Skoda Fabia Combi trilt bij gas geven, vooral vanaf 100km/u

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 11:39
Onze Skoda Fabia Combi uit 2008 met de kilometer stand van ongeveer 236.000km heeft sinds enkele weken een probleem.

Hopelijk is het eenvoudig, onze garage heeft er nog geen tijd voor gehad om ernaar te kijken.

Het probleem:
- Auto start altijd zonder problemen.
- Auto rijdt koud perfect, zonder problemen in de binnenstad.
- Auto rijdt warm perfect, zonder problemen in de binnenstad.
- Auto rijdt warm perfect op de snelweg, zolang je onder 95-100km/u rijdt.
- Auto gaat trillen als je harder dan 95-100km/u rijdt, vooral wanneer je omhoog gaat of de auto moet kracht bij zetten om de snelheid te maken/behouden
- Auto stopt met trillen als de voet van de gaspedaal is of de cruise control is gestopt (ongeacht de snelheid, dus ook bij 120km/u of harder).
- Motor en automaat lijken prima in orde (door garage snel gecheckt)
- Banden/wielen zijn prima in orde, er is geen speling (door garage snel gecheckt)

Het trillen lijkt voornamelijk van rechtsvoor te komen, alsof er een schroef los zit en alles harder begint te trillen, maar het gekke is dat als je gas loslaat, de auto in 1x stopt met trillen.

Weten jullie misschien waar ik naar kan kijken?

[ Voor 3% gewijzigd door Lelletje op 06-12-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroman
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-02-2022
Beste Lelietje, bij mijn auto, een Lancia, is hetzelfde aan de hand. Opvallend is dat het pas na een half uur, 45 minuten begint. Daarvoor is er niets aan de hand.
Heb je al ontdekt wat er niet in orde is? Aandrijfassen, of homokineten die losser in de lagers komen als ze warm zijn?
Is je probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
Het probleem is er nog steeds helaas. We leren er wel mee leven.

Wat wel opvalt is dat het erger wordt als je omhoog moet rijden, maar dit gebeurt niet altijd.

In februari moet de auto al op voor APK, we laten dan hiernaar kijken wat het nu is/kan zijn.

Het lijkt wel op dat het probleem minder is als de Climate Control (airco) uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met dit soort vage grappen bel ik standaard de anwb. Woonplaatsservice. Gewoon om te weten of ik er nog mee kan rijden danwel dat ik dingen stuk kan maken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
De garage heeft er al naar gekeken, maar nog niets kunnen vinden. Mijn vrouw rijdt het meest met de auto en ik mag geen afspraak maken met een andere garage van haar... 8)7

Ach ja, hij rijdt nog voor de rest gewoon prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:16
Het eerste wat in me opkomt is een versleten stuurkogel of fuseekogel, of versleten rubbers van de draagarm. Dat het trillen stopt met afremmen kan komen omdat de auto dan wat in de vering duikt waardoor de belasting op het wiel verandert. Bij omhoog rijden gaat de auto aan de voorkant juist iets uit de veren, waardoor het trillen erger wordt.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 15:54
Lelletje schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:26:
Onze Skoda Fabia Combi uit 2008 met de kilometer stand van ongeveer 236.000km heeft sinds enkele weken een probleem.

Hopelijk is het eenvoudig, onze garage heeft er nog geen tijd voor gehad om ernaar te kijken.

Het probleem:
- Auto start altijd zonder problemen.
- Auto rijdt koud perfect, zonder problemen in de binnenstad.
- Auto rijdt warm perfect, zonder problemen in de binnenstad.
- Auto rijdt warm perfect op de snelweg, zolang je onder 95-100km/u rijdt.
- Auto gaat trillen als je harder dan 95-100km/u rijdt, vooral wanneer je omhoog gaat of de auto moet kracht bij zetten om de snelheid te maken/behouden
- Auto stopt met trillen als de voet van de gaspedaal is of de cruise control is gestopt (ongeacht de snelheid, dus ook bij 120km/u of harder).
- Motor en automaat lijken prima in orde (door garage snel gecheckt)
- Banden/wielen zijn prima in orde, er is geen speling (door garage snel gecheckt)

Het trillen lijkt voornamelijk van rechtsvoor te komen, alsof er een schroef los zit en alles harder begint te trillen, maar het gekke is dat als je gas loslaat, de auto in 1x stopt met trillen.

