Wegens interesse in zonnepanelen wat aan het rondkijken en vragen geweest.
Eerst een installateur gehad die niet de moeite deed om op het dak te kijken en een veel te dure offerte aanleverde, ondertussen een aantal andere zaken bekeken en er blijven 2 offertes wat hangen die ik even zou willen bespreken.
Hebben ook bekeken of een batterij nuttig kan zijn - terugverdienen is geschat op ongeveer 10j. dus gaan we voorlopig niet doen.
Zelf even ingetekend, zou zo iets moeten zijn vermoed ik->
(geen legplan van mogelijke leverancier gekregen)
:strip_exif()/f/image/dQ2UU268z7onc2I5PARzgPLS.jpg?f=fotoalbum_large)
(heel misschien passen er net 3 naast elkaar en 2 boven elkaar boven de Velux - maakt het iets mooier)
Richting van de panelen op het plat dak ook aangepast ->
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GCNj8oVwuix9M4WjJPeAmcDK.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/rgzEvAXt76F89320AIMth27l.jpg?f=fotoalbum_large)
breedte ongeveer 4.5m - 'hoogte' boven de Velux ongeveer 3,5m.
Schuin dak achterkant woning, dan weer richting oosten. Zelfde oppervlakte dan voorkant.
En dan een stuk plat dak achteraan (de uitbouw), 'richting' oosten maar passen dus evengoed panelen richting zuiden op. Breedte 5,5m, beschikbare lengte ook een 5m. Hier zou ik de panelen zo ver mogelijk van de woning willen plaatsen, omdat de zon ook rond de woning draait en het plat dak dus in de (late) namiddag volledig in de schaduw komt te liggen.
Zon draait 'rond' dat pijpje waardoor er zo goed als altijd wat schaduw zal vallen op 1 of 2 panelen.
Mogelijks iets meer moest de zon echt laag staan.
Huawei Sun2000 4KTL-M1 - 4.4KvA - 3 fase omvormer
14 Sunpower P3 375W Black panelen
- 6 op pannendak richting westen
- 8 op plat dak (richting onbekend)
5250W piek voor 5728 ex. BTW (6%) - premie van 1341 euro -> Netto +/- €4730. -> 1.09 €/Wp
Offerte 2:
Solis RHI-5K-48ES (Hybride omvormer om later toch eventueel een batterij toe te voegen)
14 Sunpower P3 375 Black panelen
Plaatsing op pannendak - geen details verkregen van richting / planning.
5250W piek voor 6153 ex. BTW (6%) - premie van 1341 euro -> Netto +/- €5181. -> 1.17 €/Wp
Offerte 3 (zelfde leverancier dan offerte 2 - met gewone omvormer)
Solis 1P 5KW 5G
5250W piek voor 5660ex. BTW (6%) - premie van 1341 euro -> Netto +/- €4659. -> 1.08 €/Wp
Een aantal 'grote' vragen die ik heb, los van de details van de offertes en alle verschillende merken.
- Ga ik niet te veel aftoppen moesten alle panelen samen zon krijgen -> Zou moeten meevallen lijkt me, gezien de zon draait voorbij de woning.
- Ligging van de panelen, kies ik voor Oost-West, plaats ik dan panelen op het plat dak of beide kanten schuin dak? Of kies ik toch voor legrichting zuiden op het plat dak? Panelen brengen dan iets later op maar mogelijks iets meer, dat is misschien handig moest er ooit een batterij komen?
- Is dit toekomstgericht genoeg? Wat als ik panelen wil bijplaatsen op plat/schuin dak (het dak waar dan nog niets ligt)? Dit om eventueel een batterij en/of extra spreiding over de dag te voorzien?
Eerst een installateur gehad die niet de moeite deed om op het dak te kijken en een veel te dure offerte aanleverde, ondertussen een aantal andere zaken bekeken en er blijven 2 offertes wat hangen die ik even zou willen bespreken.
