Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NIeuw huis, alle opties open. Hoe naar A+++?

Pagina: 1
Acties:

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:26

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
We gaan deze week een nieuw huis aankopen waarbij we alle vrijheid hebben om deze zo te verbouwen dat het super duper duurzaam kan worden. Tenminste, dat is ons doel

De planning is als volgt.

- Aanleg van zonnepanelen op een gebied van 100 vierkante meter
- Opslag van zonne-energie in accus (180kWh)
- Grond/water warmtepomp(en)
- Isolatie in grond/muur/dak

Het betreft een huis van 3 verdiepingen van 150 vierkante meter incl. spa.

Mijn vraag is, waar moet ik op letten en wat is goed om te doen rekening houdende met de toekomst. Dit is volledig nieuw voor mij, maar wil er wel meteen goed voor gaan aangezien we toch daar naar toe gedreven worden en er nu ook subsidiepotjes voor klaar liggen. De bedoeling is veel energie opwekken en weinig betalen aan nuts bedrijven.

Alle tips and tricks zijn welkom. Leef u uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Yzord op 07-12-2021 01:33 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

niet specifiek voor energiehuishouding maar wel belangrijk:

waar mogelijk een stopcontact. (elke hoek van elke kamer)

elke kamer minstens 2 netwerkaansluitingen en alle kabels laten uitkomen in een centrale plaats waar je ruimte hebt voor netwerkspul, servers en UPS. Minstens 4 waar de tv komt. niet vergeten om netwerkaansluitingen in gangen (en woonkamer) op het plavond te zetten voor wifi access points op elke verdieping. vergeet geen netwerkkabels naar buiten te trekken waar je cameras zou kunnen plaatsen (dus voor de toekomst) en trek ook een netwerkkabel naar de plek waar de deurbel komt zodat je makkelijk een bel met camera kan ophangen die werkt via PoE zoals de cameras. waar je warmtepomp komt en elke utiliteitskamer moet je dus ook netwerk heen trekken, 2 kabels naar elke machine of geplande machine. vergeet de zolder niet!

grote meterkast met zoveel mogelijk zaken op een eigen groep en ruimte over voor meer spul. dus liefste elke kamer zijn eigen groep.

3 fase aansluiting (kabels leggen!) voor electrisch laden. ook 2 netwerkkabels meetrekken waarvan eentje naar netwerkkast en de andere naar de meterkast voor CT klemmen voor als je een lader gebruikt met load balancing. heb je ruimte voor meer autos: voor elke plaats waar een auto kan staan dit herhalen. veel ruimte in meterkast laten zodat je de schakelspullen kan installeren als je van je accu wilt opladen off grid. voor eht opladen van autos vanaf de accu gebruik je aparte omvormers die alleen daarvoor zijn en ook alleen aanstaan als je een auto wilt opladen.

als je ook een spa hebt zou ik gewoon lucht/water warmtepompen installeren. niet kutten met boren en overige zaken. voor de kosten (helemaal icm met panelen en accus) kom je simpelweg niet uit. lucht is vele malen minder gedoe en onderhoud dan grondwaterwarmtepompen. de lucht wamtepompen flikker je ergens achterin de tuin in de bosjes bijvoorbeeld.

isolatie is simpel: meer dan je denkt en wat je aannemer wilt.

denk ook aan extra dik triple glas als je meer geluidsdemping wilt van buitenaf. ik heb zelf 15-10-8-10-12 glas (dikste wat ik kon krijgen in mijn model kozijn) en er kan buiten een vrachtwagen voor het huis staan maar dat hoor je gewoon bijna niet. dat doet 3.5cm aan glas O-)

hang in tactvolle kamers (woonkamer en slaap/werkkamers minisplits op. beetje deftig spul van panasonic of MHI bijvoorbeeld. daarmee kan je kamers rap op temperatuur krijgen als de vloerverwarming uitstaat of nog op gang moet komen en kan je mee koelen in de zomer.

pro tip van iemand die in deze industrie zit en accus zoals dit maakt:

gebruik een modulair accu/omvormersysteem. ga niet jezelf in een ecosysteem kopen van een merk omvormer en accu. kans dat het merk niet meer bestaat, word overgenomen of niet meer word verkocht of onderhouden is extreem groot. en jij staat over 5 jaar met een dood systeem omdat 1 cel in de accu stuk is en je kan geen onderdelen kopen omdat die serie EOL is of de toko is overgenomen. gebruik een type omvormer die het geen biet uitmaakt wat voor merk accu eraan zit of die goedkeuring van "de wolk" nodig heeft om te werken. en natuurlijk off grid wilt draaien. maar zorg dat de accu onderhoudbaar is door een "doorsnee" electricien, gebruikt maakt van STANDAARD maat en model cellen en geen verplichte ecosysteem-praktijken om te werken. alles moet lokaal en zonder "wolk" kunnen werken zonder gezeik zodat je zelf of iemand kan inhuren om cellen te vervangen of whatever als er wat is en je niet een godsvermogen kwijt bent omdat je geforceerd word om apple-style gewoon de hele bende weg te gooien en wat nieuws te kopen.
je begrijpt neem ik aan dat een (nieuwe) accu van 180kWh je 70~80k gaat kosten als je goed rondshopt?

ik kan zo nog wel een paar kantjes volknallen. :X

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 07-12-2021 09:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Naast wat @flippy aangeeft over netwerkkabels en stopcontacten; trek meteen langs iedere bundel kabels een of twee extra loze leidingen, laat die op dezelfde plekken uitkomen. Mocht je ooit onverhoopt toch een extra kabel moeten trekken dan is een loze leiding oneindig veel waard.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Sodeju @flippy je had er zin in haha. Maar zeer zeer gewaardeerd en je brengt me zeker op meer en meer ideeen. Even over de minisplits. Wat zijn dat voor dingen? Nog nooit van gehoord eigenlijk. ik dacht meer aan een airco systeem die koelt en verwarmt in de vertrekken. In ieder geval enorm bedankt voor je input.

