Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Juiste automation platform?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fetch_IT
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-03 18:40
Hallo allemaal,

Ik ben van plan de entree en gang van mijn nieuwe huis op te knappen.
De gang is redelijk diep. Mijn idee is om er wat grappigs mee te doen.

Het basis idee:
Een smart-button bij de deur, die een scene begint.
Verschillende verlichting die in vertraging naar achteren toe aan springen in serie, binnen seconden van elkaar. Wanneer iets precies aangaat, moet aangepast kunnen worden. Zodat het helemaal afgestemd kan worden.

Tegelijkertijd moet er een muziekje beginnen te spelen.
Het creatieve process is nog in volle gang.
Ik wil er naast verlichting en muziek nog andere automations aan toe kunnen voegen.

Mijn vraag is, in welk systeem kan ik mij het beste verdiepen om dit werkend te krijgen?
Ik ben nog niet bekend met Arduino of Domoticz.
Of raden jullie wat anders aan? Ik lees ook goede dingen over Home Assistant.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:33
Dit is geen Home Automation zou ik zeggen. Ik ben zelf Home Assistant fan, maar anderen zullen iets anders aanraden. Dan zul je met betere home automation scene's op de proppen moeten komen

Mijn bevindingen met Home Automation pakketten zijn dat ze niet zo realtime zijn als jij in dit scenario zou willen. Triggers zullen over het algemeen wel binnen een paar honderd milliseconden worden afgevuurd, maar voor een dynamische lichtshow is dit veel te traag. Bovendien hebben de meeste aansturingsprotocollen een bevestigingsberichtje terug, wat voor vertraging en drukte op de kanelen zorgt. Dit duurt ook weer even. Je lichtshow zou je inderdaad moeten gaan aansturen met een arduino.

Eigenlijk heb je meerdere problemen:
- Verlichtingsscene's. Ik denk dat je hier het DMX protocol voor zou moeten gebruiken. Andere weet ik niet
- Aansturing van verlichting (DMX) i.c.m. audio: Dit zou je met een dedicated controllertje moeten doen. Een ESP32 zou ik hiervoor overwegen (met ESP Home is deze dan te programmeren/updaten/triggeren vanuit Home Assistant)
- Triggeren van de scene's: dit doet je Home Automation software. Ik zou voor Home Assistant gaan, maar goed, dat is héél persoonlijk. I.c.m. ESPHome is dit denk ik wel heel geschikt).

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:01
Nou, dit moet volgens mij heel goed met Home Assistant kunnen. Wat moet hier "realtime" aan zijn? Lichten die na elkaar aanspringen en een muziekje dat afspeelt? Ik zie niet hoe die paar milliseconden extra roet in het eten gooien...
Misschien kan @Fetch_IT iets duidelijker vertellen hoe de gang nu al verlicht is of hoe hij het eindresultaat voor zich ziet. Dan kan er ook wat specifieker advies worden gegeven. Maar hoe dan ook lijkt Home Assistant hier uitermate geschikt voor...

En waarom Home Assistant? Wordt volop ontwikkeld en is naar gelang uit breiden in de toekomst als je de rest van je huis wilt gaan automatiseren. Het is namelijk nogal verslavend... ;)

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-11 13:31
Ik ben zelf een fan van Zigbee i.c.m. Home Assistant. Heb ook diverse automations met vertragingen in.
Heb met Node-Red een flow dat als ik de tuinverlichting aan zet deze ook in fases aan gaat richting het einde van de tuin, dus met een vertraging van ongeveer 1 seconden tussen de lampen voor het "dramatische" effect.

Het is wel belangrijk dat je een goede kwaliteit zigbee stick gebruikt en je mesh netwerk "healthy" is. Gebruik zelf de TRÅDFRI Stopcontacten van IKEA hiervoor.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:33
barrymossel schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:54:
Wat moet hier "realtime" aan zijn? Lichten die na elkaar aanspringen en een muziekje dat afspeelt?
Volgens mij wil de TS echt de muziek en geluid laten samenlopen. Dat gaat het Home Assistant op zich wel lukken, maar met Z-wave bijvoorbeeld zeker niet. Ik heb wel eens geprobeerd om elke 3 minuten douchen de verlichting even de dimmen en op te laten lichten, maar dan moet je toch echt wel een time-out van enkele 100 millisecondes inbouwen zodat dit zichtbaar wordt. Zigbee zal allicht wat beter gaan, maar het is er totaal niet voor bedoeld om op een beat een lamp te laten knipperen of van kleur te laten verspringen. Dat krijg je gewoon niet strak. Daar is het ook niet voor bedoeld.

