Dag allen,
Toch ook maar eens een topic openen omdat ik zonnepanelen wil en graag wat advies wil van mensen die ze niet hoeven te verkopen
Ik heb inmiddels een paar offertes ontvangen en nu contact met een partij die hier in de buurt goed bekend staat en, niet onbelangrijk, open staat voor alle suggesties van de klant.
Daar gaat ‘ie…:strip_exif()/f/image/DP5XioUP36SB7lNFV17e4vgw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MBWFR91WS3AeBDeTShIdLZTE.jpg?f=fotoalbum_large)
De satellietschotel staat er inmiddels niet meer
Hier een paar plaatjes van legplannen zoals de laatste partij ze heeft gemaakt.
Alles zuid:

Plat dak oost-west:

Op het hoofddak passen maximaal 7 panelen, er is gewoon niet meer in te passen. Helling ongeveer 25 graden.
Op het platte dak kunnen er ook een stuk of 8, wel zit er een lichtkoepel van 1*1 meter om het lastig te maken.
Het garagedak kan er waarschijnlijk maar 1 hebben door de vervelende plaatsing van een dakraam. Helling is ongeveer 45 graden.
De oplettende kijker ziet dat er nog een dak van de tweede verdieping is, maar daar komt over een maand een dakkapel op, dus die is niet beschikbaar voor zonnepanelen.
Het platte dak heeft in de donkerder maanden wel wat last van de bomen verderop doordat de zon zo laag staat.
Het garagedak komt aan het eind van het daglicht iets eerder in de schaduw van het hoofddak.
Doel is zo goed mogelijk gebruik te maken van de beschikbare dakruimte.
Portal of app van de fabrikant is okee, maar de mogelijkheid zelf uit te lezen zou wel leuk zijn. Geen dealbreaker.
Leverancier 1: 7* Trina Solar 385Wp, Growatt MIC 2500TL-X: €2768, €1,03 per Wp
Leverancier 2: 9* Jinko 355Wp, SE3000 met p404: €4000, €1,25 per Wp
Leverancier 3: 7* AEG 370Wp, APS YC1000-3, €3560, €1,37 per WP
Toen kwam leverancier 4, een partij waar ik wel mee in zee wil gaan omdat die om meerdere redenen een gunfactor heeft. Die heeft al meerdere opties op een rij gezet, en ik ben nog wat aan het puzzelen wat nou de beste optie is.
Optie 1: 16* Sunrise 365Wp, SolarEdge SE5000K met p401: €6450, €1,10 per Wp
Optie 2: 16* Sunrise 365Wp, twee Growatt 3000TL3-S: €6009, €1,03 per Wp (1 omvormer voor hoofddak, 1 voor plat dak en garagedak)
Ik hoor graag jullie op- en aanmerkingen. Ik ga nog het platte dak op om nog eens precies na te meten hoe het zit.
Toch ook maar eens een topic openen omdat ik zonnepanelen wil en graag wat advies wil van mensen die ze niet hoeven te verkopen
Ik heb inmiddels een paar offertes ontvangen en nu contact met een partij die hier in de buurt goed bekend staat en, niet onbelangrijk, open staat voor alle suggesties van de klant.
Daar gaat ‘ie…
Foto's
:strip_exif()/f/image/DP5XioUP36SB7lNFV17e4vgw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MBWFR91WS3AeBDeTShIdLZTE.jpg?f=fotoalbum_large)
De satellietschotel staat er inmiddels niet meer
Hier een paar plaatjes van legplannen zoals de laatste partij ze heeft gemaakt.
Alles zuid:

Plat dak oost-west:

