Advies zonnepanelen offertes Perzikvrucht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:22
Goedemorgen,

Wij zouden graag een aantal zonnepanelen willen laten leggen op ons oost-west dak. Daarnaast zouden we ook graag onze 1-fase meterkast willen vernieuwen. Zouden jullie mee willen kijken met de offertes van een aantal leveranciers?
Foto's en beschikbare ruimte
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jp00h1y/Dak.png
Verschillende voorgestelde opstellingen
1: Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/y6snYw1/Meijpra.png
2: Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DWnCZkq/BonGo.png
3: Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QkMXLdg/Zonneplan.png
Schaduw
Minimaal op het oostelijke gedeelte van de dak (zie optie 1).
Jaarverbruik
Geschat ong 3800-4000 kWh (eengezinswoning)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase, oude foto. Geen plannen om naar 3-fase te gaan, maar wel op de meterkast te moderniseren.
Budget en doel
Opwekken energie eigen huis, klimaat en kostenbesparing.
Wie gaat het project uitvoeren
Alles wordt uitbesteed. Liefst door één bedrijf.
Bijhouden van data
Standaard app is prima. Leuk om af en toe bij te houden, maar zal dat niet dagelijks gaan doen.
Reeds verkregen offertes
Optie 1: incl vernieuwen meterkast
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/44rvZcq/Meijpra-offerte.png
Totaal excl BTW: 5550 euro
Euro/Wp: 1.17

Optie 2: incl vernieuwen meterkast
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rZqgvHs/Bongo-offerte.png
Totaal excl BTW: 5350
Euro/Wp: 1.03

Optie 3: excl. vernieuwen meterkast (via Vereniging Eigen Huis)
14x Jinko 380 Wp
GoodWe 3000-NS omvormer
Installatie inclusief
Totaal excl BTW (met meterkast a totaal circa +700 euro): 5222 euro
Euro/Wp: 0.98

Optie 4: excl. vernieuwen meterkast. Wel met optimizers, maar misschien niet nodig in mijn geval?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3f2BV0V/Solar-outlet-offerte-excl-meterkast.png
Incl meterkast excl BTW (met meterkast a totaal circa +700 euro):: 5108
Euro/Wp: 1.20

Optie 5: excl. vernieuwen meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/72fbbgj/Solar-outlet-2.png
Incl meterkast excl BTW (met meterkast a totaal circa +700 euro):: 4788
Euro/Wp: 0.96
Regio
Groningen

[ Voor 6% gewijzigd door Perzikvrucht op 07-12-2021 11:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:59
Met de stringomvormers is 4 panelen het minimum per dakvlak, maar het werkt vaak stabieler als je er boven zit, bijvoorbeeld 6 of meer panelen per dakvlak. Legplannen met 4 of 5 panelen per dakvlak en een stringomvormer hebben daarom niet mijn voorkeur.

De SolarEdge offerte heeft 60V optimisers. Als de dakhelling niet te steil is zal 6+6 panelen het minimum aantal zijn dat acceptabel werkt. Voor vlekkeloze werking in de vroege ochtend of late middag heb je eigenlijk 7+7 nodig. Bijvoorbeeld een 7+5 legplan zal met SolarEdge teleur gaan stellen.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Bij gelijke verdeling van de panelen over de daken en een helling steiler dan 20 graden heb je voldoende aan een omvormer van 67% van het aantal Wp. 14 * 370 Wp * 0.67 = 3470 W omvormer vermogen (naar boven afronden op bijvoorbeeld 3680 W) Als je dak steiler dan 20 graden is kan de omvormer nog kleiner.

De relatief goedkoopste offerte (Euro/Wp: 0.96) vind ik er wel goed uit zien. Meer panelen is beter voor de werking en beter voor de prijs per Wp.
Als het kan zou ik het dak meteen helemaal vol leggen, dan hoef je later niet meer duur uit te breiden. Leg het nu vast vol en verkoop de energie voor een goede prijs terug aan de energieleverancier. Later kun je nog kijken of je er zelf toch iets aan hebt. Misschien gasloos of gas besparen met airco of warmtepomp, elektrische auto etc.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het valt hier op de enorme verschillen in voorgestelde legplannen. Dus ik concludeer teveel twijfel bij de diverse tekenaars over wat mogelijk is.

