Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-03 11:12
Ik ben mijzelf aan het oriënteren om zonnepanelen op mijn dak te plaatsen. Relevante bijkomstigheid: ik ben voor 1/3e eigenaar van het dak (VVE) en ik heb één mede-eigenaar (die eigenaar is voor 2/3e deel). Hij wil niet meedoen want verhuurt beide woningen. Ik ga met hem in gesprek of en onder welke voorwaarden ik (een deel van) het dak vol kan leggen met zonnepanelen.

Ik heb me enigszins ingelezen en heb onlangs na een huisbezoek een offerte ontvangen. Goed verhaal, maar eentje die ik toch graag even wil toetsen bij de Tweakers hier. Zo raadde hij optimizers aan (vanwege wat schaduw door pijpjes op het dak), gaf hij (uiteraard) hoog op over de panelen en de door hun gegeven garantie (die uitzonderlijk zou zijn in vergelijking met de rest van de markt: 25 jaar op product, opbrengst en service).

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ6O0wrdpSz34Ta7EUctCoN58bE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z3iCQCVE0oDXTzwbqKs9mVPl.png?f=user_large

Beschikbare dakruimte
De installateur gaf aan dat er genoeg ruimte was voor 18 panelen van 1,16 x 1,69

Schaduw:
Feitelijk geen (hoog plat dak) op wat kleine pijpjes na.

Jaarverbruik: op dit moment 2500 KwH. Wellicht komt er komend jaar een warmtepomp bij en heel misschien binnen 1 à 2 jaar een elektrische auto).

Huidige elektriciteitsaansluiting: zie foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQiQXc0_eGF8ttsrmVrQXuA06hE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DF8HV2EvROVYIVDYejFNR9Zo.jpg?f=fotoalbum_large

Budget en doel: Rond de 4 à 5 duizend euro. Doel is om eigen verbruik (nu en in de nabije toekomst) te kunnen opwekken. Verwacht niet langer dan een jaar of 5/6 in mijn huidige woning te blijven wonen.

Wie gaat het project uitvoeren: een installateur, ben zelf totaal niet technisch.

Bijhouden van data: leuk om wat te kunnen zien, maar uitgebreid hoeft niet (wederom: ben zelf niet technisch om er iets mee te gaan doen)

Reeds verkregen offertes: zie foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDs0pmjQGxh_ZhYNHgIudF9A1cc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XvPVJi3w8j3E1pczKZuZpLsz.png?f=user_large

Regio: Utrecht

Zoals gezegd ga ik met de VVE in gesprek over de mogelijkheden. Alleen mijn eigen deel volleggen lijkt mijzelf geen haalbare optie. Uitgaande van de genoemde offerte zou ik dan 6 panelen laten plaatsen met een opbrengst van ca. 1800 KwH. Neerleggen zoals de offerte (9 panelen, helft van het dak), levert me een overschot van 500 KwH op. Voor nu prima, maar bij aanschaf warmtepomp alweer te weinig. Volledig dak zou ca. 6000 KwH opleveren, genoeg voor de toekomst. De vraag is natuurlijk of de VVE eigenaar daarmee akkoord gaat en onder welke voorwaarden.

Specifieke vragen:

1. Is dit een prima offerte of kan het nog (flink) goedkoper? In het (verkoop)praatje gaf de man zelf al aan dat het goedkoper kan maar dat je dan inlevert op de kwaliteit en de garantie.

2. Wat is de slimme keuze qua aantal panelen? Offerte volgen en voor half dak gaan, of zoveel als mogelijk om klaar te zijn voor de toekomst. Waarbij dus ook de afspraken met de VVE gaan gelden (waarbij ik waarschijnlijk over een x aantal jaar een deel van de panelen zal moeten afstaan/verkopen aan de VVE).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat ze de afmetingen van jouw deel van het dak? Ik zou een keer zoveel leggen als kan... Bijleggen later is veel duurder dan nu.

Als er 6 in Zuid opstelling passen, is er kans dat er 9 W-O-W passen /\/ misschien jumbo panelen van bijna 500Wp

Sunpower is de crème de la crème. Op ongeveer alles. Helaas komt dat amper terug op opbrengst, maar wel in een hogere prijs. SolarEdge is ook een relatief kostbare optie, maar geeft maar een paar % winst bij harde nabije schaduw zoals ventilatie pijpjes. Voor wat er geboden wordt is het niet extreem verkeerd in prijs, maar het kan dus zeker een handje 100 voordeliger.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 06-12-2021 20:00 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.