Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:04
Ik heb jaren lang niet meer op een pc op laptop gespeelt. In een ver verleden ben ik uit driver frustraties en vergelijkbaar overgestap op gamen op een console.

Maar nu met AOE IV gaat het vuurtje weer branden.

Dus ik ben zelf aan het zoeken geslagen, twee laptops gevonden. Maar ik ben zo uit het hele gebeuren dat ik hulp kan gebruiken.

Wat ga je met je laptop doen?
Gears Tactic, AOE iv, Iron harvest, diablo 3, en toekomstig vergelijkbaar

Wat is je budget?
1500,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ne, niet echt

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
geen voorkeuren

Ik heb tot nu toe zelf voornamelijk zitten spelen met het budget en wat er nu voor dat budget voorradig is bij de diverse webwinkels. En vervolgens vergeleken of dat dit bij de genoemde spellen past.
Daar komt als eerste uitrollen dat een laptop met een RTX 3060 voorradig is en binnen mijn budget valt en dat een RTX 3060 de genoemde spellen in hogere settings goed moet kunnen draaien.

Vervolgens met de budget en beschikbaarheids sildertjes zitten spelen kom ik uit op een keuze tussen intel of amd. i7-11800H versus AMD Ryzen 9 5900HX.

Maar vervolgens word het mij een beetje lastig. Uit reviews maak ik op bij dat bij diverse laptops de bottle neck niet de systeem spec op papier zijn maar het beschikbare wattage en de throttling zodra de boel warm wordt. En als ik dan ga zoeken of een bepaald model hier een serieus probleem mee heeft dan kom ik uit op reviewers die allemaal net een andere spec reviewen dan die ik voor me heb.

Ik heb nu voor mij:

1: ASUS ROG Strix G15 G513QM-HN104T, 15.6" voor zo'n 1400,-
AMD Ryzen 9 5900HX
16gb ram
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop-GPU
144 Hz 250 cd/m²

2: ASUS TUF Gaming F15 FX506HM-AZ121T, 15.6" voor zo'n 1400,-
Intel® Core™ i7-11800H
16gb ram
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop-GPU
240 Hz 300 cd/m²

Volgens mij maakt het scherm voor de spellen die ik wil spelen niet zoveel uit.
Reactiesnelheid word helaas niet opgegveen bij de schermen.
Dus is het meer I7 versus Ryzen 9 icm RTX 3060, TUF vs ROG.

En over het algemeen, is TUF of Rog meer shine en kan ik beter naar een Omen, legion of wat anders uit kijken. Wat is de fysieke kwaliteit van Asus, afbrekende klepjes, klemmende scharniertjes ed.?

Ik heb de neiging om vertrouwd voor intel te gaan op basis van ervaringen van 100 jaar terug toen AMD het net niet was en intel de rijzende ster was.

Bijvoorbaad dank voor jullie gedachten hierover.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Beste antwoord (via Edgenumber op 08-12-2021 21:14)

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
Check het kanaal van JarrodsTech

Die heeft 34 gaming laptops bekeken en getest en op een rijtje gezet.

In de Beste categorie staan de Asus Zephyrus S17, de Legion 5 en de Legion 5 Pro

YouTube: Ranking ALL 34 Gaming Laptops I Tested In 2021!

Het klopt idd dat Lenovo bij de Legions gebruik maakt van de maximale Total Graphics Power (TGP) en dit merk je zeker in performance

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor een Legion 5 (Pro) gaan.
https://www.lenovo.com/nl...WNLNL0?IPromoID=LEN461260

Of voor deze Dell; https://www.dell.com/nl-n...es-15-5511-laptop/cng5126
Heb ik zelf, maar dan niet de special edition, erg tevreden mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
En mag ik vragen waarom.

Beter build kwaliteit, of betere balans van de specificaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

AMD schijnt wel iets sneller te zijn voor gamen. Maar verschil qua specs ga je niet echt merken in de praktijk.
Ik ken de Asussen verder niet, maar over het algemeen zijn dat ook prima apparaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Je beperkt de keus behoorlijk door alleen maar naar een 5900HX te kijken. Een 5800H is dezelfde 8-core en zelfs in ideale condities met de juiste koeling is het verschil nog geen 10%.

De 5900HX haalt zijn extra power volledig uit het mogen verbruiken van meer stroom. En het is nogal in de vraag of hij ook zo is ingesteld en de juiste koeling heeft. Dat is vele malen belangrijker.
Een slechte (als in krijgt niet waar hij op gespekt is) 5900HX kan zelfs aanzienlijk trager zijn dan een goede 5800H.

En de 5800H is al even snel als de 11800H:

https://www.cpubenchmark....7-11800H/3907vs3903vs4358

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C11
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-08 08:26

C11

De Legion 5 (pro) staat in zowat elk eindejaarslijstje bovenaan. Ik denk dat het dus zeker de moeite is om daar wat verder naar te kijken. Er is ook een uitgebreid topic over de legions hier op tweakers, waar je altijd wat info kan opzoeken.

Zoals de poster hier bovenaan al aangeeft, is ook een 5800H zeker voldoende.

