Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Arts
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-11 11:31
Ik ben me aan het verdiepen in zonnepalen voor mezelf (zal volgend jaar worden), maar eerst voor het huis van mijn ouders.
Krijg regelmatig folders van verschillende aanbieders, maar hoor graag welke aanbieders jullie goede ervaringen mee hebben. En wat jullie van onderstaande offerte vinden.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7ML_fwghQHgVzLBbZn1mcTEilc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAH7R7V6a6vUn4HyrOdfCa8l.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Niet bekend, maar ik verwacht voldoende voor het gebruik
Schaduw
2 hoge bomen voor het huis, zie foto
Jaarverbruik
1750 - 2000 kwH, geen bijzonderheden
Huidige elektriciteitsaansluiting
onbekend
Budget en doel
Besparing op energierekening, energieneutraal zijn. (voor zover dat kan)
Wie gaat het project uitvoeren
Er is een offerte aangevraagd bij Enie. Maar wil nog meerdere offertes aanvragen bij partijen die hier worden geadviseerd. Installatie zal niet zelf worden gedaan.
Bijhouden van data
Leuke bijkomstigheid, maar niet noodzakelijk. Wel de moeite waard voor een kleine meerprijs.
Reeds verkregen offertes
Enie:
Dit ga je opwekken: 1778 kWh
Vermogen 2100 Wp
Jaarlijkse besparing: € 373
Terugverdientijd: 7,5 jaar

6 x Zonnepaneel Jinko Solar 350 WP Tiger Full Black
1 x Omvormer SolarEdge SE2200 HD-wave
6 x Optimizer SolarEdge P404 optimizer
1 x Monitoring
6 x Installatiemateriaal ClickFit Evo Schuin dak

Prijs excl. BTW € 2.786,70
Regio
Regio Meierijstad (Noord-Brabant)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Met de bomen erbij zit ik bij Solaredge blijven... Maar ik zou ook meer leggen... Ik zie een plat dak, ik zie een oost dak, een ala hij structureel voldoende sterk is een dakkapel.

Slechts je verbruik afdekken is erg 2020. Voor de meesten zit er een duidelijke groei in verbruik aan te komen... Warmtepomp, elektrische auto, beide.

Daarnaast heb ik het idee dat de uitgevoerde simulatie weinig rekening gehouden heeft met de bomen... Dus je wil meer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Als je veel schaduw hebt werkt SolarEdge niet goed met 6 stuks P404. Dan krijg je optimiser voltage clipping.

Daarnaast hebben die panelen volgens de datasheet die ik vond een Isc net iets hoger dan 11A, dus niet compatibel met P404.
In de praktijk gaat het vast prima maar als je over 15 jaar garantie moet claimen op een kapotte optimiser kan dat vervelend worden.
Je installateur zou P505 moeten aanbieden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

6 paneeltjes maar? Ik wou dat ik zoveel ruimte had op mijn dak/daken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Arts
Ronald schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:05:
Met de bomen erbij zit ik bij Solaredge blijven... Maar ik zou ook meer leggen... Ik zie een plat dak, ik zie een oost dak, een ala hij structureel voldoende sterk is een dakkapel.

Slechts je verbruik afdekken is erg 2020. Voor de meesten zit er een duidelijke groei in verbruik aan te komen... Warmtepomp, elektrische auto, beide.

Daarnaast heb ik het idee dat de uitgevoerde simulatie weinig rekening gehouden heeft met de bomen... Dus je wil meer.
Dank, ik heb direct een offerte aangevraagd. Wat betreft verbruik verwacht ik geen toename en is slechts het verbruik afdekken voldoende ;)
Investering voor warmtepomp is op korte termijn te prijzig en een elektrische auto gaat er ook niet komen.

• Arts
timovd schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:10:
6 paneeltjes maar? Ik wou dat ik zoveel ruimte had op mijn dak/daken.
Gebaseerd op 1 offerte. Teveel panelen is niet interessant zolang je niet op kan slaan..
Dakkapel is redelijk oud, dus of die sterk genoeg is betwijfel ik.

• Arts
Zojuist ook bij Zonneplan en Zelfstroom.nl een offerte aangevraagd.
Iemand nog andere tips voor fijne partijen?

• Ronald
@Arts Okay, je hebt gezien wat terugleveren tegenwoordig oplevert?

