Afwerken dakkapel - kunststof kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 15:06
Hoi,

Ik ben nog steeds bezig met de zolder sinds we in september de dakkapel hebben gekregen. Nu heeft het dakkapel kunstof kozijnen en wil deze dan ook afwerken met kunstoflijsten. Deze kan ik alleen nauwelijks in de juiste breedte vinden (zijkanten 3,5mm en bovenkant 5,5mm). Het houtwerk ligt vanaf de binnenkant iets dieper dan het kozijn, dus dat ga ik eerst opvullen met latjes en vervolgens wil ik het dus met kunstof afwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIcP0wr4n2buQhgHY6uiSyaz3cA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnUZzfyKdWPHK7wnVkU0RycD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit nu te kijken naar deze bij amazon.

Zou dat mooi zijn of hoe zouden jullie dit afwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Afwerken met houten lijstjes en mooi verfen in de kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Dwaalboy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:56:
Afwerken met houten lijstjes en mooi verfen in de kleur.
Dat was mijn eerste idee maar ik vind houten omlijsting bij kunstof kozijnen niet mooi. Dus vandaar dat ik het met kunstof wil afwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 12:30
Zou het inderdaad op dezelfde manier afwerken als je nu aan het doen bent. Kan het op de foto niet goed zien, maar de afstand tot het plafond lijkt me groter dan 5,5mm. Bedoel je niet 35 mm en 55 mm?

Je kan de kunststof strip toch op maat zagen? De lelijke kant doe je dan langs de wanden en deze kit je daarna af. Normaal doen ze dat ook wel met dagkant plinten, maar dat wordt misschien wat te bulky in jouw situatie.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
GermanPivo schreef op woensdag 8 december 2021 @ 06:42:
Zou het inderdaad op dezelfde manier afwerken als je nu aan het doen bent. Kan het op de foto niet goed zien, maar de afstand tot het plafond lijkt me groter dan 5,5mm. Bedoel je niet 35 mm en 55 mm?

Je kan de kunststof strip toch op maat zagen? De lelijke kant doe je dan langs de wanden en deze kit je daarna af. Normaal doen ze dat ook wel met dagkant plinten, maar dat wordt misschien wat te bulky in jouw situatie.
Sorry ik bedoelde inderdaad 35 en 55mm, dan loopt het eventueel net iets over het kozijn. Dan heb je wel dezelfde materialen dus dat leek mij het mooist.

De platstrips bij Creon lijken wel hetzelfde als die van amazon, alleen die van amazon zijn dan flexibel. Die harde variant lijkt me wel makkelijker/mooier, maar waarom is dat zo moeilijk te vinden in die maten? Hardinxveld is een beetje ver weg van hier (nijmegen). Ik zal nog eens wat kozijnen leveranciers aanschrijven maar anders maar gewoon die bij Amazon bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 12:30
crimby schreef op woensdag 8 december 2021 @ 07:34:
[...]

Sorry ik bedoelde inderdaad 35 en 55mm, dan loopt het eventueel net iets over het kozijn. Dan heb je wel dezelfde materialen dus dat leek mij het mooist.

De platstrips bij Creon lijken wel hetzelfde als die van amazon, alleen die van amazon zijn dan flexibel. Die harde variant lijkt me wel makkelijker/mooier, maar waarom is dat zo moeilijk te vinden in die maten? Hardinxveld is een beetje ver weg van hier (nijmegen). Ik zal nog eens wat kozijnen leveranciers aanschrijven maar anders maar gewoon die bij Amazon bestellen.
Ooit deze website opgeslagen. Ze hebben echt ontzettend veel kunststofprofielen (heb geen aandelen oid). Zo ook een 35mm breed afwerkprofiel voor kozijnen. Denk dat je hier wel kan slagen :)

55mm is net een gekke maat. Dus of je moet een grotere maat pas maken (dat zou ik doen), of 50mm en netjes afkitten aan de bovenkant.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 08-12-2021 07:45 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
GermanPivo schreef op woensdag 8 december 2021 @ 07:41:
[...]

Ooit deze website opgeslagen. Ze hebben echt ontzettend veel kunststofprofielen (heb geen aandelen oid). Zo ook een 35mm breed afwerkprofiel voor kozijnen. Denk dat je hier wel kan slagen :)

55mm is net een gekke maat. Dus of je moet een grotere maat pas maken (dat zou ik doen), of 50mm en netjes afkitten aan de bovenkant.
Thanks!! Dit komt aardig in de buurt.. althans deze dan denk ik:

40mm
60mm

Kan ze ophalen in Nieuwegein, dat is nog wel enigszins acceptabel. Eventueel terplekke afzagen zodat ze wellicht misschien eventueel in de auto passen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:45
Hier zelf de kunststofkozijnen binnen afgewerkt met MDF plinten en gewoon wit geschilderd, niks geks aan te zien.

