Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph_T
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:23
Ik lees graag en veel op tweakers maar ik had niet gedacht dat ik ooit een vraag zou hoeven stellen alleen nu heb ik heb toch hulp van deze ervaren community nodig. In de tijd van de Pentium 4 voor het laatst een PC gebouwd maar zo veel leek er niet veranderd.

Op 2 onderdelen na alles nieuw gekocht en geïnstalleerd.
Moederbord is wel nieuw maar een A-Keuze (tweedekans) van Azerty
Videokaart tweedehands

Probleem: bij booten gaat de EZ Debug cpu-led branden. Die gaat na zo'n 20 seconden uit en dan boot de pc en kan ik bijv. in het bios of een bootable USB gebruiken. In de windows install kom ik maar een paar klikken voordat alles reboot. En ook een paar keer na enige tijd statisch in het bios reboot de hele pc. En CPU-fan rpm wisselen dan de hele tijd.

Ook al een paar keer gehad dat de vga-led bleef branden en na zo'n 20 seconden uit ging waarna de PC verder boot maar dan ook ergens weer spontaan reboot en hetzelfde zich blijft herhalen.

Ook de boot-led heb ik al wel een paar keer brandend gehad om mij onduidelijke reden

Maar als alle hardware aangesloten is dan voornamelijk het cpu-led verhaal. Mijn eerste gedachte gaat uit naar het moederbord...
...

MSI B550M Pro VDH-Wifi
AMD Ryzen 5600x
2x8GB Corsair Vengeance LPX
Samsung 980 M.2 1 Tb
Msi GTX970 Gaming 4G
BeQuiet PurePower 11 500w
...

BIOS is de laatste versie en standaard instellingen en herkent alle hardware goed
BIOS voor de zekerheid al een keer gereset en nieuwe batterij
CPU gecontroleerd en opnieuw geplaatst
Getest met 1 reepje geheugen
Getest zonder GPU (dan geen cpu-led, wel vga-led (duh))
CPU heeft tegenwoordig dus 2 powerstekkers maar die zijn niet uitwisselbaar qua locatie dus moet goed zitten
500w (80 plus gold) zou ruim genoeg moeten zijn voor deze config als ik me goed heb ingelezen (en pcpartpicker gebruikt)
...

Schijnbaar is er toch een en ander veranderd in 20 jaar :) . En juist om dit soort mysteries is het leuk om zelf te bouwen. Maar ik kan vooralsnog op het www geen antwoord vinden. Hopelijk herkent hier iemand deze gevolgen en weet er de oorzaak van.

Beste antwoord (via Steph_T op 06-12-2021 21:38)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

of dat de plank teruggestuurd is omdat het bootloop problemen gaf en de betreffende klant geen zin had in een lang RMA traject terwijl er ook voor het alternatief gekozen kan worden. Nieuwe plank bestellen en de oude retour sturen.

Hoe dan ook, de processor klokt zichzelf naar ongeveer 0 terug als het ding merkt te warm te worden. Pas als het echt niet meer gaat, stuurt het een shutdown commando naar het moederbord. Trek in ieder geval alle losse dingen los van de plank en boot 'm zo kaal mogelijk.

-_-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Wisselende CPU fan snelheid duidt op temperatuurschommelingen. Wel pasta tussen CPU en koeler gesmeerd? Koeler goed vastgezet?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bij Azerty A-keuze heb ik zo mijn bedenkingen. Dit kan betekenen dat de vorige eigenaar het zonder reden meteen heeft teruggestuurd, maar ook dat het bord uit de verpakking is geweest en toch een kleine beschadiging heeft opgelopen; fysiek dan wel elektrisch.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

of dat de plank teruggestuurd is omdat het bootloop problemen gaf en de betreffende klant geen zin had in een lang RMA traject terwijl er ook voor het alternatief gekozen kan worden. Nieuwe plank bestellen en de oude retour sturen.

Hoe dan ook, de processor klokt zichzelf naar ongeveer 0 terug als het ding merkt te warm te worden. Pas als het echt niet meer gaat, stuurt het een shutdown commando naar het moederbord. Trek in ieder geval alle losse dingen los van de plank en boot 'm zo kaal mogelijk.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph_T
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:23
Bedankt allen voor de input. Ik heb nog wat getest zonder succes en zojuist een nieuwe plank besteld, kan ik daarmee weer testen.