Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

reiker

dan jij!

Topicstarter
Dag allen,

Toch ook maar eens een topic openen omdat ik zonnepanelen wil en graag wat advies wil van mensen die ze niet hoeven te verkopen :)
Ik heb inmiddels een paar offertes ontvangen en nu contact met een partij die hier in de buurt goed bekend staat en, niet onbelangrijk, open staat voor alle suggesties van de klant.
Daar gaat ‘ie…
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4eK99weQizG6Um1zrwDtiToNeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DP5XioUP36SB7lNFV17e4vgw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nylwfXtGB2cdwcdNgalSm-Jj9Ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBWFR91WS3AeBDeTShIdLZTE.jpg?f=fotoalbum_large
De satellietschotel staat er inmiddels niet meer :)

Hier een paar plaatjes van legplannen zoals de laatste partij ze heeft gemaakt.
Alles zuid:

Afbeeldingslocatie: https://demo.2solar.nl/upload/roof-drawings/roof_draw_61a52fa5ef32a_1955881.jpg

Plat dak oost-west:

Afbeeldingslocatie: https://demo.2solar.nl/upload/roof-drawings/roof_draw_61a52f169a89b_1955876.jpg
Beschikbare (dak)ruimte
Ik onderscheid drie verschillende dakvlakken: die van het hoofdgebouw, het platte dak van de uitbouw en het garagedak.
Op het hoofddak passen maximaal 7 panelen, er is gewoon niet meer in te passen. Helling ongeveer 25 graden.
Op het platte dak kunnen er ook een stuk of 8, wel zit er een lichtkoepel van 1*1 meter om het lastig te maken.
Het garagedak kan er waarschijnlijk maar 1 hebben door de vervelende plaatsing van een dakraam. Helling is ongeveer 45 graden.

De oplettende kijker ziet dat er nog een dak van de tweede verdieping is, maar daar komt over een maand een dakkapel op, dus die is niet beschikbaar voor zonnepanelen.
Schaduw
Het hoofddak heeft hele dag zon, pas begin van de avond komt er wat schaduw van het huis van de buren. Maar dan loopt het daglicht al aan het eind.
Het platte dak heeft in de donkerder maanden wel wat last van de bomen verderop doordat de zon zo laag staat.
Het garagedak komt aan het eind van het daglicht iets eerder in de schaduw van het hoofddak.
Jaarverbruik
Op dit moment zo’n 2500kWh, nog zonder WP (gaat er zeker komen) of EV.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3*25A, meterkast begin dit jaar vernieuwd met ruimte voor veel uitbreiding.
Budget en doel
Maximaal €9000, hoe meer er overblijft hoe makkelijker de aanschaf van de WP wordt.
Doel is zo goed mogelijk gebruik te maken van de beschikbare dakruimte.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur, ik was niet van plan het zelf te doen.
Bijhouden van data
Graag lekker veel data, ik ben dol op getallen ;) Portal of app van de fabrikant is okee, maar de mogelijkheid zelf uit te lezen zou wel leuk zijn. Geen dealbreaker.
Reeds verkregen offertes
Kleine kanttekening: in begin van de zoektocht deed het platte dak nog niet mee, daar wilde ik een sedum dak van maken. Dat is eerst on hold, nu wil ik er primair zonnepanelen op leggen.

Leverancier 1: 7* Trina Solar 385Wp, Growatt MIC 2500TL-X: €2768, €1,03 per Wp
Leverancier 2: 9* Jinko 355Wp, SE3000 met p404: €4000, €1,25 per Wp
Leverancier 3: 7* AEG 370Wp, APS YC1000-3, €3560, €1,37 per WP

Toen kwam leverancier 4, een partij waar ik wel mee in zee wil gaan omdat die om meerdere redenen een gunfactor heeft. Die heeft al meerdere opties op een rij gezet, en ik ben nog wat aan het puzzelen wat nou de beste optie is.

Optie 1: 16* Sunrise 365Wp, SolarEdge SE5000K met p401: €6450, €1,10 per Wp
Optie 2: 16* Sunrise 365Wp, twee Growatt 3000TL3-S: €6009, €1,03 per Wp (1 omvormer voor hoofddak, 1 voor plat dak en garagedak)
Regio
Peize, nabij Groningen
Overpeinzingen
  • Oost-west op het platte dak zou ook kunnen, dat is behoorlijk vrij zicht beide kanten op.
  • Omdat de dakvlakken nagenoeg zuid liggen lijkt een opstelling met alles op zuid wel aantrekkelijk. Volgens de berekeningen van de leverancier levert dat op jaarbasis 300kWh meer op dan met een oost-west opstelling op het platte dak (5340 vs 5050).
  • Op het platte dak passen denk ik een stuk grotere panelen dan die standaardmaat (1776x1052) die nu ingetekend is. Leverancier kan alle panelen leveren maar heeft prijsafspraken voor een beperkt aantal merken. De grootste panelen die hij levert zijn “slechts” 400Wp.
  • In de wat donkerder maanden van het jaar heeft het platte dak het verst weg van het huis wat moeite om in de zon te komen door hoge bomen een stuk (100m) verderop. Iets voor optimizers/micro’s of een aparte omvormer?
  • Het garagedak komt aan het eind van de dag toch eerder in de schaduw te liggen dan het hoofddak omdat het iets achteruit staat. Optimizer?
  • Vanwege de verschillende liggingen van de dakvlakken, kan dit op één of twee string omvormers, of is het beter om voor micro omvormers te gaan? Of nog iets anders?
En de centrale vraag: wat is wijsheid? :) Ik hoor graag jullie op- en aanmerkingen. Ik ga nog het platte dak op om nog eens precies na te meten hoe het zit.

