Onlogisch gasverbruik Intergas 36/30 HRECO

Pagina: 1
Acties:
  • 6.406 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swankie93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-05 12:17
Goedemorgen,

Ik ben volledig nieuw op dit forum en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Langzamerhand ben ik ten einde raad en zie ik buiten om een installateur bellen en hier mijn probleem voorleggen geen verdere opties meer.

Door de hoge gasprijzen ben ik mij wat verder gaan verdiepen in ons energie verbruik.
De behoefte om het systeem te verbeteren / optimaliseren is niet noodzakelijk maar puur uit interesse.
Ik ben redelijk handig en kan met goed inlezen / goede uitleg hopelijk het meeste begrijpen _/-\o_

Wat voor systeem heb ik in huis? :) :

- Intergas 36/30 HRECO
- Radiatoren op de eerste verdieping.
- Vloerverwarming op de begane grond.
- 7 groeps verdeler met Grundfos Alpha 2L pomp.
- Intergas comfort touch termostaat.
- Intergas comfort touch gateway.

Wat is het probleem? 8)7

Het probleem is dat ik het gevoel heb dat mijn ketel maar doet wat die wil.
Ik heb een weekprogramma in gesteld waarin ik de volgende temperaturen aangegeven heb:

- 's ochtends tussen 6.30 en 8.30 moet het 21 graden zijn.
- Tussen 8.30 en 17.00 mag de temperatuur zakken tot 18 graden.
- Vanaf 17.00 tot en met 22.30 moet de verwarming weer 21 graden zijn.
- 's nachts tussen 22.30 en 6.30 mag de temperatuur weer zakken tot 18 graden.

Het gekke is, dat mijn ketel bijna dagelijks 's nachts aanspringt rond een uur of 2 en dan al begint met verwarmen. Ik heb de aanwarmvervroeging eens uitgeschakeld, maar dit bracht geen verandering in het schakelen van de ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLxl2DIoAjV79zxlM9DI6SW8zxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bn2KDQ9qc8hmCVhphwIyF77h.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je hopelijk kunt zien in de foto hierboven zie je dat er vanuit de thermostaat vraag is naar verwarming, De gemeten temperatuur is op dat moment 21,6 graden terwijl er bovenaan duidelijk staat: tot donderdag 17.00 standby 18 graden.

Hetzelfde gebeurt ook vaak rond de klok van 12.00 uur. Op de foto hieronder zie je een overzicht van mijn gas en energieverbruik en daarin kun je duidelijk zien dat de ketel en 's nachts rond 02.00 alsook rond de klok van 12.00 weer begint te verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_A66vycaUBP2IxhmcQ98YWVetE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLWdWfrqewqEehe5CLS6uBe7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap dat mijn ketel modulerend is, alleen is er op de momenten dat de ketel aanslaat stomweg geen vraag naar verwarming en lijkt het mij zeer onlogisch dat de ketel 's nachts om 2.00 uur al begint met voorverwarmen. 8)7

Wat heb ik zelf al geprobeerd:

- Aanwarmvervroeging uit en aan gehad.
- Weekprogramma opnieuw ingesteld.
- Vloerverwarming pomp van constant toerental naar proportionele drukcurve gezet.
Gedachte hierachter was dat wellicht de constante stroming die dus ook op de retour van de ketel binnen komt, de ketel anders doet reageren door het feit dat er constant stroming is.
- Ketel CV temperatuur van 80 terug gebracht naar 60 graden. Na mijn idee sowieso overbodig om 80 graden water te hebben terwijl de vloerverwarming het met minder dan de helft doet.
- Gateway gereset.
- Thermostaat temperatuur gecalibreerd en thermostaat ingesteld op langzaam systeem.
- Tapwaterfunctie van de ketel uitgeschakeld. Hier moet ik bij zeggen, dat de inleermodus van de tapwaterfunctie bij mijn ketel echt voor geen meter werkt. Na een week slaat de ketel 's nachts nog 30x kortstondig aan met als gevolg dat je geen oog meer dicht doet.
(Wellicht staat dit in verband met elkaar, of als er tips zijn omtrent de tapwaterfunctie hoor ik dit ook graag).

Ik heb met een IR termometer de delta T nog gemeten van de vloerverwarming. Dit lijkt mij niet in verband te staan met bovenstaande, alleen was ik hier toch even benieuwd naar.

