Ontkoppelde radiator op stadsverwarming vullen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Topicstarter
Onze schilder gaat de boel behangen en is zo vriendelijk om de radiatoren te ontkoppelen en tijdelijk weg even weg te zetten.

De radiatoren zitten op een apart circuit van de stadsverwarmingsunit. Dus water en warmte is gescheiden. Dit circuit wordt niet afgesloten, omdat het voetventiel al voldoende is.

Nu zei hij dat als hij ze weer aangesloten heeft straks, dat ik ze even moet bijvullen? Maar volgens mij hoeft dat niet met stadsverwarming. Alleen moet ik denk ik ontluchten?

Kan iemand mij de stappen vertellen hoe ik straks de radiatoren weer goed werkend met stadsverwarming krijg nadat de schilder ze weer heeft gekoppeld?

Beste antwoord (via Anoniem: 36835 op 06-12-2021 20:52)

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb na oplevering van mijn huis alle radiatoren afgesloten bij het voetventiel en verwijderd om te kunnen stuken. Daarna alles weer aangesloten en radiator voor radiator weer laten vullen met water. Uiteraard middels ontluchten het water erin gekregen. Dat kan zo prima met stadsverwarming. Op een andere manier bijvullen kun je niet en je warmteleverancier houdt het net op druk.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:35
Als water en warmte gescheiden zijn, dan lijkt mij dat je een lokaal watercircuit hebt voor de radiatoren in huis en dat deze weer bijgevuld moet worden (en ontlucht).
Lijkt mij ook wel zo logisch als iedereen een warmtewisselaar heeft met een eigen in huis circuit. Anders kan een lekkage een hele straat zonder verwarming stellen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je je verwarmingsleverancier van de stadsverwarming al gebeld? Of op hun website gekeken? Zou verwachten dat die dit zo moeten kunnen zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 36835 schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:10:
Onze schilder gaat de boel behangen en is zo vriendelijk om de radiatoren te ontkoppelen en tijdelijk weg even weg te zetten.

De radiatoren zitten op een apart circuit van de stadsverwarmingsunit. Dus water en warmte is gescheiden. Dit circuit wordt niet afgesloten, omdat het voetventiel al voldoende is.

Nu zei hij dat als hij ze weer aangesloten heeft straks, dat ik ze even moet bijvullen? Maar volgens mij hoeft dat niet met stadsverwarming. Alleen moet ik denk ik ontluchten?

Kan iemand mij de stappen vertellen hoe ik straks de radiatoren weer goed werkend met stadsverwarming krijg nadat de schilder ze weer heeft gekoppeld?
Bel even met de leverancier, of wie je moet bellen bij storing. Het kan dat er bij de woning een afsluiter zit, maar dat is niet altijd zo. Je komt er achter hoe het bij jou is, door te bellen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lekker nuttige antwoorden hierboven.

Heb je zo'n set, Supreme?
Afbeeldingslocatie: https://www.vve-aquamarijn.nl/wp-content/uploads/2018/06/ITW.jpg
Ontuchten staat hier beschreven:
https://www.nuon.nl/media...kje_2013_01_lr_spread.pdf
Over bijvullen doen ze nogal geheimzinnig "want dat is niet nodig" maar als bij het ontluchten de druk onder de 1.5 bar zakt moet je toch bijvullen.
Daar zit geen apart kraantje voor op deze unit, misschien op die van jou wel.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Juup schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:53:
Lekker nuttige antwoorden hierboven.

Heb je zo'n set, Supreme?
[Afbeelding]
Ontuchten staat hier beschreven:
https://www.nuon.nl/media...kje_2013_01_lr_spread.pdf
Over bijvullen doen ze nogal geheimzinnig "want dat is niet nodig" maar als bij het ontluchten de druk onder de 1.5 bar zakt moet je toch bijvullen.
Daar zit geen apart kraantje voor op deze unit, misschien op die van jou wel.
Ja zo'n unit. Er is geen reservoir en de druk wordt geregeld vanuit het warmtenet (heb ik inmiddels gevonden) 2 gaat direct naar 5. En 4 wordt dmv een warmtewisselaar verwarmd.

Ik denk dat ontluchten genoeg is om de radiator weer te vullen straks bij het aansluiten. We gaan het zien, ik had gedacht dat hier wel wat ervaringsdeskundigen zaten, vandaar mijn post voordat ik een installateur ga bellen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Ik heb na oplevering van mijn huis alle radiatoren afgesloten bij het voetventiel en verwijderd om te kunnen stuken. Daarna alles weer aangesloten en radiator voor radiator weer laten vullen met water. Uiteraard middels ontluchten het water erin gekregen. Dat kan zo prima met stadsverwarming. Op een andere manier bijvullen kun je niet en je warmteleverancier houdt het net op druk.

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bastien schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:12:
Thanks, dus radiator aansluiten, voetventiel opendraaien, radiatorknop opendraaien en ontluchtingsventiel open tot er water uit komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:52:
[...]

Thanks, dus radiator aansluiten, voetventiel opendraaien, radiatorknop opendraaien en ontluchtingsventiel open tot er water uit komt?
Ja, zo heb ik het toen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 09:55

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Anoniem: 36835 schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:52:
[...]

Ik ben toch wel nieuwsgierig waar je dan denkt dat dat water vandaan gaat komen? Je hebt het over een warmtewisselaar en dat impliceert dat er een gescheiden circuit is; enerzijds het warmtenet en aan de andere kant de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Firestorm schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:08:
[...]

Ik ben toch wel nieuwsgierig waar je dan denkt dat dat water vandaan gaat komen? Je hebt het over een warmtewisselaar en dat impliceert dat er een gescheiden circuit is; enerzijds het warmtenet en aan de andere kant de woning.
Verwarmingswater komt van het warmtenet. Dit wordt gebruikt om leidingwater te verwarmen dmv warmtewisselaar, radiatoren en vloerverwarming. Het wordt opgesplitst in de unit voor die 3 doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 09:55

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Het lijkt me erg stug dat dat geen gescheiden circuit is, zoals eerder ook aangegeven door @LordSinclair : als jij straks loopt te hannesen zit de hele wijk zonder warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Firestorm schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:18:
Het lijkt me erg stug dat dat geen gescheiden circuit is, zoals eerder ook aangegeven door @LordSinclair : als jij straks loopt te hannesen zit de hele wijk zonder warmte.
Helaas, het is vaak geen gescheiden circuit:

https://www.stadsverarmin...verwarming-vaak-onveilig/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:59
Firestorm schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:18:
Hier thuis ook stadsverwarming.
Het gescheiden circuit zit hem in het drink-kraanwater.
Warm kraanwater gaat via een warmtewisselaar.
De verwarming wordt direct aangevoerd vanuit de stadsverwarming leidingen.

Jou verwarring snap ik overigens wel gezien de post van TS. Maar voor de verwarming heb je dus niet van doen met een warmtewisselaar.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-05 23:07
Schematische weergave van Ennatuurlijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UraWfgI-YiMFfy6D4l-7g-j4_Wg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UEDh2PSrxleRFiMkZlK6ZpPN.jpg?f=user_large
Pagina: 1