Advies Rond Aankoop Hyundai Tucson Model 2021

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slobodan01
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-12-2021
Beste forumleden,

Graag had ik een beetje advies gekregen van jullie.

Misschien eerst vermelden, ik ben van België.

Ik heb afgelopen zaterdag een Hyundai Tucson 2021 1.6 t-gdi aangekocht bij een garage in Brugge (België).
Het betreft echter geen officiële verdeler van Hyundai, maar van Fiat, Alfa Romeo, Jeep...

Ik was al een tijdje op zoek naar een nieuwe auto. Mijn huidige auto is een Citroën c3 van 2010.
Aangezien ik schrik had voor aankomende kosten en de dieselwagens stelselmatig gebannen worden in de stadszones, leek het me een goed idee om eens uit te kijken naar een bijna nieuwe occasie wagen zodat ik voor mezelf een comfortabelere auto had.

Ik heb altijd nieuwe auto's gekocht (2x Citroën) en nooit echt problemen gehad met deze wagens.
Aangezien ik telkens nieuwe auto's kocht, was ik niet echt gekend met tweedehandsaankopen.

Toen ik zaterdag het contract van de Hyundai ondertekende stond er op het formulier dat dit een ingevoerde wagen was.
Ik heb er verder niet bij stilgestaan, aangezien het een nieuwe auto betreft (140 km op de teller) en hij er ook nieuw uitzag en nog de nieuwe geur van een wagen had.

De verkoper had me ook gegarandeerd dat ik de 5 jaar fabrieksgarantie van Hyundai kreeg.

Toen ik gisteren echter wat begon op te zoeken omtrent deze garantie kwam ik allerlei forum berichten tegen.

Blijkbaar zou de 5 jaar fabrieksgarantie niet tellen bij de officiële verdelers in België.
Klopt dit volgens jullie?

De auto heeft een daginschrijving gehad in Tsjechië en is dus ook van daar afkomstig. Het onderhoudsboekje is ook in het Tsjechisch dus.

Moet ik deze wagen laten registreren in België en hoe doe ik dit dan het beste?

Kan ik de garantie bij een officiële verdeler in België afdwingen?

Verder maak ik me ook zorgen omtrent de historiek van deze wagen en of er iets in het verleden mee gebeurd zou zijn...

Hij heeft inderdaad maar 140km op de teller, maar zou het kunnen dat deze wagen uit een schadeongeval komt?
En kunnen ze een digitale kilometerstand aanpassen?

Ik zou kunnen zoeken via het chasienummer, maar weet niet of die sites betrouwbaar zijn (chasisnummeropzoeken.be / VIN Info Nederland).
Blijkbaar moet je betalen voor een rapport.
Ik heb al eens geprobeerd om het chasisnummer in te geven op de Belgische site, maar die sturen me dan door naar de Nederlandse VIN. Op die Nederlandse site krijg ik dan een vinkje bij schade en dergelijke, maar meer kan ik niet zien.
Dit maakt me zeer ongerust.

Ik heb het contract van de aankoop al getekend en weet niet of ik dit teniet kan verklaren als het blijkt dat deze auto niet nieuw is, meer km heeft dan aangegeven op het contract of als er ooit een schadegeval geweest is met deze wagen.

Ik was niet bekend met tweedehandsaankopen en heb nu pas veel meer info door gisteren te surfen op het internet.
Ik ben nogal impulsief te werk gegaan vrees ik, omdat er in de advertentie stond dat het een nieuwe auto was met 10km en de prijs een stuk lager lag dan de catalogusprijs.
Ik heb nog een ander model Tucson 2021 bekeken vorige week zaterdag. Dat was ook een nieuw exemplaar.
Er staan (stonden) heel veel van deze wagens de afgelopen weken te koop bij garages en tweedehandssites in België.
Heeft er iemand hier soms meer gegevens over?

Is er iemand die me verder kan helpen met al deze vragen?

Excuses voor het zeer lange relaas!