Voorjaar 2021, dus voor de lompe stijgingen heb ik 11ct afgesloten. Vandaar... Zie signature... Mijn verbruik is ook maar <2400kWh

Stel dat je voor maximaal panelen gaat. Is de warmtepomp dan nog steeds duur? Als je voor 6ct/COP3 /kWh gaat verwarmen in plaats van 150ct/8 /kWh?

Doe nu het onderzoek, zodat je later geen spijt krijgt van de verkeerde beslissing. Kijk naar 2023 en 2030, niet naar 2020.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 06-12-2021 21:29 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Arts schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:58:
Ik ben me aan het verdiepen in zonnepalen voor mezelf (zal volgend jaar worden), maar eerst voor het huis van mijn ouders.
Krijg regelmatig folders van verschillende aanbieders, maar hoor graag welke aanbieders jullie goede ervaringen mee hebben. En wat jullie van onderstaande offerte vinden.
Foto's
[Afbeelding]
Beschikbare (dak)ruimte
Niet bekend, maar ik verwacht voldoende voor het gebruik
Schaduw
2 hoge bomen voor het huis, zie foto
Jaarverbruik
1750 - 2000 kwH, geen bijzonderheden
Huidige elektriciteitsaansluiting
onbekend
Budget en doel
Besparing op energierekening, energieneutraal zijn. (voor zover dat kan)
Wie gaat het project uitvoeren
Er is een offerte aangevraagd bij Enie. Maar wil nog meerdere offertes aanvragen bij partijen die hier worden geadviseerd. Installatie zal niet zelf worden gedaan.
Bijhouden van data
Leuke bijkomstigheid, maar niet noodzakelijk. Wel de moeite waard voor een kleine meerprijs.
Reeds verkregen offertes
Enie:
Dit ga je opwekken: 1778 kWh
Vermogen 2100 Wp
Jaarlijkse besparing: € 373
Terugverdientijd: 7,5 jaar

6 x Zonnepaneel Jinko Solar 350 WP Tiger Full Black
1 x Omvormer SolarEdge SE2200 HD-wave
6 x Optimizer SolarEdge P404 optimizer
1 x Monitoring
6 x Installatiemateriaal ClickFit Evo Schuin dak

Prijs excl. BTW € 2.786,70
Regio
Regio Meierijstad (Noord-Brabant)
Voor 6 panelen zouden micro omvormers goedkoper uitvallen. Dat scheelt je een omvormer in huis.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-11 20:43
Retrospect schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:59:
[...]

Voor 6 panelen zouden micro omvormers goedkoper uitvallen. Dat scheelt je een omvormer in huis.
En dan 4 op het hoofddak en nog eens 4 achter op het schuurtje als daar toevallig een aparte groep naartoe ligt... Dan heb je een vele betere spreiding over de dag.
Maar ik zou ook veel meer leggen. Of niets, ik vind het veel geld voor 6 paneeltjes.
Zeker als je op het hoofddak er meer kwijt kunt, dan kost dat aan leggen bijna niets extra's.

[ Voor 9% gewijzigd door DjAntoon op 06-12-2021 22:13 ]

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
DjAntoon schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:11:
[...]

En dan 4 op het hoofddak en nog eens 4 achter op het schuurtje als daar toevallig een aparte groep naartoe ligt... Dan heb je een vele betere spreiding over de dag.
Maar ik zou ook veel meer leggen. Of niets, ik vind het veel geld voor 6 paneeltjes.
Zeker als je op het hoofddak er meer kwijt kunt, dan kost dat aan leggen bijna niets extra's.
Dat is een goede overweging voor de TS. Als je voor 6 panelen gebruikt zou ik er iets van 8 neerleggen. En dan zie ik over 10 ,15 of 20 jaar wel weer of er een uitbreiding nodig is.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Toch even iets over de titel zeggen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ddd1l7yl2azhddi-gscrZfXSLqk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2JRvrgkI25tl9KQlSXcc6Pi.jpg?f=fotoalbum_medium

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-11 10:30
Pfoe zo'n postzegeltje aan panelen op zo'n groot dak, dat doet haast een beetje pijn om te zien... Erg zonde van het geld ook, hoe groter je installatie hoe beter het rendement.

Ik zou eens een offerte laten maken met een paneeltje of 24. Terugverdientijd zal waarschijnlijk niet veel langer zijn, de jaarwinst uiteraard wel vele malen hoger. De enige reden om minder te doen is als je (of je ouders in dit geval) vrij investeerbaar vermogen niet toereikend is.