Weten jullie misschien waar ik naar kan kijken?
toon volledige bericht
Sinds enkele weken winterbanden/ andere velgen? Mogelijk velg in onbelans (stoepje geraakt of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Laroman schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:56:
Beste Lelietje, bij mijn auto, een Lancia, is hetzelfde aan de hand. Opvallend is dat het pas na een half uur, 45 minuten begint. Daarvoor is er niets aan de hand.
Heb je al ontdekt wat er niet in orde is? Aandrijfassen, of homokineten die losser in de lagers komen als ze warm zijn?
Is je probleem opgelost?
Ik heb hetzelfde gehad met een Lancia Lybra, daar gingen de wielbouten van het rechtervoorwiel meen ik losser zitten.
Heb ze toen maar met 150nm vastgezet ipv 120nm, was niet zo'n lekkere ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
Genestealer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:31:
[...]

Sinds enkele weken winterbanden/ andere velgen? Mogelijk velg in onbelans (stoepje geraakt of iets dergelijks).
We hebben al jaren dezelfde velgen en banden, daar is niets aan veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
MLLL schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:43:
[...]

Ik heb hetzelfde gehad met een Lancia Lybra, daar gingen de wielbouten van het rechtervoorwiel meen ik losser zitten.
Heb ze toen maar met 150nm vastgezet ipv 120nm, was niet zo'n lekkere ervaring
De garage heeft de banden al opgepompt waar nodig en de bouten gecontroleerd, dat is het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
Peenutzz schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:59:
Het eerste wat in me opkomt is een versleten stuurkogel of fuseekogel, of versleten rubbers van de draagarm. Dat het trillen stopt met afremmen kan komen omdat de auto dan wat in de vering duikt waardoor de belasting op het wiel verandert. Bij omhoog rijden gaat de auto aan de voorkant juist iets uit de veren, waardoor het trillen erger wordt.
Dit is een mogelijkheid, alleen het rare is, is dat het niet altijd voorkomt. Van de 10 keer dat we harder dan 100km/u gaan rijden, gaat het 3 keer goed zonder trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lelletje schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:56:
[...]

Dit is een mogelijkheid, alleen het rare is, is dat het niet altijd voorkomt. Van de 10 keer dat we harder dan 100km/u gaan rijden, gaat het 3 keer goed zonder trillingen.
Zomaar kans dat er dus een onbalans in de as zit dus van wiel naar wiel. Natuurlijk zitten daar meerdere componenten tussen maar denk even mee; in een aantal gevallen is de onbalans dusdanig klein dat de "hele as" de trilling opvangt / compenseert. Maar op andere momenten loopt de onbalans net uit de pas en voel je alles trillen. Ik zeg zeker niet dat je nu extra kosten moet maken bij een garage elders maar begin echt eens met de de voorbanden en achterbanden verwisselen (dus velg+band linksvoor naar linksachter en velg+band rechtsvoor naar rechtsachter).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Mijn primaire idee is een aandrijfas maar als de garage het niet kan vinden.. andere garage opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 09:28
Ben je er zeker van dat het mechanisch is? En niet motorisch?
Zie je de toerenteller dansen? Of blijft die wel stabiel?
Lelletje schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:54:
[...]

We hebben al jaren dezelfde velgen en banden, daar is niets aan veranderd.
Dat weet je niet zeker, misschien ben je een loodje van je velg verloren wat belangrijk is voor de balans.
Hoe is het gevoel in je stuur als hij trilt? Als hij trilt, zou ik eens gaan zoeken in banden en of schijven.

Als je met lage snelheid, en volledige stuuruitslag een rondje maakt, hoor je dan een gebonk? Bij een rondje naar links, rechts luisteren, en andersom. Daarmee kan je je buitenste homokineten vrij eenvoudig testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
L0we schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:16:
Ben je er zeker van dat het mechanisch is? En niet motorisch?
Zie je de toerenteller dansen? Of blijft die wel stabiel?

[...]

Dat weet je niet zeker, misschien ben je een loodje van je velg verloren wat belangrijk is voor de balans.
Hoe is het gevoel in je stuur als hij trilt? Als hij trilt, zou ik eens gaan zoeken in banden en of schijven.

Als je met lage snelheid, en volledige stuuruitslag een rondje maakt, hoor je dan een gebonk? Bij een rondje naar links, rechts luisteren, en andersom. Daarmee kan je je buitenste homokineten vrij eenvoudig testen.
Het stuur trilt niet, die blijft stabiel. De hele auto gaat dan trillen.

Onze garage vermoedt ook dat het de aandrijfas is...

Ik ben benieuwd of er iets is wat wij kunnen checken om te achterhalen dat het de aandrijfas is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 09:28
Lelletje schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:30:
[...]

Ik ben benieuwd of er iets is wat wij kunnen checken om te achterhalen dat het de aandrijfas is?
Als het de homokineet is (een van de 'gewrichten' in de as) kan je dat doen met het bochtje wat ik beschreef.
Pagina: 1