Isoleren dakvoet

Pagina: 1
Acties:

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-01 14:51
Ik wil mijn zolder gaan isoleren tussen de balken. Hier heb ik aan 1 zijde van de woning een klein probleem.
Overal kan ik 20cm tussen de balken isoleren. Echter de achterzijde van ons huis, aan de dakvoet lopen leidingen, waardoor ik daar maar max 7-8 cm kan isoleren.

Hoe zouden jullie het daar aanpakken? Alleen de laatste 90cm een pir plaat van 7cm pakken, en de naden rondom afpurren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goTp5_8M9vTU_4D4ZHYq0ZfPVT0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8iyy8h5KTwb2JuK7ubggL08e.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Eendenreetx op 07-12-2021 13:21 ]

iRacing Profiel

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eendenreetx schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:01:
Ik wil mijn zolder gaan isoleren tussen de balken. Hier heb ik aan 1 zijde van de woning een klein probleem.
Overal kan ik 20cm tussen de balken isoleren. Echter de achterzijde van ons huis, aan de dakvoet lopen leidingen, waardoor ik daar maar max 6-7 cm kan isoleren.

Hoe zouden jullie het daar aanpakken? Alleen de laatste 90cm een pir plaat van 6cm pakken, en de naden rondom afpurren?

[Afbeelding]
ik zou die pvc leiding weghalen, zo goed mogelijk isoleren en terug plaatsen.

• Eendenreetx
Net nog een keer goed gemeten en bij 8cm zit de pir plaat strak tegen de pvc leiding. Dat moet in principe toch genoeg dikte zijn?

iRacing Profiel

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-01 10:53
Eendenreetx schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:22:
Net nog een keer goed gemeten en bij 8cm zit de pir plaat strak tegen de pvc leiding. Dat moet in principe toch genoeg dikte zijn?
Als het door jou beoogde isolatiepakket niet meer dan 8cm dik is wel, en anders niet. Maar waarom inderdaad niet dat PVC-pijpje even verleggen?

• twain4me

twain4me

vergeet niet dat je pir (en andere aardolie isolatie materialen) moet afwerken met gips. dus die buis moet er dan hoe dan ook af.

• Eendenreetx
twain4me schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:45:
vergeet niet dat je pir (en andere aardolie isolatie materialen) moet afwerken met gips. dus die buis moet er dan hoe dan ook af.
Als ik de naden afpur en plak mat alu tape. Moet ik ze dan evengoed afwerken? Het is een opbergzolder, voor het aanzicht zou dit niet hoeven.

Mocht dit echt nodig zijn kan ik altijd nog een schieschot plaatsen vanaf de gording. Zodat de leidingen uit het zicht zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Eendenreetx op 07-12-2021 13:54 ]

iRacing Profiel

• twain4me

twain4me

Eendenreetx schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:53:
[...]

Als ik de naden afpur en plak mat alu tape. Moet ik ze dan evengoed afwerken? Het is een opbergzolder, voor het aanzicht zou dit niet hoeven.
ik zou het voor de brandveiligheid ALTIJD doen.

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 10:15
Afgaande op de uitstekende ervaringen die @Jellabie heeft met isolatie op zolders, zou ik de hoek (tot vlak over je pvc buis) gewoon volspuiten met PUR (ik zie daar in het hele uiterste toch al wat PUR zitten). De rest kan je dan nog afwerken met PIR platen naar gewenste dikte... En idd eventueel afwerken met een plaatje gips ervoor indien gewenst

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-01 17:52

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

azerty schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:21:
Afgaande op de uitstekende ervaringen die @Jellabie heeft met isolatie op zolders, zou ik de hoek (tot vlak over je pvc buis) gewoon volspuiten met PUR (ik zie daar in het hele uiterste toch al wat PUR zitten). De rest kan je dan nog afwerken met PIR platen naar gewenste dikte... En idd eventueel afwerken met een plaatje gips ervoor indien gewenst
#neverforget

De Nederbelg !

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04

JB

Cédric roelt!

@Jellabie doe even wat beeldmateriaal :D

Mijn boefje is liev!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-01 17:52

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

De Nederbelg !

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Eendenreetx schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:01:
Overal kan ik 20cm tussen de balken isoleren. Echter de achterzijde van ons huis, aan de dakvoet lopen leidingen, waardoor ik daar maar max 7-8 cm kan isoleren.

Hoe zouden jullie het daar aanpakken? Alleen de laatste 90cm een pir plaat van 7cm pakken, en de naden rondom afpurren?

[Afbeelding]
Wat zit er aan de buitenkant op het dak? Is dat dampopen? Voordat je met PIR en PUR aan de slag gaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 16:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dat was allemaal PUR (en dit toont nog maar een klein deel).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Eendenreetx
No Hands schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:11:
[...]

Wat zit er aan de buitenkant op het dak? Is dat dampopen? Voordat je met PIR en PUR aan de slag gaat.
Op tekening staat niks.
Zal morgen eens kijken of ik een dakpan eraf kan halen.

iRacing Profiel

• Eendenreetx
azerty schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:21:
Die pur in het uiterste heb ik zelf afgedicht, kwam teveel ongedierte en tocht naar binnen.

iRacing Profiel

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-01 10:11
Kan je niet een soort knieschot plaatsen en die isoleren?

