Correcte vloeropbouw garage kiezen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoNickLim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-12-2024
Hallo,

Ik heb een vraag over onze nieuwe vloer in de garage. Ik vraag me af of onze vloeropbouw wel passend is bij de toepassing.

Een korte achtergrond:
Op dit moment zijn we in onze vrijstaande garage de betonvloer eruit aan het halen omdat we daaronder onze nieuwe hemelwaterafvoer aan het leggen zijn. Een andere reden om de gehele vloer eruit te halen is omdat er altijd vocht op de vloer staat. Het lijkt alsof het vocht condenseert op de koude (niet geïsoleerde) vloer. De huidige vloer is 25m2, 100mm beton met 20mm zandcement erbovenop. De vloer is niet gewapend in ligt op een fijne compacte laag gele zand van ongeveer 60cm, daaronder zit zwarte grond. De garage is altijd gebruikt als garage en klushok, de constructievloer heeft nooit gebreken vertoont.

Het huidige idee is nu om de vloer te isoleren met 130mm EPS op de gele zand. Dan 100mm beton met staalvezels 25 kg/m3. Met daarbovenop ~20 mm zandcement. Ik heb hier twee vragen bij:

Ik lees op enkele plekken over dampwerende folie tussen de gele zand en de EPS, dit om optrekkend vocht tegen te houden. Ik heb het zelf nog nooit gezien en snap niet helemaal of dit wel nodig is.

Als ik zoek op “vloeropbouw isolatie” zie ik ook een aantal voorbeelden waarbij de isolatie juist tussen de beton en de zandcement zit. Ik snap dat dit wellicht beter is voor de isolatie, maar is dan de zandcement vloer niet te zwak?

Hopelijk kan iemand dit beantwoorden, feedback is altijd gewenst! Alvast bedankt!

Groetjes,
Noud

Beste antwoord (via AnnoNickLim op 10-12-2021 20:34)

• Cash4Gold
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-03-2024
Bij onze garagevloer had de constructeur gerekend met 120mm beton en netten van Ø6-150, maar wij gingen liever voor een zwaardere vloer.
Na overleg met het vloerenbedrijf besloten om 100mm xps isolatie toe te passen en een betonvoer van 150mm met netten onderin van Ø8-150.
Tevens hebben we vloerverwarming toegevoegd.

- Grondfolie
- Isolatie
- Folie voor het voorkomen van drijvende isolatie
- Wapening Ø3
- Vloerverwarming
- Afstandhouders, hoogte 5cm
- Wapening Ø8-150/15

Vloer is nu gevlinderd en ziet er zeer netjes uit. We zijn de garage nog aan het afwerken en merken wel dat er wel heel makkelijk vlekken op komen (rubberen voetjes van de compressor laten al afdrukken achter).
We denken no wel na om de vloer nog af te werken met epoxy oid. wanneer we klaar zijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIPXCerwAjiFojnvRFh9yl5LC-s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RuK6ecZBErFF2DmicLZaWeeW.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38
Waarom nog een zandcementvloer er boven op? Als je toch bezig gaat zou je die m.i. beter weglaten en de betonvloer netjes afwerken. Dat is minder werk, netter af te werken en zo’n betonvloer is een stuk sterker.

Dan heb je meteen niet meer de optie om de isolatie tussen het beton en de cementdekvloer te doen :p Wat ik persoonlijk ook niet aan zou durven bij een vloer waar een auto op komt te staan. Prima voor in huis, maar een garage is toch wat anders.

EPS is wel dampremmend, maar niet dampdicht. Voor die paar euro extra zou ik niet besparen op een folie onder de EPS.

-edit- de minimale dikte van een zandcementvloer is volgens mij meer dan 20mm, ik houdt zelf altijd minimaal 40mm aan. En ga je isolatie tussen beton en dekvloer leggen dan moet die sowieso nog een stuk dikker zijn. Je huidige dekvloer is ook 20mm zie ik, gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe ziet die er uit?

[ Voor 19% gewijzigd door decipherer op 06-12-2021 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hier gestabiliseerd zand, folie, eps en dan een gevlinderde betonvloer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ronald.42 schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:09:
Hier gestabiliseerd zand, folie, eps en dan een gevlinderde betonvloer.
Hier ook zoiets, maar ik snap niet helemaal waarom de TS die nieuwe HWA niet onder de huidige vloer door laat 'spuiten' en de huidige 100mm vloer gewoon laat liggen. Meestal is zo'n vloer een dragend deel voor de hele garage (plaatfundering) ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoNickLim
decipherer schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:07:
Waarom nog een zandcementvloer er boven op? Als je toch bezig gaat zou je die m.i. beter weglaten en de betonvloer netjes afwerken. Dat is minder werk, netter af te werken en zo’n betonvloer is een stuk sterker.

