niet specifiek voor energiehuishouding maar wel belangrijk:
waar mogelijk een stopcontact. (elke hoek van elke kamer)
elke kamer
minstens 2 netwerkaansluitingen en alle kabels laten uitkomen in een centrale plaats waar je ruimte hebt voor netwerkspul, servers en UPS. Minstens 4 waar de tv komt. niet vergeten om netwerkaansluitingen in gangen (en woonkamer) op het plavond te zetten voor wifi access points op elke verdieping. vergeet geen netwerkkabels naar buiten te trekken waar je cameras zou kunnen plaatsen (dus voor de toekomst) en trek ook een netwerkkabel naar de plek waar de deurbel komt zodat je makkelijk een bel met camera kan ophangen die werkt via PoE zoals de cameras. waar je warmtepomp komt en elke utiliteitskamer moet je dus ook netwerk heen trekken, 2 kabels naar elke machine of geplande machine. vergeet de zolder niet!
grote meterkast met zoveel mogelijk zaken op een eigen groep en ruimte over voor meer spul. dus liefste elke kamer zijn eigen groep.
3 fase aansluiting (kabels leggen!) voor electrisch laden. ook 2 netwerkkabels meetrekken waarvan eentje naar netwerkkast en de andere naar de meterkast voor CT klemmen voor als je een lader gebruikt met load balancing. heb je ruimte voor meer autos: voor elke plaats waar een auto kan staan dit herhalen. veel ruimte in meterkast laten zodat je de schakelspullen kan installeren als je van je accu wilt opladen off grid. voor eht opladen van autos vanaf de accu gebruik je aparte omvormers die alleen daarvoor zijn en ook alleen aanstaan als je een auto wilt opladen.
als je ook een spa hebt zou ik gewoon lucht/water warmtepompen installeren. niet kutten met boren en overige zaken. voor de kosten (helemaal icm met panelen en accus) kom je simpelweg niet uit. lucht is vele malen minder gedoe en onderhoud dan grondwaterwarmtepompen. de lucht wamtepompen flikker je ergens achterin de tuin in de bosjes bijvoorbeeld.
isolatie is simpel: meer dan je denkt en wat je aannemer wilt.
denk ook aan extra dik triple glas als je meer geluidsdemping wilt van buitenaf. ik heb zelf 15-10-8-10-12 glas (dikste wat ik kon krijgen in mijn model kozijn) en er kan buiten een vrachtwagen voor het huis staan maar dat hoor je gewoon bijna niet. dat doet 3.5cm aan glas
hang in tactvolle kamers (woonkamer en slaap/werkkamers minisplits op. beetje deftig spul van panasonic of MHI bijvoorbeeld. daarmee kan je kamers rap op temperatuur krijgen als de vloerverwarming uitstaat of nog op gang moet komen en kan je mee koelen in de zomer.
pro tip van iemand die in deze industrie zit en accus zoals dit maakt:
gebruik een modulair accu/omvormersysteem. ga niet jezelf in een ecosysteem kopen van een merk omvormer en accu. kans dat het merk niet meer bestaat, word overgenomen of niet meer word verkocht of onderhouden is extreem groot. en jij staat over 5 jaar met een dood systeem omdat 1 cel in de accu stuk is en je kan geen onderdelen kopen omdat die serie EOL is of de toko is overgenomen. gebruik een type omvormer die het geen biet uitmaakt wat voor merk accu eraan zit of die goedkeuring van "de wolk" nodig heeft om te werken. en natuurlijk off grid wilt draaien. maar zorg dat de accu onderhoudbaar is door een "doorsnee" electricien, gebruikt maakt van STANDAARD maat en model cellen en geen verplichte ecosysteem-praktijken om te werken. alles moet lokaal en zonder "wolk" kunnen werken zonder gezeik zodat je zelf of iemand kan inhuren om cellen te vervangen of whatever als er wat is en je niet een godsvermogen kwijt bent omdat je geforceerd word om apple-style gewoon de hele bende weg te gooien en wat nieuws te kopen.
je begrijpt neem ik aan dat een (nieuwe) accu van 180kWh je 70~80k gaat kosten als je goed rondshopt?
ik kan zo nog wel een paar kantjes volknallen.
[
Voor 12% gewijzigd door
flippy op 07-12-2021 09:28
]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen