Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _haan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-04-2022
Ik ben even in de bonen met alle factoren die van invloed kunnen zijn op de snelheid van geheugen. En dan vooral, hoe groot elk effect is:

Wat presteert nu beter op een dual-channel moederbord, is dat
A. 4x16GB DDR4-3600 CL16 dual-rank (vanwege een lagere CL), of
B. 2x32GB DDR4-3600 CL18 dual-rank (vanwege optimale bezetting in een dual-channel mobo)?

In andere woorden: bij gelijke kloksnelheid, maakt dan
- de CAS-latency meer uit (CL16 vs CL18), of
- het aantal ranks dat in totaal geïnstalleerd is in een dual-channel mobo (2x32GBx2R vs 4x16GBx2R)?

Wat heb je zelf al uitgezocht?
- Ik ben er sinds gisteren achter dat er zoiets is als dual-rank geheugen, wat vroeger kennelijk dual-sided heette [1,2]. Bij dual-ranked geheugen kan maar één helft (rank) van het geheugen op een ddr4-stick tegelijkertijd worden aangesproken door de memory controller. Dual rank geheugen is goedkoper.
- Hiervoor dacht ik altijd dat MT/s en CL de belangrijkste factoren waren in geheugenprestaties. Bijvoorbeeld de pricewatch combineert dit in de 'True latency'-kolom.
- Nu lees ik [3] dat een 'dual-rank, dual-channel'-setup het beste presteert, in de vorm van 4 sticks single-ranked óf 2 sticks double-ranked geheugen.

De suggestie lijkt dat 4 sticks double-ranked voor extra contentie / sloomheid zorgt, maar is dat effect zwaarder dan de CAS-latency? Ik ben heel benieuwd naar wat jullie denken.

1. https://gathering.tweaker...ssages/562830#singlesided
2. https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_rank
3. https://www.cgdirector.com/single-rank-vs-dual-rank-ram/

Beste antwoord (via _haan op 19-12-2021 10:12)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:55
Dual rank geheugen presteert beter (indien de rest gelijk is) dan single rank geheugen.

Het belast de geheugencontroller echter meer, waardoor het moeilijker is hoge snelheden te halen.
Dus met single rank geheugen (en het liefst zo min mogelijk ranks per geheugenkanaal), ligt de limiet dus verder.

In jouw geval:
4 Dimmen (dual rank) op 3600 met cas 16 is altijd sneller dan 2 Dimmen (dual rank) op 3600 met cas 18. Dat is een no-brainer.

Dat komt door:
1) lagere cas
2) meer ranks die het voordeel hebben dat er meer stukken Ram open staan voor bewerking (lezen en schrijven)

Wikipedia: Memory rank

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 06-12-2021 13:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:24

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:55
Dual rank geheugen presteert beter (indien de rest gelijk is) dan single rank geheugen.

Het belast de geheugencontroller echter meer, waardoor het moeilijker is hoge snelheden te halen.
Dus met single rank geheugen (en het liefst zo min mogelijk ranks per geheugenkanaal), ligt de limiet dus verder.

In jouw geval:
4 Dimmen (dual rank) op 3600 met cas 16 is altijd sneller dan 2 Dimmen (dual rank) op 3600 met cas 18. Dat is een no-brainer.

Dat komt door:
1) lagere cas
2) meer ranks die het voordeel hebben dat er meer stukken Ram open staan voor bewerking (lezen en schrijven)

Wikipedia: Memory rank

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 06-12-2021 13:42 ]