Om te zorgen dat wat voorgesteld wordt ook uitgevoerd kan worden is het denk ik van belang om de daken en posities van (niet te verwijderen) obstakels zorgvuldig te meten. Dan kan een zo optimaal mogelijk legplan gemaakt worden... en met optimaal bedoel ik: zo vol mogelijk. Met de voorgestelde offertes kom je slechts rond je huidige verbruik... en dat gaat toenemen... Elektrische auto, warmtepomp... ook al denk je nu van niet, dat komt...

De echte winst van SolarEdge zit hem in omgang met lichte schaduw, zoals bomen. Het verschil met harde nabije schaduw is veel beperkter. Dus ik zou in eerste instantie een string omvormer overwegen.

Meterkast zorgen dat het minimaal een kast is die voorbereid is op 3 fase: een doorverbonden 3 fase hoofdschakelaar en idealiter 3 aardleks - 1 op elk van de 3 (vooralsnog feitelijk zelfde) fase aansluitingen van de hoofdschakelaar. Echter ook de BTW over kosten aan netbeheerder mogen teruggevraagd worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
busscherski schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:41:
Met de stringomvormers is 4 panelen het minimum per dakvlak, maar het werkt vaak stabieler als je er boven zit, bijvoorbeeld 6 of meer panelen per dakvlak. Legplannen met 4 of 5 panelen per dakvlak en een stringomvormer hebben daarom niet mijn voorkeur.

De SolarEdge offerte heeft 60V optimisers. Als de dakhelling niet te steil is zal 6+6 panelen het minimum aantal zijn dat acceptabel werkt. Voor vlekkeloze werking in de vroege ochtend of late middag heb je eigenlijk 7+7 nodig. Bijvoorbeeld een 7+5 legplan zal met SolarEdge teleur gaan stellen.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Bij gelijke verdeling van de panelen over de daken en een helling steiler dan 20 graden heb je voldoende aan een omvormer van 67% van het aantal Wp. 14 * 370 Wp * 0.67 = 3470 W omvormer vermogen (naar boven afronden op bijvoorbeeld 3680 W) Als je dak steiler dan 20 graden is kan de omvormer nog kleiner.

De relatief goedkoopste offerte (Euro/Wp: 0.96) vind ik er wel goed uit zien. Meer panelen is beter voor de werking en beter voor de prijs per Wp.
Als het kan zou ik het dak meteen helemaal vol leggen, dan hoef je later niet meer duur uit te breiden. Leg het nu vast vol en verkoop de energie voor een goede prijs terug aan de energieleverancier. Later kun je nog kijken of je er zelf toch iets aan hebt. Misschien gasloos of gas besparen met airco of warmtepomp, elektrische auto etc.
Dank! Is de door jou aangegeven offerte (optie 5) ook substantieel beter dan die van optie 3? Het aantal panelen is gelijk, maar optie 3 gebruikt hogere Wp panelen, maar met een andere omvormer. Zitten tussen die twee opties nog veel verschil (de euro/Wp is vrijwel gelijk).
Ronald schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:34:
Het valt hier op de enorme verschillen in voorgestelde legplannen. Dus ik concludeer teveel twijfel bij de diverse tekenaars over wat mogelijk is.

Om te zorgen dat wat voorgesteld wordt ook uitgevoerd kan worden is het denk ik van belang om de daken en posities van (niet te verwijderen) obstakels zorgvuldig te meten. Dan kan een zo optimaal mogelijk legplan gemaakt worden... en met optimaal bedoel ik: zo vol mogelijk. Met de voorgestelde offertes kom je slechts rond je huidige verbruik... en dat gaat toenemen... Elektrische auto, warmtepomp... ook al denk je nu van niet, dat komt...

De echte winst van SolarEdge zit hem in omgang met lichte schaduw, zoals bomen. Het verschil met harde nabije schaduw is veel beperkter. Dus ik zou in eerste instantie een string omvormer overwegen.

Meterkast zorgen dat het minimaal een kast is die voorbereid is op 3 fase: een doorverbonden 3 fase hoofdschakelaar en idealiter 3 aardleks - 1 op elk van de 3 (vooralsnog feitelijk zelfde) fase aansluitingen van de hoofdschakelaar. Echter ook de BTW over kosten aan netbeheerder mogen teruggevraagd worden.
Op dit moment hebben we een 1x25A aansluiting, maar die is kostenloos te vervangen naar een 1x35A. Er wordt een kleine meerprjis gerekend voor vervangen naar 3x25A. Heeft 3x25A de voorkeur boven 1x35A?