Dan heb je meteen niet meer de optie om de isolatie tussen het beton en de cementdekvloer te doen :p Wat ik persoonlijk ook niet aan zou durven bij een vloer waar een auto op komt te staan. Prima voor in huis, maar een garage is toch wat anders.

EPS is wel dampremmend, maar niet dampdicht. Voor die paar euro extra zou ik niet besparen op een folie onder de EPS.

-edit- de minimale dikte van een zandcementvloer is volgens mij meer dan 20mm, ik houdt zelf altijd minimaal 40mm aan. En ga je isolatie tussen beton en dekvloer leggen dan moet die sowieso nog een stuk dikker zijn. Je huidige dekvloer is ook 20mm zie ik, gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe ziet die er uit?
Bedankt voor je antwoord! De zandcementvloer was stiekem ook wel bedoelt omdat we die prima zelf kunnen afrijen. Een betonvloer vlinderen vind ik wat spannender :). Ik zal eens op Youtube rondneuzen naar zelf een betonvloer strak afwerken. De hoogte van de vloer is wel vast, i.v.m. de garagedeuren. Later de vloer ophogen is dus hoogstwaarschijnlijk. Wat betreft de dampwerende folie en die paar euro moet ik je gelijk geven.

Hierbij een foto van de huidige vloer. Het is slecht te zien op deze foto, maar rechts kun je het verschil tussen de beton en zandcement zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrRILiBH64UMz-YUkUKYvexwzzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EujdCoL4S7kNHLjtiunU3xyq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnnoNickLim
Will_M schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:13:
[...]

Hier ook zoiets, maar ik snap niet helemaal waarom de TS die nieuwe HWA niet onder de huidige vloer door laat 'spuiten' en de huidige 100mm vloer gewoon laat liggen. Meestal is zo'n vloer een dragend deel voor de hele garage (plaatfundering) ;)
Hoi, bedankt voor je reactie :).
Juist ook om die isolatie willen we de vloer eruithalen. Daarnaast is het ook gewoon leuk werk ;). We kunnen de ruimte prima even missen. Bij deze "verbouwing" passen we ook andere dingen aan, zo komt er een grote mantelbuis vanuit de kelder van het woonhuis naar de garage, en er komt een pompput in de garage.

Deze vloer is gelukkig niet dragend, zoals in mijn vorige bericht te zien is op de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38
AnnoNickLim schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:17:
[...]

Bedankt voor je antwoord! De zandcementvloer was stiekem ook wel bedoelt omdat we die prima zelf kunnen afrijen. Een betonvloer vlinderen vind ik wat spannender :). Ik zal eens op Youtube rondneuzen naar zelf een betonvloer strak afwerken. De hoogte van de vloer is wel vast, i.v.m. de garagedeuren. Later de vloer ophogen is dus hoogstwaarschijnlijk. Wat betreft de dampwerende folie en die paar euro moet ik je gelijk geven.

Hierbij een foto van de huidige vloer. Het is slecht te zien op deze foto, maar rechts kun je het verschil tussen de beton en zandcement zien.
[Afbeelding]
Haha, ik begrijp je punt rondom het afwerken. Maar ik heb zelf een andere ervaring: nog nooit een cementdekvloer gesmeerd maar wel twee keer een vloer gevlinderd zonder eerdere ervaring, en beiden zijn er netjes uit gekomen. Minder netjes dan laten doen waarschijnlijk (alhoewel dat ook niet altijd netjes gebeurd), maar toch een stuk beter dan zandcement. De eerste vloer heb ik minder glad gevlinderd en daarna een epoxy laag gegeven en dat zag er echt superstrak uit. De tweede vloer wat langer gevlinderd en die was ook gewoon strak. De vloer echt vlak houden is wel moeilijk met zo’n vlinder apparaat. En je ziet hier en daar dat de vloer net wat minder glad is of dat er nog een klein putje zit.

Als ik het nog een keer zou doen, zou ik weer afwerken met epoxy. Dan komt het beton niet zo nauw, het ziet er superstrak uit en is ook erg praktisch met schoonmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door decipherer op 06-12-2021 22:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Cash4Gold
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-03-2024
Bij onze garagevloer had de constructeur gerekend met 120mm beton en netten van Ø6-150, maar wij gingen liever voor een zwaardere vloer.
Na overleg met het vloerenbedrijf besloten om 100mm xps isolatie toe te passen en een betonvoer van 150mm met netten onderin van Ø8-150.