Zo gezegd, zo gedaan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Bij gelijk aantal panelen op plat dak gewoon zuid leggen; dat is bij jouw het geval ;-).
Extra spreiding is al heel beperkt bij een 13/13 O-W, maar bij gelijke panelen blijft er niets van over... alleen maar nadelen dus.

Prijstechnisch is 4 optie 1 zeker niet verkeerd. Maar wel even een vraag:
Is dat SE5000H of SE5000K

Zeker in het 2e geval alleen doen met 80V optimizers, anders teveel kans op optimizer-clipping.
En dan nog is het wat marginaal... Er passen er toch nog 3 onder de 2 dakramen? Zeker doen... SolarEdge heeft ruimte in de jas nodig bij complexe opstellingen als deze, zeker met schaduw.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• reiker
  • Nu online

reiker

dan jij!

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:51:
Bij gelijk aantal panelen op plat dak gewoon zuid leggen; dat is bij jouw het geval ;-).
Extra spreiding is al heel beperkt bij een 13/13 O-W, maar bij gelijke panelen blijft er niets van over... alleen maar nadelen dus.

Prijstechnisch is 4 optie 1 zeker niet verkeerd. Maar wel even een vraag:
Is dat SE5000H of SE5000K

Zeker in het 2e geval alleen doen met 80V optimizers, anders teveel kans op optimizer-clipping.
En dan nog is het wat marginaal... Er passen er toch nog 3 onder de 2 dakramen? Zeker doen... SolarEdge heeft ruimte in de jas nodig bij complexe opstellingen als deze, zeker met schaduw.
Dank voor je reactie :)
De offerte die je noemt is idd met een SE5000K.
Begrijp ik je goed als ik zeg dat in dat geval beter 404’s gebruikt kunnen worden dan 401?
En als ik op het platte dak andere panelen leg, van bv 400Wp, kunnen die dan met dezelfde optimizers worden aangesloten?

Zo gezegd, zo gedaan.

• Ronald
@reiker SE5000K is een samensmelting van 2 wel bestaande typenummers. Welke is het, de 1 fase SE5000H of de 3 fase SE5K. Nogal van belang voor een gecompliceerd legplan vanwege de hogere string spanning van de 3 fase modellen en navenant hogere eisen aan de configuratie. SE5000H is weer opletten met de netspanning.

p404, p405, p485, p505 en s500A kunnen in 1 string gebruikt worden. Er zijn weinig panelen compatibel met p404 helaas..

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• reiker
  • Nu online

reiker

dan jij!

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:53:
@reiker SE5000K is een samensmelting van 2 wel bestaande typenummers. Welke is het, de 1 fase SE5000H of de 3 fase SE5K. Nogal van belang voor een gecompliceerd legplan vanwege de hogere string spanning van de 3 fase modellen en navenant hogere eisen aan de configuratie. SE5000H is weer opletten met de netspanning.

p404, p405, p485, p505 en s500A kunnen in 1 string gebruikt worden. Er zijn weinig panelen compatibel met p404 helaas..
Ah excuus, dat wist ik niet. Het gaat specifiek om de 3-fase uitvoering. Ik nam aan dat dat gunstig zou zijn vanwege mijn 3-fase aansluiting.

Zo gezegd, zo gedaan.

• Ronald
Het is in de basis ook gunstig, maar dezelfde optimizers moeten opgeteld 750V maken in plaats van 380V.
Maakt de prijs die je gekregen hebt nog wat scherper ook, SE5K is duurder dan SE5000H

SolarEdge is mits goed ontworpen een bijzonder krachtig systeem, maar geen vrijbrief voor alles...
Mijn gevoel zegt vrij duidelijk dat 80V optimizers een goed idee zijn, en 3 extra panelen ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 07-12-2021 17:02 ]

• reiker
  • Nu online

reiker

dan jij!

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:01:
Het is in de basis ook gunstig, maar dezelfde optimizers moeten opgeteld 750V maken in plaats van 380V.
Maakt de prijs die je gekregen hebt nog wat scherper ook, SE5K is duurder dan SE5000H

SolarEdge is mits goed ontworpen een bijzonder krachtig systeem, maar geen vrijbrief voor alles...
Mijn gevoel zegt vrij duidelijk dat 80V optimizers een goed idee zijn, en 3 extra panelen ook.
Dat klinkt wel goed dan. Die drie extra panelen waar je het over hebt, onder de dakramen, die gaan er alleen niet passen… in januari/februari komt daar een dakkapel over de hele breedte van de woning, en dan blijft er maar drie dakpannen aan ruimte over. Dat lijkt me toch wat aan de smalle kant, tenzij er super smalle panelen bestaan…

Zo gezegd, zo gedaan.