[ Voor 28% gewijzigd door Perzikvrucht op 09-12-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:28
@Perzikvrucht
oost-west, het maakt uit hoeveel je dakhoek is, maar mijn 2x45 graden doet dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
en de huidige setup (zie onderschrift) doet dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost-west andere momenten hun top halen (de zon schijnt nooit recht op beiden dak vlakken te gelijk)
kun je een flink kleinere omvormer gebruiken.
zo heb ik al 6430Wp op een 4000VA omvormer (huidige setup).
in sommige offertes zie je dit wel en andere zie je dit niet.
een 4kW omvormer is een stuk goedkoper als een 6kW omvormer.

ik zelf zou kiezen voor een goodwe 3600D-ns gewoon om dat die omvormer 16A is.
dus makelijk te installeren en dus goedkoop op te hangen is.
nu kun je mischien wel gaan voor een goodwe 3000D-ns, maar ook die hangt aan een 16A groep.
dus prijs verschil is marginaal, maar alles hangt of van het aantal Wp wat je uit eindelijk krijgt geplaatst op dak. ;)
(ik heb dus een 4000W op een 16A groep hangen, dat kan ook is net iets meer als 16A maar dat kan zonder problemen of veiligheid problemen, maar dat snappen veel installateurs helaas niet, dus gebeurd maar weinig.)

1x25A is ruim voldoende om een 4kW omvormer aan te hangen.
dus geen problemen voor de zonnepanelen, maar misschien wil je wel elektrisch gaan koken of nog andere dingen doen, en dan is een 1x35(40)A wel tof om te hebben.
3x25A, dan ga je wel heel serieus veel kunnen, de meeste mensen redden het wel met 1x35(40)A. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Perzikvrucht schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:27:

Op dit moment hebben we een 1x25A aansluiting, maar die is kostenloos te vervangen naar een 1x35A. Er wordt een kleine meerprjis gerekend voor vervangen naar 3x25A. Heeft 3x25A de voorkeur boven 1x35A?
Voor je PV plannen maakt het allemaal geen verschil. in elk geval niet op basis van wat er nu voor je ligt... Dat kan allemaal op 1x25 nog.

Door te zorgen dat je meteen een 3 fase voorbereide kast plaatst (Het enige verschil is een hoofdschakelaar geschikt voor 3 fase, maar zolang je 1 fase hebt worden de 3 'fasen' als 1 doorverbonden met een kam, de netbeheerder haalt die er dan voor je uit bij upgrade)
Die hoofdschakelaar is nog geen 10 euro verschil, en dan voorkom je kosten aan de meterkast later. Of je doet het toch nu, en kun je de BTW over de upgrade terugvragen.... Maar voor de PV dus niet nodig zoals het nu ligt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
oja optie 3 is wellicht nog iets aantrekkelijker dan optie 5

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:15
Optie 3 en 5 zouden ook mijn voorkeur hebben. Ook wel grappig om te zien hoe sommige installateurs hun prijzen opbouwen en zelfs kortingen er in gooien die niet echt ergens op gebaseerd zijn. Ook de prijzen van panelen en constructie materialen liggen erg hoog. De onderconstructie van 1 paneel op een hellend dak kost ongeveer 25 euro ex btw, maar zie bedragen van 72, 143 en 49 euro voorbij komen, best bijzonder.

Zolang de prijs onder aan de streep maar klopt zal het wel, niet te veel aandacht besteden aan die schaduw, die is echt verwaarloosbaar. En panelen hebben bypass diodes die er voor zorgen dat de rest van het paneel en de panelen die niet in de schaduw liggen gewoon hun werk kunnen blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
700 euro ex btw voor het vervangen van een 1 fase meterkast is ook iets aan de prijs vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Goed dat er nagedacht wordt over het vervangen van de meterkast, gaat om de veiligheid. Houden de installateurs ook rekening met de extra stroom?

@RobertV70 Ligt wel een beetje aan het aantal groepen en of er Emat of ABB in komt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Septillion schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:03:
Goed dat er nagedacht wordt over het vervangen van de meterkast, gaat om de veiligheid. Houden de installateurs ook rekening met de extra stroom?

