Aankoop advies router ~€150,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Altadis
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-12-2021
Hoi allemaal, nieuw hier hopelijk kunnen jullie mij helpen. Recent een huis gekocht , waarbij uiteraard een wifi netwerk nodig is. Nu ben ik op zoek naar een "goede" router

Waaraan moet de router voldoen:

Wifi 6 ( toekomst bestendig)
Settings moeten instelbaar zijn. ( Bezig met home assistant dus alles wat daarbij zou kunnen komen kijken zou ik graag instellen)
Goed bereik (Huis is hout skelet bouw , weinig beton dus qua bereik zal het meeste voldoen).
Prijs ~€150,-

Zelf heb ik ook al in het rond gekeken en twijfel eigenlijk tussen onderstaande 2 modellen, de Asus is nieuwer en daardoor mogelijk langer ondersteuning + de mogelijkheid tot een mesh netwerk.
Daarin tegen is de Netgear wat ouder maar qua prijs normaal een stuk duurder( Kan deze overnemen voor €150,-) en qua specs wat beter. Welke van deze routers zouden jullie aanbevelen of juist een ander model?

De Asus: https://tweakers.net/pric...ing-ax5400/specificaties/

De Netgear RAX80-100EUS; volgens mij is onderstaande de juiste link naar Tweakers:
https://tweakers.net/pric...hthawk-ax8/specificaties/

Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij deze keuze. Alvast bedankt voor de moeite!

Alle reacties

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Nooit een modem gehad van asus wel van netgear.
de r7000 nighthawk.

In een huis met veel muren en beton en bereik en sterkte van dat apparaat was ongelooflijk.
Inmiddels wifi ervan uitgeschakelt en met unifi verder gegaan maar als bedrade router na al die jaren nog steeds super stabiel en snel

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen van beide.

Ik lees dat je net een nieuw huis hebt. En je wil "goede" WiFi. Maar, dat betekent dat er nu "minder goede" WiFi is. En aangezien "meten = weten"; op welke freqentie heb je nu last / vervelende resultaten? Welke stoorzenders zijn hier mogelijk bij betrokken? Etc?

Je kan nog in elke kamer een "mesh punt" ophangen, dat wil niet zeggen dat je dan ook niet jezelf dwars zit of dat de handover tussen 2 punten optimaal is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Waarom wil je een "gaming router"??? De features die je noemt zitten in de meeste moderne router. Als je iets wil doen met Home assistant zou ik juist kijken naar PoE routers zodat je niet hoeft te kloten met 1001 adapters. Een leuke Ubiquiti router in combinatie met een Asus Zenwifi systeem zou al een solide setup kunnen zijn.

Als je een "gamingrouter" wil omdat je op wifi wil gaming... Kijk of je gewoon een kabeltje kan trekken, dat is nog steeds echt veel beter :)

Router support voor patches is een beetje een wilde westen. Ik heb verhalen gehoord dat Lynksys routers uit 2004 die nog in 2016 security updates kregen, terwijl er ook routers zijn die na 5 jaar al EOL zijn. Ga er maar van uit dat je ongeveer 7 jaar met een router doet. En zowel je Netgear als Asus zullen evenlang meegaan.

Een voordeel van Asus routers is wel dat je Merlin firmware erop kan zetten. Met Merlin kan je ook nog veel extra's doen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

TIME TO UPGRADE !!!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 17:07
Hier een tevreden gebruiker van een Fritz!box 7590. Die lijkt alles te doen wat je wilt, geeft goede snelheid bedraad en draadloos. Bij onverhoopt slechter bereik door muren/plafonds nog uit te breiden tot een mesh systeem met een repeater, bedraad of draadloos. Doet ook meerdere lijnen SIP telefonie, ingebouwd antwoordapparaat, bedrade telefoon aansluitingen voor je eigen toestellen en als je dat wilt ook DECT draadloze telefoons. Standaard profielen voor bekende providers, ook vrij instelbaar. Zowel voor ADSL als voor kabel/glas te gebruiken, gigabit WAN en LAN. Hier met dikke betonnen muren en vloeren staat de fritzbox beneden en een Fritz repeater bedraad aangesloten op de 2 etage. We hebben nog nooit zulke goede wifi gehad, door het hele huis.