Dank alvast om dit te lezen en om me verder te helpen,

Vriendelijke groeten,
Stefan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Interessant geval. In de garantiehandleiding staat het volgende:
Hyundai biedt haar Klant* de garantie dat, indien binnen 60 maanden, te rekenen vanaf de datum eerste tenaamstelling van het kentekenbewijs van de nieuwe Hyundai personenauto een onderdeel van de auto defect raakt ten gevolge van fabricage- of materiaalfouten, dit onderdeel of accessoire door elke Hyundai-Erkend Reparateur in diens bedrijf kosteloos zal worden gerepareerd of vervangen, dit laatste ter beoordeling van de Erkend Reparateur.

[...]

*Klant betekent een natuurlijke persoon, een onderneming of elke andere entiteit die (i) zonder de intentie tot doorverkopen, een nieuwe Hyundai personenauto aankoopt van een Erkende Hyundai Dealer of, (ii) een Hyundai personenauto aankoopt die oorspronkelijk nieuw en zonder de intentie tot doorverkoop, door een natuurlijke persoon, een onderneming of elke andere entiteit werd aangekocht van een Erkende Hyundai Dealer.
Klant kan in dit geval ook de garage zijn die de auto heeft aangekocht bij de Tsjechische dealer (de auto zal ooit van een Erkerde Hyundai dealer afkomstig moeten zijn geweest), al is deze in dit geval dan wel aangeschaft door de garage met intentie tot doorverkopen. Dat maakt het in dit geval lastig.

Ik zou voor de zekerheid contact opnemen met Hyundai België in jouw geval, de situatie duidelijk voorleggen (geïmporteerde wagen met 1ste tenaamstelling in buitenland, en de vraag omtrent 5 jaar fabrieksgarantie), het liefst dit via bijvoorbeeld mail zodat het antwoord op papier staat.

Met betrekking tot de import: zoals je misschien al hebt gemerkt is er een productietekort van chips en bijkomend voertuigen. Zeker de markt naar cross-overs zoals de Tucson zal hoog zijn. Garagisten zien hier hun kans en halen auto's van andere plekken om ze hier met (hopelijk) winst te verkopen. Ik vermoed dat met deze auto ook niks raars aan de hand is: gestaan bij een Tsjechische dealer, opgekocht en geïmporteerd naar België, en nu hier te koop. Het grotendeel van de kilometers die er op staan zijn zo waarschijnlijk afkomstig van proefritten in Tsjechië en/of België.

Nu, met betrekking tot schadeverleden: zeker dat er een vinkje staat dat de auto daadwerkelijk schade heeft gehad? Of is het vinkje op de website meer in de trend van "we kunnen het schadeverleden van de auto controleren, koop graag ons volledige rapport om te zien of er al dan niet schade was".

Ik vermoed wel dat wanneer de 5 jaar garantie ondersteund wordt door Hyundai België (wat ik eigenlijk wel verwacht), dat ze als start-datum van de garantie de eerste tenaamstelling gebruiken, oftewel die van in Tsjechië.

Dat de kilometerstand niet per se overeenkomt op de overeenkomst lijkt me niet per se relevant: je hebt deze zelf kunne controleren tijdens bijvoorbeeld je proefrit :P Het lijkt me wel dat je onder de overeenkomst uit kan wanneer blijkt dat de 5 jaar garantie niet ondersteunt wordt, maar ik ben geen jurist :P

Mijn eerste stap zou zijn om contact op te nemen met Hyundai België :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:05
Zou me geen zorgen maken de garantie is eu geregeld en dit soort voertuigen zijn meestal over stock die ze aan het buitenland verkopen om de markt niet te verstoren voor de dealers cardoen heeft zijn business model ervan gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slobodan01
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-12-2021
Dank jullie wel voor de reacties allemaal.
Misschien nog even wat verdere info.

De auto komt uit Tsjechië volgens de garagist en heeft daar een daginschrijving gehad.
Om hem over te brengen via de weg lijkt me heel raar, want dan zou de kilometerstand van 140 km helemaal niet kloppen.

Ik heb rapport opgevraagd bij
www.autoverleden.nl

Jullie kunnen het verslag gerust inkijken met deze code
EBDQD

Het rapport gaf geen schade, maar ook zeer weinig uitleg.
Is dit een betrouwbare site?

