Broodjesvloer op een stalen/betonnen ligger?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:53
Ik ben bezig met het budgetteren van de verbouwplannen van mijn aanstaande woning. Het gaat om een jaren 50 woning die sinds de bouw niet meer opgeknapt is. Alles is dus nog in de zelfde staat als toen hij gebouwd is. De planning is om het huis zo goed als mogelijk klaar te maken om van het gas af te gaan. 1 van de punten is het vervangen van de houtenvloer en er een ps combinatievloer(broodjesvloer) in te leggen.

Nu loop ik tegen 1 vraag stuk aan: Onder de hal zit een kelder die ik graag wil behouden.(De kelder gaat gebruikt worden als technische ruimte voor de warmtepomp+boiler, elektra en alle overige technische apparatuur). Onder de trap die naar de boven verdieping gaat zit de ingang van de kelder met de trap naar beneden. Hoe de berekening nu is komen de betonnen liggers dwars in de hal te liggen en heb ik bij de trap luchtankers nodig ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzJBQ0kmmCYlKvfDC8HH-BgugCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oGUPEOsEciOPfaVUqurxPcMx.png?f=fotoalbum_large
legenda:
Groen lijn: Kelder
Blauwe lijn: Betonligger hart afstand 60cm
Rode lijn: Te plaatsen ligger
Bruine vlak: Trap naar boven. (onder de trap zit de trap naar de kelder)

Er moet dus onder de trap een ligger komen waar de betonliggers op komen te rusten. Mijn eerste gedachte was om daar een H ligger aan beide kanten in de muur te maken en zondig in het midden te ondersteunen met een stalen buis naar benden op de keldervloer. Nu is de vraag mogen vloerliggers op een stalen dwarsligger komen te rusten en wat voor dikte zal ik hiervoor nodig hebben ?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Er word hier vaak te pas en te onpas met constructeur gegooid, maar dit lijkt me dermate complex (en er ontbreekt heel veel data/info in je post), hier moet iemand ter plekke bekijken hoe en wat.
Dus: constructeur inschakelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
bbbrumbrum schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:48:
Er word hier vaak te pas en te onpas met constructeur gegooid, maar dit lijkt me dermate complex (en er ontbreekt heel veel data/info in je post), hier moet iemand ter plekke bekijken hoe en wat.
Dus: constructeur inschakelen!
Ja ik snap dat het beste een constructeur hier naar kan kijken en dat zal ik zeker ook laten doen. Er moet namelijk ook nog een bouwtekening en berekeningen komen voor een aanbouw.

Om toch een goede begroting te maken van de verbouwing zal ik graag onderzoeken wat deze oplossing gaat kosten. Voordat ik een constructeur kan inschakelen gaat helaas nog even duren. Welke data/info mis je nog want dan vul ik de post aan met deze info.

[ Voor 12% gewijzigd door SkullboyNL op 06-12-2021 23:15 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
.

[ Voor 100% gewijzigd door SkullboyNL op 06-12-2021 23:15 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Vraag aan TS: wat voor broodjes ben je van plan tussen je liggertjes te leggen? Want de standaard vulelementen mag je (volgens mij vanuit brandveiligheid) niet boven een kelder gebruiken, enkel bij een kruipruimte. Wel zijn er bij sommige leveranciers speciale lichtbeton elementen voor die situatie.

Omdat er daar geen sprake is van een kruipruimte met alle nadelen die daarbij horen zou je boven de kelder dus ook weer gewoon hout kunnen overwegen, desnoods een versterkte balklaag met een zwaluwstaart vloer erop.

@bbbrumbrum
Constructeurs zijn juist underrated. Ik vind eerder dat sommige vraagstellers er soms nog wel eens te makkelijk over denken. TS dus kennelijk niet overigens.

[ Voor 12% gewijzigd door D-e-n op 07-12-2021 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLeenheers
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-09-2023
Je moet de constructeur wel met de juiste gegevens op pad sturen. Bij een stalen ligger kun je de betonnen balken op 2 wijze opleggen.
1. Betonnen balkjes van de broodjes vloer ligt boven op de ligger. In dit geval zal de constructeur op een HEA balk uitkomen.
2. In het lijf, de betonnen balkjes ligt dus op de onderste flens. In dit geval zal het een HEB balk worden. Deze hebben evenveel draagvermogen maar dikkere flenzen.

Optie 2 zal iets duurder zijn, maar je heb er dan geen balk van 40cm hoog onder liggen waar je eventueel je hoofd tegen stoot. Of je moet hoogte genoeg hebben in de kelder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
D-e-n schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 00:07:
Vraag aan TS: wat voor broodjes ben je van plan tussen je liggertjes te leggen? Want de standaard vulelementen mag je (volgens mij vanuit brandveiligheid) niet boven een kelder gebruiken, enkel bij een kruipruimte. Wel zijn er bij sommige leveranciers speciale lichtbeton elementen voor die situatie.

Omdat er daar geen sprake is van een kruipruimte met alle nadelen die daarbij horen zou je boven de kelder dus ook weer gewoon hout kunnen overwegen, desnoods een versterkte balklaag met een zwaluwstaart vloer erop.
Ik had al wel gelezen dat er speciale broodjes zijn voor kelders die gemaakt zijn uit beton. Maar heb nergens gelezen dat normale EPS broodjes niet mogen. Nu ik er over na denk klinkt het wel logisch omdat EPS nog al brandbaar is. Ik zal dan ook kiezen voor de speciale kelder vulelement.
HLeenheers schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:24:
Je moet de constructeur wel met de juiste gegevens op pad sturen. Bij een stalen ligger kun je de betonnen balken op 2 wijze opleggen.
1. Betonnen balkjes van de broodjes vloer ligt boven op de ligger. In dit geval zal de constructeur op een HEA balk uitkomen.
2. In het lijf, de betonnen balkjes ligt dus op de onderste flens. In dit geval zal het een HEB balk worden. Deze hebben evenveel draagvermogen maar dikkere flenzen.

Optie 2 zal iets duurder zijn, maar je heb er dan geen balk van 40cm hoog onder liggen waar je eventueel je hoofd tegen stoot. Of je moet hoogte genoeg hebben in de kelder ;)
Mijn eerste gedachten was om de betonnen balken op de stalen ligger te leggen. Maar het idee om de balk in het lijf te leggen is een veel beter plan. Bedankt ik neem dit mee.

iRacing Profiel

Pagina: 1