Nieuw zijn ze net iets boven je genoemde budget van €150 . Gebruikt goed voor wat minder te vinden.

pricewatch: AVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie)

• Altadis
Ik ga me nog even verdiepen in een Ubiquiti router in combinatie met een Asus Zenwifi systeem en ook neem ik de fritzbox nog ik beraad. PoE zou inderdaad een handige feature zijn, deze neem ik mee.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Altadis schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:29:
Ik ga me nog even verdiepen in een Ubiquiti router in combinatie met een Asus Zenwifi systeem en ook neem ik de fritzbox nog ik beraad. PoE zou inderdaad een handige feature zijn, deze neem ik mee.
Dan zou ik gaan voor ook accespoints van unify. Dat is gewoon een erg mooi systeem.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
Ben fan van zowel Ubiquiti als AVM Fritz! De eerste is meer voor de tweaker. Voor mijn ouders (digibeten) is Fritz! ideaal.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-01 15:15

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Djarune schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:18:
Ben fan van zowel Ubiquiti als AVM Fritz! De eerste is meer voor de tweaker. Voor mijn ouders (digibeten) is Fritz! ideaal.
En ik combineer het :)
Fritz! als router and Unifi voor Wireless.

Dat staat mij toe alles in te stellen.
De TS is ook niet duidelijk wat voor verbinding hij heeft en dat maakt wat uit.
Voorbeeld: Glasvezel vereist vaak specifieke instellingen met vlans wat lang niet alle routers geschikt maakt en helaas zijn de Unifi routers (USG/UDM) daar een voorbeeld van. Werkend te krijgen, maar niet out of box.

Mocht het gewoon achter een Ziggo modem komen te staan is dat weer minder relevant.

(Ik heb nu een Fritz achter mijn Ziggo modem als wired router, omdat ik naar KPN glasvezel ga. Door dat te doen, is mijn interne netwerk nu provider onafhankelijk. Ik kan zo switchen zonder mijn interne netwerk te moeten herconfigureren. )

• itguy013
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-01 18:39
De unifi dream router is ook een interessante, alleen nog erg moeilijk leverbaar en nog een early access product:

https://eu.store.ui.com/c.../products/dream-router-ea

Prijs die je op de website ziet is wel zonder verzendkosten :(

Hier zit wifi 6 in, 4 LAN poorten (geen poe) en 1 wan poort.

4970Wp | 14* 355 | IQ7+ | PVoutput

• Altadis
@Hann1BaL Om het laatste is het mij ook te doen. Als ik over X tijd weer wil overstappen wil ik niet alles weer in hoeven te stellen. Bedankt voor het advies!

• Hann1BaL

Hann1BaL

itguy013 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:29:
De unifi dream router is ook een interessante, alleen nog erg moeilijk leverbaar en nog een early access product:

https://eu.store.ui.com/c.../products/dream-router-ea

Prijs die je op de website ziet is wel zonder verzendkosten :(

Hier zit wifi 6 in, 4 LAN poorten (geen poe) en 1 wan poort.
Interessant, behalve als je straks op glasvezel zit en een IPTV kastje wilt gebruiken.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09
Als je verder geen specifieke netwerk wensen hebt kan je altijd een wifi mesh netwerk achter de default router van de toekomstige provider zetten, de standaard router heeft doorgaans genoeg features. Wel zo makkelijk en goedkoop. Denk bijvoorbeeld aan de Deco M5. Op elke verdieping 1 plaatsen en dan heb je overal goed bereik en snelle doorvoer, en weinig onderhoud.

[ Voor 6% gewijzigd door Lumics op 08-12-2021 13:34 ]

• Hann1BaL

Hann1BaL

Lumics schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:33:
Als je verder geen specifieke netwerk wensen hebt kan je altijd een wifi mesh netwerk achter de default router van de toekomstige provider zetten, de standaard router heeft doorgaans genoeg features. Wel zo makkelijk en goedkoop. Denk bijvoorbeeld aan de Deco M5. Op elke verdieping 1 plaatsen en dan heb je overal goed bereik en snelle doorvoer, en weinig onderhoud.
Niet helemaal mee eens dat de standaard router van de ISP genoeg features heeft. Wat uiteraard afhangt wanneer je "wensen specifiek" gaat noemen. :)

Vaak doen ze wel basic portforwarding en standaard DHCP en dergelijke.
Echter zou ik van Ziggo naar KPN mijn hele interne netwerk moeten wijzigen omdat de experiabox een vaste interne IP range heeft die anders is dan mijn huidige.
Ook is portforwarding erg gelimiteerd.
DNS server wijzigingen kunnen niet.

Het is uiteraard maar net wat je nodig hebt, maar voor mij net te gelimiteerd. Daarbij het ziggo modem dat met een beetje verkeer onstabiel wordt en de webinterface onbereikbaar maakt tot een power cycle, was een reden om een 2e hands Fritz!box 7490 op de kop te tikken zodat ik dat probleem niet meer heb.