Wel, 140km is inderdaad een lage stand, maar ik weet niet zeker of dit klopt.
Misschien is er wel geknoeid met de meterstand (lees ik toch her en der dat dit mogelijk is).
Het verslag (zie hierboven) geeft me geen uitsluitsel.
Er staan bitter weinig gegevens op. Zelfs die daginschrijving is niet te vinden (zou dat niet moeten?).

Zouden jullie het mogelijk achten dat er met deze wagen geknoeid zou zijn?

Ik weet nu dat ze deze wegen fabriceren in Tsjechië, dus misschien kan het dat hij daar even ingeschreven is voor iets? Maar voor wat dan?

Ik heb hem gekocht in een garage te Brugge afgelopen zaterdag (allé, toch het contract ondertekend). Het betreft (zoals gezegd) wel geen officiële verdeler van Hyundai.
Deze Tucson modellen staan massaal te koop in België in verschillende garages (te achterhalen via autoscout24). Het betreft natuurlijk geen officiële verdelers. De meeste tussen de 5 en 100 km op de teller en een stukje goedkoper dan de catalogusprijs. Dat er met al deze wagens iets zou zijn lijkt me derhalve straf.

De verkoper heeft me gisteren gewoon laten weten dat de auto uit Tsjechië kwam en dat hij daar ter plaatse een daginschrijving gehad heeft in juli 2021.
Hij is daarna via een vrachtwagen naar België gekomen naar een groothandel en daar is de garageverkoper hem gaan ophalen en is ermee naar de garage in Brugge gereden.
Proefritten zouden niet aan de orde geweest zijn, al wil ik dit niet volledig uitsluiten.
Ik snap niet als de garage hem gaan ophalen is aan de groothandel en ermee naar Brugge gereden is, dat hij dan ook geen daginschrijving in België gekregen heeft voor de rit. Of heffen de garagenummerplaten dit op (dit zijn de groene Z-platen in België)?

Ik heb het boekje helaas niet ingekeken. Helemaal niet aan gedacht om dit te vragen. Ik heb dus toen ook niet opgemerkt dat dit niet in het Nederlands was.

Sorry voor de vele vragen en aan iedereen bedankt voor de bijstand die jullie me al gegeven hebben.
Ik heb nog niet eerder een tweedehandswagen gekocht, dus alles is/was nieuw voor mij.

Ondertussen heb ik ook van de officiële importeur van Hyundai België onderstaande reactie ontvangen.
Ik weet niet zo goed wat ik hier moet van denken.
Natuurlijk zijn ze niet zo blij dat er auto's van hun merk via parallelle circuits op de markt komen, dat kan ik begrijpen.
Als het echter een belangrijke veiligheidsupdate of herstelling is, kunnen ze het volgens mij toch niet maken om dit niet onder garantie uit te voeren, toch?!
Vooral Belux in de tekst lijkt me belangrijk. Het lijkt alsof er voor Nederland andere regels gelden...

Beste heer ...,

Eerst en vooral willen we u bedanken voor de interesse die u toont in ons merk Hyundai.

We hebben uw schrijven goed ontvangen.

Nazicht van het chassisnummer leert ons dat het voertuig inderdaad uit Tsjechië afkomstig is. Graag willen we u dan ook verduidelijken dat het niet zo is dat het voertuig in Belux automatisch onder de 5 jaar garantie valt.

De garantievoorwaarden stellen namelijk dat deze garantie enkel van toepassing is voor Hyundai klanten dewelke een nieuw voertuig aankopen bij een erkende Hyundai verdeler en dit zonder deze te willen verder verkopen. 3 voorwaarden waar per definitie niet aan voldaan is.

Mogelijk kan dit geregulariseerd worden door Hyundai Belux en dit op geheel vrijwillige basis, maar dit zal nooit pro-actief gebeuren. Enkel en alleen u geconfronteerd zou worden met een garantiegeval, kan deze procedure opgestart worden. Bij de procedure zullen we vragen naar bepaalde documenten van het voertuig (oa aankoopfactuur, uittreksels uit het erkende onderhoudsboekje) en dient u de onderhoudshistoriek voor te leggen. We raden u dan ook aan om uw onderhouden bij een erkende verdeler te laten uitvoeren en dit kwestie de voorschriften van de constructeur te volgen.