Over de accu's. Ik ben van plan om de modules uit een Tesla accu te gaan gebruiken voor opslag. Retecheap en net zo functioneel. Met twee Tesla 85D accu's heb ik een aardige opslag voor tussen de 15-30k euro. Zie hier voor mijn inspiratie.

• flippy
  • Niet online

flippy

Yzord schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 03:06:
Sodeju @flippy je had er zin in haha. Maar zeer zeer gewaardeerd en je brengt me zeker op meer en meer ideeen. Even over de minisplits. Wat zijn dat voor dingen? Nog nooit van gehoord eigenlijk. ik dacht meer aan een airco systeem die koelt en verwarmt in de vertrekken. In ieder geval enorm bedankt voor je input.

Over de accu's. Ik ben van plan om de modules uit een Tesla accu te gaan gebruiken voor opslag. Retecheap en net zo functioneel. Met twee Tesla 85D accu's heb ik een aardige opslag voor tussen de 15-30k euro. Zie hier voor mijn inspiratie.
google minisplit gewoon even. ;)

en je kan tesla packs gebruiken natuurlijk. ik ga uit van nieuwkoop en garantie en al die onzin. al moet je nog steeds hybride omvormers hebben die om kan gaan met een "non-ecosysteem" accu. en je moet HEEL goed erover nadenken of je gaat voor 48V of 500V accu. das wel een dingetje namelijk.

en de plek waar de accu komt te staan moet je een 100mm (of groter) spirobuis hebben recht naar buiten. mocht er iets in de (afgesloten!) bak gebeuren waar de accu instaat dan kunnen ongewenste zaken vrij naar buiten stromen.
en jouw "inspiratie" kende ik al. al werkt het hier even net wat anders en moet je het ook anders doen. iets met regels en andere voltages. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 07-12-2021 03:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 03:11:
[...]

google minisplit gewoon even. ;)

en je kan tesla packs gebruiken natuurlijk. ik ga uit van nieuwkoop en garantie en al die onzin. al moet je nog steeds hybride omvormers hebben die om kan gaan met een "non-ecosysteem" accu. en je moet HEEL goed erover nadenken of je gaat voor 48V of 500V accu. das wel een dingetje namelijk.

en de plek waar de accu komt te staan moet je een 100mm (of groter) spirobuis hebben recht naar buiten. mocht er iets in de (afgesloten!) bak gebeuren waar de accu instaat dan kunnen ongewenste zaken vrij naar buiten stromen.
en jouw "inspiratie" kende ik al. al werkt het hier even net wat anders en moet je het ook anders doen. iets met regels en andere voltages. ;)
Ah, die units bedoelde ik ook. Die heb ik nu ook hangen in mijn huidige hut. Wist niet dat het minisplit heette haha. Weer wat geleerd. Super fijne dingen idd. In de winter stook je zo je kamer warm en in de zomer koelt hij lekker.

En wat bedoel je met of ik ga voor 48V of 500V? Ik ben nog een redelijke n00b op dat gebied al heb ik wel iemand naast mij die weet hoe alles aan te sluiten is. Die heeft op schepen gewerkt waar hij zonnepanelen aansloot op de omvormers en richting opslag toe.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:08
je accus zijn voor de hobby neem.ik aan? heb je berekend/ingeschat hoeveel energie je gaat opslaan en hoeveel dit doet qua eigen verbruik vs terugleveren?

het is hebben van zoveel opslag kan vanuit idee van hobby, of pieken in het net beperken of... maar maakt wel uit voor welk type en grootte accu je dan het beste kunt gaan.

edit:
ik bedoel dat voor de meeste thuissituaties een accu van meer dan een paar kWh niks meer toevoegt. in de zomer zit ie altijd vol, in de winter raakt in een paar dagen leeg en is pas in april weer vol. kleine accus geven je een beetje dag/nacht buffer en peakshaving.

wil.je accus die echt seizoenseffect op kunnen vangen dan ga je naar zulke bizarre capaciteiten dat het nergens meer over gaat helaas.

[ Voor 38% gewijzigd door Fr33z op 07-12-2021 08:20 ]

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-11 17:48
Uit welk jaar komt je huis?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 16:22
Je stelt een vrij brede vraag en dat is het duurzaam maken van je huis. Wat is het budget ongeveer? Al de bovengenoemde opties in de reacties dat gaat al richting de 2 ton.

En dit:
Bijvoorbeeld achteraf een WTW systeem aanleggen is vrijwel niet mogelijk in een bestaande woning.

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Oon schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 02:53:
... trek meteen langs iedere bundel kabels een of twee extra loze leidingen, laat die op dezelfde plekken uitkomen. Mocht je ooit onverhoopt toch een extra kabel moeten trekken dan is een loze leiding oneindig veel waard.
Ook handig om er dan gelijk een draad in te trekken zodat je die in de toekomst kan gebruiken als trekdraad, hier in huis vergeten en achteraf krijg je er dan niet eenvoudig wat doorheen.

Verder rekening houden met op welke plekken je allemaal automatisering zou willen en daar al rekening mee te houden qua leidingen. Wil je elektrische (rol/vouw)gordijnen zorg dan dat je deze kan voeden en aansturen.