Hebben ook bekeken of een batterij nuttig kan zijn - terugverdienen is geschat op ongeveer 10j. dus gaan we voorlopig niet doen.
Foto's
Foto bovenaanzicht woning - noorden is bovenaan.Zelf even ingetekend, zou zo iets moeten zijn vermoed ik->
(geen legplan van mogelijke leverancier gekregen)
:strip_exif()/f/image/dQ2UU268z7onc2I5PARzgPLS.jpg?f=fotoalbum_large)
(heel misschien passen er net 3 naast elkaar en 2 boven elkaar boven de Velux - maakt het iets mooier)
Richting van de panelen op het plat dak ook aangepast ->
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GCNj8oVwuix9M4WjJPeAmcDK.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/rgzEvAXt76F89320AIMth27l.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Schuin dak voorkant woning ongeveer net op het westen. Hellingshoek me onbekend .breedte ongeveer 4.5m - 'hoogte' boven de Velux ongeveer 3,5m.
Schuin dak achterkant woning, dan weer richting oosten. Zelfde oppervlakte dan voorkant.
En dan een stuk plat dak achteraan (de uitbouw), 'richting' oosten maar passen dus evengoed panelen richting zuiden op. Breedte 5,5m, beschikbare lengte ook een 5m. Hier zou ik de panelen zo ver mogelijk van de woning willen plaatsen, omdat de zon ook rond de woning draait en het plat dak dus in de (late) namiddag volledig in de schaduw komt te liggen.
Schaduw
Op schuin dak voorzijde woning 1 smalle schoorsteen, hoogte ongeveer 50cm - diameter 10cm.Zon draait 'rond' dat pijpje waardoor er zo goed als altijd wat schaduw zal vallen op 1 of 2 panelen.
Mogelijks iets meer moest de zon echt laag staan.
Jaarverbruik
Momenteel 4500 Kwh - ga richting 5000Kwh eindigen - voorlopig geen elektrische wagen.Huidige elektriciteitsaansluiting
3F 400V - 25A?Budget en doel
Vooral toekomstgericht, minder elektriciteitskosten.Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Graag maar minder een vereiste.Reeds verkregen offertes
Offerte 1:Huawei Sun2000 4KTL-M1 - 4.4KvA - 3 fase omvormer
14 Sunpower P3 375W Black panelen
- 6 op pannendak richting westen
- 8 op plat dak (richting onbekend)
5250W piek voor 5728 ex. BTW (6%) - premie van 1341 euro -> Netto +/- €4730. -> 1.09 €/Wp
Offerte 2:
Solis RHI-5K-48ES (Hybride omvormer om later toch eventueel een batterij toe te voegen)
5250W piek voor 6153 ex. BTW (6%) - premie van 1341 euro -> Netto +/- €5181. -> 1.17 €/Wp
Offerte 3 (zelfde leverancier dan offerte 2 - met gewone omvormer)
Solis 1P 5KW 5G
5250W piek voor 5660ex. BTW (6%) - premie van 1341 euro -> Netto +/- €4659. -> 1.08 €/Wp
Regio
Vlaanderen - België.Een aantal 'grote' vragen die ik heb, los van de details van de offertes en alle verschillende merken.
- Ga ik niet te veel aftoppen moesten alle panelen samen zon krijgen -> Zou moeten meevallen lijkt me, gezien de zon draait voorbij de woning.
- Ligging van de panelen, kies ik voor Oost-West, plaats ik dan panelen op het plat dak of beide kanten schuin dak? Of kies ik toch voor legrichting zuiden op het plat dak? Panelen brengen dan iets later op maar mogelijks iets meer, dat is misschien handig moest er ooit een batterij komen?
- Is dit toekomstgericht genoeg? Wat als ik panelen wil bijplaatsen op plat/schuin dak (het dak waar dan nog niets ligt)? Dit om eventueel een batterij en/of extra spreiding over de dag te voorzien?