We hebben geen zicht op het verleden van het voertuig. We merken geregeld voertuigen die niet door onze erkende diensten werden geïmporteerd. Het gaat steeds over onafhankelijke verdelers dewelke de voertuigen gaan aankopen in het buitenland en deze via een daginschrijving importeren. Door dit toe te passen spreken we niet meer over een nieuw voertuig maar over een 2de hands voertuig, waarvoor andere regelgevingen gelden.

Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben.

#staysafe #stayhealthy

Met klantgerichte groeten, Meilleures salutations, Best regards,

Vandaag heeft de verkoper de auto laten keuren voor 2dehandsverkoop. Het roze papier voor inschrijving heeft hij nu dus en heeft er me een scan van doorgestuurd.
Het roze papier heeft me de mogelijkheid de wagen te laten inschrijven met mijn nummerplaten bij DIV België.
Houdt dit dan ook in dat de wagen geregistreerd staat in Belgie¨. Is inschrijving en registratie in dit geval hetzelfde?

Ik ga zaterdagochtend alles eens gaan voorleggen bij de maatschappij die de verzekering doet voor mijn huidige wagen, omdat ik daar ook de Hyundai voorlopig zou laten verzekeren.

Op de officiële verkoopfactuur die de verkoper me deze middag doorgestuurd heeft, staat vermeld:

'Wagen verkocht uit voorraad gezien door klant met de resterende fabriekswaarborg. Ingevoerde wagen met inschrijving op 15/07/2021'

Wat maken jullie op uit deze vermelding? Staat dit garant voor garantie (van Hyundai zelf of de verkopende partij?
Dien ik iets aan deze vermelding te laten veranderen?

De rest van de documenten betrof een douanepapier - ATI 10782 STOCK met ondertitel overzicht gevalideerde E705
Chassisnummer klopt op dit formulier en ook de data lijken allemaal te kloppen.
Datum validatie: 20-07-2021
Datum eerste ingebruikname: 15-07-21

4 formulieren in het Tsjechisch (versta er weinig van)
1ste formulier --> Evropské Spolecenstvi - Registreringsattest - Deel II
2de formulier --> Tichnicky popis vozidla
3de formulier --> Evropské Spolecenstvi - Osvedceni o registraci vozidla
4de formulier --> achterkant van 3de papier

Op deze papieren lijkt het me qua data en gegevens (voor wat ik er van versta) ook wel te kloppen.

PS: Tot een proces ga ik het zelf nooit laten komen. Als ik dat verlies, ben ik normaal nog pakken geld kwijt. Ik heb deze auto in hoofdzaak gekocht omdat ik het een mooie auto vond, de prijs relatief ok was voor een model van deze klasse en omdat het een (eigenlijk) nieuwe auto betrof. In feite ook wel omdat hij eigenlijk nog onder het 5 jaar garantiestelsel geldig zou zijn, wat toch wat zekerheid geeft.

Voor wat die garantievoorwaarden natuurlijk dekken. Om een voorbeeld te geven: Mijn vorige wagen was een nieuw aangekochte C3 (Citroën). Na ongeveer 10000km kreeg ik de melding (storing emissiesysteem). Ben er mee naar de officiële verdeler gereden en die kon niets vinden. Heeft dan een aantal relais vervangen, en heb dit zaakje ook volledig zelf mogen betalen. Het viel volgens hem niet onder de garantie van de verdeler.... Storing bleef terugkomen en is nooit opgelost kunnen worden (verschillende keren uitgelezen). Heb er echt 123000km mee gereden zonder ooit in panne gevallen te zijn...

[ Voor 48% gewijzigd door Slobodan01 op 09-12-2021 23:14 . Reden: Onvolledig ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Slobodan01 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 23:12:
Dank jullie wel voor de reacties allemaal.
Misschien nog even wat verdere info.