@RobertV70 Ligt wel een beetje aan het aantal groepen en of er Emat of ABB in komt natuurlijk.
Ja klopt, ligt uiteraard aan de samenstelling van de meterkast. Even als handige tip, ga naar de website van Elektramat en klik op de groepenkast configurator. Normaal gesproken maak ik gebruik van de Eaton kast met Emat schakel materiaal. De ex btw prijs die je rechts in beeld krijgt is wat we normaliter berekenen plus een 350 euro ex btw voor installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@RobertV70 Als je voor Emat gaat zal je inderdaad wat goedkoper uit zijn dan alles Eaton. Tool laat je alleen niet kiezen om er een 40A C-kar bij te doen. Niet dat hij veel kost maar dan zal de config standaard dus niet kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Septillion schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:14:
@RobertV70 Als je voor Emat gaat zal je inderdaad wat goedkoper uit zijn dan alles Eaton. Tool laat je alleen niet kiezen om er een 40A C-kar bij te doen. Niet dat hij veel kost maar dan zal de config standaard dus niet kloppen.
Nee klopt, maar de basic meterkast zelf configureren, even navraag doen welke merken ze offeren, afmeting kast erbij pakken, aantal fasen, aantal groepen die je hebt en dan even kijken wat je extra krijgt zoals een kookgroep.

Heb je een redelijk beeld van wat zoiets ongeveer moet kosten. Bereken daar de installatiekosten bij, gemiddeld een 300 tot 450 euro en je hebt een redelijke richtprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

RobertV70 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:58:
700 euro ex btw voor het vervangen van een 1 fase meterkast is ook iets aan de prijs vind ik.
Eens, een abb met 7 groepen, kookgroep, 2xaardlek en hoofdschakelaar, gebouwd kost 200,- bij sander vundering.

Kies maar
https://www.sandervunderi...-1-fase.html?options=cart

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 11-12-2021 12:28 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Rol-Co schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:26:
[...]

Eens, een abb met 7 groepen, kookgroep, 2xaardlek en hoofdschakelaar, gebouwd kost 200,- bij sander vundering.

Kies maar
https://www.sandervunderi...-1-fase.html?options=cart
Maar dat is exclusief montagekosten neem ik aan? Ik ben zelf niet genoeg onderlegd om een dergelijke meterkast te vervangen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Perzikvrucht schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:58:
[...]

Maar dat is exclusief montagekosten neem ik aan? Ik ben zelf niet genoeg onderlegd om een dergelijke meterkast te vervangen namelijk.
Ja inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Dan denk ik dat ik voor optie 3.
T.a.v. de meterkast vernieuwen: hebben jullie daar nog tips voor? De winkels die jullie aanraden zijn inderdaad een stuk goedkoper dan de getekende 700 euro, maar er vindt daar geen installatie plaats.

Zijn er voordelige alternatieven inclusief installatie?

We hebben op dit moment 8 groepen. Betekent dat ook automatisch dat ik naar een 3-fase meterkast met 8 groepen dien te gaan?

[ Voor 17% gewijzigd door Perzikvrucht op 21-12-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Ronald schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:09:
[...]

Voor je PV plannen maakt het allemaal geen verschil. in elk geval niet op basis van wat er nu voor je ligt... Dat kan allemaal op 1x25 nog.

Door te zorgen dat je meteen een 3 fase voorbereide kast plaatst (Het enige verschil is een hoofdschakelaar geschikt voor 3 fase, maar zolang je 1 fase hebt worden de 3 'fasen' als 1 doorverbonden met een kam, de netbeheerder haalt die er dan voor je uit bij upgrade)
Die hoofdschakelaar is nog geen 10 euro verschil, en dan voorkom je kosten aan de meterkast later. Of je doet het toch nu, en kun je de BTW over de upgrade terugvragen.... Maar voor de PV dus niet nodig zoals het nu ligt.
Waar kan dit? Tegelijk bij het terugvragen van de BTW zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Perzikvrucht correct. Gewoon ingediende bedrag verhogen met de factuur voor meterkast werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Dank _/-\o_ .

Op dit moment ziet mijn groepenkast zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dWxDXPw/Meterkast-1.jpg

Ik heb nu een offerte bij een webshop laten samenstellen voor een 3-fase meterkast met 8 groepen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Fny4F8J/Offerte-meterkast.png

Wat mij niet helemaal duidelijk is:
- Er zijn verschillende merken maar weet niet zo goed wat het verschil is. Is dit een beetje een reële prijs voor een dergelijke groepenkast?
- Klopt het dat ik nu 8 groepen heb, en dus nu ook overga op een moderne groepenkast met 8 groepen voor een 3-fase aansluiting?
- De lengte van mijn huidige groepenkast is 55cm (zie foto). Past een voorgestelde groepenkast dan wel? Of heb ik dan perse ook één van 55cm nodig? De breedte is 22 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Zelf heb ik nu in totaal 21 modules breed in gebruik (bovenste rij).
Inclusief een beltrafo, en enkele DIN energiemeters.

Zo`n 220x330 mm groepenkast is denk ik maximaal geschik voor 12 modules. Daar is net ruimte over voor een 3 fase groep. Als je 2 3 fase dingen in huis wilt past het al niet meer in de bovenste rij.
Bij een meterkast vervanging zou ik je aanraden om te kiezen voor 440x330.

Dan past er nog wat bij voor zonnepanelen, warmtepomp, auto laad stopcontact etc.
- Er zijn verschillende merken maar weet niet zo goed wat het verschil is. Is dit een beetje een reële prijs voor een dergelijke groepenkast?
Sommige tweakers vinden Emat maar niets maar als het echt slecht was zou het niet zoveel aangeboden worden denk ik.
- Klopt het dat ik nu 8 groepen heb, en dus nu ook overga op een moderne groepenkast met 8 groepen voor een 3-fase aansluiting?
Je hebt maar 2 aardleks, dus in de huidige configuratie gebruik je 2 fasen. Er kan later nog wel een aardlek worden toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
busscherski schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:50:
Zelf heb ik nu in totaal 21 modules breed in gebruik (bovenste rij).
Inclusief een beltrafo, en enkele DIN energiemeters.

Zo`n 220x330 mm groepenkast is denk ik maximaal geschik voor 12 modules. Daar is net ruimte over voor een 3 fase groep. Als je 2 3 fase dingen in huis wilt past het al niet meer in de bovenste rij.
Bij een meterkast vervanging zou ik je aanraden om te kiezen voor 440x330.

Dan past er nog wat bij voor zonnepanelen, warmtepomp, auto laad stopcontact etc.

[...]

Sommige tweakers vinden Emat maar niets maar als het echt slecht was zou het niet zoveel aangeboden worden denk ik.

[...]

Je hebt maar 2 aardleks, dus in de huidige configuratie gebruik je 2 fasen. Er kan later nog wel een aardlek worden toegevoegd.
Kan dat ook in mijn situatie? Met andere woorden: moet de nieuwe groepenkast hetzelfde formaat hebben als de huidige, of kan het aangepast worden als er maar genoeg ruimte is om de nieuwe groepenkast vast te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Emat componenten kosten soms de helft... geen wonder dat het populair is.
Maar daarmee vind ik de kast in de offerte hierboven niet goedkoop.... Meer betalen voor Emat dan ABB?

Een oersimpele 8 lichtgroeps kast via de link van @Rol-Co is €189 incl. btw https://www.sandervunderi...-1-fase.html?options=cart - en volgens mijn 2e klas rekenen is dat minder dan 203 ex.btw

En als je hetzelfde wil netjes met maximaalstroombeveiliging en de alamat voor PV erbij:
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Hier zit een extra 40A c-kar automaat in (€15 los) en een alamat voor PV ( €33 los). dus ook netjes geprijsd.

Maar vervang de kast voor een exemplaar met 3 fase hoofdschakelaar (3-fasen doorverbonden met kam)
Dat kost een paar tientjes meer door een duurdere hoofdschakelaar en 3 fase maximaalstroombeveiligerautomaat en eventueel een derde aardlekschakelaar zodat de lichtgroepen over alle fasen verdeeld kunnen worden... Maar sander vunderink geeft gewoon aan dat voor je te willen bouwen.