Uiteindelijk is het zuinig maken vooral een kwestie van goede isolatie, zo weinig mogelijk wamteverlies zorgt dat je af kan met minder verwarmen of minder koelen in de zomer.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:36
Mocht je willen gaan koelen met je L/W of W/W WP., denk dan ook aan geïsoleerd / afgeschermd leidingwerk voor je CV en condens afvoeren op de plekken waar je die units zou willen ophangen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:38

_Arthur

blub

com2,1ghz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:49:
Bijvoorbeeld achteraf een WTW systeem aanleggen is vrijwel niet mogelijk in een bestaande woning.
Alles kan. Ik heb recent op de 1e en zolder ook een WTW aangelegd in een huis uit '82. Voor de begagegrond was het teveel sloop/breek/zaag werk om het voor elkaar te krijgen. Maar ook dat zou mogelijk zijn; ligt er maar net aan tot hoe ver je wilt gaan. Als je een huis tot het casco sloopt, is alles mogelijk.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:37

Tazzios

..

Yzord schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 01:32:
...
- Opslag van zonne-energie in accus (180kWh)
...
WAAROM dat gaat je zo`n 65.000 euro kosten. 8)7
  • Accu doet niets voor A+++.
  • Je mag voorlopig nog salderen.
  • Ga eerst bij teruglevering; bufferen in de warmte boiler, auto laden, was en vaat draaien (en zwaar gamen/mine :+).
  • Hou wat plek vrij om accu`s te kunnen plaatsen zodat je dat kan doen wanneer het interessant wordt.
Bij een nieuwe woning zou je ook airco kanaal units kunnen gebruiken voor verwarmen koelen en ventileren.

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 07-12-2021 09:30 ]

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 18:54

Wuursj

want worst is al bezet

beumer schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:17:
[...]

Uiteindelijk is het zuinig maken vooral een kwestie van goede isolatie, zo weinig mogelijk wamteverlies zorgt dat je af kan met minder verwarmen of minder koelen in de zomer.
Precies.

Isolatie klinkt natuurlijk het minst sexy vergeleken met warmtepompen, tesla batterijen en zonnepanelen.
Toch is dat het belangrijkste en bovendien (na een WTW) het minst handig om achteraf nog aan te brengen. Als je echt duurzaam wil zijn, ga je voor dikke isolatie die tegen de passief-huis normen aanhangen. Veel andere dingen kunnen later wel. Ook zullen de andere systemen een stuk eenvoudiger / kleiner worden als je huis zo goed geisoleerd is. Minder panelen, minder accu, kleinere warmtepomp etc nodig waardoor je op grondstof gebied ook nog eens duurzamer bezig bent. Bovendien schrijven die passieve maatregelingen zoals isolatie niet of nauwelijks af. Actieve dingen slijten. Maar voor een tweaker wel leuker natuurlijk ;)

Verder zou ik eerder kijken naar warmeopslag dan naar electricitiet opslag, zeker in dit stadium van een project.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 07-12-2021 09:31 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 20:26

pietje63

RTFM

En bij isoleren is het vaak een kwestie van het zoeken van de zwakste schakel.. Heb ik zelf gemerkt bij een jaren-30-woning. Grotendeels gerenoveerd en geïsoleerd na koop, maar als je er woont ontdek je nog wat zwakke plekken.
- Op de oude wc (nu badkamer) zit ook nog een klein enkel glas (in lood) raampje, helemaal overheen gekeken bij het bestellen van de nieuwe ramen
- Schuin dak laten isoleren op zolder / vliering (maar gemist dat er op de eerste verdieping ook nog schuin dak is, en dit achteraf isoleren is volgens diverse leveranciers niet te doen).
- glas vervangen, maar 100 jaar oude kozijn hebben ook hun beperkingen

maar op basis van de topicstart ga ik er vanuit dat TS een nieuwbouw huis heeft, dan mag je er toch vanuit gaan dat met de huidige bouwnormen eea goed geisoleerd is?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verticale douche wtw
Balans ventilatie
Trippel glas
Ingebouwde zonwering / rol luiken, want een goed geïsoleerd huis wordt vaak erg warm in de zomer waardoor je weer een airco gaat plaatsen.
Overal netwerk en stroom
Zeer goede isolatie plaatsen
Warmtepomp
Geen hout kachel want dat is niet duurzaam en zeer ongezond.

[ Voor 38% gewijzigd door jhead22 op 07-12-2021 09:44 ]

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Bedankt voor de vele input zover. Huis is gebouwd in 1980 en is vrijstaand. En accu’s is niet echt voor de hobby. In de kelder zit een complete spa, dus zwembad, jacuzzi, stoombad en sauna dus ik wil mijn energie zoveel mogelijk zelf opwekken en kunnen opslaan. Het budget is groot genoeg. Ik wil het gewoon meteen goed aanpakken voordat we intrekken.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 16:22
_Arthur schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:28:
[...]

Alles kan. Ik heb recent op de 1e en zolder ook een WTW aangelegd in een huis uit '82. Voor de begagegrond was het teveel sloop/breek/zaag werk om het voor elkaar te krijgen. Maar ook dat zou mogelijk zijn; ligt er maar net aan tot hoe ver je wilt gaan. Als je een huis tot het casco sloopt, is alles mogelijk.
Er is een realistische grens en een ROI. Je gaat ook niet zomaar een paar ton zinloos pompen in een bestaande woning, dan koop je eerder een kavel en bouw je daar een nieuw huis wat financieel aantrekkelijker is lijkt mij.
TS vermeldt ook niet wat voor huis het is. We kunnen hier van alles roepen maar dat is zinloos.
Zijn er bijvoorbeeld koudebruggen. Hoe zit het met de bestaande isolatie. Wat voor dak. Hoe zit het met de vloer. Is er een kruipruimte.
Je kan oneindig veel maatregelen bedenken, echter moet je rekening houden met de bestaande situatie en of de maatregel wel nut heeft.