De auto komt uit Tsjechië volgens de garagist en heeft daar een daginschrijving gehad.
Om hem over te brengen via de weg lijkt me heel raar, want dan zou de kilometerstand van 140 km helemaal niet kloppen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het rapport gaf geen schade, maar ook zeer weinig uitleg.
Is dit een betrouwbare site?
Ziet er uit als een prima website, maar over zo'n auto valt gewoon weinig te vertellen als het nog nooit echt geregistreerd is geweest :P Het systeem over heel Europa is niet gelijk getrokken, elk land heeft hun eigen systeem (als ze al een systeem hebben). Blijkbaar is in geen enkel land schade geregistreerd, waaronder Tsjechië. Verder zal er van onderhoud etcetera ook niks geregistreerd zijn, aangezien dit nog nooit aan de auto is verricht (logisch ook, want nieuw).
Wel, 140km is inderdaad een lage stand, maar ik weet niet zeker of dit klopt.
Misschien is er wel geknoeid met de meterstand (lees ik toch her en der dat dit mogelijk is).
Het verslag (zie hierboven) geeft me geen uitsluitsel.
Er staan bitter weinig gegevens op. Zelfs die daginschrijving is niet te vinden (zou dat niet moeten?).

Zouden jullie het mogelijk achten dat er met deze wagen geknoeid zou zijn?

Ik weet nu dat ze deze wegen fabriceren in Tsjechië, dus misschien kan het dat hij daar even ingeschreven is voor iets? Maar voor wat dan?

Ik heb hem gekocht in een garage te Brugge afgelopen zaterdag (allé, toch het contract ondertekend). Het betreft (zoals gezegd) wel geen officiële verdeler van Hyundai.
Deze Tucson modellen staan massaal te koop in België in verschillende garages (te achterhalen via autoscout24). Het betreft natuurlijk geen officiële verdelers. De meeste tussen de 5 en 100 km op de teller en een stukje goedkoper dan de catalogusprijs. Dat er met al deze wagens iets zou zijn lijkt me derhalve straf.

De verkoper heeft me gisteren gewoon laten weten dat de auto uit Tsjechië kwam en dat hij daar ter plaatse een daginschrijving gehad heeft in juli 2021.
Hij is daarna via een vrachtwagen naar België gekomen naar een groothandel en daar is de garageverkoper hem gaan ophalen en is ermee naar de garage in Brugge gereden.
Proefritten zouden niet aan de orde geweest zijn, al wil ik dit niet volledig uitsluiten.
Ik snap niet als de garage hem gaan ophalen is aan de groothandel en ermee naar Brugge gereden is, dat hij dan ook geen daginschrijving in België gekregen heeft voor de rit. Of heffen de garagenummerplaten dit op (dit zijn de groene Z-platen in België)?
toon volledige bericht
Om heel eerlijk te zijn, de kans lijkt me heel klein dat er iets met deze auto iets vreemds aan de hand is. Alles lijkt me op een zeer logische manier te verklaren. Deze manier van werken (nieuwe auto's uit het buitenland halen) komt wel vaker voor. Wanneer ik de Tsjechische website bekijk, zie ik dat de Tucson verkrijgbaar is vanaf omgerekend 21300 euro. De Belgische vanafprijs bedraagt 30699 euro. Flink gat waarbij importeren dus zeker kan lonen :P

Zeker wanneer de garagist de auto van de groothandel naar zijn garage heeft gereden met handelaarsplaten (Z-platen) is de kilometerstand eenvoudig te verklaren. Als de groothandel ergens centraal in België zit, zit je zo aan 100km. Tel dat op bij de afleverkilometers (testen in de fabriek, rijden naar parkeerplaats fabriek, op vrachtwagen etc), dan lijkt 140km me niet heel ongewoon.

Met een Z-plaat kan een handelaar trouwens met de auto rijden voor bedrijfsmatige werkzaamheden. Het rijden van de groothandel naar hun eigen garage valt daar onder. Daar is geen daginschrijving voor nodig.

Knoeien met de kilometerstand, zeker tegenwoordig, is zeer moeilijk. Het wordt op meerdere verschillende plaatsen in de auto opgeslagen. Niet enkel in de motorcomputer of body-computer, maar bijvoorbeeld ook in de tellerbak (al is dat moeilijker met die schermen als tellers tegenwoordig), versnellingsbak en zelfs sleutel. Welke bij de Hyundai het geval is durf ik niet te zeggen, maar het zal vast op de een of andere manier uit te lezen zijn.
Ik heb het boekje helaas niet ingekeken. Helemaal niet aan gedacht om dit te vragen. Ik heb dus toen ook niet opgemerkt dat dit niet in het Nederlands was.