En een dubbele kast is ook verstandig... 3 fase componenten zijn gewoon lomp.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 13-01-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Perzikvrucht
@Ronald

Ts kan beter deze kast pakken, die is ook 550 hoog, dan heb je geen problemen met de bekabeling, aan die smeltveiligheid zit zeker lang genoeg om in een automaat te komen.

https://www.sandervunderi...pen-3-fase-220x550mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:39

Freakie1NL

Grote Baas

Je images zijn niet zichtbaar.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Ronald schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:50:
Emat componenten kosten soms de helft... geen wonder dat het populair is.
Maar daarmee vind ik de kast in de offerte hierboven niet goedkoop.... Meer betalen voor Emat dan ABB?

Een oersimpele 8 lichtgroeps kast via de link van @Rol-Co is €189 incl. btw https://www.sandervunderi...-1-fase.html?options=cart - en volgens mijn 2e klas rekenen is dat minder dan 203 ex.btw

En als je hetzelfde wil netjes met maximaalstroombeveiliging en de alamat voor PV erbij:
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Hier zit een extra 40A c-kar automaat in (€15 los) en een alamat voor PV ( €33 los). dus ook netjes geprijsd.

Maar vervang de kast voor een exemplaar met 3 fase hoofdschakelaar (3-fasen doorverbonden met kam)
Dat kost een paar tientjes meer door een duurdere hoofdschakelaar en 3 fase maximaalstroombeveiligerautomaat en eventueel een derde aardlekschakelaar zodat de lichtgroepen over alle fasen verdeeld kunnen worden... Maar sander vunderink geeft gewoon aan dat voor je te willen bouwen.

En een dubbele kast is ook verstandig... 3 fase componenten zijn gewoon lomp.
We gaan definitie over naar een 3-fase aansluiting. Dus wil graag een groepenkast met 8 groepen geschikt voor een 3-fase aansluiting. Zonnepanelen komen er dan later ook op. Is zoiets als hieronder dan geschikt en gebruiksklaar?
Rol-Co schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:28:
@Perzikvrucht
@Ronald

Ts kan beter deze kast pakken, die is ook 550 hoog, dan heb je geen problemen met de bekabeling, aan die smeltveiligheid zit zeker lang genoeg om in een automaat te komen.

https://www.sandervunderi...pen-3-fase-220x550mm.html
Dank je. Alleen ben ik zelf niet handig genoeg om hem te installeren. Kan ik dit gewoon aan de lokale elektricien vragen? Of kan dat ook via sandervunderink webshop? Gaat om de regio Groningen.

[ Voor 56% gewijzigd door Perzikvrucht op 13-01-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Perzikvrucht schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:51:
[...]

Dank je. Alleen ben ik zelf niet handig genoeg om hem te installeren. Kan ik dit gewoon aan de lokale elektricien vragen? Of kan dat ook via die webshop? Gaat om de regio Groningen.
Beetje ver weg anders kwam ik het doen. :)
Je kan werkspot proberen, is er iemand die het kan en wil bestel je de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Rol-Co schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:55:
[...]

Beetje ver weg anders kwam ik het doen. :)
Je kan werkspot proberen, is er iemand die het kan en wil bestel je de kast.
Dank voor de snelle reactie. Wat is daarbij een normale prijs?
Dat is namelijke een mooie oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De montage door monteur in Groningen prijs lijkt echt niet onredelijk.

De hoge kast uit de link heeft de maximaalstroombeveiliging niet. Geef ze een belletje; ik heb aan contact met hen een vrij positieve indruk overgehouden. Ze zijn zeker niet te beroerd om voordeligere componenten aan te raden (ABB Mistral kost minder dan dezelfde consumenten product van ABB, maar zij geven aan = gelijkwaardig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Perzikvrucht schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Dank voor de snelle reactie. Wat is daarbij een normale prijs?
Dat is namelijke een mooie oplossing.
Reken op 150-200 denk ik, vrij simpel dus zou eerder 150 moeten zijn.

@Ronald
Waarom wil je een maximaalstroombeveiliging?

Algemeen
Deze kasten zijn vrij simpel opgebouwd, bestel er wat aansluit kabeltjes bij als je nog wat wijzigingen wil doen, dat sluit makkelijk aan. Hebben ze ook allemaal bij sv.
Kasten zijn open onder, wil je een kabel invoer onder bestel je een inzet plaat met wartel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Ronald schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:06:
De montage door monteur in Groningen prijs lijkt echt niet onredelijk.

