Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:54

Jerra

Beunhaas in wording

Topicstarter
Hoi,

Ik heb op dit moment een Denon Receiver (AVR X2600H) met allemaal mooie functies erop waar ik meer dan de helft niet van gebruik ;)

Ik ervaar problemen met het volume van Series en Films die worden afgespeeld op de Apple TV.
Wanneer ik muziek luister via Internet radio integratie van de receiver, spotify connect, of elke willekeurige app gebruik op de Philips OLED854 is het volume prettig met de receiver op stand "30".

Om naar een film of serie te kijken zetten wij hem dan vaak op "55".
Maar ga dan vooral niet naar de spotify app op de Apple tv, want ook die gaat net zo hard als de interne tv apps, en de interne denon apps.

Ik vraag me dus af hoe ik specifiek de films en series naar hetzelfde volume krijg.
De instellingen van de Apple tv;
Reduceer harde geluiden: uit
Dolby Atmos: aan
Wijzig structuur: uit

Instellingen van de Denon
Speakers; alleen fronts en subwoofer staan aan in de speaker config, op "large",
geen audessy, geen dynamic eq, graphic eq, dynamic volume, etcetera.

Beide manieren van aansluiten werken niet
(ATV > Philips > eARC Denon)
(ATV > Denon > Philips)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59
Bij mijn oude Denon kon ik in de webinterface het dB demping of gain aangeven per bron. Wellicht heb jij ook die optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Reduceer harde geluiden aan zetten. Dan worden pieken en dalen eruit gefilterd en wordt het volume consistenter. Die instelling is overigens ook per app te wijzigen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Topicstarter
Die webinterface ga ik zo eens bezoeken dan!

Maar compressie toevoegen zie ik niet als een optie, daarmee verlaag je de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Topicstarter
Source levels staan neutraal

Maar trouwens dat had hem ook niet kunnen zijn
Spotify app op de ATV speelt net zo hard als Spotify intern op de Denon.

Alleen films en series zijn zachter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59
Jerra schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:38:
Die webinterface ga ik zo eens bezoeken dan!

Maar compressie toevoegen zie ik niet als een optie, daarmee verlaag je de kwaliteit.
Is geen compressie, is gewoon je volume per bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Topicstarter
Ja ik bedoelde de optie "reduceer harde geluiden" van de apple TV
Dat is gewoon compressie.

Ik merk nu dat als ik de Apple TV instel op Stereo uitvoer (dan decodeert en encodeert hij het audiosignaal opnieuw) dat het volume wel goed is

Ergens gaat er dus iets mis tussen de ATV
De Philips TV
En dan via eARC naar de Denon
Dat hij veeeel zachter speelt wanneer je een Dolby Digital of Atmos stream speelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:21
Is hier niet anders met een Denon X2400 en een Apple TV. Bij Atmos content, ook via de eigen apps van de televisie trouwens, moet ik het volume altijd hoger zetten.
Dit valt ook goed op bij Apple Music als je een playlist op zet waar zowel Atmos als normale stereo content in zit. De Atmos nummers klinken een stuk zachter.

@Jerra Ik denk dat hier vooralsnog geen oplossing voor is, omdat het specifiek Atmos content betreft (in mindere mate Dolby Surround). Je wilt immers niet het volume van de Apple TV in zijn geheel aanpassen. Film/serie soundtracks hebben een ander referentie volume. Speel ik een Blu-Ray film via de Playstation dan zet ik het volume normaal rond de -25dB, terwijl ik voor Spotify Connect -45/-50 aanhoudt. (Ik gebruik de andere volumeschaal, dichter bij 0dB is luider).

[ Voor 42% gewijzigd door Millert op 07-12-2021 13:12 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lijkt idd een Apple TV issue: https://www.reddit.com/r/...ow_volume_on_apple_tv_4k/
Daar wordt gesuggereerd om "Dynamic Volume" op je receiver te gebruiken om het geluid op te krikken.

Wat ik ervan begrijp is dat Apple TV het juist goed doet en de metadata over de audio doorgeeft, zodat het geluid precies volgens de makers door wordt gegeven (met veel dynamiek, dus volume moet hoog).
Dat botst dan met alle andere apps/devices die het geluid op een veel hoger referentieniveau doorgeven..

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-12-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Topicstarter
Aah oké dankjewel.

Om die instelling aan te zetten moet ik eerst het microfoontje in de woonkamer plaatsen en kalibreren.
Daar kan ik vrijdag wel even mee spelen denk ik.

@Millert ja ik ken de schaal inderdaad, het is niet onoverkomelijk maar ik daacht laat ik het toch maar even checken.
Deze week ga ik de Dynamic Volume tip nog wel even uitproberen, mogelijk wordt de "schaal" van de opname dan gespiegeld naar het meetbare bereik van de speakers en komt die daarmee veel meer overeen met het spotify volume.

