electra draad flexibel na-isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-07 15:40
ik heb een probleempje.
Onlangs mijn ca 20 jaar oude lego-trein van zolder gehaald voor de kids. Bijzonder dat alles echt in super conditie nog is na al die jaren.
Enige punt is dat de isolatie van de kabel tussen de trafo en de rails uitgedroogd/vergaan is. Daardoor raken de 2 aders elkaar op sommige punten wat kortsluiting veroorzaakt.
Eerst een klein stukje middels wat plakband verholpen maar inmiddels doordat de kinderen er mee spelen raakt er meer en meer los.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_xdFWWzxnap_jGhJ7xvJHWfQFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoB0xoo1MDuFxnt0dJNzJG5S.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik alle isolatie verwijderd en blijven er goede metaalkleurige draden over die stevig aanvoelen en prima geleiden.

Het betreft zo'n kabel: https://www.bricklink.com...ogitem.page?P=5306c01#T=C

Het probleem:
Ik wil de kabels opnieuw isoleren zodat ze geen sluiting meer maken.

Wat heb ik geprobeerd:
- Snoeren isoleren met flexibele isolatietape (action / gamma spul).
- blijft slecht zitten, kabels onder de lijm en draaien alle kanten in.
- Proberen de steentjes en connectoren lost te krijgen zodat ik er nieuwe geisoleerde kabels aan kan solderen. De steentjes lijken niet gemaakt om geopend te worden, vrees dat ik ze dan niet meer dicht krijg.
- Nog niet geprobeerd maar overwogen: Krimpkous in de lengte doorknippen, eromheen en dan krimpen. Nadelen lijken me: Niet flexibel en springt zo weer open?
- kabel doorknippen vlak bij connectoren en dan nieuwe geisoleerde kabel aansolderen met krimpkous over de soldering. Klinkt als de beste optie?
- Online gezocht, een nieuwe kabel kost ca 50 euro (als hij te vinden is). Op zich niet nodig want deze functioneert prima als hij opnieuw geisoleerd is.

Aangezien hier mensen zitten met veel reparatiekennis dacht ik, ik raadpleeg de experts :D

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou denk ik de kabel rond het midden door knippen.. en dan over er krimpkous overheen schuiven... en dan nog even weer aan elkaar solderen.. alleen krimpkous is weer vrij stug..

Dan zou ik ook gaan voor een nieuw stuk kabel welke zo dicht mogelijk op de connectoren gesoldeerd word..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:16

rdejongjr

Gnome

steentjes los klikken en nieuwe kabel erin drukken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:10
YouTube: Replace LEGO 9V Electric Wire
Ik denk ook dat je ze wel open moet kunnen krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ze kunnen wel open, en er zijn ook best wat verschillende draden die je er prima in kunt drukken. Ik had namelijk een vergelijkbaar euvel.
Ik heb ze toen overigens gesoldeerd, want door het openen en sluiten en het afwijkende kabeltype was de elektrische verbinding niet ideaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfaPue17WMX7GethKSB5MLklkTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RE6AQPkeu9rgPXSBW00X1G8R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Bedankt allemaal.
@_ferry_ hoe bedoel je "toen overigens gesoldeerd".
Bedoel je de kabel aan een restantje kabel gesoldeerd of het steentje open en binnen in het steentje gesoldeerd?
Krijg je ze nog fatsoenlijk dicht?

En nog speciale kabel gebruikt of gewoon simpel 2-ling snoer? (zoiets: https://www.allekabels.nl...idsprekerkabel-075mm.html)
0.5 of 0.75 mm2 lijkt me voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Volgens mij heb je ook krimpkous op een rol. Die zou je er dan omheen kunnen wikkelen zonder de steentjes open te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-07 14:24

Fordox

00101010

Conformal coating kan ook helpen, of plastidip. Dan leg je een laklaag aan die isoleert.
Bij deze coatings moet je wel even opletten of het ook bedoeld is voor flexibele doeleinden.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
robertnld schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:21:
Volgens mij heb je ook krimpkous op een rol. Die zou je er dan omheen kunnen wikkelen zonder de steentjes open te maken.
Krimkous blijft niet erg flexibel, en blijft dan een opening die de zwakke plek is vrees ik.
Fordox schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:23:
Conformal coating kan ook helpen, of plastidip. Dan leg je een laklaag aan die isoleert.
Bij deze coatings moet je wel even opletten of het ook bedoeld is voor flexibele doeleinden.
Hier had ik nog nooit van gehoord. Direct even een busje besteld, kijken of het wat is. Altijd handig voor andere items afdichten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

soepah schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:38:
Bedankt allemaal.
@_ferry_ hoe bedoel je "toen overigens gesoldeerd".
Bedoel je de kabel aan een restantje kabel gesoldeerd of het steentje open en binnen in het steentje gesoldeerd?
Krijg je ze nog fatsoenlijk dicht?

En nog speciale kabel gebruikt of gewoon simpel 2-ling snoer? (zoiets: https://www.allekabels.nl...idsprekerkabel-075mm.html)
0.5 of 0.75 mm2 lijkt me voldoende?
De kabel aan het klemmetje inderdaad, omdat die mesjes niet zo goed meer in de kabel sneden. En er zat een soort zigzag in als trekontlasting, dat stukje plastic wat daar voor zorgt heb ik weggehaald. Het gaf nogal veel spanning op het steentje.
Dan gingen ze weer goed dicht. Een paar krasjes van het openen, en een beetje bol soms maar wel weer gewoon bruikbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Bedankt voor jullie feedback.
ik ben een tijdje aan het prutsen geweest om de steentjes open maar heb de angst dat ik ze mogelijk beschadig waardoor ze straks niet meer zo goed sluiten.
n de tussentijd had ik al de flexibele rubberspray besteld (Plastidip)
Niet het meest mooie resultaat maar het blijft flexibel, is makkelijk weg te snijden als het ergens komt waar het niet hoort en doet zijn werk.
Al met al niet de goedkoopste oplossing; 14 euro voor een spuitbusje maar die is vaker te gebruiken.
Mocht het op termijn toch stuk gaan zal ik doorprutsen om de steentjes toch los te halen.

Pagina: 1