Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Shengstah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:09
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpEv2E0uh-noo6ZMrOYAha0Xse0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CxsT8LEXBhzTVhuS8aCDTm7a.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zuidoost dak (140 graden), er is niet veel ruimte door 2 dakramen en een dakkapel. Maar omdat het dakkapel een schuin dak heeft met dakpannen, kunnen er misschien ook hierop panelen geplaats worden.
Op bovenstaande foto zijn er 4 panelen getekend boven de dakramen en 3 op de dakkapel.

Het lijkt mij dat het noordwest dak niet veel zal opbrengen wegens pijpjes, dakkapel van de buren en ook niet veel plek heeft.
Schaduw
Misschien dat er schaduw is van de hoge bomen achter de tuin. Ik heb er te weinig opgelet tijdens het voorjaar en de zomer. Maar sinds oktober heb ik geen schaduw gezien.
Volgens leverancier 1, zou er nauwelijks schaduw zijn.
Jaarverbruik
Huidig verbruik is 2500 KWh, maar we willen graag in de toekomst elektrisch rijden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A. De groepenkast moet worden vervangen omdat er een hoofdschakelaar ontbreekt. Ik wil dan een 3 fase groepenkast plaatsen voor de toekomst en dat eventueel uitgebreid kan worden voor een krachtgroep.
Budget en doel
Zoveel mogelijk besparen op de elektriciteitsrekening
Wie gaat het project uitvoeren
De installateur
Bijhouden van data
Zou leuk zijn, maar hoeft niet
Reeds verkregen offertes
Ik ben nog niet ingegaan op de offerte van VEH, dus er is nog geen schouw geweest.

Na veel lezen van andere topics is het mij nog niet duidelijk wat goed past bij mijn situatie. Het dak heeft een hoek van 40 graden en de dakkapel een hoek van 20 graden. Daarom adviseert de 3e leverancier SolarEdge of een omvormer met 2 trackers.
Wat vinden jullie hiervan en wat zou het beste passen bij mijn situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJlIkzlnn4xyFV2fmtN5_1vdobA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0uNxU4Os4OjN5lbW6kJRcAsf.png?f=fotoalbum_large

Regio
Zuid-holland

Alle reacties

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
De satelliet foto is naar het noorden gericht, dus dak richting 110 graden? Ik zou zeker ook de andere kant van het dak vol leggen. De efficiëntie is natuurlijk wat minder maar je hebt als voordeel een meer gespreide opbrengst over de dag heen (beter wanneer saldering afgeschaft wordt), hogere totale productie en de omvormer hoeft naar verhouding kleiner te zijn dan met alleen maar panelen op het zuiden.

Heb zelf een soortgelijke situatie, spijt dat ik niet maximaal vol heb gelegd, dus maak deze fout niet!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Shengstah
lastig, verhaal.

een string omvormer(goodwe/growatt) heeft een minimale V nodig om te kunnen starten.
maar met minimale V is het rendement bagger.

een paneel levert een Vmpp, panelen doe je serieel.
dus als een paneel 34Vmpp levert, en die doe je serieel.
dan heb je met 3 panelen, 3x 34Vmpp = 102Vmpp.
maar de Vmpp is afhankelijk van de temperatuur van de cellen, en ja die liggen in de zon en worden heet.
voor de simpelheid, trek 10% van de Vmpp af dan heb je wat je minimaal moet kunnen voor een string omvormer.
dan zit je op ongeveer 90Vmpp.
maar met 90Vmpp heb je een aardig bagger rendement zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
(intern maakt een omvormer van de Vmpp die van de panelen komt er ongeveer 350V(dc) van, die dan weer word omgezet naar 220V(ac).
minder converteren is meer rendement.)

je hebt 2 dak hoeken, dus je hebt 2 mpp's nodig.
en boven staand verhaaltje is per mpp. :-(

solaredge kan zeker een oplossing zijn voor jouw setup.
die heeft kleine mpp's per paneel.
maar ook solaredge heeft een beperking in de Vmpp, en die is hoger als een string omvormer.
eigenlijk wil je dan minimaal 8 panelen (8 optimizers).
(maar dit heeft eigenlijk alleen in echte noodgevallen mijn voorkeur.
en jij zit nog aardig op de grens er van, dus speciale duurdere optimizers nodig.)

dan zie ik ook de oplossing om 7 panelen op een omvormer met maar 1mpp te doen.
door de verschil in dakhoek, levert dat wat verlies op.
dus die is ook niet helemaal top, maar dat kan ook door een niet te groot verschil in hoek.