[ Voor 19% gewijzigd door C11 op 06-12-2021 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• period!
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-09 09:40
Let ook op dat je b.v. makkelijk een ssdtje kan bijplaatsen oid.
Ik had een dure msi gamelaptop, daar moest je het moederbord losschroeven voor zon klusje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
C11 schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:08:
De Legion 5 (pro) staat in zowat elk eindejaarslijstje bovenaan. Ik denk dat het dus zeker de moeite is om daar wat verder naar te kijken. Er is ook een uitgebreid topic over de legions hier op tweakers, waar je altijd wat info kan opzoeken.

Zoals de poster hier bovenaan al aangeeft, is ook een 5800H zeker voldoende.
Dat topic ga ik eens doorlezen.
period! schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:19:
Let ook op dat je b.v. makkelijk een ssdtje kan bijplaatsen oid.
Ik had een dure msi gamelaptop, daar moest je het moederbord losschroeven voor zon klusje 8)7
Die had ik al in de gaten. Bij de ROG moet je bij openmaken ook led kabeltjes loshalen. Niet onoverkomelijk, maar niet klant vriendelijk. Maar dank voor de tip.
White Feather schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:03:
Je beperkt de keus behoorlijk door alleen maar naar een 5900HX te kijken. Een 5800H is dezelfde 8-core en zelfs in ideale condities met de juiste koeling is het verschil nog geen 10%.

De 5900HX haalt zijn extra power volledig uit het mogen verbruiken van meer stroom. En het is nogal in de vraag of hij ook zo is ingesteld en de juiste koeling heeft. Dat is vele malen belangrijker.
Een slechte (als in krijgt niet waar hij op gespekt is) 5900HX kan zelfs aanzienlijk trager zijn dan een goede 5800H.

En de 5800H is al even snel als de 11800H:

https://www.cpubenchmark....7-11800H/3907vs3903vs4358
Goed om te weten. Nav van je verhaal begin ik ook te begrijpen dat asus zijn kaarten minder voeding geeft dan de norm. En als ik het goed begrijp geeft lenovo ze de volle 100%. Zal wel zijn totdat de temp oploopt, maar is een neter vertrekpunt.

Allen dank voor de info tot nu toe. Ik vind het weer leuk om mijn kennis op te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Edgenumber , de Dell maak je in ieder geval heel makkelijk open met 8 schroefjes aan de onderzijde.

Succes met je keuze !

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Check het kanaal van JarrodsTech

Die heeft 34 gaming laptops bekeken en getest en op een rijtje gezet.

In de Beste categorie staan de Asus Zephyrus S17, de Legion 5 en de Legion 5 Pro

YouTube: Ranking ALL 34 Gaming Laptops I Tested In 2021!

Het klopt idd dat Lenovo bij de Legions gebruik maakt van de maximale Total Graphics Power (TGP) en dit merk je zeker in performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Allen dank voor jullie antwoorden.

Ik ga denk ik voor de lenovo. Al dacht ik die vanmiddag effe te bestellen, maar niet stil gestaan bij de levertijd.

Het valt me alleen tegen dat een upgade van 512gb naar 1tb meteen 103 euro is.

Edit.

Vele antwoorden hebben me geholpen. Maar de tip voor JarrodsTech video was het laatste zetje wat het geheel afmaakte.

[ Voor 21% gewijzigd door Edgenumber op 08-12-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Edgenumber schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:03:

Ik ga denk ik voor de lenovo. Al dacht ik die vanmiddag effe te bestellen, maar niet stil gestaan bij de levertijd.

Het valt me alleen tegen dat een upgade van 512gb naar 1tb meteen 103 euro is.

Edit.

Vele antwoorden hebben me geholpen. Maar de tip voor JarrodsTech video was het laatste zetje wat het geheel afmaakte.
Rechtstreeks bij Lenovo? Zo ja, toen ik daar tijdens BF rond zat te neuzen zag ik ook vaak levering over 6 weken.
Als er ruimte is voor een 2e SSD zou ik de standaard 512 er in laten en een 2e bijplaatsen. Heb ik met mijn Legion ook gedaan (niet bij Lenovo gekocht) . Moet zeggen dat als niet-gamer ik de Legion er ook aantrekkelijker uit vind zien dan zo'n Asus TUF oid. :-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Mijn gedachten is nu in een keer 1tb en dan later nog 1tb (of als de prijzen teruglopen meer) bijplaatsen. Ipv 1tb bijplaatsen en de 512 voor 1tb vervangen op den duur.

Maar met 6 weken levertijd ga ik nog even rustig het naar de reviews van de dell en de legion kijken. Op 6 weken maakt een paar dagen niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Edgenumber schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:31:
Mijn gedachten is nu in een keer 1tb en dan later nog 1tb (of als de prijzen teruglopen meer) bijplaatsen. Ipv 1tb bijplaatsen en de 512 voor 1tb vervangen op den duur.

Maar met 6 weken levertijd ga ik nog even rustig het naar de reviews van de dell en de legion kijken. Op 6 weken maakt een paar dagen niks uit.
Welke legion kijk je nu naar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Inmiddels heb ik wat gekocht, maar het is geen laptop geworden.

Een beetje een samenkomst van omstandigheden. Maar ik heb zeker de in dit topic aangeleverde kennis en tips gebruikt.

Het is eigenlijk de gesuggereerde legion laptop, maar dan in desktop vorm geworden.

Pagina: 1