Gemeten temperaturen:

Aanvoer door vloer 35.6 graden.
Retour door vloer 32.6 graden.
Aanvoer van CV naar verdeler 43 graden. (Ketel ingesteld op 60, vermoedelijk in russtand gemeten)
Retour van verdeler naar ketel 27.1 graden.

Wat nog gezegd moet worden: De gemeten temperatuur van de thermostaat komt in werkelijkheid nooit onder de 18 graden. (18 graden is de minimum temperatuur wanneer de verwarming uitgeschakeld staat) :9

Hopelijk heb ik het voor jullie enigsinds begrijpelijk uitgelegd, zo niet dan hoor ik het graag...
Alle tips en hulp is welkom en ik ben zeer benieuwd of dit tweakers forum daadwerkelijk zoveel knowhow heeft om gezamelijk dit probleem te verbannen >:)

Als er vragen zijn dan hoor ik het graag!

Bedankt alvast,

Stefan Swankhuisen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:55
Maar je hebt toch ook ingesteld dat de temperatuur overdag en ‘s nachts niet onder 18 graden mag komen? Dat is afhankelijk van je isolatie in deze decemberdagen nog best warm. Bij mij zakt de temperatuur in de loop van de nacht richting 16 a 17 graden nu. Dus ja dan is het niet gek dat hij rond 2 uur in de nacht gaat werken om jouw 18 graden vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swankie93
Citroentjuh schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:08:
Maar je hebt toch ook ingesteld dat de temperatuur overdag en ‘s nachts niet onder 18 graden mag komen? Dat is afhankelijk van je isolatie in deze decemberdagen nog best warm. Bij mij zakt de temperatuur in de loop van de nacht richting 16 a 17 graden nu. Dus ja dan is het niet gek dat hij rond 2 uur in de nacht gaat werken om jouw 18 graden vast te houden.
Excuses, vergeten aan het verhaal toe te voegen, maar de temperatuur komt daadwerkelijk niet onder de 18 graden. Na het uitschakelen van de verwarming zakt de temperatuur max 1 tot 1,5 graad vanaf 21 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 21:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Weet je toevallig of er een buitentemperatuurmeter is aangesloten op je ketel? Mogelijk dat je ketel ingesteld staat op weersafhankelijk (WAR) stoken of op WAR met ruimtecompensatie. En dat zou je probleem kunnen verklaren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swankie93
mkleinman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:12:
Weet je toevallig of er een buitentemperatuurmeter is aangesloten op je ketel? Mogelijk dat je ketel ingesteld staat op weersafhankelijk (WAR) stoken of op WAR met ruimtecompensatie. En dat zou je probleem kunnen verklaren.
De buitentemperatuurmeter heb ik zelf niet aangesloten. Heb wel gelezen in de handleiding van de thermostaat dat de buitentemperatuur verkregen wordt door de postcode vanwaar de thermostaat geinstalleerd staat. De buitentemperatuur staat ook rechtsboven op de foto aangegeven. Na mijn inzien alsnog bijzonder dat de ketel dan dagelijks rond dezelfde tijstippen aanslaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:45
Tja, ik heb weinig toe te voegen.
Ik heb een Nefit met vloerverwarming en vergelijkbaar klokprogramma.
zelflerend: uit
weersafhankelijk regeling: uit
aanwezigheidsdetectie: uit
aanwarmvervroeging: uit
feestdagen als zondag: uit

Bij mij werkt het prima.
De 1e tabblad van de app, geeft me een kort overzicht van de huidige status van de ketel:
buiten temperatuur (haalt ie van internet af, maar niet relevant want weersafhankelijke regeling staat uit)
actuele kamertemperatuur
ingestelde kamertemperatuur
schakelpunt
regeling (ruimteregeling)
geregeld met klokprogramma

Heb je een app? Kan je zien wat de status is van je ketel op het moment van aangaan?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swankie93
GarBaGe schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:20:
Tja, ik heb weinig toe te voegen.
Ik heb een Nefit met vloerverwarming en vergelijkbaar klokprogramma.
zelflerend: uit
weersafhankelijk regeling: uit
aanwezigheidsdetectie: uit
aanwarmvervroeging: uit
feestdagen als zondag: uit

