik in de bestanden.
Heb zelf Boxcryptor of Veracrypt nooit gebruikt op een cloud, maar in de basis is het als volgt:
1. Login bij cloud (gebruikersnaam+wachtwoord).
2. Ontsleutel versleutelde data (ander wachtwoord)

Jij hebt waarschijnlijk via webdav je cloud standaard gekoppeld bij het starten van je pc, maar ook hier wordt gewoon een gebruikersnaam/wachtwoord toegepast.
Weet eerlijk gezegd niet of Boxcryptor en Veracrypt een all-in one bieden. Naar mijn weten niet.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De twee staan helemaal los van elkaar. User/pass/2FA voor de opslag gaat over de toegang. Waarbij die toegang ook via achterdeuren kan worden gekregen. Cryptomator kan je gebruiken om, met nog een password maar die je bv. op de laptop niet per se hoeft op te geven, in rust ook de bestanden versleuteld te hebben. Punt is dat de twee helemaal los van elkaar staan. Twee lagen van beveiliging.

Mijn pinpas zit in mijn portemonnee. Ik bewaak de toegang tot de portemonnee. Toch is er ook nog een pincode op de pinpas, voor als ik alsnog wordt gezakkenrold.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapi_tijn
Super bedankt voor al jullie uitleg, het is mij helemaal duidelijk. Nogmaals dank!!
Pagina: 1