Zolderkamers + Opslagruimte maken, wat voor materiaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-05 14:35
Hi allen,

Sinds de aanvang van de Coronamaatregelen zitten mijn vrouw en ik gezellig op zolder. Het is daar in de zomer te warm en in de winter te koud. De zolder is op het moment één grote open ruimte van 660x545cm zonder verwarming. Met de huidige buitentemperaturen is de temperatuur op zolder alweer gedaald tot 16C en zijn we noodgedwongen een verdieping omlaag verhuisd naar onze rommelkamer van ~2x3. Met zijn tweeën met veel gebel op een dag is dat toch wat krap.

We zaten er dan ook aan te denken om op zolder de ruimte wat te verkleinen zodat deze (evt. later met airco of radiator) wat sneller op een aangename temperatuur te brengen zijn, en als bijkomend voordeel beiden een eigen kantoor-/hobby-/knutselkamertje overhouden.

We hebben al wat zitten tekenen, rekenen en uitmeten op de vloer en de beste optie lijkt ons om twee kamertjes van 3x3m te maken, met een verlaagd plafonnetje ("vlierinkje") voor de opslag van wat kampeer- en kerstspullen.

https://imgur.com/a/MRQ3cWF

Echter nu het grootste probleem waar ik tegenaan loop... Online kom ik verschillende vuistregels tegen om de geschikte balken te berekenen voor een overspanning X. In mijn geval (overspanning 3m) zou ik dan balken van ~40x150mm moeten nemen. Echter word het "plafond"/opslagruimtetje over de gehele lengte in het midden ondersteund.

Is er iemand die hier wat verstand van heeft en iets kan bijdragen over de afmetingen van geschikte balken? Hetzelfde geldt eigenlijk voor de staande balken, kan ik hier uit met de 44x70 of neem ik beter een slag (of aantal slagen) groter?

Alvast bedankt voor het meedenken,
Ted

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor het koelen/verwarmen zou ik niet primair er kleinere ruimtes van maken maar vooral dan eens isolatiemateriaal aanbrengen :) Dat dan twee ruimtes + berging makkelijk kan zijn staat daar los van. Maar als je dat gaat doen zou ik zeer zeker de boel ook fatsoenlijk isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
Septillion schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:08:
Voor het koelen/verwarmen zou ik niet primair er kleinere ruimtes van maken maar vooral dan eens isolatiemateriaal aanbrengen :) Dat dan twee ruimtes + berging makkelijk kan zijn staat daar los van. Maar als je dat gaat doen zou ik zeer zeker de boel ook fatsoenlijk isoleren.
Oh ja, dat mist misschien in de OP. Het is een nieuwbouwhuis van officieel 2018 volgens mij, maar opgeleverd 2019. De isolatie is op zich op orde, maar er word (momenteel) alleen op de begane grond verwarmd met de tussendeur dicht. Omdat er op zolder momenteel geen mogelijkheden zijn tot verwarmen speelden we met de ideeën om een airco te plaatsen, maar dan moet er alsnog ~66 kuub verwarmd worden die allemaal via het open trapgat kan ontsnappen. Door twee kamertjes te maken kunnen we in ieder geval de deur sluiten om de warmte binnen te houden.
Daarbij het voordeel om niet meer achter de knieschotten te hoeven kruipen om de kampeer-/kerstspullen te pakken en ieder een eigen kantoor-/hobbykamertje maakt dit voor ons wel de meest aantrekkelijke optie.

Helaas kan ik zelf alleen niet inschatten wat voor materiaal(en welke afmetingen) ik het beste kan gebruiken zodat we niet bang hoeven te zijn dat de kerstspullen ineens op ons hoofd terecht komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kalkran op 06-12-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb ongeveer de zelfde ruimte waar ik zit te werken. Mijn voordeel: ik heb hier een droogtrommel staan. Dat is een fijne bijverwarming :) Maar herken je problem heel goed. In de winter te koud, en in de zomer niet koel te krijgen omdat warmte opstijgt.