Ik hoef in mijn woning uit 1988 geen triple glas te nemen met ventilatieroostertjes bijvoorbeeld.
Budget staat ook niet toe om een kernreactor te plaatsen in mijn kruipruimte :P

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Yzord schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:42:
Bedankt voor de vele input zover. Huis is gebouwd in 1980 en is vrijstaand. En accu’s is niet echt voor de hobby. In de kelder zit een complete spa, dus zwembad, jacuzzi, stoombad en sauna dus ik wil mijn energie zoveel mogelijk zelf opwekken en kunnen opslaan. Het budget is groot genoeg. Ik wil het gewoon meteen goed aanpakken voordat we intrekken.
Die accu is wel voor de hobby ;)
Ik heb een keer uitgerekend wat het opslaan van energie voor mijn all-electric huis kost. Alleen januari 2020 (niet eens een koude januari) was mijn verbruik 850 kwh en de opwek is dan weinig bij mij, zo'n 50kwh. Blijft dus 800 kwh over. Dat zijn heel veel tesla accu's die je in de zomer moet opladen. Ik weet niet wat die tesla dingen doen maar ik heb een setje Lifepo4 accu's ingekocht via een inkoopactie a 125 euro per kwh. Daarmee zou die maand januari me € 129.298,16 aan accu's alleen kosten. En dan moet de rest van de winter (en sauna en stoombad) nog..

Ik ga toch maar verder met de verbruikskant aanpakken ;)

Zeker met een vrijstaand huis uit 1980. Dat verdient heel veel isolatie aanpak als je dat goed duurzaam wil krijgen.

Nu met nog saldering aan kun je het stroomnet als grote accu gebruiken dus die accu's kosten vooralsnog alleen geld. Met saldering is het elimeneren van je energie rekening natuurlijk nog eenvoudig. Daarna zie ik toch meer in warmteopslag (en isoleren, isoleren en isoleren en WTW).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• flippy
  • Niet online

flippy

accu heeft wel enkele voordelen voor de toekomst.

je kan sneller laden dan de 3x25A die je krijgt.
je zit niet vast aan laden tijdens daltarief om pecunias te sparen
met meerdere autos is 3x25A echt wel een issue om alles netjes vol te krijgen en ook nog eens je huisverbruikers vrij te kunnen gebruiken. ff de kookplaat en oven aanzetten terwijl er 2 autos aan het opladen zijn en de verwarming aanstaat komt gewoon op geen enkele manier uit.
in de winter kan je bijvoorbeeld ervoor kiezen om alleen tijdens daltarief de accu bij te laden om dat overdag te verbruiken.
je kan onbegrenst vermogen van de panelen in de accu duwen terwijl de panelen van de buren ermee stoppen omdat het voltage op het net teveel is gestegen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 07-12-2021 10:07 ]

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-11 12:33

apt

Tazzios schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:29:
[...]

WAAROM dat gaat je zo`n 65.000 euro kosten. 8)7
  • Accu doet niets voor A+++.
  • Je mag voorlopig nog salderen.
  • Ga eerst bij teruglevering; bufferen in de warmte boiler, auto laden, was en vaat draaien (en zwaar gamen/mine :+).
  • Hou wat plek vrij om accu`s te kunnen plaatsen zodat je dat kan doen wanneer het interessant wordt.
Precies. Ik zou wel zorgen voor ruimte om warmte en stroom te kunnen bufferen. Nu is dat misschien nog niet rendabel, maar dat wordt het wel. Dus een ruime technische ruimte, ipv een krappe typisch Nederlandse CV-kast.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@flippy ja bij het overbruggen van dag-nacht kunnen accu's misschien nog wel wat betekenen. En financieel kom je dan misschien ook wel uit als je daarmee een groter deel van je eigen opbgrenst kan verbruiken als saldering niet meer bestaat. Mijn accu's kosten aan slijtage 6ct per kwh als de specs een beetje kloppen dus dat kun je vrij eenvoudig uitrekenen.
Maar mij inziens helpen accu's (nog) niet bij seizoens overbruggingen en dat is de grootste uitdaging bij verduurzaming.

Overigens zie ik je voorbeelden vooral als luxe problemen die alleen maar ten koste gaan van verduurzaming. Een auto laden uit andere accu's kost 2x laadverliezen waar loadbalancing veel meer kan doen. Op een hele avond/nacht kan dat laden wel even een half uurtje wat minder als je aan het koken bent. Ook een WP kan rustig even uit in een geisoleerd huis en bovendien is dat geen hoge piek verbruiker. De mijne doet max. 10% van een 3x25A aansluiting...

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 07-12-2021 10:26 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

salderen is op het moment dat dit systeem klaar is ook al toe aan het afbouwen. en dat afbouwen gaat elk jaar hoger worden. dus de kosten"besparing" is wel vanaf het begin aanwezig.

en je kan rustig toppen met laden natuurlijk als er andere verbruikers aanstaan maar aangezien je 3x25A hebt en je verdeling niet perfect kan zijn moet je wel in je achterhoofd houden dat je oven, kookplaat en afwasmachine (en de wasmachine) wel goed verdeeld zijn over de fases. men kan niet blind zulke meuk ergens aan knopen. immers doen de meeste kookplaten gewoon 1 kant van de plaat op 1 fase en de andere kant op de andere fase. dan kan het erg ongelukkig uitkomen als je vastzit aan die 25A. helemaal als je ook nog warmtepompen en andere meuk hebt draaien.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:43
Is dit in België?