Ziggo modem is in bridge gezet en bij overstap naar KPN kan de experiabox in de doos blijven.

Zeker als je wifi apart gaat oplossen, bekabelde AP's kun je redelijk goedkoop een router aanschaffen. Zo heeft het voor mij geen zin een dure Fritzbox 7590 te kopen, die vooral betere wifi heeft, omdat mijn wifi geregeld wordt met unifi.

Wel zo goedkoop :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 08-12-2021 13:46 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:41
Lumics schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:33:
die is alleen Wifi 5, geen 6 O-)

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09
Waah schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:49:
[...]

die is alleen Wifi 5, geen 6 O-)
Enkel een suggestie. Hopelijk weet TS de weg naar de pricewatch met de juiste filters.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lumics schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:41:
[...]

Enkel een suggestie. Hopelijk weet TS de weg naar de pricewatch met de juiste filters.
Kost financieel wel een duurdere prijs qua meer dan 150 Euro ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hann1BaL

Hann1BaL

@Altadis , wat voor verbinding ga je nemen? Dan kunnen we beter adviseren.

De vraag is namelijk hoe belangrijk je Wifi 6 moet gaan vinden. Zeker als je met een beperkt budget werkt.
Wifi 6 werkt, net als 5, vooral goed als je een directe line of sight naar je Access Point hebt. Dus een router in de meterkast met wifi 5 of wifi 6 gaat je maar een beperkte functie opleveren.

Als je een 200 of 300 Mbit/s verbinding hebt, zit je met Wifi 5 echt wel goed en kun je later altijd nog de infra wijzigen. Futureproof bestaat toch niet echt in IT. Het veroudert altijd.

• Altadis
@Hann1BaL 300mbit/s gaat het worden , ik hoop wel in de toekomst een hogere snelheid te kunnen krijgen maar voordat hier glasvezel etc. Krijgen zijn we nog wel wat jaren verder.

Ik zal de opties nog even goed afwegen.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Mijn UAP-AC-Pro en UAP-AC-Lite, trekken de lijn, Ziggo, helemaal vol: 300/30
Met een paar UAP-AC-Lite's ben je relatief goedkoop uit. Dan kun je die later eenvoudig vervangen, maar kun je dus sowieso jaren vooruit.

Zorg vooral dat je de APs op de goede locaties hebt.

• Altadis
@Hann1BaL ik ga even naar de UAP-AC's kijken. Lijkt mij een goede optie.

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 17:07
Hann1BaL schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:44:
[...]

Niet helemaal mee eens dat de standaard router van de ISP genoeg features heeft. Wat uiteraard afhangt wanneer je "wensen specifiek" gaat noemen. :)

Vaak doen ze wel basic portforwarding en standaard DHCP en dergelijke.
Echter zou ik van Ziggo naar KPN mijn hele interne netwerk moeten wijzigen omdat de experiabox een vaste interne IP range heeft die anders is dan mijn huidige.
Ook is portforwarding erg gelimiteerd.
DNS server wijzigingen kunnen niet.

Het is uiteraard maar net wat je nodig hebt, maar voor mij net te gelimiteerd. Daarbij het ziggo modem dat met een beetje verkeer onstabiel wordt en de webinterface onbereikbaar maakt tot een power cycle, was een reden om een 2e hands Fritz!box 7490 op de kop te tikken zodat ik dat probleem niet meer heb.

Ziggo modem is in bridge gezet
Hier idem, de fritzbox heeft eerst achter een ziggo modem in bridge gezeten, nu direct op de glasvezel ON(T).
en bij overstap naar KPN kan de experiabox in de doos blijven.
Bijna, bij overstap naar KPN glas (voor dsl weet ik het niet zeker) moet de experiabox er heel even aan om de lijn de eerste keer op te starten. Daarna terug in de doos en je eigen router direct op het lijntje 8)

Wat betreft de extra access points: je schrijft dat je huis houtskelet bouw is. Misschien heb je aan de router zelf al helemaal genoeg. Zonodig een beetje spelen met de lokatie, dat wil ook nog wel eens schelen als het ergens net niet helemaal naar wens is. Als je daarmee door het hele huis voldoende bereik hebt, dan hoef je niet te investeren in extra mesh oplossingen of andere zut. Hier was het noodzakelijk, waarschijnlijk door veel en dik beton. Bij jou valt het wellicht reuze mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Antonius op 08-12-2021 19:28 ]

Pagina: 1