Bij mij werkt het prima.
De 1e tabblad van de app, geeft me een kort overzicht van de huidige status van de ketel:
buiten temperatuur (haalt ie van internet af, maar niet relevant want weersafhankelijke regeling staat uit)
actuele kamertemperatuur
ingestelde kamertemperatuur
schakelpunt
regeling (ruimteregeling)
geregeld met klokprogramma

Heb je een app? Kan je zien wat de status is van je ketel op het moment van aangaan?
Ik heb zelf een app, maar die is enkel voor de thermostaat.
De ketel zelf heeft voor zover ik weet verder geen uitlees mogelijkheden.
Wat ik gezien heb, is dat die 's nachts rond de klok van de twee het cijfertje 5 weergeeft wat CV Bedrijf is betekend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:45
En als je overgaat van klokprogramma naar handmatige regeling (vaste temperatuur), wat doet ie dan?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swankie93
GarBaGe schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:31:
En als je overgaat van klokprogramma naar handmatige regeling (vaste temperatuur), wat doet ie dan?
Daar reageert de thermostaat direct op.
Op het moment dat ik overdag thuis ben en behoefte heb aan verwarming, zet ik vaak handmatig de verwarming hoger. De thermostaat geeft aan dat er verwarmd wordt, de app geeft aan handmatig i.p.v. weekprogramma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Heb je wel eens je tapcomfort uitgeschakeld?

Beschik de intergas ook over een terugslagklep of 2wegklep ivm de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:05

Freakie1NL

Grote Baas

Mmm vervelend probleem, heb de zelfde ketel en thermostaat en hier werkt dat prima. Wel met radiatoren. Als je eens wat instellingen wil vergelijken kan je mij een bericht sturen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveGold
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-04 00:16
Ik heb deze ketel ook in nieuwbouwhuis van 5 jaar oud. met 2 temperatuurregelingen.
Beneden vloerverwarming en boven radiatoren.

Ik weet niet hoe goed je huis geisoleerd is. Maar in vrij nieuw huis schijnt af laten koelen en weer bijstoken minder zuinig te zijn dan constant dezelfde temperatuur aanhouden.
Wij hebben gewoon 24 x 7 x 365 boven 18 graden en beneden 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:05
Opperbeun schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:01:
Heb je wel eens je tapcomfort uitgeschakeld?

Beschik de intergas ook over een terugslagklep of 2wegklep ivm de vloerverwarming?
Dit zou het kunnen zijn inderdaad. Eco modus inschakelen.
Hoe lang duurt de "spook" warmtevraag? Is het ieder uur? Probeer het eens goed bij te houden (pi met domoticz?) dat geeft veel meer inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hennie.brug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-03-2023
In een video film op "you tube" zag ik dat je NIET de eco stand moet invullen.
Je moet ervoor zorgen dat beide lampjes uit zijn. Pas dan is de voorverwarming
uitgeschakeld.

• JGro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:58
Swankie93 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:36:
Goedemorgen,

Ik ben volledig nieuw op dit forum en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Langzamerhand ben ik ten einde raad en zie ik buiten om een installateur bellen en hier mijn probleem voorleggen geen verdere optiek 9
[...]

[...]
meer.

Door de hoge gasprijzen ben ik mij wat verder gaan verdiepen in ons energie verbruik.
De behoefte om het systeem te verbeteren / optimaliseren is niet noodzakelijk maar puur uit interesse.
Ik ben redelijk handig en kan met goed inlezen / goede uitleg hopelijk het meeste begrijpen _/-\o_

Wat voor systeem heb ik in huis? :) :

- Intergas 36/30 HRECO
- Radiatoren op de eerste verdieping.
- Vloerverwarming op de begane grond.
- 7 groeps verdeler met Grundfos Alpha 2L pomp.
- Intergas comfort touch termostaat.
- Intergas comfort touch gateway.

Wat is het probleem? 8)7

Het probleem is dat ik het gevoel heb dat mijn ketel maar doet wat die wil.
Ik heb een weekprogramma in gesteld waarin ik de volgende temperaturen aangegeven heb:

- 's ochtends tussen 6.30 en 8.30 moet het 21 graden zijn.
- Tussen 8.30 en 17.00 mag de temperatuur zakken tot 18 graden.
- Vanaf 17.00 tot en met 22.30 moet de verwarming weer 21 graden zijn.
- 's nachts tussen 22.30 en 6.30 mag de temperatuur weer zakken tot 18 graden.

