Veel last van nek en rug tijdens thuiswerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbr17
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-01-2022
Sinds corona werk ik vanuit huis, net als vele anderen. Hierbij maak ik lange dagen vanachter de computer. Nu ervaar ik hierdoor klachten in de nek, rug of soms zelfs de ogen (droog). Ik krijg dan vanuit het werk te horen dat je voldoende moet bewegen en zo nu en dan in de verte moet kijken. Allemaal leuk en aardig, maar dat vergeet ik veel te vaak om te doen.

Nu doen wij sinds een paar weken mee met een pilot. Daarin mogen we een soort slimme webcam gebruiken die let op je werkhouding middels AI. Het is een gesloten systeem, dus de baas kan niet mee kijken gelukkig :). Mogelijk komt er later nog een app, maar dat is nog in ontwikkeling.

Het komt erop neer dat dit apparaat advies geeft om gezond te werken. Het kijkt naar of je niet te dichtbij het scherm en voldoende afwisselend zit, je om de 20 minuten even wegkijkt in de verte. Het apparaat kost zo'n 175 euro inclusief één gratis software update. Het bedrijf kan ook een garantieservice bieden, dan betaal je een jaarlijkse fee per product, je ontvangt dan software updates en bent verzekerd van een werkend product.

Alleen mijn vraag is nu, hoe zouden jullie dit vinden? De baas betaalt :) .Dit zou dus een aanvulling of vervanging kunnen zijn op het gebruik van een ergonomische stoel of een zit-sta bureau. Missen jullie iets, zouden jullie het gebruiken als het werk deze optie aanbiedt? Er bestaan al wel programmaatjes die iets soortgelijks doen, maar die feedback berust op timertjes.

Beste antwoord (via wbr17 op 23-12-2021 14:25)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Waarom niet proberen? De kosten vallen enorm mee en mogelijk helpt het bij de gedragsverandering. Ongeacht of het of niet helpt kan daarna de volgende collega er mee geholpen zijn.

* Rukapul zou het proberen naast de diverse andere maatregelen. * Rukapul is al gebruiker van Stretchly, wat al een veel betere motivatie biedt dan eerdere anti-rsi tooltjes.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Waarom niet proberen? De kosten vallen enorm mee en mogelijk helpt het bij de gedragsverandering. Ongeacht of het of niet helpt kan daarna de volgende collega er mee geholpen zijn.

* Rukapul zou het proberen naast de diverse andere maatregelen. * Rukapul is al gebruiker van Stretchly, wat al een veel betere motivatie biedt dan eerdere anti-rsi tooltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:17

FeaR

In GoT we trust

Dit past meer in Algemene Zaken, Consumentenelektronica Aankoopadvies is echt voor de aanschaf van hardware. CEA > AZ

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
Voor minder dan een tientje heb je ook een analoge kookwekker.
Zo'n programma wat op de achtergrond draait is uiterst irritant, je krijgt pop-ups te zien die je uit je concentratie helpen. Kookwekker rinkelt ook, maar je kan wel gewoon doorwerken. Waar het om gaat is dat je zelf de discipline opbrengt om voldoende te bewegen of weg te kijken. En misschien is het wel handig om aan je baas te vragen of er een ergonoom langs kan gaan bij iedereen die thuiswerkt. Zo te lezen is jouw zithouding niet optimaal.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Is je zithouding nu heel anders dan toen je nog op je werk was? En wat kan je eraan doen om dit te verbeteren?
Daarnaast drink vele, moet je vaker opslaan om te pissen.
en je kan herinneren /wekker zetten om aan te geven dat je even rondje door het huis moet lopen bv.
En voor de rest, waarom niet meedoen met die pilot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:51

Pindamann

Human

Even los van de oplossing, die wel leuk klinkt.

Ik kreeg zelf stekende schouders. Daarom heb ik verstelbare bureaupoten gemonteerd zodat mn bureau op de goede hoogte kan worden afgesteld. In combinatie met een fatsoenlijke bureaustoel (ik heb deze gekocht https://www.gispen.com/nl...eubelen/zinn-bureaustoel/) heeft dat bij mij wel geholpen. Mijn zithouding was daarmee precies hetzelfde als op het kantoor, waar ik voorheen nooit last kreeg.

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:42
Stel gewoon een timer in op jouw telefoon of iets dergelijks en probeer op die manier een routine erin te krijgen om eens in de zoveel tijd op te staan, even naar het toilet, kop koffie halen etc. Als je voor je werk veel de agenda gebruikt voor meetings en werkzaamheden in te plannen, plan dan bv om het uur iets van 5 minuten in dat je er dan aan herinnerd wordt.

Spendeer dat geld dan liever aan een goede bureaustoel of, indien nodig, aan zo nu en dan een bezoek aan de fysiotherapeut.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Droge ogen is een gevolg van te weinig knipperen. En als je dat lang doet krijg je last van verstopte Klieren van Meiboom. Da's redelijk makkelijk op te lossen gelukkig: Therapearl oogmasker verwarmen, 15 min op je ogen en dan je oogleden masseren, 2 min per ooglid. Boven zitten er meer dan beneden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbr17
Wat ik vooral merk is dat ik op kantoor veel meer met collega's even bij de koffieautomaat sta. Nu inderdaad vanuit het werk een goede stoel en dat heeft wel geholpen. Ik doe momenteel mee aan de pilot. Dit apparaatje vindt ik tot nu toe fijn werken en merk ook dat ik vaker even in de verte kijk en m'n houding corrigeer. Vindt het vooral fijn dat het standalone en direct werkt.

Vroeger gebruikte we weleens software op de computer zelf. Dat was verschrikkelijk inderdaad, dan werkte het weer niet, allerlei pop-up meldingen en niet accuraat genoeg. Als je even weg was en na een tijdje weer ging zitten, begon het al te piepen dat je maar eens even moest gaan bewegen.

Alvast dank voor alle tips, zien jullie nog verdere uitbreidingen die ik het team dat de pilot bij ons uitvoert mee kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 12:20
Dus je constateert dat een app die aangeeft wanneer je moet pauzeren en zelfs je hele scherm kan bevriezen om het af te dwingen niet afdoende gaat werken, maar overweegt vervolgens wel een duur systeem in gebruik te nemen met een app die aangeeft wanneer je moet pauzeren. Ik geef het weinig kans en dat ligt niet aan het systeem met de webcam ;)

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbr17
@leecher ik bedoel het iets genuanceerder, die software op de computer gaf feedback op basis van een timer, die van de pilot op basis van de AI (Artificial intelligence) en is dus nauwkeuriger volgens mij. De app is nog iets dat ze misschien gaan toepassen, je ziet nu op een klein display middels icoontjes wat het advies is. Dus bijvoorbeeld een oogje als je te lang naar het scherm kijkt. Of een geluidje, dat is volgens mij zelf in te stellen. Nogmaals dank voor alle feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 12:20
@wbr17

ik denk niet dat het webcam systeem nauwkeuriger is, wat dat ook moge betekenen. Je webcam kan pas aangeven dat je niet goed zit als je niet goed zit. Ik zou liever een systeem gebruiken dat überhaupt voorkomt dat je niet meer goed zit en dan kom je in de categorie van de simpele apps en timers.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:44

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Voor pijn in de boven/onderrug helpt krachttraining voor mij goed. En dan vooral oefeningen die de 'kleine rugspieren' trainen.
Al begin je met stretchen, al dan niet aangevuld met lichte dumbell oefeningen. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Pagina: 1