Sorry voor de vele vragen en aan iedereen bedankt voor de bijstand die jullie me al gegeven hebben.
Ik heb nog niet eerder een tweedehandswagen gekocht, dus alles is/was nieuw voor mij.

Ondertussen heb ik ook van de officiële importeur van Hyundai België onderstaande reactie ontvangen.
Ik weet niet zo goed wat ik hier moet van denken.
Natuurlijk zijn ze niet zo blij dat er auto's van hun merk via parallelle circuits op de markt komen, dat kan ik begrijpen.
Als het echter een belangrijke veiligheidsupdate of herstelling is, kunnen ze het volgens mij toch niet maken om dit niet onder garantie uit te voeren, toch?!
Vooral Belux in de tekst lijkt me belangrijk. Het lijkt alsof er voor Nederland andere regels gelden...

Beste heer ...,

Eerst en vooral willen we u bedanken voor de interesse die u toont in ons merk Hyundai.

We hebben uw schrijven goed ontvangen.

Nazicht van het chassisnummer leert ons dat het voertuig inderdaad uit Tsjechië afkomstig is. Graag willen we u dan ook verduidelijken dat het niet zo is dat het voertuig in Belux automatisch onder de 5 jaar garantie valt.

De garantievoorwaarden stellen namelijk dat deze garantie enkel van toepassing is voor Hyundai klanten dewelke een nieuw voertuig aankopen bij een erkende Hyundai verdeler en dit zonder deze te willen verder verkopen. 3 voorwaarden waar per definitie niet aan voldaan is.

Mogelijk kan dit geregulariseerd worden door Hyundai Belux en dit op geheel vrijwillige basis, maar dit zal nooit pro-actief gebeuren. Enkel en alleen u geconfronteerd zou worden met een garantiegeval, kan deze procedure opgestart worden. Bij de procedure zullen we vragen naar bepaalde documenten van het voertuig (oa aankoopfactuur, uittreksels uit het erkende onderhoudsboekje) en dient u de onderhoudshistoriek voor te leggen. We raden u dan ook aan om uw onderhouden bij een erkende verdeler te laten uitvoeren en dit kwestie de voorschriften van de constructeur te volgen.

We hebben geen zicht op het verleden van het voertuig. We merken geregeld voertuigen die niet door onze erkende diensten werden geïmporteerd. Het gaat steeds over onafhankelijke verdelers dewelke de voertuigen gaan aankopen in het buitenland en deze via een daginschrijving importeren. Door dit toe te passen spreken we niet meer over een nieuw voertuig maar over een 2de hands voertuig, waarvoor andere regelgevingen gelden.

Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben.

#staysafe #stayhealthy

Met klantgerichte groeten, Meilleures salutations, Best regards,

Vandaag heeft de verkoper de auto laten keuren voor 2dehandsverkoop. Het roze papier voor inschrijving heeft hij nu dus en heeft er me een scan van doorgestuurd.
Het roze papier heeft me de mogelijkheid de wagen te laten inschrijven met mijn nummerplaten bij DIV België.
Houdt dit dan ook in dat de wagen geregistreerd staat in Belgie¨. Is inschrijving en registratie in dit geval hetzelfde?

Ik ga zaterdagochtend alles eens gaan voorleggen bij de maatschappij die de verzekering doet voor mijn huidige wagen, omdat ik daar ook de Hyundai voorlopig zou laten verzekeren.

Op de officiële verkoopfactuur die de verkoper me deze middag doorgestuurd heeft, staat vermeld:

'Wagen verkocht uit voorraad gezien door klant met de resterende fabriekswaarborg. Ingevoerde wagen met inschrijving op 15/07/2021'

Wat maken jullie op uit deze vermelding? Staat dit garant voor garantie (van Hyundai zelf of de verkopende partij?
Dien ik iets aan deze vermelding te laten veranderen?