180 kWh accu in huis is echt te bizar voor woorden, waarom zou je dat willen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
flippy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:05:

je kan onbegrenst vermogen van de panelen in de accu duwen terwijl de panelen van de buren ermee stoppen omdat het voltage op het net teveel is gestegen.
Maar de accu zit nog vol van gister... Ja dat is zomers gewoon de situatie als je tientallen kWh per dag van het dak haalt. Je kunt maar zo en zoveel kWh nuttig verbruiken
flippy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:23:
salderen is op het moment dat dit systeem klaar is ook al toe aan het afbouwen. en dat afbouwen gaat elk jaar hoger worden. dus de kosten"besparing" is wel vanaf het begin aanwezig.
Wow jij hebt een glazen bol die werkt? Do tell do tell?

Het Salderingafbouwvoorstel is
a) Controversieel verklaard door de kamer na de val van het kabinet.
b) Er zit een geheel andere 2e kamer, en we hebben net een verpletterend klimaatrapport gekregen... Het zou me verbazen als het voorstel in de huidige vorm door komt.
c) We zijn riant te laat om het voorstel in 2023 in te laten gaan

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 07-12-2021 10:27 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• flippy
  • Niet online

flippy

d) energiemaatschappijen hebben hele diepe zakken en zitten al jaren te drukken om dit erdoor te krijgen.

[ Voor 71% gewijzigd door flippy op 07-12-2021 10:31 ]

• B4llistic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022
Waarom zou je dit allemaal willen doen? Je gaat het nooit terugverdienen en levert potentieel wel in op comfort.

• Ronald
@flippy Salderen van belastingcomponent zal ze worst wezen... en dat hebben ze ook al een keer gepubliceerd. Het salderen van transport is voor hun irritant ja.

Niets van deze argumenteren maken absolute stelligheid dat saldering gaat verdwijnen correct.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij zijn hetzelfde aan het doen met een vrijstaande woning uit '86 met 260m2 vloeroppervlak over twee verdiepingen en een vliering. De spa komt later, maar de aanpak:
1) Vergunningen regelen. Je zult de buitenzijde gaan isoleren gok ik, reken op een 150k aan kosten voor die isolatie (je hebt een verdieping extra, maar minder dakoppervlak, maar die kosten lopen niet zo ver uiteen) afhankelijk van de gevelafwerking en kozijnen/triple glas kosten. Als je de buitenzijde isoleert ga je veelal over het bouwvlak heen en wijzigt het aanzicht, dus een goed schetsplan maken en de gemeente er vroeg in meenemen is key, als ze tegen gaan werken (hebben ze hier bij de toekomstige nieuwe buurwoning gedaan) ben je 2.5 jaar verder voor een vergunning met enorme wijzigingskosten.
2) De buitenzijde isoleren. Om A+++ te gaan heb je minimaal 20cm nodig aan een Isobouw Slimfort of vergelijkbaar (duurzame natuurlijke materialen kan uiteraard ook). Met alleen spouwmuurisolatie kom je er niet.
3) Een goede inschatting maken van het benodigde vermogen van je warmtepomp. Kijk sowieso even in het register of een warmtepomp op je locatie kan, mag en voldoende vermogen levert.Reken voor een aardwarmtepomp met een vrijstaande woning en 150m2 oppervlak over drie verdiepingen op een pomp van meer dan 10Kw en twee of drie boringen, kosten zo'n 30k+.
4) WTW toevoegen, desnoods decentraal. Helemaal met een spa creëer je veel vochtige warmte, daar moet je iets mee (dus waarom niet hergebruiken danwel afvoeren). Zonder WTW haal je A+++ niet.
5) Schakel een goede constructeur en aannemer in die ervaring heeft met dit soort projecten. Met name de isolatie van het dak moet even goed berekend worden.

Waar komen je zonnepanelen? Op schuren? (of heb je nét 100m2 aan dak?) Je mag niet zomaar zonnepanelen in je tuin leggen bijvoorbeeld. Ook mag je vaak niet je hele dak volleggen (hier is het afhankelijk van de openbare/niet openbare kant 50% of 75%)
B4llistic schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:33:
Waarom zou je dit allemaal willen doen? Je gaat het nooit terugverdienen en levert potentieel wel in op comfort.
Om je footprint kleiner te maken? En ik vraag me af hoe ik inlever op comfort in een huis wat in de winter overal even warm is en in de zomer wordt gekoeld?

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 07-12-2021 11:01 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:41:
@flippy Salderen van belastingcomponent zal ze worst wezen... en dat hebben ze ook al een keer gepubliceerd. Het salderen van transport is voor hun irritant ja.

Niets van deze argumenteren maken absolute stelligheid dat saldering gaat verdwijnen correct.
er is wettelijk vastgelegd dat er een "redelijke" vergoeding betaald moet worden. niks meer of minder. en 1 minister "besluit" wat dat mag zijn elk jaar. en nee, jij hebt geen toegang tot zijn luisterend oor, de netbeheerders en energiemaatschappijen hebben dat wel. die hebben gewoon zijn prive nummer thuis.

dit heeft alleen niks te maken met de vraagstelling. of het wel of niet erdoor gaat binnenkort (of later) staat los van het nut van een thuisaccu. helemaal icm met het opladen van autos en andere grote verbruikers zonder dik te moeten lappen voor een opwaardering van je aansluiting. das 1000+ per jaar extra wat je al bespaart.

• Ronald
@flippy nogmaals... ik val over jouw stelligheid. Je beweerd zaken als absolute waarheid die het niet zijn.