de mooiste is dan toch 3b.
omvormer met 2x mpp lost je problemen op.
maar je hebt wel een te lage Vmpp, dus ik zou andere (of meer) panelen gebruiken.
een paneel gebruiken die meer Vmpp levert is wel toffer als die ureco panelen
voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...75wp-mono-full-black.html
dit levert al een 37,5Vmpp, is net iets beter.

paar losse tips:
trap niet in het verhaaltje krachtstroom, 3fase word zo genoemd, maar 1fase kan veel krachtiger zijn als 3fase. ;)
(maar hell, een 3fase hoofdschakelaar installeren is de kosten niet. ;) )

weet je zeker dat voor een hoofdschakelaar de meterkast moet worden vervangen.
(meestal is dat onzin, maar hangt van de situatie af. als je echt de regels begrijpt zie je vaak dat het helemaal niet nodig is.)

sommig auto's laden het best met 3fase, en sommig laden beter met 1 fase.
(en 99% van de Nederlander heeft helemaal geen zware lader nodig voor de auto.
is vaak een overtrokken verhaal, een 3kW lader doet het al snel goed voor heel veel mensen.
je bent toch al snel een 12 uur thuis in de avond en nacht, en dit is dan weer goed voor 170km per dag rijden of een 50.000km per jaar.)

als je voor een 3b variant gaat (met betere omvormer):
dan kun je ook nog een trucje uitvoeren.
op 1mpp kunnen ook 2 stringen parallel uit gevoerd worden.
en parallel kan ook 2 richtingen op kijken.
dus:
1x4x375Wp op noord-oost + 1x4x375Wp op zuid-west op mpp1. (zelfde aantal panelen per parallel string)
1x3x375Wp op zuid-west op mpp2.
(maar hier zitten haakjes en oogjes aan, die ik nu niet allemaal uitleg.)
zie ook mijn oost-west dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat de dakvlakken op verschillende momenten hun max leveren.
kun je zonder problemen meer Wp als W omvormer er aan hangen.

een oplossing die ik nog niet zie:
tigo.
dan zou je 12 panelen op je dak kunnen ophangen.
en elk paneel een tigo optimizer kunnen voorzien.
je kunt ze dan naar alle kanten op installeren, geen last van schaduw.
en toch nog een redelijke Vmpp (eigenlijk perfecte) hebben.
dus die zou ik nog wel verder uit zoeken als ik u was. ;)

succes.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Here we go again .... Een vernietigende conclusie helaas

Offerte 1: Omvormer heeft maar 1 tracker. De 2 sets panelen combineren geeft opbrengstverlies. Ik denk dat dit niet weergegeven is in de opbrengstprognose.
Offerte 2: Omvormer onbekend, maar op basis van de opbrengstprognose vermoed ik een GoodWe XS 2500 met 1 tracker... Herhaling van hierboven.
Offerte 3a: Te duur, maar als enige technisch correct
Offerte 3b: Ik verwacht opstart problemen voor de string van 3, Bij SCT geeft dat paneel maar 37Voc, en de omvormer heeft 100 nodig om te starten. Bij weinig licht zakt Voc.

Dit is een systeem voor 2 stuks APS QS1 microomvormers.

Maar eerst nadenken over het NW dak

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Shengstah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:09
@mathijshooi Bedankt, ik zal het overwegen. Waarschijnlijk kan ik op het NW dak 4/5 panelen boven de dakramen plaatsen en 2 panelen onder elk dakraam, zoals bij de overburen.