Beschikbare (dak)ruimte
Ik onderscheid drie verschillende dakvlakken: die van het hoofdgebouw, het platte dak van de uitbouw en het garagedak.Op het hoofddak passen maximaal 7 panelen, er is gewoon niet meer in te passen. Helling ongeveer 25 graden.
Op het platte dak kunnen er ook een stuk of 8, wel zit er een lichtkoepel van 1*1 meter om het lastig te maken.
Het garagedak kan er waarschijnlijk maar 1 hebben door de vervelende plaatsing van een dakraam. Helling is ongeveer 45 graden.
De oplettende kijker ziet dat er nog een dak van de tweede verdieping is, maar daar komt over een maand een dakkapel op, dus die is niet beschikbaar voor zonnepanelen.
Schaduw
Het hoofddak heeft hele dag zon, pas begin van de avond komt er wat schaduw van het huis van de buren. Maar dan loopt het daglicht al aan het eind.Het platte dak heeft in de donkerder maanden wel wat last van de bomen verderop doordat de zon zo laag staat.
Het garagedak komt aan het eind van het daglicht iets eerder in de schaduw van het hoofddak.
Jaarverbruik
Op dit moment zo’n 2500kWh, nog zonder WP (gaat er zeker komen) of EV.Huidige elektriciteitsaansluiting
3*25A, meterkast begin dit jaar vernieuwd met ruimte voor veel uitbreiding.Budget en doel
Maximaal €9000, hoe meer er overblijft hoe makkelijker de aanschaf van de WP wordt.Doel is zo goed mogelijk gebruik te maken van de beschikbare dakruimte.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur, ik was niet van plan het zelf te doen.Bijhouden van data
Graag lekker veel data, ik ben dol op getallenReeds verkregen offertes
Kleine kanttekening: in begin van de zoektocht deed het platte dak nog niet mee, daar wilde ik een sedum dak van maken. Dat is eerst on hold, nu wil ik er primair zonnepanelen op leggen.Leverancier 1: 7* Trina Solar 385Wp, Growatt MIC 2500TL-X: €2768, €1,03 per Wp
Leverancier 2: 9* Jinko 355Wp, SE3000 met p404: €4000, €1,25 per Wp
Leverancier 3: 7* AEG 370Wp, APS YC1000-3, €3560, €1,37 per WP
Toen kwam leverancier 4, een partij waar ik wel mee in zee wil gaan omdat die om meerdere redenen een gunfactor heeft. Die heeft al meerdere opties op een rij gezet, en ik ben nog wat aan het puzzelen wat nou de beste optie is.
Optie 1: 16* Sunrise 365Wp, SolarEdge SE5000K met p401: €6450, €1,10 per Wp
Optie 2: 16* Sunrise 365Wp, twee Growatt 3000TL3-S: €6009, €1,03 per Wp (1 omvormer voor hoofddak, 1 voor plat dak en garagedak)
Regio
Peize, nabij GroningenOverpeinzingen
- Oost-west op het platte dak zou ook kunnen, dat is behoorlijk vrij zicht beide kanten op.
- Omdat de dakvlakken nagenoeg zuid liggen lijkt een opstelling met alles op zuid wel aantrekkelijk. Volgens de berekeningen van de leverancier levert dat op jaarbasis 300kWh meer op dan met een oost-west opstelling op het platte dak (5340 vs 5050).
- Op het platte dak passen denk ik een stuk grotere panelen dan die standaardmaat (1776x1052) die nu ingetekend is. Leverancier kan alle panelen leveren maar heeft prijsafspraken voor een beperkt aantal merken. De grootste panelen die hij levert zijn “slechts” 400Wp.
- In de wat donkerder maanden van het jaar heeft het platte dak het verst weg van het huis wat moeite om in de zon te komen door hoge bomen een stuk (100m) verderop. Iets voor optimizers/micro’s of een aparte omvormer?
- Het garagedak komt aan het eind van de dag toch eerder in de schaduw te liggen dan het hoofddak omdat het iets achteruit staat. Optimizer?
- Vanwege de verschillende liggingen van de dakvlakken, kan dit op één of twee string omvormers, of is het beter om voor micro omvormers te gaan? Of nog iets anders?
Zo gezegd, zo gedaan.