Het gekke is, dat mijn ketel bijna dagelijks 's nachts aanspringt rond een uur of 2 en dan al begint met verwarmen. Ik heb de aanwarmvervroeging eens uitgeschakeld, maar dit bracht geen verandering in het schakelen van de ketel.

[Afbeelding]

Zoals je hopelijk kunt zien in de foto hierboven zie je dat er vanuit de thermostaat vraag is naar verwarming, De gemeten temperatuur is op dat moment 21,6 graden terwijl er bovenaan duidelijk staat: tot donderdag 17.00 standby 18 graden.

Hetzelfde gebeurt ook vaak rond de klok van 12.00 uur. Op de foto hieronder zie je een overzicht van mijn gas en energieverbruik en daarin kun je duidelijk zien dat de ketel en 's nachts rond 02.00 alsook rond de klok van 12.00 weer begint te verwarmen.

[Afbeelding]

Ik snap dat mijn ketel modulerend is, alleen is er op de momenten dat de ketel aanslaat stomweg geen vraag naar verwarming en lijkt het mij zeer onlogisch dat de ketel 's nachts om 2.00 uur al begint met voorverwarmen. 8)7

Wat heb ik zelf al geprobeerd:

- Aanwarmvervroeging uit en aan gehad.
- Weekprogramma opnieuw ingesteld.
- Vloerverwarming pomp van constant toerental naar proportionele drukcurve gezet.
Gedachte hierachter was dat wellicht de constante stroming die dus ook op de retour van de ketel binnen komt, de ketel anders doet reageren door het feit dat er constant stroming is.
- Ketel CV temperatuur van 80 terug gebracht naar 60 graden. Na mijn idee sowieso overbodig om 80 graden water te hebben terwijl de vloerverwarming het met minder dan de helft doet.
- Gateway gereset.
- Thermostaat temperatuur gecalibreerd en thermostaat ingesteld op langzaam systeem.
- Tapwaterfunctie van de ketel uitgeschakeld. Hier moet ik bij zeggen, dat de inleermodus van de tapwaterfunctie bij mijn ketel echt voor geen meter werkt. Na een week slaat de ketel 's nachts nog 30x kortstondig aan met als gevolg dat je geen oog meer dicht doet.
(Wellicht staat dit in verband met elkaar, of als er tips zijn omtrent de tapwaterfunctie hoor ik dit ook graag).

Ik heb met een IR termometer de delta T nog gemeten van de vloerverwarming. Dit lijkt mij niet in verband te staan met bovenstaande, alleen was ik hier toch even benieuwd naar.

Gemeten temperaturen:

Aanvoer door vloer 35.6 graden.
Retour door vloer 32.6 graden.
Aanvoer van CV naar verdeler 43 graden. (Ketel ingesteld op 60, vermoedelijk in russtand gemeten)
Retour van verdeler naar ketel 27.1 graden.

Wat nog gezegd moet worden: De gemeten temperatuur van de thermostaat komt in werkelijkheid nooit onder de 18 graden. (18 graden is de minimum temperatuur wanneer de verwarming uitgeschakeld staat) :9

Hopelijk heb ik het voor jullie enigsinds begrijpelijk uitgelegd, zo niet dan hoor ik het graag...
Alle tips en hulp is welkom en ik ben zeer benieuwd of dit tweakers forum daadwerkelijk zoveel knowhow heeft om gezamelijk dit probleem te verbannen >:)

Als er vragen zijn dan hoor ik het graag!

Bedankt alvast,

Stefan Swankhuisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis Tjoeng
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-07-2023
Inderdaad de tapwatervoorverwarming helemaal op uitzetten. Zowel eco als aan lichtjes moeten niet branden. Is lastig te zien. Net zo lang drukken bij het instellen totdat het lichtje bij "aan" echt uit is. Brand soms zeer zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:53

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Louis Tjoeng Welkom op Tweakers. Oudere topics laten we hier rusten. Hoe goed bedoeld ook, het is niet de bedoeling hiervoor ze omhoog te halen.

Ik doe deze dan op slot :)

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.