Aangenomen dat het spul voldoende geisoleerd is:
- Kijk eens naar infrarood panelen. Kosten niet de wereld, verwarmen je lichaam maar niet de ruimte. Scheelt al een hoop.
- Indien dakramen: zet er een rolgordijn voor aan de binnenkant (houdt wat warmte binnen in de winter, klein beetje warmte buiten in de zomer. Wat in de zomer nog veel meer helpt is een screen voor je dakraam. Ik heb er afgelopen jaar zelf een gehaald en dat scheelt serieus qua stralingswarmte binnen. kan goed 5 graden schelen. Handmatig zit je rond de 100 euro voor zo'n ding, afhankelijk van je grootte.

Verder: weet je zeker dat je dit zelf wilt doen? je blijft nog steeds met een flinke ruimte zitten en de warmte stijgt naar de nok, dus blijft koud. Zou je dit uitbesteden wens ik je veel succes met het vinden van een aannemer - join the queue zou ik zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:34
Alles wat bovenstaand gezegd is, is zeker waar.

Kijk ik even naar de tekening die je hebt bijgelinkt, dan heb je in de dwars richting een plafond van 330cm breed welke inderdaad volledig gesteund word in de lengte richting. Maar je tekent de plafon balken parallel van het steunende muurtje in de lengte richting, en dan blijft je vrije overspanning 300cm. Als je de vuistregel gebruikt van 50mm hoogte per meter vrije overspanning kom je dan inderdaad op een 150mm hoge balk uit.

Ik zou willen voorstellen om de plafonbalken 90graden te draaien, zodat ze allemaal rusten op het muurtje in het midden. De vrije overspanning is dan 330cm/2 = 165cm ongeveer, waardoor een 89mm hoge balk al voldoende draagkracht zal bieden. Dit werkt natuurlijk alleen als je de balken ook netjes aan het dak bevestigd, en het zou mijn voorkeur hebben om de balken uit een stuk te maken. (constructie technisch zou het niks uitmaken, maar gevoelsmatig draagt de balk dan makkelijker door verdelen van spanning)

Mijn constructie zou dus worden:
Muurtje van 300cm lang en 230cm hoog in het midden.
Daarbovenop haaks 300cm/60cm = 5 + 1 = 6 balken dwars van 330cm met afschuining om in de dakconstructie te passen.
Plafon van onderen bekleden dampdichte folie en mutliplex of gips, van boven lekker glas/steenwol in het geraamte stoppen, dampdichte folie eroverheen en multiplex om het weer dragend te maken.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
nsa1984 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:52:

Ik zou willen voorstellen om de plafonbalken 90graden te draaien, zodat ze allemaal rusten op het muurtje in het midden. De vrije overspanning is dan 330cm/2 = 165cm ongeveer, waardoor een 89mm hoge balk al voldoende draagkracht zal bieden. Dit werkt natuurlijk alleen als je de balken ook netjes aan het dak bevestigd, en het zou mijn voorkeur hebben om de balken uit een stuk te maken. (constructie technisch zou het niks uitmaken, maar gevoelsmatig draagt de balk dan makkelijker door verdelen van spanning)
dan is de eerste balk van het vloertje geen deel meer van de balklaag, maar moet die balklaag ook dragen.
kan opzich wel, maar ik zou hem niet dezelfde dikte maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05 14:31
ik zou kijken op:
https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

en inderdaad de overspanning haaks op de kap, 2 balken goed bevestigen aan de sporen van de kap, en daar de balklaag op / tussen klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 16:22
nsa1984 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:52:
Alles wat bovenstaand gezegd is, is zeker waar.

KIk zou willen voorstellen om de plafonbalken 90graden te draaien, zodat ze allemaal rusten op het muurtje in het midden. De vrije overspanning is dan 330cm/2 = 165cm ongeveer, waardoor een 89mm hoge balk al voldoende draagkracht zal bieden. Dit werkt natuurlijk alleen als je de balken ook netjes aan het dak bevestigd, en het zou mijn voorkeur hebben om de balken uit een stuk te maken. (constructie technisch zou het niks uitmaken, maar gevoelsmatig draagt de balk dan makkelijker door verdelen van spanning)

Mijn constructie zou dus worden:
Muurtje van 300cm lang en 230cm hoog in het midden.
Daarbovenop haaks 300cm/60cm = 5 + 1 = 6 balken dwars van 330cm met afschuining om in de dakconstructie te passen.
Plafon van onderen bekleden dampdichte folie en mutliplex of gips, van boven lekker glas/steenwol in het geraamte stoppen, dampdichte folie eroverheen en multiplex om het weer dragend te maken.
Rob-T6 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:42:
ik zou kijken op:
https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

en inderdaad de overspanning haaks op de kap, 2 balken goed bevestigen aan de sporen van de kap, en daar de balklaag op / tussen klemmen.
Jullie bedoelen dus dat je de sporen extra wilt gaan belasten?
En de vloer ook? Ik weet niet of er een dragende wand onder staat. Meestal staat deze in andere richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:34
twain4me schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:06:
[...]