• Ronald
Die bestonden... Panasonic HIT 245...

Maar ... Navragen wat er kan met de dakkapel: kunnen er panelen op? Vaak wel onder voorwaarden. De aannemer moet dit kunnen vertellen.

• reiker
  • Nu online

reiker

dan jij!

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:10:
Die bestonden... Panasonic HIT 245...

Maar ... Navragen wat er kan met de dakkapel: kunnen er panelen op? Vaak wel onder voorwaarden. De aannemer moet dit kunnen vertellen.
Even nagevraagd, de extra versteviging zodat er panelen op kunnen kost de wereld niet, €200. De buitenmaat van het dak is 5,2 x 1,5m, dus daar zouden twee panelen in landscape op passen of misschien wel vier in portrait?

Zo gezegd, zo gedaan.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een dakkapel op het zuiden begrijp ik nooit helemaal.
Schaf dan meteen ook een airco aan, voor de bovenverdieping af te koelen.

Ik heb bewust mijn dakraam op zuid dicht gemaakt, en 2 nieuwe op noord geplaatst.
Des te meer panelen konden erop met de ideale hoek van 35 graden.
En meteen een hitteschild voor de zomer.

Misschien kan @HSA.Solar wat voor je betekenen?
(niet mijn bedoeling om reclame te maken)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-12-2021 21:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
1.5m is heel krap voor portrait... Dat is jammer. Soms kan er gesmokkeld worden door de een beetje onder het orginele dak te laten steken (achterzijde is 25-30cm hoog)

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik kan altijd een keer langskomen om te kijken of een van onze teams laten inmeten (zitten in Hoogkerk) maar gezien je al meerdere offertes hebt waaronder iemand met een gun factor weet ik niet precies wat ik daar aan kan toevoegen.

SolarEdge hoeft niet perse, de dakhelling van je hoofdwoning lijkt redelijk gelijk aan een flatfix helling (13 graden) voor op je platte dak. Hier zal wel iets van verlies in komen als je dit op 1 string gooit (twee strings kan natuurlijk ook). In dat geval zou de zuid-optie het beste voor je uitvallen. (zo op het oog)

Mocht je een specifieke vraag hebben, kun je me altijd een berichtje sturen.

[ Voor 63% gewijzigd door HSA.Solar op 08-12-2021 01:14 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• reiker
  • Nu online

reiker

dan jij!

Topicstarter
HSA.Solar schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:30:
Ik kan altijd een keer langskomen om te kijken of een van onze teams laten inmeten (zitten in Hoogkerk) maar gezien je al meerdere offertes hebt waaronder iemand met een gun factor weet ik niet precies wat ik daar aan kan toevoegen.

SolarEdge hoeft niet perse, de dakhelling van je hoofdwoning lijkt redelijk gelijk aan een flatfix helling (13 graden) voor op je platte dak. Hier zal wel iets van verlies in komen als je dit op 1 string gooit (twee strings kan natuurlijk ook). In dat geval zou de zuid-optie het beste voor je uitvallen. (zo op het oog)

Mocht je een specifieke vraag hebben, kun je me altijd een berichtje sturen.
Dank, stel ik op prijs! Ook ik kan het geld maar één keer uitgeven dus als je goed advies combineert met een goede prijs…

@Ronald ik begrijp dat ik met 16 panelen precies op het minimum zou zitten om met p401 te werken, zouden p404 dan beter zijn? En als ik toch twee panelen op de dakkapel leg en dus op een totaal van 18 kom? Het verschil zit ‘m in de opstartspanning begrijp ik..

@AUijtdehaag dakkapel op het zuiden, tja. Als ik keuze had was het niet lastig maar op het noorden lukt niet. En we hebben de ruimte toch nodig :) Buren hebben het ook en geven aan dat de hitte wel meevalt onder andere door flinke overstek. Maar dat terzijde :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Ronald
reiker schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:17:

@Ronald ik begrijp dat ik met 16 panelen precies op het minimum zou zitten om met p401 te werken, zouden p404 dan beter zijn? En als ik toch twee panelen op de dakkapel leg en dus op een totaal van 18 kom? Het verschil zit ‘m in de opstartspanning begrijp ik..
Ik zie geen nadelen in p404, maar er zijn bar weinig knap vermogen panelen die er op kunnen. Jinko 350-355N-type en Hyundai 390-400 zijn enkele van de weinigen

Op 1 fase omvormer is het 8x p401 of 6x p404 minimum. 3 fase is het inderdaad 16 om 14 (13 op Se3k, maar dat is een onzin keuze)

Of op 3 fase omvormer 2 van de 18 panelen op dakkapel goed gaat op 3 fase moet ik even over nadenken als ik hele legplan scherp heb een niet op me telefoon type.

Pagina: 1