Fouten bij plaatsing CV-ketel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSLeuv
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-12-2021
Goedemiddag!

Deze zomer heeft een aannemer een kleine dakopbouw op ons huis gebouwd. Daarbij is ook de CV-ketel verplaatst naar de dakopbouw. Nu kwam vorige week onze vaste CV-ketel-onderhoudsman voor de periodieke controle, en hij stelde het volgende vast:

rookgas is niet gebeugeld
cv leidingdiameter is te klein
gasleiding mantel ontbreekt
leidingen zijn niet gebeugeld

Hij stuurde bijgevoegde foto's mee. Nu is mijn vraag: zijn bovenstaande feiten ernstig? Moet ik mijn aannemer aansprakelijk stellen? De CV-ketel-onderhoudsman heeft het namelijk al over muren uitbreken etc.

Wij wonen zelf in het buitenland, en ik heb totaal geen verstand van dit soort zaken dus ik weet nu niet of dit in de categorie valt van "aannemer had het beter kunnen aanpakken, maar is nog acceptabel" of "alles moet eruit gesloopt worden en juridisch gedoe met aannemer.

Bedankt alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JE92HeGvpcLqiPHx5c7D6JLu3oE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kReQDWs1gMfV5tHv8vafOosF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKl_EPg7D6lYHNYZ2HHcihrCkHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxICTiDcKNtTwYA5vMfEJhFA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nf0XSIdzcKhhRCk7TM_-VNWrN5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKi25BL34t3dP8BE0lGZjEtB.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Buiten dat het er beunachtig uit ziet vind ik dat dubbel stopcontact vlak naast de waterkraan wel het toppunt.
En volgens mij is de condens afvoer ook niet aangesloten.
Beugelen van rookgas afvoer is ook niet volgens de norm.

[ Voor 34% gewijzigd door klump4u op 06-12-2021 15:04 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:29
Verplaatst naar 'Bouwen en klussen' subforum

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 23:24
Wow, de condensafvoer is niet terug geplaatst. Dat gaat niet goed zodra je ketel aan staat en aan het stoken gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFbe1E-sxDE2Yx8nQ26CMbbzoDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PQqc3Jnq6SpxmmdBYT9NDODl.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Gevalletje firma Beun & De Haas ............... een echte installateur levert dit zo niet op aan de klant, echt niet!!
Aannemer aansprakelijk stellen voor dit installatie rommelwerk.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:56
Juridisch gedoe … hoeft niet per se. Ten eerste is er nog de mogelijkheid dat je het hem hem kan bespreken en dat hij dingen komt aanpassen, maar dan is de vraag of je nog vertrouwen hebt in zijn werk.

De andere optie is het gewoon door iemand anders laten doen. Gaat iets kosten, maar dat juridisch gedoe kan jaren aanslepen en is niet goed voor de nachtrust.

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 19:42
Goed,

Het ziet er niet echt netjes uit.

Een vraag: Wat voor een advies heeft de vaste installateur gegeven? Heb je de vraag gesteld "Is de CV-installatie in de de huidige staat veilig te gebruiken?" Dus met de huidige aangetroffen "gebreken" is de installatie veilig te gebruiken? Heeft hij dat bevestigd of juist niet? Of heeft hij de CV-installatie buiten bedrijf gesteld?

Want als de installatie niet veilig te gebruiken is en hij heeft er niets gedaan om het veilig te maken. Maar wel aangeeft dat de boel gewoon gebruikt kan worden dan heeft hij een net zo groot probleem.

Je kan een aantal zaken doen. Het gaat je mogelijk wel eerst wat kosten geven:
- Een onafhankelijke (bouw)keuring op de CV-installatie laten uitvoeren. Dan weet je wat er aan de hand is. Vaak krijg je daarbij ook advies van wat er moet gebeuren.
- Neem contact op met de rechtsbijstand. Informeer deze. Dan kan er een dossier opgebouwd worden. Meestal geven zij aan: Brief met aansprakelijk stellen, mogelijkheid tot herstellen en dan verdere stappen.
- De aannemer die de uitbouw heeft gedaan aansprakelijk stellen. Daarbij moet je hem de kans geven om de gebreken te herstellen.
- Doet hij dat niet of niet voldoende dan kunnen verdere stappen via de rechtsbijstand ondernomen worden. Mogelijk zal je eerst de boel op je eigen kosten mogen aanpassen / verhelpen.

Groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-05 16:54
blackshelve schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:08:
Wow, de condensafvoer is niet terug geplaatst. Dat gaat niet goed zodra je ketel aan staat en aan het stoken gaat.

