Ervaringen met capaciteit/geluid ventilatie-wp-boilers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:10
Vraagje vooral in verband met de WAF.

Ik zit eraan te denken om de MV-box te vervangen voor een ventilatielucht-wp-boiler.
De HR-ketel zou er dan ook uit gaan; huisverwarming door LL-warmtepompen.

Onze zolder is tamelijk krap (schuin dak) zodat een flinke wp-boiler niet snel past.
Huis is wel stevig (1996, betonnen vloeren). Een boiler van ca 165 cm gaat vermoedelijk net passen, zodat je zit op bijv 190 liter. Dit is met twee volwassenen & twee kinderen.

1. Is dat inderdaad (te) krap naar jullie ervaring?
De vrouw is bang dat ze opeens niet meer SWW zou hebben, bijv voor douchen.
We zijn overigens zeker geen grote/lange douchers, debiet van de douche is ca 5 liter/minuut.
Volgens de specs zou dan ca 50 minuten gedoucht kunnen worden.
Er is geen douche-wtw aanwezig. Verticaal kan niet, horizontaal misschien wel, vereist een redelijke verbouwing en is sowieso prijzig -- wat hier trouwens iets minder uitmaakt ivm gasbevingscompensatie. Is dus wel een optie.

2. Wat is jullie ervaring qua geluid? Bij ons zou een wp-boiler op zolder komen en dat is met open trap(gat). Vanaf de zolder klinkt nu continu vooral het geluid van de (al redelijk oude) MV-box. Is acceptabel.

-

Ik zat te denken aan de 190-variant van
https://www.nibe.eu/nl-nl...ater-warmtepompen/mt-wh21
Dit mede omdat het een betrouwbaar merk is, en omdat veel aan het luchtdebiet is in te stellen. Ik wil bijv niet dat ie opeens en onvermijdelijk met 300 m3/u gaat aanzuigen.

Alternatief dat ik nog niet echt kende: losse WP-unit en losse boiler.
https://www.nibe.eu/nl-nl...t-water-warmtepompen/f130
En dan meer ruimte voor een boiler. De bijbehorende 263-literboiler is ca 155 cm hoog, wat moet passen.

Ik snap dat er eventueel een doorstroomverwarmer achter geplaatst kan worden (liever niet). ;)

Tips & trucs zeer welkom... Bedankt.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT zonder aangesloten luchtkanalen (dus ook zonder geluidsdempers) vind ik redelijk veel geluid produceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:47
Als je niet lang doucht heb je aan een 190 liter warmtepompboiler meer dan genoeg om 4x te douchen.

Een warmtepompboiler overstemt het geluid van een versleten MV box al snel. Maar staat gelukkig vaak maar enkele uren per dag aan. Bovenaan een open trapgat zou ik het denk ik liever niet plaatsen qua geluid. Is het mogelijk om de boel iets af te timmeren? Een andere optie voor gasloos is overigens een elektrische boiler. Als je het zelf installeert zijn beide na subsidie ongeveer even duur. Een elektrische boiler wordt warmer en is daardoor compacter, dan heb je aan 80 liter op 80 graden al meer dan genoeg. De meerkosten in verbruik van de e-boiler in vergelijking met een warmtepompboiler kun je alsnog betalen doordat je geen gas vastrecht meer hebt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
busscherski schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:22:
Een elektrische boiler wordt warmer en is daardoor compacter, dan heb je aan 80 liter op 80 graden al meer dan genoeg. De meerkosten in verbruik van de e-boiler in vergelijking met een warmtepompboiler kun je alsnog betalen doordat je geen gas vastrecht meer hebt.
Thanks, interessant, ook om de situatie financieel te bekijken. Had ik op zich ook al gedaan, maar niet op deze manier. Voorkeur gaat wel uit naar wpb, klinkt toch duurzamer (energetisch zuiniger), zeker incl hergebruik van ventilatielucht, die nu maar de atmosfeer in wordt geblazen.

Zal eens proberen hier in de buurt enkele mensen te bezoeken met een wpb, voor een indicatie van het geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:51

ericplan

5180 Wp PV

@zeegerd Denk ook aan de legionellarun. Een wp-boiler met een grotere inhoud heeft daar meer energie en tijd voor nodig. Dat maakt de vergelijking weer anders. Met een e-boiler is een legionellarun overbodig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 17:23

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

zeegerd schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:08:
Vraagje vooral in verband met de WAF.

