Slecht wifi signaal: normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 11:47
Hallo, wij hebben een ADSL internet aansuiting van Tele2 met een ZTE modem. Nou heb ik steeds een slecht signaal zodat ik vaak lang moet wachten bij het inladen van webpagina's en bij het kijken van online videos moet ik vaak wachten (gaat niet vloeiend, ook niet op lage kwaliteit).

Ik heb contact met Tele2 gehad en die melden dat aan hun kant alles er goed uitziet.

Ik heb een Wifi signaal analyzer op mijn telefoon geïnstalleerd en die geeft zo'n -76 dBw aan, soms zelfs -80 dBw. Ik gebruik een MacBook Air als client en ga er vanuit dat deze genoeg zendvermogen heeft en een goede antenne heeft omdat op mijn werk ik nooit wifi problemen heb. Mijn vriendin heeft dezelfde problemen.

Toen wij nog in dezelfde ruimte als waar het modem stond zaten, hadden we zelfs wel eens een minder dan 100% wifi signaal, terwijl we dan op zo'n 3 a 4 meter afstand van het modem zaten, wat ik vreemd vond. Maar toen was het verder ok. Nu zitten we verder van het modem af, ik denk in rechte lijn 8 tot 10 meter. Daar tussen zit een gang en trap. De trap heeft aan weerszijden een gemetselde muur, dit zit tussen de woonkamer en gang in. in de gang zelf, aan het uiteinde, zit een kastje waar het modem in zit. Als ik van de woonkamer de gang in stap, dan gaat de signaalsterkte van -61 dBw (woonkamer zijde van kamerdeur) naar -44 dBa (gangzijde van woonkamerdeur). Loop ik terug naar mijn zitplaats (verder van de kamerdeur af en verder van het modem af), dan daalt de signaalsterkte tot -76 dBw.

Nu vraag ik mij af of dit normaal kan zijn? Ik woon in een oud vrijstaand huis maar wel met vrij veel huizen om mij heen waar ook wifi is. Een misschien belangrijk detail: ik gebruik wandverwarming. Dus de kamermuren zijn voorzien van PVC buizen met aluminium folie daar in verwerkt. Er zit zo'n 350 meter buis in de woonkamer wanden verwerkt, met een h.o.h. afstand van 10 cm. Er gaat dus zo'n 10 meter lengte buis in 1 vierkante meter wandoppervlak. Misschien dat dit als een shield werkt.

Voor dat ik evt. repeaters of netwerk via de wandcontactdoos wil overwegen zou ik graag jullie idee hier over willen weten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32
Wifi werkt gewoon het beste als de ontvanger en zender vrij zicht hebben. Door muren wordt het meestal al wat moeilijker, en als die muren dan ook nog voorzien zijn van reflecterend materiaal wordt het er niet beter op.

Beste is om bekabeld naar je woonkamer te gaan en daar een accesspoint neer te zetten. Repeaters die het wifi signaal oppakken en opnieuw uitzenden ga je niet blij van worden, dat blijft slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanne1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-09 15:59
Dus de kamermuren zijn voorzien van PVC buizen met aluminium folie daar in verwerkt.
Dit is waarschijnlijk je probleem; Je zal waarschijnlijk per kamer een access point moeten hebben.

Haal je wel de gewenste snelheid via de kabel?

[ Voor 1% gewijzigd door Tanne1 op 06-12-2021 13:27 . Reden: vergeten woord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 11:47
Dank voor jullie reacties en excuus voor mijn late reactie!

Ja via de kabel haal ik wel de gewenste snelheid. Zou behalve een access point internet via het lichtnet (devolo) nog een goede optie kunnen zijn? Ik lees hier zowel positieve als negatieve ervaringen over. (negatieve: laagfrequente straling, vervuiling lichtnetsignaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Lichtnet is een hit or miss. Hangt helemaal van je elektriciteits netwerk af. Kan heel goed of slecht gaan.
Andere optie is een mesh netwerk. Is duurder maar hoef je helemaal geen kabels te gebruiken. Ik heb persoonlijk wifi van mijn ISP uitsgeschakeld en een mesh router erachter gezet met sateliet waar ik geen bereik heb. Werkt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Mesh lijkt me in dit specifieke geval nou niet echt aan te bevelen, dit draadloze signaal moet ook door die wandverwarming heen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

john7119 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:45:
Dank voor jullie reacties en excuus voor mijn late reactie!

Ja via de kabel haal ik wel de gewenste snelheid. Zou behalve een access point internet via het lichtnet (devolo) nog een goede optie kunnen zijn? Ik lees hier zowel positieve als negatieve ervaringen over. (negatieve: laagfrequente straling, vervuiling lichtnetsignaal)
Grootste uitdaging met deze dingen is simpelweg dat je het op voorhand niet weet. Bij sommige mensen werkt het goed, bij anderen minder of niet. Er zijn wel paar indicaties te geven, maar garanties bieden ze niet:

Positieve indicatie:
- stroomnet met randaarde

Negatieve indicatie:
- stroomnet zonder randaarde
- zonnepanelen (specifieker: hun inverter)

Dan nog, wees realistisch qua verwachtingen. De opgegeven "snelheden" kloppen wel, maar gelden alleen bij perfect signaal (heb je nooit) en exclusief torenhoge protocol overhead. Een realistische gemiddelde snelheid is eerder 1/10 van de geadverteerde - en dan moet je bedenken dat er meer mensen onder gemiddeld zitten dan erboven (want de uitschieters naar boven schieten hoog uit).

Als je betrouwbaar meer dan 200Mbps wilt kun je deze dingen vergeten, en om in de buurt daarvan te komen moet je dure sets kopen. Echt lang gaan deze dingen ook niet mee (meeste mensen vinden dat ze na jaar of 5 aan vervanging toe zijn, puur door tegenvallende snelheden), dus op lange termijn bekeken is het een veel duurdere lapmiddel dan gewoon eenmalig Ethernetkabels (laten) trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1