• Eendenreetx
No Hands schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:11:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMyj-uFyqtYfYZ7ko-1VRbQsbo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wpykbx14mZNzdx5UKHUsQs9t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x618MDtjE7BAedo_HUZKRWtPNPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pA3qLxejHPNQo1DEusZij0ba.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD8bH7XLmeuvz97AjY3HYotwBq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kDnDegeLCleN2TlP9fEJP38x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Eendenreetx op 10-12-2021 11:31 ]

iRacing Profiel

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Ja dat is pur, dat is technisch gezien dampdicht. Waarschijnlijk na al die jaren zo bros dat het wel meevalt met die dampdichtheid maar hou er wel rekening mee bij de keuze van je nieuwe isolatie en afwerking met folie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-01 10:53
Internit? Is dat hetzelfde als Eternit?

• Eendenreetx
Heb zojuist 2 dampberekeningen laten maken. Echter krijg ik bij 80mm PIR of 160mm Glaswol in beide gevallen condenswater aan de buitenzijde van de spaanplaat....
Een sd waarde van 100 moet ik halen met de dampremmer ,dan moet het goedkomen.

Hoe maken jullie de pir platen vast tegen het dakbeschot, met lijm? Of met pur zelf?

[ Voor 34% gewijzigd door Eendenreetx op 11-12-2021 20:19 ]

iRacing Profiel

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45
Je moet er niet zomaar vanuit gaat dat dit nu "poreus" is geworden door de jaren heen. Na isoleren aan de binnenkant word in jou situatie wel spannend. Je moet echt 100% dampdichtheid zien te halen wil je geen problemen gaan krijgen als rotte balken/ dakbeschot. Zoals ubakus je ook al verteld kan het vocht gewoon nergens heen.

• twain4me

twain4me

scoobinoobi schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:34:
[...]

Je moet echt 100% dampdichtheid zien te halen wil je geen problemen gaan krijgen als rotte balken/
ik weet niet hoevaak ik dit nog moet zeggen, maar 100% dampdichtheid kan gewoon weg niet.. het tape is niet 100% de lijm onder het tape niet, etc alleen metaal en glas zijn 100% dampdicht. en aangezien je niet voor je zolder een plaat glas opmaat laat maken is 100% gewoon onzin. de grootste problemen ontstaat als mensen denken dat wel te kunnen en het toepassen onder een dampdicht dak. dan krijg je idd de rot die je net beschreef.

• Eendenreetx
Dus conclusie niet isoleren? Of alleen de onderste gording isoleren omdat daar veel tocht en viezigheid naar binnenkomt?

iRacing Profiel

• scoobinoobi
Ik weet ook niet hoe vaak je het nog moet zeggen. Dat 100% dampdicht verhaal is volgens mij algemeen bekend als je je een beetje verdiept in isolatie.

O.t. advies is denk ik: isoleren kan, maar er zit wel degelijk een risico aan verbonden. Of je dat risico wilt nemen dat is een keuze/afweging die je zelf moet maken.

• scoobinoobi
Eendenreetx schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:02:
Dus conclusie niet isoleren? Of alleen de onderste gording isoleren omdat daar veel tocht en viezigheid naar binnenkomt?
Advies is jezelf goed inlezen! Zoek even het "dak naisoleren" topic hier op Tweakers. Nadat je dat hebt doorgespit kan je zelf een weloverwogen keuze maken.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34
Eendenreetx schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:02:
Of isoleren met een materiaal wat naar binnen zijn vocht kwijt kan, zoals bijvoorbeeld glaswol of resolplaat, met daaroverheen een klimaatfolie.

• Eendenreetx
Ik heb mij wel degelijk ingelezen. Heb hier dus voor de zekerheid ook een dampberekening voor laten maken.

Hieruit kwam juist, dat een gemiddelde klimaatfolie een sd waarde heeft van 2-15.
In de berekening is gerekend met een sd waarde van 5 en daaruit kwam juist het condens probleem naar voren.

De oplossing was dus een dampremmer van 100 maar dat is inderdaad allemaal indien alles 100% theoretisch word gemaakt. Ook ik begrijp dat dat niet kom. Dus had gehoopt hier nog een oplossing te krijgen.

Als ik alleen de onderste gording isoleer voor comfort, geeeft dat dan evengoed problemen?

iRacing Profiel

• Eendenreetx
Miss een domme vraag, maar als het dak nu al damp dicht is, waar gaat het vocht nu naartoe dan?

iRacing Profiel

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34
Eendenreetx schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:26:
Miss een domme vraag, maar als het dak nu al damp dicht is, waar gaat het vocht nu naartoe dan?
Via ventilatieroosters verse lucht naar binnen, en via mechanische ventilatie weer naar buiten. Of ventilatie via de tochtkieren omdat de boel niet goed afsluit :P

• Eendenreetx
Nou goed dan moet ik het plan misschien maar staken. Ik heb nu inmiddels wel aan de achterzijde van het huis. De onderste gording al geïsoleerd met pir platen. Wat is de beste oplossing? Deze laten zitten zonder folie of deze hier nog tegenaan maken? De rest van het dak zo laten zitten. Eventueel een ventilatie rooster plaatsen in de schoorsteen?

Onderstaande foto is van een dag eerder, inmiddels netjes passend gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcceY1sAioGQFVFJvaBDyNkf5uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMMHOZElOboaZxkZIwEms6gO.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Pagina: 1