De hoge kast uit de link heeft de maximaalstroombeveiliging niet. Geef ze een belletje; ik heb aan contact met hen een vrij positieve indruk overgehouden. Ze zijn zeker niet te beroerd om voordeligere componenten aan te raden (ABB Mistral kost minder dan dezelfde consumenten product van ABB, maar zij geven aan = gelijkwaardig)
Ik heb even gebeld, erg vriendelijke klantenservice. De medewerker geeft aan dat er weinig verschil in merk is: kwalitatief allemaal goed en voldoen aan de laatste eisen en keurmerken.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is:
1. De groepenkast die eerder is genoemd door @Rol-Co (https://www.sandervunderi...pen-3-fase-220x550mm.html) bevat bij 8 groepen één 2-polig aardlekschakelaar en één 4-polige aardlekschakelaar.
Ik lees hier dat de nieuwste NEN1010 standaard aangeeft dat een 4-polige aardlekschakelaar voor lichtgroepen niet wenselijk is: https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling

Is de genoemde groepenkast dan wel geschikt voor mijn situatie?

2. Als alternatief kom ik op deze EMAT groepenkast: https://www.groepenkastbe...-3-fase-8-groepen-550x220
Die groepenkast heeft dezelfde afmetingen (550x220), 8 groepen en 2x een 2-polige aardlekschakelaar. Daarnaast voldoende ruimte voor uitbreiding.
De prijs is vergelijkbaar (~20 euro goedkoper dan eerder genoemde ABB groepenkast), dat dat is in dit geval niet bepalend.

Welke heeft, voor mijn situatie, de voorkeur m.n. lettend op de verschillen in type aardlekschakelaar en de huidige NEN1010 standaard? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Perzikvrucht

Ik zou geen emat kopen als abb niet (veel) duurder is.
Een 3 fase ALS aan de lichtgroepen is niet wenselijk maar mag wel, je kan het natuurlijk altijd aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Rol-Co schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:28:
@Perzikvrucht

Ik zou geen emat kopen als abb niet (veel) duurder is.
Een 3 fase ALS aan de lichtgroepen is niet wenselijk maar mag wel, je kan het natuurlijk altijd aanlassen.
Ontzettend veel dank voor jullie help. Volgens mij ben ik er bijna. Twee laatste vragen:

Ik zou de kast van 55x22cm met 9 groepen kunnen bestellen, dan zitten er 3x 2-polige ALS in. Op dit moment heb ik 8 groepen, maar dat kan gewoon lijkt mij. Toch?

Alternatief is om een kleinere kast te kopen 33x22 cm met 8 groepen en 2x 2-polige ALS, maar ben bang dat ik op lange termijn (warmtepomp, elektrisch koken) dan krap kom te zitten. Hoe denken jullie daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Perzikvrucht schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Ontzettend veel dank voor jullie help. Volgens mij ben ik er bijna. Twee laatste vragen:

Ik zou de kast van 55x22cm met 9 groepen kunnen bestellen, dan zitten er 3x 2-polige ALS in. Op dit moment heb ik 8 groepen, maar dat kan gewoon lijkt mij. Toch?
Ja geen probleem natuurlijk, dat kan ook.
Alternatief is om een kleinere kast te kopen 33x22 cm met 8 groepen en 2x 2-polige ALS, maar ben bang dat ik op lange termijn (warmtepomp, elektrisch koken) dan krap kom te zitten. Hoe denken jullie daarover?
Een 33cm kan wel maar dan is er een grote kans dat je zit te tobben met de lengte van bestaande bekabeling, wel kan je er een losse 11cm met hoofdschakelaar onder doen, dan zit je op 44cmmaar ben je nog steeds 11cm korter. Wel heb je meer ruimte in die 33cm door het uitvallen van de hoofdschakelaar.

Eigenlijk heb je niet veel keuze dan de 55cm nemen, of je moet heel zeker weten dat er lengte is op de bekabeling. Het is wel lekker om wat ruimte te hebben hoor, je weet nooit wat er komt, ik heb hem ook al 3x veranderd, nieuwe kast, nieuwe grotere kast, nieuwe kast er naast.

Om je een idee te geven. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMFagGrkxsRVUtLIoaXbd8cALlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sS0oxQyOcIf1uno5ghWXlvkm.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1