Buiten boven de schuifpui wel kunststof hoek profielen gebruikt, dacht van een kunststof fabriek in Nieuwegein. Verzenden was haast duurder dan materiaal, maar wel naadloos door de langere lengtes die ze hebben. Bij de Bouwmaat en gewone bouwmarkten heb ik het niet kunnen vinden.

Kunststof profielen zijn vooral mooi als je er een sleuf voor hebt in je kozijn waar ze in vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 08-12-2021 08:19 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Zou toch met plaatmateriaal werken, en MDF plinten. Dat plakstripje word niks. na het verven zie je niet meer van evt hout.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
warhamstr schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:27:
Zou toch met plaatmateriaal werken, en MDF plinten. Dat plakstripje word niks. na het verven zie je niet meer van evt hout.
Hout heeft toch nog altijd een andere structuur, dat blijf je toch zien lijkt me. Waarom zou zo'n kunstof strip niks worden? Als je dat met goede lijm er op plakt dan lijkt me dat veel strakker (icm kunstof kozijnen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
crimby schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:04:
[...]

Hout heeft toch nog altijd een andere structuur, dat blijf je toch zien lijkt me.
MDF heeft nauwelijks structuur. Voor de zekerheid misschien wel verstandig om vochtbestendig MDF te nemen (groene kern).

Veel fijner om mee te werken dan kunststof. En ook makkelijker te repareren later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
sOid schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:47:
[...]

MDF heeft nauwelijks structuur. Voor de zekerheid misschien wel verstandig om vochtbestendig MDF te nemen (groene kern).

Veel fijner om mee te werken dan kunststof. En ook makkelijker te repareren later.
Zal het nog eens heroverwegen, moet toch alles nog bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Voor gelakte/geplastificeerde of hoe het ook heet MDF plinten. Mooiste is de groene waterbestendige. Even aflakken in kleur en plakken maar met goede kit.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
Heb hier mdf plinten gebruikt met witte folie, past mooi bij het kozijn ral9010. Hightec er achter en gaan. Plinten komen bij de bauhaus vandaan ca 4.50 euro per lengte 2.40m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bh8MRFUCsvOv_2p7SmcYqqwXYmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPLlqf6IJK6GKBCaMvQb4En0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hgLTnnvBWgab76E07e-1bBt4vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLcCyHRGrtkKKqVh6jfIEhCP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG2iRVLcPkVkObRqKG1iWnG9GVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVzvT4n1OJgccpqzwXDW4B0p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6Ke0L5Sh05weMafCiME68dTiGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUUAidPSkFXTLsBoSPmhEWkD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Arievd schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:45:
Heb hier mdf plinten gebruikt met witte folie, past mooi bij het kozijn ral9010. Hightec er achter en gaan. Plinten komen bij de bauhaus vandaan ca 4.50 euro per lengte 2.40m

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks, ziet er goed uit!
Echter, heb ik toch besloten om voor kunststof te gaan en heb deze besteld bij NPIBV zoals @GermanPivo aangaf. Deze zijn iets dikker dan diegene van Amazon en daarmee dus ook iets steviger.
Daar ook meteen de vensterbank besteld dus kan ik weer aan de bak.

Overigens blijft de rest wel; opvullen met mdf, lijmkit erachter en plakken :-)

Nu alleen nog laatste stukje. De kozijnen zijn gesteld en overal zitten nog van die kunststof wiggen tussen de kozijnen en het hout. Moeten deze blijven zitten? ze zitten aardig vast. Ik kan ze eventueel ook weg slijpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
crimby schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:08:
[...]

Nu alleen nog laatste stukje. De kozijnen zijn gesteld en overal zitten nog van die kunststof wiggen tussen de kozijnen en het hout. Moeten deze blijven zitten? ze zitten aardig vast. Ik kan ze eventueel ook weg slijpen...
Mooi laten, behalve als ze buiten het kozijn uitsteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Arievd schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:48:
[...]

Mooi laten, behalve als ze buiten het kozijn uitsteken
dat doen ze dus bijna allemaal... maar dan dus beter laten zitten en afsnijden/slijpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arievd
Even met de multitool erbij langs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
En eventueel dicht kitten, thuis voelde ik tocht door de vul blokjes.

Pagina: 1