[ Voor 49% gewijzigd door Jerra op 07-12-2021 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millert
Je hebt de Audyssey calibratie nog niet gedaan? Dan valt er nog wat te winnen op het gebied van geluidskwaliteit :). Mogelijk krijg je ook een betere integratie van je speakers en je subwoofer als je de speakers instelt op 'klein' en de crossover instelt 20Hz hoger dan het laagste bereik van je speakers.
Dynamic EQ zorgt vooral voor een voller geluid met meer bass op lagere volumes.
Ik weet niet of je Dynamic Volume wilt gebruiken. Dit vlakt het geluid af (verhoogt het laag, verlaagt het hoog om zo een meer 'gebalanceerd' geluid te geven). Vooral leuk als je 's avonds laat een film wilt kijken en mensen niet wilt wakker maken.
Dynamic Volume: solves the problem of constant variations in the volume level of the content. From dialog, to explosions, to dialog, to commercial you have to constantly adjust the remote. Dynamic Volume allows you to set the volume for the dialog level you prefer and then monitors the content and makes automatic adjustments to the volume so you never have things get too loud (or too soft) around the dialog level you have selected.
https://audyssey.zendesk....mic-Volume-and-Dynamic-EQ

[ Voor 56% gewijzigd door Millert op 07-12-2021 13:52 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Topicstarter
Ik heb een setje B&W Matrix 2's aangesloten staan. Over drie weken worden mijn fronts de Matrix 3 en de "surrounds" de matrix 2.
(Surrounds in aanhalingstekens omdat surround eigenlijk links en rechts moeten staan en niet achter de luisteraar)

Ik luister voornamelijk heel veel muziek en wil verder alleen het belabberde geluid van de tv niet gebruiken.
Films/series/muziek gaat allemaal in stereo (en straks gewoon in 2x stereo, voor films ga ik surround wel uitproberen).

Ik had op mijn Onkyo van 10 jaar geleden audyssey calibratie uitgevoerd en was niet erg onder de indruk.
Gewoon goede speakers op een degelijke receiver klinkt al heel lekker hoor :)

Maar ik zal het wel eens uitproberen na calibratie, mogelijk overtuigd het resultaat me!

p.s. ik heb ook geen center speaker, alleen een hele kleine yamaha sub die alleen aan gaat bij zo nu en dan een filmpje.
De Denon is ook een poging tot meer multiroom mogelijkheden met 2 heos1 speakertjes erbij voor in de keuken, en spotify connect bevalt heel goed (en kende ik van de Onkyo TX-NR717 die ik had met Philips FB820's)

Ik gebruikte deze Matrix speakers eerst alleen met een Quad 306 versterker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXS1LfdgmNJVAPn7lxwWOyk_PDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFIKrxurdUZVpsStFTFt8z9o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Topicstarter
Millert schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:21:
Mogelijk krijg je ook een betere integratie van je speakers en je subwoofer als je de speakers instelt op 'klein' en de crossover instelt 20Hz hoger dan het laagste bereik van je speakers.
Dynamic EQ zorgt vooral voor een voller geluid met meer bass op lagere volumes.
Ja daar wilde ik mee gaan spelen wanneer ik ze beide speaker paren opgesteld heb staan in de nieuwe woonkamer indeling.

Dus dynamic volume schaalt het volume niet op, maar past ook gewoon compressie toe.?. dat is toch jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Jerra Gave speakers :*) !
Ik heb in mijn vorige post nog de uitleg van Audyssey Labs erbij gezet voor wat betreft Dynamic Volume.
Met de Denon app op je smartphone kan je tijdens het kijken/luisteren zowel Dynamic Volume als EQ direct in/uitschakelen en zo gemakkelijk testen of het wat voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Topicstarter
Dankjewel!

Wat ik daaruit opmaak is dat niet wat ik wil hebben, ik wil eerder een +10dB optie voor atmos content dan de dynamiek aanpassen.

Maar ik overleef het wel O-) ben benieuwd hoe het allemaal gaat klinken straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:24
Verschillen qua input/bron zal je altijd hebben, zelfs per serie/film kan het verschillen vanaf dezelfde bron. De ene film hier draait op -37,5 dB en de andere moet naar over de -30.0 om rond hetzelfde niveau uit te komen. Maar is het met Dolby-bronnen (Digital, ATMOS) niet zonder er altijd een offset plaats vindt?
Als mijn receiver iets met Dolby binnen krijgt dan zie ik in de display "Dial Norm X dB offset" staan. Ik compenseer het volume direct met minimaal die offset. Offset welke in het gros van de gevallen negatief is, dus zachter. Een dergelijke offset scheelt al enkele dB's, daar zit al een basis van het verschil tussen muziek en een Dolby track.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1