Wij overwegen om een deel van onze woning af te breken. Dit omdat we dan optimaler gebruik kunnen maken van de resterende ruimte & tuin.
Situatieschets:
Woning gebouwd in 1973. Uitbouw keuken uit 1985. Resterende uitbouw (slaapkamer + badkamer) uit 1991.
Slaapkamer + badkamer nu in gebruik als supergrote bijkeuken / schuur / hobbykamer.
Aparte schuur aanwezig (buitenom bereikbaar).
Plaatjes doen meer dan duizend woorden, komt ie (het westen is boven)
:strip_exif()/f/image/qdFN5gheXTajsMN6f2KrqcAw.jpg?f=fotoalbum_large)
Totale gebouw is circa 10 meter breed (buitenmaten).
De gehele benedenverdieping m.u.v. badkamer, toilet & schuur zijn voorzien van vloerverwarming (achteraf ingefreesd).
Het probleem:
We hebben een mooie grote achtertuin, die is alleen niet goed zichtbaar vanuit de woning. De keuken blokkeert de helft van het zicht. Vanuit de keuken zelf natuurlijk wel mooi zicht op de tuin, maar de keuken is puur functioneel en niet te gebruiken om te eten. Door de uitbouw van de keuken is het aan die zijde van de kamer vrij donker, het resterende raam is circa 1,80 breed. De buren hebben woningbrede uitbouw.
Daarbij is de keuken niet warm te krijgen. Op dit moment is het in de keuken 14 graden. In de woonkamer is het 19,5 graden. Buiten is het rond het vriespunt. Combinatie van weinig verwarmd oppervlak + slecht gebouwd (o.a. aansluiting muur/dak en aansluiting bestaande woning).
De slaapkamer + badkamer gebruiken we eigenlijk niet. Ze zijn voorzien van vloerverwarming echter is dit aangelegd als bijverwarming waardoor het hier nooit behaaglijk is. Verder voelt de ruimte niet prettig. Er is een lichtkoepel met melkglas welke voor veel licht zorgt, maar verder zijn er weinig ramen. De badkamer heeft geen vloerverwarming maar een gewone radiator. Er is een 125mm luchtkoker aanwezig welke ik heb dichtgestopt omdat het anders niet warm te krijgen was. De douche is aangesloten op een eigen geiser (niet in gebruik).
Het idee:
We slopen de keukenuitbouw. De keuken verplaatsen we naar wat nu nog 'slaapkamer' is.
Zowel woonkamer als keuken worden voorzien van een 4 meter breed kozijn met openslaande deuren (of harmonicadeuren).
Het effect is: superb zicht op de tuin + veel licht in de woonkamer én keuken.
We wonen hier al een aantal jaar en willen hier zeker nog enige tijd blijven wonen. Dat minder m² minder waarde betekend snap ik, is niet zo'n issue.
Woningbrede uitbouw is geen optie voor mijn vrouw, die vind het huis al te groot. Dat was eerst ook mijn plan, i.c.m. met de keuken aan de voorkant (oostzijde) van het huis.
Uitdagingen/vragen:
Situatieschets:
Woning gebouwd in 1973. Uitbouw keuken uit 1985. Resterende uitbouw (slaapkamer + badkamer) uit 1991.
Slaapkamer + badkamer nu in gebruik als supergrote bijkeuken / schuur / hobbykamer.
Aparte schuur aanwezig (buitenom bereikbaar).
Plaatjes doen meer dan duizend woorden, komt ie (het westen is boven)
:strip_exif()/f/image/qdFN5gheXTajsMN6f2KrqcAw.jpg?f=fotoalbum_large)
Totale gebouw is circa 10 meter breed (buitenmaten).
De gehele benedenverdieping m.u.v. badkamer, toilet & schuur zijn voorzien van vloerverwarming (achteraf ingefreesd).
Het probleem:
We hebben een mooie grote achtertuin, die is alleen niet goed zichtbaar vanuit de woning. De keuken blokkeert de helft van het zicht. Vanuit de keuken zelf natuurlijk wel mooi zicht op de tuin, maar de keuken is puur functioneel en niet te gebruiken om te eten. Door de uitbouw van de keuken is het aan die zijde van de kamer vrij donker, het resterende raam is circa 1,80 breed. De buren hebben woningbrede uitbouw.