Het controversiële wetsvoorstel staat overigens 75% van het levertarief in als minimum teruglever. Dat is best aantrekkelijk met het oog op wat nu te zien is bij 1 van de aanbieders (45ct vs 6ct teruglever).
En omdat het de wettekst is, gaat het ook niet veranderen met een belletje aan de minister.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Overigens is het met een inpandig zwembad best handig om ook daar met een warmtepomp te gaan werken. Dan sla je een deel van je overschot aan energie op als warmte in het zwembad.

Wel vraag ik me af of je, zelfs als je 100m2 aan panelen vollegt, niet alsnog veel gaat moeten betalen aan de NUTS. Stoomcabines, jacuzzi's en zwembaden zijn nou niet heel goed voor je energiebehoefte (wij gaan uiteindelijk ook baden en sauna's aanleggen, maar wel wetende dat we dan met 52 panelen alsnog niet nul op de meter zullen zijn, we zullen dan ook de schuren/stallen gaan voorzien van zonnepanelen tegen die tijd, de slimme oplossingen moeten daarvoor nog uit de pen komen).

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 07-12-2021 11:56 ]

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:46
mooi topic. TS heeft duidelijk veel geld én wil een luxueus maar duurzaam huis; die combinatie is niet vanzelfsprekend.
Mijn advies zou zijn "Huur ook kennis in". Dus niet alleen hier vragen of allerlei websites langs gaan, maar op zoek gaan naar iemand die echt weet waar hij het over heeft. En als je bij de eerste geen goed gevoel hebt, door naar de volgende.
Wij hebben het 5 jaar geleden een stuk kleinschaliger aangepakt (jaren '70 huis gekocht en verduurzaamd), en wat ik toen geleerd heb is dat je inderdaad altijd begint aan de verbruikskant. Isoleren dus, door hele 'dikke' muren, triple glas, vloer- en zolderisolatie, zonneschermen. Als je dat goed doet, in combinatie met een type D ventilatiesysteem, dan heb je maar weinig warmte nodig om je huis op een fijne temperatuur te houden en in de zomer houd je de warmte effectief buiten.

Wat betreft die 180 kWh accu-opslag; zou je daar niet 2 of 3 tweedehands Tesla's voor kunnen inzetten? De hele auto, of de accu's uit sloop-Tesla's? Die accu-capaciteit schijnt na >5 jaar nog best hoog te zijn. Ik weet dat de importeur van Toyota jaren geleden al iets zei als "kom maar hier met de accu's van sloop Priussen, die gebruik ik wel als stationaire accu voor bij ons gebouw", om daarmee ook zijn vertrouwen in de levensduur van die accu's uit te spreken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Yzord schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:42:
In de kelder zit een complete spa, dus zwembad, jacuzzi, stoombad en sauna
dan heb je een hoge warmte vraag (ook in de zon maanden) en ben je waarschijnlijk veel beter af met zonnecollectoren.

• Fr33z
@flippy @Wuursj @Verwijderd

dat accuplan is bezopen. Je kunt dit redelijk simuleren en daar komt eigenlijk altijd hetzelfde uit. Er zijn grofweg 2 stukken van het spectrum, het midden bereiken komt eigenlijk niet voor:

1. je hebt een relatief kleine accu waar je dag/nacht buffering mee kunt doen. Voor de meeste huizen is dat dan een keer 2 of 3 kWh. Jij bouwt blijkbaar iets groots/duurs/luxeus dus misschien 10 kWh. Een grotere accu heb je in het deel van het jaa rmet veel zo'n verder geen klap aan want zoals @Ronald al zei, dat ding zit nog halfvol van gisteren en dan beginnen je zonnepanelen potverdikke om 5:30 sochtends alweer als een malle stroom te maken :+

kortweg: je krijgt het in de zomer niet snel genoeg op / je krijgt je accus niet leeg

2. je gaat voor seizoensopslag en probeert bijv. een maand aan elektriciteit te bufferen. Hiervoor moet je al snel in de orde van honderden kWhs denken, en dan kom je bij het volgende:

ongeloofdlijk zonde van het geld / de gebruikte grondstoffen. Je hebt vele tienduizenden euro's nodig om dit te realiseren en dan heb je een systeem wat misschien max 5x per jaar volledig laad en ontlaad. Dat is als hele vette windturbine kopen en die dan maar 5x per jaar aanzetten. De rest van de tijd staat die meuk gewoon te verouderen.

@Verwijderd je hebt blijkbaar grote plannen en veel geld, erg cool. Ga alsjeblieft ook kennis inhuren, daar wordt je puzzel een stuk leuker van en geeft je ook betere uitkomsten. 8)

• flippy
  • Niet online

flippy

zon grote accu is helemaal niet raar als men 1~2 EV's voor de deur heeft staan. dan plemp je alle productie van 1~2 dagen zo weg in die auto(s). met zon opstelling is het mogelijk om vrijwel volledig op zonnerenergie te rijden, helemaal in de zomer. nog afgezien van de beperking die 3x25A je oplevert als je met een beetje comfort wilt opladen als je thuis bent.

• Fr33z
flippy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:13:
zon grote accu is helemaal niet raar als men 1~2 EV's voor de deur heeft staan. dan plemp je alle productie van 1~2 dagen zo weg in die auto(s). met zon opstelling is het mogelijk om vrijwel volledig op zonnerenergie te rijden, helemaal in de zomer. nog afgezien van de beperking die 3x25A je oplevert als je met een beetje comfort wilt opladen als je thuis bent.
eeeuh, natuurlijk is dat bezopen. Ik weet dat je veel in de accu-techniek zit en hier wel verstand van hebt maar hier kan ik echt niet bij |:(

Ja ok je kunt dan misschien je EV's er ook mee opladen, maar gezien het feit dat je vaak zo'n 6 a 7 km uit een kWh kunt persen en een beetje EV misschien 40 of 50 kWh accu heeft komt dat dus neer op zeer regelmatig 350 km rijden. anders zit je gewoon 1 dag later met het probleem dat al je accu's vol zijn.