In ieder geval moet je idd als je met SE wilt werken méér dan 6 panelen leggen. Anders kun je (als je echt aan een budget vast zit) nog beter een normale stringomvormer pakken.

• Arts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FshBtuaZpReTNZKK2vL_75VXmpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u1fTrXvvKhqm7cgR852ALSMw.png?f=fotoalbum_large

Hierbij nog een foto voor de daken. Linksonder is een schuurtje. In het midden een plat dak op de serre. Rechtsbovenin een schuin dak met aan een zijde een dakkapel. En bij de bomen nog een schuin dak (veelal schaduw en optisch niet mooi voor panelen)

Een offerte voor 24 lijkt mij nogal overkill voor het gebruik van 2000 kwh (verwacht echt niet dat dat meer gaat worden). Enige ruimte van 6>8 panelen lijkt mij dan reeëler.

Ik heb nog een aantal offertes opgevraagd en zal deze zsm delen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-11 10:30
Wat heeft het jaarverbruik te maken met hoeveel panelen je zou willen leggen?

Salderen gaat naar alle waarschijnlijkheid toch wel verdwijnen, en los daarvan zijn terugleververgoedingen tegenwoordig hoger dan wat je een jaar geleden kon verdienen met salderen.

Het enige wat je je af moet vragen is:

- hoe groot is mijn dak
- hoeveel geld kan/wil ik investeren

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zie ook diverse parkeerplaatsen voor en naast het huis, stel dat er in de toekomst een elektrische auto komt of bijv. een warmtepomp dan is wat meer panelen wel fijn.

Als je de materialen uit de offerte bij elkaar klikt op bijv. https://www.solar-bouwmarkt.nl/ dan zul je zien dat de montagekosten een groot deel van de totaalprijs van je offerte zullen zijn. Extra panelen leggen is dan niet zo duur, ze zijn dan toch al op je dak aan het werk.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2021 09:23 ]

• Arts
mcDavid schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:15:
Wat heeft het jaarverbruik te maken met hoeveel panelen je zou willen leggen?

Salderen gaat naar alle waarschijnlijkheid toch wel verdwijnen, en los daarvan zijn terugleververgoedingen tegenwoordig hoger dan wat je een jaar geleden kon verdienen met salderen.

Het enige wat je je af moet vragen is:

- hoe groot is mijn dak
- hoeveel geld kan/wil ik investeren
Dan zal ik daar nog even in moeten duiken wat de verdiensten zijn bij terugleveren. Ik dacht juist dat dat niet meer interessant is en die regels ook gaan veranderen?

• Ronald
@Arts Stel je geeft €2.500 extra uit voor een extra 3000kWh

Als je nu voor het bokkie staat en een nieuw contract moet afsluiten kun je 20-30ct (dal/piek) krijgen voor die 3000kWh.
Dat is dus ~700 euro die niet aan de energiemaatschappij betaald wordt.

Zoals ik al aangaf: voor deze idiote stijgingen sloot ik af voor 11ct teruglevering. Dat zou evengoed 330 euro opleveren. 13% rendement op de extra investering die je nu overbodig acht.

Dit is netto teruglevering en heeft nu al niets met saldering te maken.

Na afbouw saldering wordt het voordeel groter (ook al stijgen daarmee de kosten aan leverancier). Want dan ga met meer opwek meer stroom van het dak direct gebruiken en dus minder importeren waar je belasting over betaald. Elke kWh die je wel direct verbruikt kost je geen 15.5ct belasting.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Hier helaas een ervaringsdeskundige die spijt heeft van het niet vol leggen van het dak. Ik zou je dus ook aanraden om tot het maximale te gaan, ook gezien de schaduw van de bomen. Bij de huidige 6 panelen krijg je sowieso tegenvallende productie.

Ik snap dat het even een mentale omslag voor je ouders moet worden als jij ineens aankomt met 20 panelen ipv de huidige 6. Maar de marginale kosten van de extra panelen zijn dusdanig laag (installatie en omvormer kosten heb je al bij 1 paneel namelijk) en de inkomsten dusdanig hoog (al dan niet met absurde terugleververgoedingen in de toekomst) dat er maar 1 advies mogelijk is: Maximaal gaan!

Mocht geld een probleem zijn, ik leen het bedrag wel voor 3% rente :p
Pagina: 1