Daarbij is de keuken niet warm te krijgen. Op dit moment is het in de keuken 14 graden. In de woonkamer is het 19,5 graden. Buiten is het rond het vriespunt. Combinatie van weinig verwarmd oppervlak + slecht gebouwd (o.a. aansluiting muur/dak en aansluiting bestaande woning).
De slaapkamer + badkamer gebruiken we eigenlijk niet. Ze zijn voorzien van vloerverwarming echter is dit aangelegd als bijverwarming waardoor het hier nooit behaaglijk is. Verder voelt de ruimte niet prettig. Er is een lichtkoepel met melkglas welke voor veel licht zorgt, maar verder zijn er weinig ramen. De badkamer heeft geen vloerverwarming maar een gewone radiator. Er is een 125mm luchtkoker aanwezig welke ik heb dichtgestopt omdat het anders niet warm te krijgen was. De douche is aangesloten op een eigen geiser (niet in gebruik).
Het idee:
We slopen de keukenuitbouw. De keuken verplaatsen we naar wat nu nog 'slaapkamer' is.
Zowel woonkamer als keuken worden voorzien van een 4 meter breed kozijn met openslaande deuren (of harmonicadeuren).
Het effect is: superb zicht op de tuin + veel licht in de woonkamer én keuken.
We wonen hier al een aantal jaar en willen hier zeker nog enige tijd blijven wonen. Dat minder m² minder waarde betekend snap ik, is niet zo'n issue.
Woningbrede uitbouw is geen optie voor mijn vrouw, die vind het huis al te groot. Dat was eerst ook mijn plan, i.c.m. met de keuken aan de voorkant (oostzijde) van het huis.
Uitdagingen/vragen:
- Toegang tot de kruipruimte is nu alleen vanuit de keuken. Ook de kruipruimte van de bestaande slaapkamer is alleen bereikbaar vanuit de keuken! Er moet dus een nieuwe toegang gemaakt worden tot de kruipruimte + doorgang bestaande woning naar nieuwe keuken.
- Vloerverwarming in de keuken is als 'bijverwarming' gelegd. Is het een optie om de groep van de oude keuken om te leggen naar de nieuwe keuken? Dat deel zal dan volledig opnieuw gefreesd moeten worden, daartoe moet ook een deel van het pvc uit de woonkamer verwijderd worden. Krijg je dat achteraf nog weer netjes? Of beter de groep van de keuken afsluiten en een radiator plaatsen in de nieuwe keuken? Of is dat niet nodig met 4 meter (triple) glas op het zuiden?
- Nadat de keuken is afgebroken: wat te doen met het ontstane gat? Gewoon opvullen met zand + aarde of kunnen we hier wellicht nog iets nuttigs mee doen? Ik zat te denken aan infiltratiekratten, maar is dat verstandig zo dicht bij de woning? Ik kan natuurlijk zand verplaatsen en zodoende elders een gat maken voor infiltratiekratten
- Wat te doen met de lichtkoepel. Opties zijn: lichtkoepel houden, lichtkoepel dicht maken, lichtkoepel vervangen door lichtstraat.
- Wat te doen met de badkamer? Hier zitten ramen op 1.80 hoogte, ruimte is dus vrij donker. Ruimte kan gebruikt worden als voorraadkast / bijkeuken. Maar ook als hobbykamer (vrouw doet iets met visagie/make-up/knippen etc als hobby).
- Het dak van de 'nieuwe keuken' is nu voorzien van gipsplaten (2.40 hoogte). Ideeën: (1) Gipsplaten weghalen en het geheel netjes afwerken. Je kijkt dan tegen de balken en dakbeschot aan. (2) Zo laten en een grote lichtstraat plaatsen, op die manier creëer je ook meer hoogte. (3) Kap er op maken. Ik vermoed alleen dat dit wel heel erg prijzig gaat worden...
- Als we dan toch bezig zijn, wat kunnen we nog meer doen?
- Wat vergeet ik, waar moet ik aan denken?
[ Voor 3% gewijzigd door Tehh op 07-12-2021 11:35 ]
/f/image/zaYAfu23p53D6yHKTSh5MQRY.png?f=fotoalbum_large)