Dus ja, met EV's kun je wel veel kWhs wegdraaien inderdaad, maar dan nog moet je echt hele behoorlijke afstanden afleggen (paar keer per week 350 km, natuurlijk zijn die mensen er maar of je dat moet willen ... :+ )

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-10 14:18
Begin met isoleren, isoleren en isoleren.
De normen uit het Bouwbesluit zijn minimale standaarden en dan loop je eigenlijk op het randje. Alle warmteverlies die je kan voorkomen is winst en hof je niet meer op te wekken. Compenseren met warmtepompen en zonnepanelen is weggegooid geld; die puzzel komt pas wanneer je weet dat je je isolatie op orde hebt. En isoleren gaat natuurlijk wel hand in hand met ventileren.

Pas daarna ga je de warmteafgifte en de opslag- en opweksystemen dimensioneren. Warmteafgifte natuurlijk als LT systeem uitgevoerd. Een (bodem) WKO is wat mij betreft vooral interessant wanner je ook wilt koelen. Blijven dure systemen die je meestal niet kan terugverdienen en wel de nodige onderhoud vergen. Als je niet wilt koelen is een bovengrondse warmtepomp vaak interessanter en ook makkelijker aan te passen in de loop van de tijd.

De keuze van je verwarmingssysteem bepaald voor een groot deel ook hoeveel elektra je wilt genereren en daarmee de dimensionering van je zonnepanelen. Opslag klinkt interessant, maar is op dit moment nog erg duur. Zoals anderen al aangaven kun je voorlopig misschien beter dat uitstellen, maar wel een plek daarvoor reserveren. Overigens kun je natuurlijk ook een elektrische auto daar (ten dele) voor gebruiken.

Ten slotte: het gaat hier om een behoorlijke investering. Haal hier een goede adviseur bij en laat je niet gek maken door rekensommetjes en beloofde rendementen. Alle energie die je laat weglekken of verbruikt kost geld, dus daar begint het. De rest is een kwestie van efficiency en kostenafwegingen. Succes.

• ApC_IcE
  • Laatst online: 22-11 16:13

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

mooi plan, ik lees mee :)

• flippy
  • Niet online

flippy

Fr33z schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:44:
[...]

eeeuh, natuurlijk is dat bezopen. Ik weet dat je veel in de accu-techniek zit en hier wel verstand van hebt maar hier kan ik echt niet bij |:(

Ja ok je kunt dan misschien je EV's er ook mee opladen, maar gezien het feit dat je vaak zo'n 6 a 7 km uit een kWh kunt persen en een beetje EV misschien 40 of 50 kWh accu heeft komt dat dus neer op zeer regelmatig 350 km rijden. anders zit je gewoon 1 dag later met het probleem dat al je accu's vol zijn.

Dus ja, met EV's kun je wel veel kWhs wegdraaien inderdaad, maar dan nog moet je echt hele behoorlijke afstanden afleggen (paar keer per week 350 km, natuurlijk zijn die mensen er maar of je dat moet willen ... :+ )
je hebt mensen die kopen een corsa voor woon-werk en anderen een Q6 quattro sline whatever.

een grotere buffer geeft je meer mogelijkheden en als iemand geinformeerd is van de kosten en bereid is om dat te betalen zie ik niet wat het probleem is. dat jij het niet het geld waard vind wil niet zeggen dat iedereen dat ook (moet) vinden.

en dan nog, met 2 teslas of e-trons of EQC's trek je die hele accu practisch leeg in 1 avond. laat staan als de kids nog electrisch gaan rijden of er mensen op bezoek komen die willen bijtoppen.

je weet niet wat de aankomende jaren brengt en dat is juist de opzet van TS, goed beslagen de toekomst in zodat je maar 1x hoeft te breken en niet over paar jaar "o ja, dat had beter anders gekund" zoals men vrijwel overal ziet.

• twain4me

twain4me

flippy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:04:
[...]

je hebt mensen die kopen een corsa voor woon-werk en anderen een Q6 quattro sline whatever.

een grotere buffer geeft je meer mogelijkheden en als iemand geinformeerd is van de kosten en bereid is om dat te betalen zie ik niet wat het probleem is. dat jij het niet het geld waard vind wil niet zeggen dat iedereen dat ook (moet) vinden.

en dan nog, met 2 teslas of e-trons of EQC's trek je die hele accu practisch leeg in 1 avond. laat staan als de kids nog electrisch gaan rijden of er mensen op bezoek komen die willen bijtoppen.

je weet niet wat de aankomende jaren brengt en dat is juist de opzet van TS, goed beslagen de toekomst in zodat je maar 1x hoeft te breken en niet over paar jaar "o ja, dat had beter anders gekund" zoals men vrijwel overal ziet.
Je nu vast leggen aan een grote investering met een beperkte use case is juist niet flexibel met het oog op de toekomst, dus die "o ja, dat had beter anders gekund" gaat juist komen als je je nu vast legt. ;)

• flippy
  • Niet online

flippy

twain4me schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:22:
[...]

