Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwarmen met L/L warmtepompen, hoeveel en waar plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 17:03

Mijn vraag

In mijn zoektocht naar het efficiënt verwarmen van onze woning, met in het achterhoofd de kosten, het milieu en de verouderde CV ketel, ben ik aan het denken om via L/L warmtepompen onze woning te gaan verwarmen. Nu komt binnenkort een installateur kijken waar er extra units zouden moeten komen om het behaaglijk warm te krijgen, maar ik ben ook benieuwd wat andere ervan denken die hier al ervaring mee hebben.

De woning

Momenteel hangen er in de woning al 2 L/L warmtepompen (Toshiba 4,5kW Seiya RAS16), deze zijn begin dit jaar geplaatst met koelen als doel. Ik heb er toen niet (goed) bij nagedacht om er ook mee te verwarmen. Momenteel hangen de airco's op de volgende plekken:
Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EIJDSw3JPnqYkUGRevuBBmczA8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dqmz3bXrdyqm95iQJQdc9xv6.jpg?f=user_large
Eerste etage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHmu12aAMQC1kq8uRkdBZcuVPHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucbbQSJJFwwq77tLw4h6q6O6.jpg?f=fotoalbum_large
Tweede etage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slJm5FzGa3_yDb0DrqhqY9aP124=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d0MUzLVeJgV5jWW8w6oHok9P.jpg?f=user_large

Achtergrond

We hebben het in de woonkamer graag comfortabel warm en die temperatuur licht bij ons rond de 21 graden. Ik heb geprobeerd of de airco in de woonkamer te verwarmen zonder de radiatoren te gebruiken maar dit heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. Als het in de voorkamer lekker warm was dan was het in de keuken veel te warm. Qua verbruik kan ik nu nog niet veel zeggen omdat de huidige airco op hi-power draait en sowieso meer verbruikt dan zou moeten.

Ook is het in de hal kouder en ontsnapt hier veel warmte naartoe, zelfs met de deur dicht.

Eigen idee

Zelf had ik het volgende idee:
  • Extra airco plaatsen in de woonkamer aan de voorkant
  • Extra airco plaatsen in de hal om ervoor te zorgen dat het hier niet zo koud is
  • Beide bovenstaande airco's zouden dan op een buitenunit moeten komen die onder de carport gemonteerd wordt. Wel moet ik dan nog een nette oplossing zoeken hoe de airco leidingen door de hal kan wegwerken
  • De airco die op de tweede etage hangt wordt verplaatst naar de eerste etage
  • Op de tweede etage komen er 2 airco's te hangen in beide slaapkamer (beide zijn werkkamers)
Blijft dan wel nog over dat er oplossingen moeten komen voor de volgende punten, maar die zijn minder ingrijpend en eenvoudiger te vinden.
  • Om gas loos te worden zou de sww moeten worden geregeld door een warmtepomp boiler
  • Op de badkamer moet een elektrische (handdoek) verwarming o.i.d. komen (of zou een airco hier ook kunnen?)
  • Mogelijk moet er iets komen op het toilet beneden
Alvast bedankt!

Tom

Alle reacties

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-11 19:33

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jammer dat je hier nu pas over nadenkt. Ik denk dat je met een airco in het midden van de woonkamer op de muur rechts prima de hele ruimte warm moet kunnen krijgen. Met die opstelling krijgen wij de hele benedenverdieping comfortabel warm (21c)

Wat voor verwarmingsschema houd je aan? Wat is de isolatiegraad van je woning (koudeval bij raampartij?).
Waarom zou je de hal willen verwarmen?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• wicked_fool
revolution-nl schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:12:
Jammer dat je hier nu pas over nadenkt. Ik denk dat je met een airco in het midden van de woonkamer op de muur rechts prima de hele ruimte warm moet kunnen krijgen. Met die opstelling krijgen wij de hele benedenverdieping comfortabel warm (21c)

Wat voor verwarmingsschema houd je aan? Wat is de isolatiegraad van je woning (koudeval bij raampartij?).
Waarom zou je de hal willen verwarmen?
Tsja, ik denk dat er wel meer dingen in het leven zijn waarbij je denkt, had ik dit maar eerder gedaan :P.

Die lange muur aan de rechterkant zou kunnen, alleen daar zit wel al een koof met spotjes erin (die zit er al langer), ook is het dan niet het mooiste om de leidingen naar buiten weg te werken, maar het zou zeker kunnen. Hoe groot is je bovenverdieping?

Probleem is dat de hal een open trap heeft naar de eerste en tweede etage en dat de voordeur best wel tocht (ook al heb ik recent nieuwe tochtstrips geplaatst). Reden om de hal te verwarmen is om de kou daar te breken zodat er minder warmte verlies is en het ook behaaglijk is als je binnen komt (en de WC wordt dan ook wat warmer).

De raam aan de voorkant en de dubbele tuindeuren aan de achterkant zorgen inderdaad ook wel voor kou, zeker als je daar in de buurt zit dan voel je dit wel.

Ik heb diverse dingen al geprobeerd met de airco, maar zoals in het OT genoemd was het niet echt comfortabel. Wij hebben overdag meestal de deuren naar de gang en bijkeuken openstaan voor de katten en dat merk je best wel. Voor nu heb ik de airco in de woonkamer op 23 graden gezet op de auto stand, maar hierbij stook ik wel bij met alleen de radiator aan de voorkant van de woning, ik zou kunnen proberen dit niet te doen om te kijken wat het resultaat is. In de nacht wilde ik de temperatuur terugzetten naar 21 graden. Mocht je nog andere tips hebben dan hoor ik ze graag :)

Edit: ik heb niets gezegd over de isolatiegraad van de woning. De woning (tussenwoning) is in 2007 gebouwd en hierna is er geen extra isolatie meer aangebracht. Alle ramen zijn HR++

[ Voor 4% gewijzigd door wicked_fool op 06-12-2021 17:39 . Reden: Toevoegen isolatiegraad ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:08
ipv 14 extra airco's hier een andere suggestie:

kijk of je bestaande airco verplaatst kan worden
koop 2 kattenluikjes en hou de deur naar de gang en bijkeuken gewoon dicht in de winter
kijk op de verdieping of je nog ergens warmte mist en vul dat eventueel aan met een airco
koop een mooie IR-plaat voor in de badkamer

je huis is relatief nieuw en goed geisoleers dus zou mij verbazen als.je (veel) moet stoken boven. mss alleen op een werkkamer maar verder toch vrijwel niet lijkt me.

• wicked_fool
Fr33z schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:44:
ipv 14 extra airco's hier een andere suggestie:

kijk of je bestaande airco verplaatst kan worden
koop 2 kattenluikjes en hou de deur naar de gang en bijkeuken gewoon dicht in de winter
kijk op de verdieping of je nog ergens warmte mist en vul dat eventueel aan met een airco
koop een mooie IR-plaat voor in de badkamer

je huis is relatief nieuw en goed geisoleers dus zou mij verbazen als.je (veel) moet stoken boven. mss alleen op een werkkamer maar verder toch vrijwel niet lijkt me.
Verplaatsen heb ik ook wel aan gedacht, alleen weet ik dan nog niet of de huidige unit beneden voldoende capaciteit heeft.

Kattenluikje naar de bijkeuken zou kunnen, maar de deur tussen de hal en de woonkamer wordt vervangen door een deur met voornamelijk glas.

De hal is momenteel zonder te stoken 18,5 graad en het toilet 17. Boven is het gemiddeld tussen de 18 en 19 graden, behalve de badkamer.