Als er ondertussen ook nog andere dingen in je huis gebeuren met automation, wordt het alleen maar erger en trager.

Wil je een ledstrep in een bepaalde mode zetten en dat 10s laten lopen. Prima te doen met Home Assistant. Wil je verschillende lampen kort na elkaar schakelen, al dan niet gesynchroniseerd met elkaar of muziek. Dan wil je een ander protocol dan zigbee of z-wave.

[ Voor 19% gewijzigd door storeman op 06-12-2021 17:07 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• barrymossel
storeman schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:05:
[...]

Volgens mij wil de TS echt de muziek en geluid laten samenlopen. Dat gaat het Home Assistant op zich wel lukken, maar met Z-wave bijvoorbeeld zeker niet. Ik heb wel eens geprobeerd om elke 3 minuten douchen de verlichting even de dimmen en op te laten lichten, maar dan moet je toch echt wel een time-out van enkele 100 millisecondes inbouwen zodat dit zichtbaar wordt. Zigbee zal allicht wat beter gaan, maar het is er totaal niet voor bedoeld om op een beat een lamp te laten knipperen of van kleur te laten verspringen. Dat krijg je gewoon niet strak. Daar is het ook niet voor bedoeld.

Als er ondertussen ook nog andere dingen in je huis gebeuren met automation, wordt het alleen maar erger en trager.

Wil je een ledstrep in een bepaalde mode zetten en dat 10s laten lopen. Prima te doen met Home Assistant. Wil je verschillende lampen kort na elkaar schakelen, al dan niet gesynchroniseerd met elkaar of muziek. Dan wil je een ander protocol dan zigbee of z-wave.
Zo heb ik de OP niet begrepen. Ik dacht: druk op knop, muziek aan en lamp 1 aan, dan lamp 2 aan en lamp 1 uit, etc. Of inderdaad een ledstrip die langzaam aan en uitgaat terwijl er ook toevallig wat muziek afspeelt. En dat is prima te doen met Home Assistant.
Als het gaat om muziek en lampen synchroon te laten lopen dat gaat dat met alleen de automations in HA niet lukken nee. Dan zou je bijvoorbeeld met een Arduino, ESP of RPi moeten doen. Die je dan wel weer kunt aansturen/aanzetten via HA.

Vandaar dus ook de vraag of @Fetch_IT iets duidelijker kan aangeven wat hij nu precies wilt.

• Fetch_IT
Hi gents,

Bedankt voor de reacties. Ik wil de verlichting echt samen laten lopen, langzaam naar achter in de gang toe.
En ik wil de vertragingen qua verlichting kunnen 'tunen', zodat het 'dramatische effect' precies loopt zoals ik wil. Dat is voor mij denk ik het belangrijkste.
Niet met 1 led strip, maar meerdere afzonderlijke lampen. De muziek schakelt halverwege de scene in.

Het zou top zijn om de muziek en lampen synchroom te laten lopen, dat het echt een lichtshow wordt. Maar dat moet niet 3x zoveel werk zijn als het initieele plan.

Als ik jullie goed begrijp, kan ik mij sowieso het beste eerst verdiepen in Home Assistent.
En als dat niet voldoet, Arduino of ESP.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:06
Ik gebruik Domoticz, om dit voor elkaar te krijgen zou ik Domoticz als start gebruiken en vervolgens alles sequentieel aanzetten via een shell script. Beter op tijd te sturen dan volgens mij.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-11 20:06
Ik gebruik ook Domoticz, en zoals eerder aangegeven, vergeet het maar om dit via z wave of zigbee te doen.
Misschien rechtstreeks vanaf de rpi...
Ik ga helemaal mee met @storeman
Arduino is helemaal nog niet zo gek, dat heb je wat betreft timing het zelf in de hand.
DMX is mooi, maar dat betekent wel wat meer kosten vrees ik. Ook het starten van muziek is dan al moeilijker of je moet echt pro spul gaan gebruiken. (Dat doe ik wel professioneel maar niet thuis)

• barrymossel
Fetch_IT schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:58:
Hi gents,

Bedankt voor de reacties. Ik wil de verlichting echt samen laten lopen, langzaam naar achter in de gang toe.
En ik wil de vertragingen qua verlichting kunnen 'tunen', zodat het 'dramatische effect' precies loopt zoals ik wil. Dat is voor mij denk ik het belangrijkste.
Niet met 1 led strip, maar meerdere afzonderlijke lampen. De muziek schakelt halverwege de scene in.