Ik zit eraan te denken om de MV-box te vervangen voor een ventilatielucht-wp-boiler.
De HR-ketel zou er dan ook uit gaan; huisverwarming door LL-warmtepompen.

Onze zolder is tamelijk krap (schuin dak) zodat een flinke wp-boiler niet snel past.
Huis is wel stevig (1996, betonnen vloeren). Een boiler van ca 165 cm gaat vermoedelijk net passen, zodat je zit op bijv 190 liter. Dit is met twee volwassenen & twee kinderen.

1. Is dat inderdaad (te) krap naar jullie ervaring?
De vrouw is bang dat ze opeens niet meer SWW zou hebben, bijv voor douchen.
We zijn overigens zeker geen grote/lange douchers, debiet van de douche is ca 5 liter/minuut.
Volgens de specs zou dan ca 50 minuten gedoucht kunnen worden.
Er is geen douche-wtw aanwezig. Verticaal kan niet, horizontaal misschien wel, vereist een redelijke verbouwing en is sowieso prijzig -- wat hier trouwens iets minder uitmaakt ivm gasbevingscompensatie. Is dus wel een optie.

2. Wat is jullie ervaring qua geluid? Bij ons zou een wp-boiler op zolder komen en dat is met open trap(gat). Vanaf de zolder klinkt nu continu vooral het geluid van de (al redelijk oude) MV-box. Is acceptabel.

-

Ik zat te denken aan de 190-variant van
https://www.nibe.eu/nl-nl...ater-warmtepompen/mt-wh21
Dit mede omdat het een betrouwbaar merk is, en omdat veel aan het luchtdebiet is in te stellen. Ik wil bijv niet dat ie opeens en onvermijdelijk met 300 m3/u gaat aanzuigen.

Alternatief dat ik nog niet echt kende: losse WP-unit en losse boiler.
https://www.nibe.eu/nl-nl...t-water-warmtepompen/f130
En dan meer ruimte voor een boiler. De bijbehorende 263-literboiler is ca 155 cm hoog, wat moet passen.

Ik snap dat er eventueel een doorstroomverwarmer achter geplaatst kan worden (liever niet). ;)

Tips & trucs zeer welkom... Bedankt.
toon volledige bericht
Ik zit met ongeveer dezelfde vragen. Ik heb een open trap naar zolder en daardoor bang voor geluidsoverlast. Verder spreekt het idee van warmte terugwinning / warmte pomp op de ventilatie erg aan. Het is immers warme lucht die je anders naar buiten afvoert en sowieso kwijt bent. Ik was zelf best onder de indruk van de Duco Ecobox i.c.m. een warm water boiler. Dit apparaat is eventueel volledig elektrisch (gasloos) maar of dat nu echt haalbaar is weet ik niet...

[YouTube: DucoBox Eco, de SLIMSTE ventilatiewarmtepomp van Europa!]

ik verwarm mijn woning enkel via vloerverwarming (en 1 radiator op de badkamer) Mijn gezin bestaat uit 4 personen en wij douchen niet lang en vaak gelijktijdig. Verder heb ik een vrij nieuw huis (2013, Label A) en een douche WTW. Verder heb ik 3600wp liggen aan zonnepanelen. Als ik het goed lees moet all-elektric dan mogelijk zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door FloydRaalte op 20-12-2021 15:40 ]

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

• zeegerd
@FloydRaalte Ja, volledig elektrisch moet normaal gesproken prima haalbaar zijn. Indien mogelijk mogen meer zonnepanelen.

Verder, die Ducobox ziet er wel handig uit. Als ie bij zomerse temperaturen (bijv >20 gr C) 100% op buitenlucht kan, én dan tegelijk kan blijven ventileren: mooi. Zoals gezegd hoop ik dat zo'n apparaat instelbaar genoeg is om ervoor te zorgen dat ie niet automatisch opeens zo hard gaat zuigen voor SWW dat er plots veel winterlucht door de ventilatieroosters naar binnen vliegt (dus wat soms wordt genoemd: instelbare ventilatieprioriteit versus verwarmingsprioriteit).

[ Voor 72% gewijzigd door zeegerd op 23-12-2021 14:43 ]

Pagina: 1