- Grondfolie
- Isolatie
- Folie voor het voorkomen van drijvende isolatie
- Wapening Ø3
- Vloerverwarming
- Afstandhouders, hoogte 5cm
- Wapening Ø8-150/15

Vloer is nu gevlinderd en ziet er zeer netjes uit. We zijn de garage nog aan het afwerken en merken wel dat er wel heel makkelijk vlekken op komen (rubberen voetjes van de compressor laten al afdrukken achter).
We denken no wel na om de vloer nog af te werken met epoxy oid. wanneer we klaar zijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIPXCerwAjiFojnvRFh9yl5LC-s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RuK6ecZBErFF2DmicLZaWeeW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnnoNickLim
Bedankt voor jullie reacties!
Na wat onderzoek en denkwerk gaan ook wij voor een gevlinderde vloer. En dan eventueel later nog met epoxy afwerken. We nemen nagenoeg dezelfde vloeropbouw zoals Cash4Gold voorstelt alleen dan zonder vloerverwarming. Dat was in eerste instantie wel het idee, maar daarvoor zijn we niet vaak genoeg in de garage. Het plan in nu om er later ltv radiatoren op te hangen. De wapening doen we met staalvezels in het beton. Met vlinderen maak ik me daar geen zorgen over, mijn werkgever heeft in de assemblagehal namelijk ook een gevlinderde betonvloer met staalvezels. Je ziet op enkele plekken de vezels wel naar boven komen, maar altijd vlak.

We zitten nog te twijfelen hoe dik we de betonvloer maken. Persoonlijk denk ik dat 100mm genoeg is. De huidige betonvloer van 100mm zonder bewapening zit er al 60 jaar in zonder gebreken. Dus nu met bewapening moet 100mm ook goed zijn. Dan komen we met 3m3 (3m3/29m2) beton prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhonkoop
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-05 06:45
Cash4Gold schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:50:

[Afbeelding]
Mag ik vragen of jullie "standaard" vloerverwarming (slangen) hebben toegepast of een elektrische variant? En hebben jullie ook over ventilatie nagedacht?
Wij zijn ons aan het oriënteren om onze huidige garage te vernieuwen vandaar mijn vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
rhonkoop schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:01:
[...]

Mag ik vragen of jullie "standaard" vloerverwarming (slangen) hebben toegepast of een elektrische variant? En hebben jullie ook over ventilatie nagedacht?
Wij zijn ons aan het oriënteren om onze huidige garage te vernieuwen vandaar mijn vragen.
Elektrische VVW is misschien leuk in 5m2 badkamer, maar er de garage mee op 5-15gr houden? Dan kun je net zo goed een houtkachel er neer zetten die je stookt met 100 euro biljetten… :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik vind het bijna zonde om die vloer niet in te zetten voor vloerverwarming. Je hebt straks een prachtig geïsoleerde vloer en een paar slangen zijn zo aan de netten geknoopt. Een iets verwarmde vloer zorgt voor een mooie egale verwarming van de gehele ruimte om het constant op een basistemperatuur te houden.

Je kunt natuurlijk ook alleen de slangen ingieten en het verder nog niet aansluiten, mocht je later toch besluiten dat vloerverwarming eventueel nut heeft kan je de slangen altijd nog in werking stellen. Op deze manier maak je nauwelijks extra kosten, maar behoud je altijd de optie om het nog toe te voegen. De vloer breek je nu immers maar een keer open en daarna nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rhonkoop schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:01:
[...]

cop 1 verwarmen is alleen nuttig voor een beperkte tijd of in een extreem goed geisoleerd (klein) huis of beperkte ruimte opzich kan een garage dat zijn echter meestal niet doordat er vrij veel verlies oppervlak is en een goed isolerende deur extreem duur is daarnaast moet je veel ventileren (anders is het geen garage) en dus ook daar extra verlies.
Je kan je garage zien als berging dan zijn de eisen lager ook kan je een (decentrale) wtw toepassen om het verlies te beperken. Al met al zou ik hem gewoon op het cv syteem aansluiten als je dat hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 12-01-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoNickLim
Wij kiezen bewust niet voor vloerverwarming omdat we maar beperkt in de garage zijn. Dan vinden we het echt zonde om altijd die vloer warm te houden. En als je dat niet doet, krijg je het nooit snel warm.
Pagina: 1