Vering stadsfiets

Pagina: 1
Acties:
  • 1.419 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 05-06-2022
Mijn vraag
Ik heb een matzwarte Gazelle Esprit C1 van een paar jaar oud. Met terugtraprem, zonder versnellingen. Heeft geen verende zadelpen en geen verende voorvork. Er zit een standaard zadel op van Selle Royal wat vrij hard is. Hoe kan ik deze fiets comfortabeler maken? Hij rijdt verder erg licht en erg fijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zadelpen vervangen door verende zadelpen. Frame van fiets is echter te groot waardoor ik te hoog zit.
Zadel vervangen door cruiser zadel. Maar die kraakte erg en heb ik terug gestuurd.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

markb72 schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:47:
Mijn vraag
Ik heb een matzwarte Gazelle Esprit C1 van een paar jaar oud. Met terugtraprem, zonder versnellingen. Heeft geen verende zadelpen en geen verende voorvork. Er zit een standaard zadel op van Selle Royal wat vrij hard is. Hoe kan ik deze fiets comfortabeler maken? Hij rijdt verder erg licht en erg fijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zadelpen vervangen door verende zadelpen. Frame van fiets is echter te groot waardoor ik te hoog zit.
Zadel vervangen door cruiser zadel. Maar die kraakte erg en heb ik terug gestuurd.
Hoe lang wil je op jouw fiets zitten? Voor zadels is verend niet altijd de beste oplossing, maar moet je vooral kijken naar hoe je botten staan (no shit). Op de racefiets heb je een kneiterhard zadel, maar kun je nog steeds binnen een uur compleet afzien of comfortabel zitten, op basis van de juiste breedte van je zadel.

Ik zou een standaard, bijvoorbeeld gazelle gelzadel voor een herenfiets kiezen als je ritjes nooit langer dan een 30 minuten duren. Als je dan oncomfortabel zit, moet je gewoon zelf nog even wennen aan het fietsen (zitvlees kweken). Tussen de 30-60 minuten zou ik gaan kijken naar een gelzadel op de juiste breedte voor je zitbotjes. Mantel heeft zo'n apparaat standaard staan in Utrecht, dus ik denk dat het op veel plekken te vinden is.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
Ik rij er maximaal een half uur op. Heb verder geen zadelpijn of iets dergelijks. Bij Mantel in Arnhem heb ik zo’n apparaat niet zien staan. Zadel moet ook tegen een stootje kunnen, want het is in normale tijden een stationsfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

markb72 schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:56:
Ik rij er maximaal een half uur op. Heb verder geen zadelpijn of iets dergelijks. Bij Mantel in Arnhem heb ik zo’n apparaat niet zien staan. Zadel moet ook tegen een stootje kunnen, want het is in normale tijden een stationsfiets.
Weet niet of het dezelfde plaats is, maar het was bij de racefiets zadels. Maar als het een stationsfiets is, zou ik gewoon een gelzadel pakken. Iedere vorm van vering in de stad is namelijk verloren energie; ga voor de gein eens een stukje fietsen met de vering open van een MTB en zet deze dicht, bizar hoeveel meer moeite het kost.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
Dat cruiser zadel vond ik overigens vrij vermoeiend fietsen. Het leek alsof er inderdaad energie verloren ging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat voor banden heb je, en bandenspanning?
Je zou bredere banden kunnen nemen als dat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
Er zitten standaard al vrij brede banden op. Bandenspanning is volgens de voorschriften

[ Voor 64% gewijzigd door markb72 op 06-12-2021 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dus waar heb je last van? Je hebt geen zadelpijn. Is het dan rugpijn? Of gewoon het gevoel dat je uit elkaar rammelt als je over slechte weg rijdt? Het lijkt me dat je dan eventueel je bandenspanning iets zou kunnen verminderen. Op mijn banden staat een bereik aan druk en het maximum is best wel hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Union verende zadelpen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdrXC472OL-L-uusqwFixK9x3QY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HXyBhrBnhSRWDsvnzZih3nSV.png?f=user_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markb72
Merk alleen op slecht wegdek dat ik uit elkaar rammel.
Heb die zadelpen geprobeerd en zit dan net iets te hoog. M’n framemaat is eigenlijk een tikje te groot. Ik zal eens bij Mantel boven kijken, daar staan de racefietsen en zal daar eens dat apparaat opzoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door markb72 op 06-12-2021 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:51
Uit bredere banden en bandenspanning zul je de meeste winst in comfort kunnen halen van alle onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 20:00
Wat @cordonbleu zegt inderdaad, anders moet je dingen gaan vervangen. Wellicht de breedste banden die passen nemen en op lekker lage bandenspanning rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-05 11:29
Hoe weet je als een verende zadelpen stuk is?
Nu zit deze precies los... Kan wat naar links en rechts draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

@jee_r dit topic is bijna 2 jaar oud inmiddels. Als je vragen hebt; start dan een nieuw topic of zoek in 1 van de algemene topics.

Deze gaat iig weer dicht

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.