Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 21:00
Ik heb een raar probleem voor. Een vriend van me zijn WD MyBook Live NAS is lang geleden eens stuk gegaan en ik heb gevraagd of ik er eens naar mocht kijken of ik hem terug levend kreeg. Disk stuk, andere disk in gestoken en OpenWRT op geflasht. Zo lang ik de basis netwerksettings behoud (192.168.1.1/24 met dhcp server) blijft hij werken op een directe LAN verbinding naar een computer. Natuurlijk wil ik die als NAS gebruiken en niet als router noch DHCP server. Dus heb ik de volgende settings gezet.

Daarna save & apply ik de settings en dan haal ik de netwerk kabel eruit en plug ik die mee in op het gewone netwerk (10.10.10.0/24). Dan kan ik met de macbook er ongeveer een minuut op en dan plots valt die van het netwerk af. Hij komt er daarna ook niet meer op, geen antwoord op pings. Zelfs na een reboot en kabel eruit/terug erin is die totaal van de LAN gekicked en kan ik van 0 terug beginnen flashen.

Selecteer ik toevallig het verkeerde device? br-lan? Het leek me dat ik die moet instellen als het IP waarop hij bereikbaar moet zijn.

Ik heb nergens een dhcp server af kunnen zetten trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lK3mXHLdwM026cxmI_KM_bXKmAU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6SnRHO68oJa59ab6jLU1Lhi8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fr0GXjMO2cfIAxCoJrssJKiFA5o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9fPLnJ0ADqCramb4M8mcUsoQ.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:31
Debuggen over link local IPv6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
ik heb ondertussen de schijf er eens uit gehaald, aan mijn workstation gehangen en de file /etc/config/network aangepasts met het juiste IP adres. Dat blijft op een of andere manier wél hangen. Nu lijkt het te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:21

mendel129

Radioactivator

bucovaina89 schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:51:
Natuurlijk wil ik die als NAS gebruiken en niet als router noch DHCP server. Dus heb ik de volgende settings gezet.
Is er een specifieke reden waarom je een router OS installeert op een platform dat je niet als router wil gebruiken? :|

Bringer of heat, food and silence!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Omdat ik al een goede router heb. Omdat dat het enige relatief eenvoudig installeerbare en up-to-date OS is dat daar nog op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Misschien nog net iets meer duiding:

Ik heb die NAS als defect gekregen. De schijf was stuk. Schijf vervangen en gezien het stock OS niet meer veilig is dus OpenWRT erop "geflashf" omdat de soc een PowerPC architectuur is en daar niet veel recente OS-en op kunnen draaien. OpenWRT leek me relatief eenvoudig te installeren.

Het leuke is dat OpenWRT rsync kan draaien en dus ook als backupdoel van onze synology hoofd nas kan dienen. Dus dikke vette schijf erin en ik configureer die nas als rsync backup target.

Leuke bijkomstigheid is dat onze huidige NAS dan 2 schijven vrij krijgt én dat D2D backup nu ook 2 fysiek gescheiden systemen worden. Ook leuk dat OpenWRT gewoon ext4 gebruikt zodat ik de schijven gemakkelijk ergens anders in kan steken en verder kan werken mocht de NAS terug sterven.

Ik heb momentel geen use-case voor een router. OpenWRT werkt goed genoeg als basis NAS dus voila :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ter volledigheid, ik heb het gefixt gekregen. Ik heb de harde schijf die in de WD live stak met een niet werkende network config in mijn linux bak gestoken en manueel [/mnt/schijf]/etc/config/network juist gezet. Dan blijft het IP juist staan Geen idee waarom het via de web interface niet gaat.
Pagina: 1