Het zou top zijn om de muziek en lampen synchroom te laten lopen, dat het echt een lichtshow wordt. Maar dat moet niet 3x zoveel werk zijn als het initieele plan.

Als ik jullie goed begrijp, kan ik mij sowieso het beste eerst verdiepen in Home Assistent.
En als dat niet voldoet, Arduino of ESP.
En bedoel je dan lamp 1 dimmen, terwijl lamp 2 feller gaat? Echt, ook dan schelen die paar milliseconden niks.

Maar nogmaals, schets nu eens precies wat je wilt en waar bijvoorbeeld de lichtpunten zitten.

Als het vier lichtpunten zijn en je wil dat de lampen in elkaar overvloeien terwijl de muziek speelt vanaf dat de je de knop indrukt, dan is Home Assistant meer dan genoeg en haal je met Arduino of wat dan ook veel teveel gedoe op je nek.

Bovenstaande hypothetisch casus:

Knop indrukken, start muziek, lamp 1 aan met transition van 2 seconden, na 1 seconde lamp 2 aan met transition van 2 seconden en lamp 1 uit met transition van 1 seconde, etc... Lopen de lampen mooi in elkaar over en je hebt muziek.

Als je een licht- en geluidsshow in de hal wil... Tsja, dat is wat anders. Maar waarom zou je dat willen? Dat is 1x leuk en grappig, maar dan wel klaar. Ik neem aan dat het ook functioneel moet zijn (dus primair verlichting van de hal)?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Fetch_IT Bedoel je zoiets, maar dan met geluid?

(vanaf 6:44)
Dat kan prima met iets als HA zoals @barrymossel terecht opmerkt. Daar heb je echt geen dedicated DMX-setup en zo voor nodig.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Fetch_IT
Hi @Gizz Soort van. Je moet de verlichting vanaf de ingang vooruit kunnen zien springen, met vrij harde overgangen. Ze hoeven niet met jezelf mee te bewegen, dus sensors zijn niet nodig.

De laatste lamp wordt denk ik zo'n soort ding, die dan 20 seconden blijft knipperen:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSm-mVRNMjyVisrxmROo_mmgzcmBOEhZ55RTg&usqp=CAU

@barrymossel ja lamp 1 dimmen als lamp 2 aangaat. Ik snap dat hele specifieke info handig zou zijn, maar het hele idee is nog in ontwikkeling, zo ver ben ik nog niet. En ik moet zelf ook nog wat te tweaken hebben. ;)

Ik begrijp dat Home Assistent alles wel zou moeten kunnen, maar zigbee en z-wave protocollen misschien te traag zijn.
1. Is kijken naar lampen met wifi protocol een oplossing? (en/of met Shelly?)
2. Zou een bekabeling of some sort oplossing brengen? Ik moet nog een hoop verbouwen, dus kabels trekken kan.

• barrymossel
Fetch_IT schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:43:
Hi @Gizz Soort van. Je moet de verlichting vanaf de ingang vooruit kunnen zien springen, met vrij harde overgangen. Ze hoeven niet met jezelf mee te bewegen, dus sensors zijn niet nodig.

De laatste lamp wordt denk ik zo'n soort ding, die dan 20 seconden blijft knipperen:
[Afbeelding]

@barrymossel ja lamp 1 dimmen als lamp 2 aangaat. Ik snap dat hele specifieke info handig zou zijn, maar het hele idee is nog in ontwikkeling, zo ver ben ik nog niet. En ik moet zelf ook nog wat te tweaken hebben. ;)

Ik begrijp dat Home Assistent alles wel zou moeten kunnen, maar zigbee en z-wave protocollen misschien te traag zijn.
1. Is kijken naar lampen met wifi protocol een oplossing? (en/of met Shelly?)
2. Zou een bekabeling of some sort oplossing brengen? Ik moet nog een hoop verbouwen, dus kabels trekken kan.
Zigbee en Z-Wave zijn snel genoeg hiervoor. Shelly blijft handig. Hier gaat de lamp in de hal aan op basis van een Zigbee deursensor en een Shelly in de lamp. En dat is instant.
Pagina: 1