[Afbeelding]
Volgens mij zijn die grijze buizen condensafvoer. Bovendien zou zijn CV monteur dat wel gemeld hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:58
Enige wat ik hier voor op te merken heb is dat de installateur een beetje haast had of lui was want die flexibele leidingen waren hier niet nodig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Het is nog wel te redden, maar er mag zeker ff een middag gespendeerd worden om dit veilig en netjes te krijgen imho.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiĆ«le intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:01
blackshelve schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:08:

[Afbeelding]
Die condensafvoer loopt nu toch gewoon via de grijze PVC tot links onder de ketel? Dezelfde die ook de veiligheidsgroep afvoert.

Edit:
Of bedoel je dat dat ding in zijn geheel niet terug is geplaatst in de ketel?

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 07-12-2021 10:06 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-05 17:50
muren uitbreken vindt ik wel wat te ver gaan. waarsschijnlijk kom ik met een grote boormachine en een
paar nieuwe gaten ook wel een eindt. laat even door een ander cv onderhouds bedrijf een secondt opinie doen. leg het verhaal uit. en zeg dat je een secondt opnieuw wilt/ geen zin hebt de muren eruit te halen.

ook tegen je huidige montuer kan je dit aangeven. en vragen om een wat simpelere oplosing.
mischien dat het met wat kleinere aanpsingen ook wel te fixen is. ik moet dan meer zien van de instaltie.
zoals waar gaan de leiningen de vloer/muur in en waar komen ze er weer uit. etc. als je die wilt posten
dat mag eventueel. maar lang verhaal kort ja deze ketel mag naar installatie fouten op installatie.nl.

en ik hoop dat de sifon wel teug is geplaatst in je ketel anders heb je zo een koolmonodixide vergiftiging.

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 07-12-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 23:24
CurlyMo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:06:
[...]

Die condensafvoer loopt nu toch gewoon via de grijze PVC tot links onder de ketel? Dezelfde die ook de veiligheidsgroep afvoert.

Edit:
Of bedoel je dat dat ding in zijn geheel niet terug is geplaatst in de ketel?
Een installateur van geas had dat ding een keer vergeten om bij mijn remeha avanta ketel terug te stoppen. Vervolg een dikke stroom water dat van de onderkant van de ketel naar beneden stroomde wanneer de ketel aan het stoken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:12
Loopt die gasleiding (zonder mantel) nog ergens doorheen (vloer, wand o.i.d.)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSLeuv
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-12-2021
Hartelijk dank voor de vele antwoorden, hiermee ben ik erg geholpen! Ik ga allereerst de constateringen doorgeven aan de aannemer, en vragen om een oplossing, en dan zien we vanaf daar wel verder.

Over de condensafvoer: de foto's zijn genomen tijdens het onderhoud aan de CV-ketel, dus ik denk dat daarom die niet is aangesloten.

En ja, de gasleiding loopt nu zonder mantel door een vloer en een wand, vandaar dat de installateur het meteen had over uitbreken etc, en ik een beetje een hartverzakking kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 21:28

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

MSLeuv schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:14:

rookgas is niet gebeugeld
cv leidingdiameter is te klein
gasleiding mantel ontbreekt
leidingen zijn niet gebeugeld

Hij stuurde bijgevoegde foto's mee. Nu is mijn vraag: zijn bovenstaande feiten ernstig? Moet ik mijn aannemer aansprakelijk stellen? De CV-ketel-onderhoudsman heeft het namelijk al over muren uitbreken etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Belangrijke clou dat dit niet netjes is gedaan is toch wel dat de zgn. stormbeugel van de rookgasafvoer mist. Bij een storm uit de categorie 'eens per jaar' kƔn het gebeuren dat je dakdoorvoer een knauw krijgt, juist dan wil je die afvoer aan de binnenzijde goed vast hebben zitten, zeker als de afstand tot dak best flink is.
Dus op dat punt is de installateur sowieso af.

Bij foto #2, meest linker leiding onder de ketel. Waarom zou je daar van koper naar flex, dan met een koppeling nog een keer naar flex gaan? Zonder beugels? Dit riekt inderdaad naar prutswerk.

Tip: Vraag nog foto's van de dakdoorvoer aan de buitenkant. Die bestaat (bij zadeldak) uit oa een plaat die in plaats van een dakpan komt en een soort deksel die maar op ƩƩn manier goed geplaatst kan worden, om zo inregenen te voorkomen. Kluslui uit deze categorie maken daar nog wel eens een potje van, met kans op inregenen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:10
Het punt vanuit de installateur is dat na het aanraken van de ketel hij verantwoordelijk is voor de installatie zeker met de nieuwe CO vakmanschap keuring.

Het nieuwe beugelen (wat al een aantal jaar bestaat) hoor je je gewoon aan te houden.
Hier niet het geval dus afkeur.
CV diameter is idd te klein, dit kan flow storing geven en is niet goed voor het rendement van de ketel.
Als de gasleiding in de wand of vloer lekt, kan er gas ophopen en gevaarlijke situatie ontstaan, vandaar de mantel wat ook gewoon in de norm voorgeschreven is.