Je nu vast leggen aan een grote investering met een beperkte use case is juist niet flexibel met het oog op de toekomst, dus die "o ja, dat had beter anders gekund" gaat juist komen als je je nu vast legt. ;)
een te grote accu is veel minder een probleem dan een te kleine.

ik heb mijn hele huis voorzien van erg peppie U/FTP kabel. is het een flinke investering? ja, die meuk kost 3x zoveel dan regulier cat5 spul. is dat het waard? waarschijnlijk niet. maar gezien de huidige PoE standaarden die tot 100W+ gaan heb ik liever te goed kabel dan onderbemeten als er in de tokomst nieuwere standaarden komen die nog meer eisen van de kabels. ook al gebruik ik het nu en in de nabije toekomst niet tot zijn volle potentiaal en mogelijk nooit. die raspberry pi en camera die er nu aanhangt kan het geen bal schelen in elk geval. dat zijn gewoon de keuzes die je maakt. net als een extra airbagpakket bij een auto. kost het knaken? ja zeker. heb je het nodig? liever niet dan wel, maar als ik het nodig heb ben ik wel blij dat ik toendertijd die extra investering heb gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 07-12-2021 16:29 ]

• twain4me

twain4me

flippy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:28:
[...]

een te grote accu is veel minder een probleem dan een te kleine.

ik heb mijn hele huis voorzien van erg peppie U/FTP kabel. is het een flinke investering? ja, die meuk kost 3x zoveel dan regulier cat5 spul. is dat het waard? waarschijnlijk niet. maar gezien de huidige PoE standaarden die tot 100W+ gaan heb ik liever te goed kabel dan onderbemeten. ook al gebruik ik het nu en in de nabije toekomst niet tot zijn volle potentiaal en mogelijk nooit. dat zijn gewoon de keuzes die je maakt. net als een extra airbagpakket bij een auto. kost het knaken? ja zeker. heb je het nodig? liever niet dan wel, maar als ik het nodig heb ben ik wel blij dat ik toendertijd die extra investering heb gedaan.
ik zeg niet dat je nooit een accu moet kopen. een pas op de plaatst is soms veel slimmer

UTP kabel wordt niet met de dag goedkoper en heeft niet op dit moment de salderingsregeling. ik heb ook gewoon een kabel liggen voor als een thuis accu nuttig is. op dit moment is het in mijn geval ( en in 99,99999% van de gevallen) zinloos. Wachten leverd mij uiteindelijk veel meer op. (betere , nieuwere, goedkopere accu's) en alles wat het mij kost zijn laadpalen met loadbalancing, want uiteindelijk is dat op dit moment je enige use case buiten een hobby hebben : De capasiteit verhogen.

De toekomst van salderen is onzeker, gezien er nagenoeg geen partijen voor afschaffen zijn kan afbouw of afschaf best wel bv 5 jaar worden uitgesteld, het is niet voor niets controvencieel verklaard.

• flippy
  • Niet online

flippy

de 100km/u op de snelweg was/is ook controversieel.

andere mensen, andere wensen.

ik deel je mening dat het rustig anders/beter kan maar zonder echt inhoudelijk naar de situatie te kijken kan niemand defnitief daar echt wat over zeggen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 15:43

Barrycade

Through the...

Wat een ruis allemaal om wat tech luchtfietserij.

Ik neem aan dat er een redelijke aansluiting naar dat huis ligt, aangezien er in een jaren 80 huis met zwembad de energie de deur / ramen / vloer uitvliegt.

Dus waarom blind staren op een accupakket dat een 3e kost van gemiddeld woonhuis? Leuk omdat het tech is?

Ik neem aan dat omdat het geld van TS blijkbaar over de plinten klotst er een architect komt kijken om het paleisje naar de 21e eeuw te brengen? Dus zou focussen op hoe zo efficiënt mogelijk zwembad / huis / stal / garage te verwarmen en van stroom te voorzien en dan aan de hand van de berekende vraag eens verder te kijken naar hoeveelheid zonnepanelen en eventuele accu's. Super saai natuurlijk, maar wel veel logischer.

Denk dat TS dan ook nog wel 35 cent kan betalen aan de snellader voor zijn e-Qnogwat totdat hij weet hoe groot zijn energie behoefte is voor zijn transport.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Met de hoeveelheid warmte generatie die je nodig hebt voor je spa (zwembad en jacuzzi lees ik), is het onzinnig om accu's te installeren voor de nachtproductie. Elektrisch opgeslagen energie gebruiken om je zwembad water te verwarmen in de nacht is eigenlijk zonde van de energie. Beter is om juist het zwembad water als buffer in te zetten, en dus vooral je zwembadwater te verwarmen als er energie in overvloed is (als de zon dus schijnt). Ook presteren eventuele lucht/water warmtepompen om je (zwembad)water te verwarmen beter bij een hogere buitentemperatuur, dus eigenlijk ook zonde om deze 's nachts continu aan het werk te zetten.

In jouw situatie zal warmte bij verre je grootste energiebehoefte zijn, dus buffer het dan ook in warmte. Lees dit stukje eens door en zie onderaan de tekst wat voor formaat warmtebuffers er soms gehanteerd worden: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

Dit kan dan mogelijk interessant zijn met zonnecollectoren als warmwater bron of lucht/water warmtepompen.

Of het economisch uitkomt weet ik niet, maar ik denk dat je verder moet denken dan alleen accu's als je echt wilt gaan bufferen.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:32
Begin bij de basis.

1 Zonnepanelen
2 Huis goed isoleren
3 Warmtepompen voor verwarming huis en zwembad
4 Goede afdichting zwembad als deze niet in gebruik is om te voorkomen dat warmte weglekt.

5 Genoeg accu capaciteit om 1 nacht elektrisch te kunnen draaien, let er wel op dat zwaardere omvormers behoorlijk aan de prijs zijn. En doe jezelf een plezier en ga niet zelf proberen een accu pakket te fabriceren. Kans op problemen of brand is daarbij te hoog.
Pagina: 1