De rest van de documenten betrof een douanepapier - ATI 10782 STOCK met ondertitel overzicht gevalideerde E705
Chassisnummer klopt op dit formulier en ook de data lijken allemaal te kloppen.
Datum validatie: 20-07-2021
Datum eerste ingebruikname: 15-07-21

4 formulieren in het Tsjechisch (versta er weinig van)
1ste formulier --> Evropské Spolecenstvi - Registreringsattest - Deel II
2de formulier --> Tichnicky popis vozidla
3de formulier --> Evropské Spolecenstvi - Osvedceni o registraci vozidla
4de formulier --> achterkant van 3de papier

Op deze papieren lijkt het me qua data en gegevens (voor wat ik er van versta) ook wel te kloppen.

PS: Tot een proces ga ik het zelf nooit laten komen. Als ik dat verlies, ben ik normaal nog pakken geld kwijt. Ik heb deze auto in hoofdzaak gekocht omdat ik het een mooie auto vond, de prijs relatief ok was voor een model van deze klasse en omdat het een (eigenlijk) nieuwe auto betrof. In feite ook wel omdat hij eigenlijk nog onder het 5 jaar garantiestelsel geldig zou zijn, wat toch wat zekerheid geeft.

Voor wat die garantievoorwaarden natuurlijk dekken. Om een voorbeeld te geven: Mijn vorige wagen was een nieuw aangekochte C3 (Citroën). Na ongeveer 10000km kreeg ik de melding (storing emissiesysteem). Ben er mee naar de officiële verdeler gereden en die kon niets vinden. Heeft dan een aantal relais vervangen, en heb dit zaakje ook volledig zelf mogen betalen. Het viel volgens hem niet onder de garantie van de verdeler.... Storing bleef terugkomen en is nooit opgelost kunnen worden (verschillende keren uitgelezen). Heb er echt 123000km mee gereden zonder ooit in panne gevallen te zijn...
toon volledige bericht
De reactie van Hyundai is opzich begrijpelijk... maar zolang de auto onderhoud heeft gehad zoals voorgeschreven door Hyundai (via een officiele dealer, maar vaak ook een 3de garage) zullen ze hoogstwaarschijnlijk (na eventuele controle van onderhoud, gegevens etc) de claim wel toekennen. Het kan alleen iets meer werk kosten dan bij een officieël Belgische auto. Het gaat normaliter ook om 5 jaar fabrieksgarantie welke geldt voor volledig Europa, waaronder Tsjechië én België/BeNeLux. Waarom er BeLux staat en niet BeNeLux... geen idee :P

Op de website van Hyundai staat trouwens nog het volgende:
Heb ik fabrieksgarantie op mijn geïmporteerde Hyundai?
Wanneer een Hyundai naar België wordt geïmporteerd en u wilt genieten van de 5 jaar Hyundai-garantie dient u een aanvraag hiervoor in te dienen bij de Hyundai Klantendienst.
Het kan dus wel...

Met betrekking tot het volgende:
Nee, zulke updates worden altijd uitgevoerd, ook bij geïmporteerde wagens.

Persoonlijk denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. De historie van de auto is perfect verklaarbaar. Hyundai geeft aan niet direct de garantie te verlenen, maar het per garantiegeval los te bekijken. Wanneer je hierbij gewoon een volledige historie kunt weerleggen (aanschaffactuur, onderhoudsfacturen volgens schema etc) zal dit gewoon geaccepteerd worden. Zeker bij zo'n volledig nieuwe auto met historie vanaf praktisch nieuw, zelfs bij jou (140km is niks) is dat geen enkel probleem.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-06 15:49
MK_ schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:48:
[...]
Waarom er BeLux staat en niet BeNeLux... geen idee :P
De importeur in België doet Luxemburg er ook bij. De Nederlanse importeur doet alleen Nederland. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

niels132 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:53:
[...]

De importeur in België doet Luxemburg er ook bij. De Nederlanse importeur doet alleen Nederland. ;)
Ah da's dezelfde importeur. Makes sense, maar wist ik niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:05
Daginschrijving is ook zo'n systeem dat. Invoerders gebruiken voor qouta en marketingdoeleinden niks mis deze wagen veel plezier ermee
Pagina: 1