Laat de aannemer het maar opknappen, en daarna een inspectie laten doet door het onderhoudsbedrijf of het dan wel aan de normen voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
MSLeuv schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:00:
Hartelijk dank voor de vele antwoorden, hiermee ben ik erg geholpen! Ik ga allereerst de constateringen doorgeven aan de aannemer, en vragen om een oplossing, en dan zien we vanaf daar wel verder.

Over de condensafvoer: de foto's zijn genomen tijdens het onderhoud aan de CV-ketel, dus ik denk dat daarom die niet is aangesloten.

En ja, de gasleiding loopt nu zonder mantel door een vloer en een wand, vandaar dat de installateur het meteen had over uitbreken etc, en ik een beetje een hartverzakking kreeg.
ja een gasleiding moet met mantel worden aangeledt. ik kan het niet anders voor je maken.
ik hoop dat er een eenvoudigere oplossing mogenlijk is zoals een stukje opbouw
en aleen een nieuwe leiding onder de vloer. dan kan de want dicht blijven zeg maar.
het stuk in de wandt gewoon afkoppelen. nu weet ik niet of dit mogenlijk is. (en of je dit wilt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Als je wil weten hoe je dit kunt beoordelen: BRL 6000-25 is je zoekterm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:54

timovd

Voorsprong door techniek

Een stopcontact zonder bescherming direct naast een waterkraan kan echt niet.
Zijn het 16x2 (12mm interne diameter) cv-leidingen? Dat lijkt mij weinig, maar ik lees niets over het benodige vermogen/flow.
Tweede van links (sww?); is dat gebeugeld met spijkertje? Dat lijkt mij niet dat dat zo hoort, omdat er alsnog veel speling in kan komen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 19:42
hoi,
MSLeuv schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:00:
Is het door de vaste CV-installateur wel veilig bevonden? Dat is het belangrijkste om te weten: Is het allemaal veilig om te gebruiken. Dat moet je weten.

Heb je ook te horen gekregen waarom de constateringen niet goed zijn? Je moet ook weten waarom iets niet kan. Anders weet je nog niet hoe je moet controleren of iets wel goed uitgevoerd is. Want als de andere installateur aangeeft dat alles mag alleen dat het niet zo netjes uitziet dan heb je een uitdaging.

Groet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:11
Ronnie, veiligheid is subjectief en interpretatie onderhevig. Norm niet, de installatie voldoet niet aan de norm dus moet het hersteld worden door de plaatser. Doet hij dit niet dan mag hij aansprakelijk gesteld worden (mits het allemaal wit is uitgevoerd natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Gevalletje aannemer die zelf wel een paar leidingen trekt en aansluit en geen idee heeft over regelgeving, diameters of gehinderd door enige kunde 8)7
Als het gevaarlijk zou zijn zal de installateur wel de stekker eruit laten en de gaskraan dicht en dit melden.
Gasleiding hoort in de muur en bij doorvoeren voorzien te zijn van mantelbuis. Rookgas afvoer moet gebeugeld worden.
Dat de cv en waterleidingen er niet uitzien zal geen gevaar opleveren, of het lekker werkt is een ander verhaal. Overigens is de gasketelwet nog niet van kracht want die is weer uitgesteld. :'(

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel_willems
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-10-2023
Mijn inziens heeft hij geen gasknelkoppelingen gebruikt. Een verboden toestand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

roel_willems schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:06:
Mijn inziens heeft hij geen gasknelkoppelingen gebruikt. Een verboden toestand.
Hoe kan je zien dat het geen knelkoppelingen voor gas zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korsr100
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-05 11:47
edsandje schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:53:
[...]

Hoe kan je zien dat het geen knelkoppelingen voor gas zijn?
Gaskoppelingen voor uponor/Henco en ander leidingen zijn te herkennen aan een hele ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:54
Zie nergens over welk land het gaat en/of daar de regels anders zijn dan hier

• miciel

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

korsr100 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:31:
[...]

Gaskoppelingen voor uponor/Henco en ander leidingen zijn te herkennen aan een hele ring.
Ik zie ƩƩn schroefbus perskoppeling met een gele ring.
Daar zit een puntstuk naar knel.
Ik begrijp niet wat daar mis mee is. (buiten alle andere genoemde zaken)

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Qua veiligheid liken mij de volgende zaken zeer belangrijk:
- Gasleidingen en koppelingen mogen niet gaan lekken.
- Afvoerbuis boven moet 100% licht/gasdicht zijn ivm koolmonoxide. Er mag ook geen staand water of condens in blijven staan.
- Waterlekkage icm electriciteit is zeer gevaarlijk.
- De leidingen zitten vast met knelkoppelingen maar de leidingen zijn moet gebeugeld, waardoor ze door warmtewerking kunnen gaan lekken. Hier heeft de monteur ook gewoon knelkoppelingen gebruikt voor de gasleiding, maar deze moet dan wel echt dicht zijn (controleren met zeep ruiken of er iets van een gaslicht hangt)
Pagina: 1