@migjes Bedankt voor je duidelijke verhaal! Ik heb precies dezelfde twijfels.
als je voor een 3b variant gaat (met betere omvormer):
dan kun je ook nog een trucje uitvoeren.
op 1mpp kunnen ook 2 stringen parallel uit gevoerd worden.
en parallel kan ook 2 richtingen op kijken.
dus:
1x4x375Wp op noord-oost + 1x4x375Wp op zuid-west op mpp1. (zelfde aantal panelen per parallel string)
1x3x375Wp op zuid-west op mpp2.
(maar hier zitten haakjes en oogjes aan, die ik nu niet allemaal uitleg.)
Dit is zeker interessant. En als ik nog 4 panelen neem onder de dakramen van NW dak, zou dit weer op een aparte omvormer moeten?
weet je zeker dat voor een hoofdschakelaar de meterkast moet worden vervangen.
(meestal is dat onzin, maar hangt van de situatie af. als je echt de regels begrijpt zie je vaak dat het helemaal niet nodig is.)
Hoofdschakelaar is niet de enige reden, voor een nieuwe groep moet er ook een aardlekschakelaar bij wat nu niet past. Toen dacht ik laten we maar alles vervangen en kan ik voordeel halen uit de BTW aftrek.
En met een 3 fase groepenkast hebben we tenminste alle flexibiliteit en ruimte voor extra groepen mocht het nodig zijn.
een oplossing die ik nog niet zie:
tigo.
dan zou je 12 panelen op je dak kunnen ophangen.
en elk paneel een tigo optimizer kunnen voorzien.
je kunt ze dan naar alle kanten op installeren, geen last van schaduw.
en toch nog een redelijke Vmpp (eigenlijk perfecte) hebben.
dus die zou ik nog wel verder uit zoeken als ik u was.
Interessant!! Ik ga er vanavond meer in verdiepen!

@Ronald Bedankt, mijn verwachtingen voor de eerste offerte waren niet zo hoog omdat het een bekende energieleverancier is maar wou ze toch een kans geven :)
Als ik op het NW dak nog 8/9 panelen laat plaatsen, zou je dan ook een microomvormer adviseren? Er zal schaduw zijn van de pijpjes en dakkapel van de buren.
Of alles op solar edge? Maar misschien is dat te duur?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@Shengstah Balans tussen micro's en SE is wat mij betreft puur kosten. Hele kleine systemen is SE duur en wint APS, soms zelfs Enphase.

SE altijd rekening houden met aantal panelen per richting. Je kunt maar beperkt afwijken van minimum string lengte bij radicaal andere richting juist vanwege de opbrengstspreiding. Wel kan de omvormer zelf relatief licht.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Shengstah schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:49:
@mathijshooi Bedankt, ik zal het overwegen. Waarschijnlijk kan ik op het NW dak 4/5 panelen boven de dakramen plaatsen en 2 panelen onder elk dakraam, zoals bij de overburen.

@migjes Bedankt voor je duidelijke verhaal! Ik heb precies dezelfde twijfels.
het is altijd lastig, 2 kleine stringen en dan nog iets leuks verzinnen.
(ik kan makkelijk praten met mijn 24 panelen op dak, dan heb je een stuk grotere stringen.
maar ook mijn oost zie onderschift, die is dus 2x7x245Wp, dus 2 stringen parallel op 1 mpp. ;) )
Dit is zeker interessant. En als ik nog 4 panelen neem onder de dakramen van NW dak, zou dit weer op een aparte omvormer moeten?
er zijn omvomers (zo als SMA) die kunnen 2 stringen parallel aan en nog verweken ook.
dan moet je even veel cellen(dus panelen) serieel zetten als je op ZO hebt.
dus ja als daar 4 panelen serieel, dan 4 serieel parallel op 1 mpp, het kan op 1 omvormer. ;)
Hoofdschakelaar is niet de enige reden, voor een nieuwe groep moet er ook een aardlekschakelaar bij wat nu niet past. Toen dacht ik laten we maar alles vervangen en kan ik voordeel halen uit de BTW aftrek.
En met een 3 fase groepenkast hebben we tenminste alle flexibiliteit en ruimte voor extra groepen mocht het nodig zijn.
ik snap, maar eigenlijk is het een kastje er naast plaatsen, met een alamat (aardlek + groep in 1) er in en klaar.
Interessant!! Ik ga er vanavond meer in verdiepen!
soms is het wel een leuke oplossing.
voordeel is dat je de nog lagere V van een gewone string omvormer kunt gebruiken wat solaredge niet kan.
heb je toch optimizers zo als solaredge.
je kunt aardig door gaan tot +/-13 panelen op 1 mpp.
dus het heeft soms wel iets.

maar zoals @Ronald ook zegt, het is maar een oplossing, misschien de jouwe, check het zou ik zeggen.
en check die van hem ook. ;)
@Ronald Bedankt, mijn verwachtingen voor de eerste offerte waren niet zo hoog omdat het een bekende energieleverancier is maar wou ze toch een kans geven :)
Als ik op het NW dak nog 8/9 panelen laat plaatsen, zou je dan ook een microomvormer adviseren? Er zal schaduw zijn van de pijpjes en dakkapel van de buren.
Of alles op solar edge? Maar misschien is dat te duur?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Shengstah schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:49:
Held!
Pagina: 1