dan is de eerste balk van het vloertje geen deel meer van de balklaag, maar moet die balklaag ook dragen.
kan opzich wel, maar ik zou hem niet dezelfde dikte maken ;)
Hier volg ik je even niet, maar dat zal mijn gebrek aan ruimtelijk inzicht zijn.
Krijnemans schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:36:
[...]
[...]
Jullie bedoelen dus dat je de sporen extra wilt gaan belasten?
En de vloer ook? Ik weet niet of er een dragende wand onder staat. Meestal staat deze in andere richting.
Ja en Ja.
De sporen worden extra belast, maar verwacht dat de krachten wel mee zullen vallen. Iets met als het aan de ene zijde trekt word het aan de andere zijde duw belasting in een driehoek, dus dat gaat nergens heen.

De (zolder)vloer belasting word inderdaad iets hoger, maar dat werd het hij sowieso al met de plannen van de TS. Bovendien zou ik het geheel in houtskelet bouwen wat nu ook weer niet verschrikkelijk zwaar is.

Maar je hebt inderdaad wel een valide punt dat je even moet beoordelen of het huis de verzwaarde belasting aan zal kunnen. Zelf verwacht ik daarin geen problemen maar ben geen expert en heb de situatie ter plaatse niet gezien.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
Super bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Ik had de balken van wand naar nieuwe-wand getekend omdat er zo'n prefab dak dat scharniert op is getild en het mij niet logisch leek om die verder te gaan belasten. Ik denk dus dat ik toch vastzit aan de 150mm hoge balken.
Het helpt natuurlijk dat 't dak boven de opslagruimte erboven schuin toeloopt en de grotere dozen dus sowieso in het midden terecht gaan komen, waar ze ondersteund moeten worden door het tussenwandje. Het enige wat me enige zorgen baart is als er spullen van de achterzijde moeten komen er iemand kortstondig op het plafonnetje moet kunnen kruipen.
De vloer van de zolder zijn gewoon kanaalplaten, net als de andere verdiepingen. Daar staan tussenwanden van 10cm gips op en een betegelde badkamer dan lijkt dit beetje hout me niet heel veel toevoegen toch?

Wat voor hout voor de wanden kan ik nemen zodat ze de 44x145 +plafond kunnen dragen? Zijn 44x69 daar stevig genoeg voor, of kan ik dan beter de staande balken elke 30 cm plaatsen ipv elke 60?

[ Voor 12% gewijzigd door Kalkran op 09-12-2021 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Kalkran schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:48:
Super bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Ik had de balken van wand naar nieuwe-wand getekend omdat er zo'n prefab dak dat scharniert op is getild en het mij niet logisch leek om die verder te gaan belasten. Ik denk dus dat ik toch vastzit aan de 150mm hoge balken.
Het helpt natuurlijk dat 't dak boven de opslagruimte erboven schuin toeloopt en de grotere dozen dus sowieso in het midden terecht gaan komen, waar ze ondersteund moeten worden door het tussenwandje. Het enige wat me enige zorgen baart is als er spullen van de achterzijde moeten komen er iemand kortstondig op het plafonnetje moet kunnen kruipen.
De vloer van de zolder zijn gewoon kanaalplaten, net als de andere verdiepingen. Daar staan tussenwanden van 10cm gips op en een betegelde badkamer dan lijkt dit beetje hout me niet heel veel toevoegen toch?

Wat voor hout voor de wanden kan ik nemen zodat ze de 44x145 +plafond kunnen dragen? Zijn 44x69 daar stevig genoeg voor, of kan ik dan beter de staande balken elke 30 cm plaatsen ipv elke 60?
Dr standaard 44x69 zijn goed. Ik zou ze wel inderdaad elke 30cm plaatsen. Of het nodig is weet ik niet, ben met een zelfde project bezig en ik doe dat maar gewoon. Liever wat extra materiaal dan erdoor heen zakken.
Pagina: 1